ارتش اسرائیل تحت فشارهای جهانی دو فرمانده خود را برکنار کرد

اخراج اجباری فرماندهان

ارتش رژیم صهیونیستی با اذعان به سازمان یافته بودن حمله به مؤسسه خیریه «آشپزخانه جهانی» اعلام کرد دو فرماندهی که در این حمله دست داشتند، برکنار می‌شوند.

 

امیر فرشباف
خبرنگار

ارتش رژیم صهیونیستی با اذعان به سازمان یافته بودن حمله به مؤسسه خیریه «آشپزخانه جهانی» اعلام کرد دو فرماندهی که در این حمله دست داشتند، برکنار می‌شوند. روز گذشته «تایمز اسرائیل» به نقل از ارتش این رژیم اعلام کرد دو افسر ارشد برکنار و چندین فرمانده نظامی رده بالای دیگر به دلیل دست داشتن در حمله مرگبار پهپادی به گروهی از امدادگران سازمان آشپزخانه مرکزی جهانی در نوار غزه به طور رسمی توبیخ و محکوم خواهند شد.
در این گزارش آمده است: تحقیقات نشان داد که دستور حمله به کاروان خودروهای WCK (سازمان آشپزخانه جهانی) صادر شد، زیرا نیروهای ارتش به این خودروها مشکوک شدند که افراد مسلح حماس را حمل می‌کردند.
بنا بر این گزارش ارتش صهیونیستی در بیانیه‌ای مدعی شد: «حمله به خودروهای کمک‌رسان اشتباهی جدی بود که ناشی از ناکامی در شناسایی، اشتباه در تصمیم‌گیری و حمله برخلاف مقررات شلیک رخ داد». این بیانیه می‌افزاید: «ارتش اسرائیل از این حادثه درس خواهد گرفت و آن درس‌ها را اجرا خواهد کرد.»
دولت صهیونیستی پس از این جنایت در ابتدا سیاست انکار و عدم تأیید را در پیش گرفت، سپس حضور یک نیروی حماس را مسبب آن اعلام کرد و در نهایت با تکمیل مستندات و شواهد میدانی مجبور به پذیرش مسئولیت این حمله مرگبار شد. به گزارش شبکه خبری MSNBC، ارتش اسرائیل پیش از این نیز از روایت سازی‌های مشابهی در توجیه حملات قبلی به کاروان‌های کمک‌رسانی استفاده کرده بود.
 
انتقاد از امریکا
این گزارش همچنین پیکان انتقادات را متوجه امریکا و دولت‌هایی کرده است که توان تغییر وضعیت موجود را داشته اما اراده آن را بنا به دلایلی ندارند. در گزارش این شبکه امریکایی آمده است: واکنش ایالات متحده [به این جنایت] اکنون تعیین می‌کند که شهروندان جهانی چگونه به وعده‌های [حقوق بشری] امریکا نگاه خواهند کرد. اما رهبران دولت‌هایی که قدرت واقعی برای ایجاد تغییر دارند، به رفتار خود ادامه می‌دهند؛ بااین حال همان‌ها در نهایت به عنوان قربانی «یک جنگ مشروع» کنار گذاشته و پشیمان خواهند شد.در پی گسترش اعتراضات بین‌المللی و فشار دولت‌های غربی به این جنایت جدید ارتش صهیونیستی، هرتزی هالوی رئیس ستاد ارتش رژیم تصمیم گرفت، فرمانده تیپ پیاده نظام «نهال» و فرمانده «امداد و پشتیبانی منطقه ای» و چند افسر دیگررا توبیخ و برکنار کند.این فشارها همچنین منجر به عقب‌نشینی دولت صهیونیستی در بازگشایی گذرگاه‌هایی برای انتقال کمک‌های بشردوستانه به غزه شد. روز پنجشنبه برخی منابع عبری تأیید کردند که کابینه امنیتی رژیم با بازگشایی گذرگاه مرزی «بیت حانون» و استفاده از بندر «اسدود» برای کمک به انتقال کمک‌ها به باریکه غزه موافقت کرده است.
در پی حمله نظامیان اسرائیلی به کاروان خودروهای مؤسسه خیریه «آشپزخانه جهانی» موجی از محکومیت‌ها و فشارهای بین‌المللی، خصوصاً توسط دولت‌هایی که شهروندانشان عضو این سازمان بودند، علیه این جنایت ایجاد شد که به نظر می‌رسد دامنه آن صرفاً به چند برکناری مقام نظامی اسرائیلی محدود نشود.
 
عذرخواهی تل آویو از ورشو
در تازه‌ترین رخداد، پس از فشارهای سران لهستان به اسرائیل درباره کشتن یک شهروند لهستانی در حمله به کاروان امدادی، تل‌آویو مجبور به عذرخواهی شد. به گزارش فارس، در شرایطی که فشارها بر اسرائیل به دلیل حمله مرگبار به کاروان «آشپزخانه مرکزی جهانی» ادامه دارد، قائم مقام وزارت خارجه لهستان خبر داد که تل‌آویو از ورشو در این باره عذرخواهی کرده است.پیشتر، پنجشنبه رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر لهستان خواستار توضیح اسرائیل درباره این حادثه، پرداخت غرامت به خانواده قربانی و عذرخواهی تل آویو شده بودند. برخی مقامات انگلیسی از جمله «صادق خان» شهردار لندن نیز در واکنش به این حادثه خواستار توقف فروش سلاح به رژیم صهیونیستی شدند.در این حمله سه امدادگر انگلیسی، یک استرالیایی، یک لهستانی، یک فلسطینی و یک شهروند دو تابعیتی امریکایی-کانادایی جان باختند.
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی