صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و پنج - ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و پنج - ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۱

معاون مدیر کل امور تربیتی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد

معاون مدیر کل امور تربیتی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد

غزل رضایی ثانی
خبرنگار


در حال حاضر توجه به جایگاه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به منظور توسعه کارآفرینی و چرخه اشتغال کشور امری ضروری به شمار می‌رود. مهارت‌آموزی به عنوان یک 
زیر ساخت در اشتغال و درآمدزایی کمک می‌کند تا بخش اعظمی از مشکلات برطرف شود و قرارگرفتن در مسیر توسعه و دستیابی به توسعه پایدار در سایه توجه به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای محقق می‌شود. آموزش و پرورش به عنوان یکی از متولیان توسعه آموزش‌های فنی و مهارتی در کشور مدتی است تلاش می‌کند با راهکارهایی ضمن ایجاد علاقه، تعداد دانش‌آموزان در رشته‌های مهارتی را افزایش دهد.
طاهره فضائلی، معاون مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در این باره، به «ایران» گفت: مانند سال‌های گذشته برای ورود به رشته‌های نظری تحقیقات انجام می‌شود اما کاری که سال گذشته انجام دادیم تلاش برای افزایش دانش‌آموزان در رشته‌های فنی بود. درخواست دانش‌آموزان برای ورود به رشته فنی و حرفه‌ای نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده است.
وی در پاسخ به این سؤال که چه شیوه‌هایی برای ایجاد علاقه و افزایش تعداد دانش‌آموزان فنی به کار رفته است، افزود: آموزش‌هایی که داده شده شامل مشاوره‌های تحصیلی متعدد، انتشار کلیپ‌ها و ویدیوهای گرافیکی و انواع روش‌های آگاهی‌سازی برای دانش‌آموزان بوده است. این موضوع کمک می‌کند تا نگاه دانش‌آموزان نسبت به رشته‌ها و مدارس فنی و حرفه‌ای و کاردانش تغییر کند و درخواست‌شان برای ورود به آن رشته بیشتر شود. اما هنوز هم جا دارد که دانش‌آموزان بیشتری به سمت رشته‌های فنی و مهارتی بیایند. هنوز با اهداف اسناد بالادستی در زمینه توسعه رشته‌های فنی و افزایش دانش‌آموزان در این رشته‌ها، فاصله داریم ولی جهش تقاضای ورود دانش‌آموزان برای تحصیل در رشته فنی و حرفه‌ای قابل تقدیر است.
معاون مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در خصوص درصد مورد نظر برای رشته‌های نظری و فنی از نظر تعداد دانش‌آموز، گفت: این طور نیست که در رشته‌های فنی‌ ۵۰ درصدِ محصلان و در رشته‌های نظری ۵۰ درصد از دانش‌آموزان تحصیل کنند. می‌زان دانش‌آموزان در رشته‌های فنی به نسبت رشته‌های نظری باید ۴۰ به ۶۰ باشد یعنی ۶۰ درصد دانش‌آموزان ما در رشته‌های نظری ساماندهی می‌شوند و ۴۰ درصد آنها در رشته‌های فنی و مهارتی قرار خواهند گرفت. پیش‌تر نگاه دانش‌آموزان به رشته‌های فنی و حرفه‌ای نگاه مثبتی نبود و تقاضا برای این رشته‌ها پایین بود. اما سال گذشته اندکی افزایش پیدا کرده است.
فضائلی درباره نیازسنجی رشته‌ها در آموزش و پرورش برای انتخاب رشته درست‌تر در مدارس گفت: یکی از کارهایی که ما در امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش انجام می‌دهیم، جمع‌آوری نظر دانش‌آموزان در رابطه با انتخاب رشته مد نظر آنها است.
وی در این زمینه که آیا بعد از اینکه دانش‌آموزان تحصیل خود را به اتمام رساندند پایشی وجود دارد که آگاه شوند چقدر از آنها از انتخاب رشته خود راضی و به آن علاقه‌مند بوده‌اند و در دانشگاه متناسب با رشته مدرسه خود پذیرفته شده‌اند، گفت: در این زمینه هنوز تحقیقاتی از سوی دفتر ما صورت نگرفته اما ممکن است پژوهشگاه تعلیم و تربیت در این باره تحقیقاتی انجام داده باشد.
وی در پاسخ به این پرسش که بعضاً این نگاه وجود داشت، دانش‌آموزانی وارد رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش می‌شوند که علاقه‌ای به درس و تحصیل ندارند در حالی که برخی رشته‌های فنی مانند کامپیوتر درس دشواری است و هر دانش‌آموزی نمی‌تواند این رشته را ادامه دهد، برای اصلاح این نگاه آموزش و پرورش چه اقدامی باید انجام دهد، گفت: این نگاه اصلاً درست نیست. این نگاه از سال گذشته نسبتاً اصلاح شد به همین خاطر میزان دانش‌آموزان در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش افزایش یافته است. یعنی دانش‌آموزان می‌دانند برای ورود به رشته‌های صنعت و رشته‌های خدمات باید معدل‌های بالای ۱۹ داشته باشند.
معاون مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش افزود: این‌گونه نیست که دانش‌آموزان ضعیف به رشته‌های فنی بروند، البته که تقاضا هم میان آنها کم نیست ولی به هر حال ظرفیت و امکانات رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش محدود است. همین موضوع کمبود ظرفیت نیز باعث می‌شود همه کسانی که متقاضی هستند نتوانند وارد رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش شوند اما تلاش می‌شود این رشته‌ها به لحاظ کمی و کیفی و جذب دانش‌آموز ارتقا یابند.

جستجو
آرشیو تاریخی