مراسم روز قدس در آخرین جمعه رمضان در کشورهای مختلف برگزار شد

قیام جهان برای حمایت از فلسطین

شماری از مردم اندونزی با انجام اقدامات نمادین از جمله بستن دهان و نمایش وضع اسفناک بانوان فرزند از دست داده و باردار؛ به شرایط رقت‌آور زنان فلسطین که نتیجه خوی تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی است، اعتراض کردند.

حسین فاطمی
خبرنگار

در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و همزمان با روز قدس، منابع رسانه‌ای در حالی از حمله نظامیان رژیم صهیونیستی به نمازگزاران در مسجدالاقصی و بازداشت چند نفر از آنها خبر دادند که در گوشه و کنار جهان نیز حامیان مردم غزه به خیابان‌ها رفته و شعار آزادی فلسطین را سر دادند.به گزارش ایسنا و به نقل از الجزیره، اداره اوقاف اسلامی قدس اعلام کرد، بیش از ۶۵ هزار نمازگزار در نماز صبح دیروز (جمعه) که آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان و مصادف با روز جهانی قدس بود، شرکت کردند. طبق گزارش الجزیره، نمازگزاران در این مسجد تجمعی را در حمایت از غزه و مقاومت فلسطین برگزار کردند.نمازگزاران فلسطینی بعد از ادای نماز صبح شعارهایی را در حمایت از فلسطین و مقاومت و محکومیت جنگ غزه سر دادند. نیروهای رژیم صهیونیستی با گاز اشک‌آور به تجمع نمازگزاران در این مسجد حمله و سه فلسطینی را بازداشت کردند. به گفته منابع یک پهپاد به سمت تجمع‌کنندگان گاز اشک‌آور شلیک کرد که در جریان آن تعدادی از فلسطینی‌ها دچار حالت خفگی شدند. در ساعات اولیه صبح دیروز نیروهای رژیم صهیونیستی تمام مسیرها و خیابان‌های منتهی به شهرک قدیمی قدس و مسجدالاقصی را بستند و موانعی را در این مناطق ایجاد کردند. از صبح پنجشنبه تا شامگاه، نیروهای رژیم صهیونیستی چندین بار به مسجدالاقصی یورش بردند و تعدادی از فلسطینی‌ها را بازداشت کردند. به گفته منابع فلسطینی نیروهای رژیم صهیونیستی بیش از ۲۲ نفر را در مسجدالاقصی بازداشت کردند. حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه همچنان ادامه دارد و تاکنون به شهادت بیش از ۳۳ هزار نفر منجر شده است. با این وجود ۱۲۰ هزار نمازگزار فلسطینی دیروز(جمعه)، همزمان با روز جهانی قدس، به‌رغم کارشکنی‌های اشغالگران آخرین نماز جمعه ماه مبارک رمضان را در صحن‌های مسجدالاقصی اقامه کردند.
 
روز قدس در دیگر کشورها
دیروز جمعه مردم یمن با تجمع میلیونی در میدان السبعین صنعا و برپایی تجمع در سایر استان‌ها حمایت خود را از ملت فلسطین اعلام کردند. به گزارش ایسنا، ساکنان استان صنعا با تجمع میلیونی در میدان السبعین حمایت خود را از ملت فلسطین اعلام و جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه را محکوم کردند. به نقل از المسیره، در بیانیه راهپیمایی‌های «طوفان الاحرار» در روز جهانی قدس آمده است: در این روز مبارک که آخرین جمعه از ماه رمضان است مسلمانان روز جهانی قدس را به عنوان یک مناسبت اسلامی مهم گرامی می‌دارند. ما مجدداً با خداوند و رسولش و رهبری‌مان عهد می‌بندیم که به حمایت از ملت فلسطین پایبند باشیم. در این بیانیه آمده است: ما آمادگی کامل خود را برای اجرای دستورات رهبر خود برای مقابله با دشمنان خداوند و بشریت اعلام می‌کنیم. حدود ۶ ماه است که ملت فلسطین با شنیع‌ترین نسل‌کشی صهیونیستی- امریکایی در غزه و تمام فلسطین مواجه هستند.
طبق گزارش‌ها، مردم تانزانیا با برپایی راهپیمایی، روز قدس را گرامی داشتند و از مردم فلسطین حمایت کردند. آفریقای جنوبی و بورکینافاسو هم از دیگر کشورهای آفریقایی بودند که در حمایت از مردم فلسطین به خیابان رفتند. در کشمیر راهپیمایی و تجمعاتی در حمایت از فلسطین شکل گرفت. مراسم روز جهانی قدس در دمشق برگزار شد. در این مراسم گروه‌های فلسطینی در اردوگاه یرموک مراسم رژه روز قدس را برگزار کردند. در شهر باندونگ اندونزی، مردم در حمایت از فلسطین تجمع کردند. شبکه قطری العربی هم در گزارشی اختصاصی، از راهپیمایی مردم اندونزی در کوالالامپور در حمایت از مردم فلسطین و غزه خبر داد. تظاهرات‌کنندگان که حتی شرایط نامناسب جوی و بارش شدید باران موجب نشد از جمعیت آنان کاسته شود، با حمل پلاکاردها و بنرهایی که روی آنها شعارهایی درحمایت از فلسطین و محکومیت اسرائیل نوشته شده بود؛ خشم و نفرت خود را نسبت به کودک‌کشی رژیم اسرائیل ابراز داشتند.
تظاهرات‌کنندگان که پرچم فلسطین را حمل می‌کردند، همچنین اعتراض خود را به جنایات اسرائیل علیه فلسطین و غزه اعلام و از سکوت جامعه جهانی در قبال کشتار، نسل‌کشی و هتک حرمت زنان فلسطینی انتقاد کردند. همچنین شماری از مردم اندونزی با انجام اقدامات نمادین از جمله بستن دهان و نمایش وضع اسفناک بانوان فرزند از دست داده و باردار؛ به شرایط رقت‌آور زنان فلسطین که نتیجه خوی تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی است، اعتراض کردند. مردم نیجریه در ایالت باوچی در روز جهانی قدس و برای حمایت از فلسطین به خیابان‌ها آمدند.
 مراسم روز جهانی قدس در بنگلادش هم برگزار شد و مردم در تجمعی در حمایت از فلسطین شرکت کردند. مردم بحرین در راهپیمایی روز قدس در غرب منامه، شعار «مرگ بر اسرائیل» سر دادند. شماری از مردم عمان در مقابل سفارت امریکا در مسقط تجمع و حمایت واشنگتن از جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه را محکوم کردند. مردم ترکیه در شهر استانبول با برپایی راهپیمایی، از مردم فلسطین حمایت و جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند. مردم عراق نیز با حضور گسترده در مراسم‌های روز قدس در کرکوک، دیالی، ذی‌قار، نجف، بغداد و موصل، فریاد حمایت از فلسطین سر دادند. البته با توجه به شرایط زمانی راهپیمایی روز قدس این مراسم در کشورهای اروپایی و همچنین امریکا روز شنبه برگزار خواهد شد. در بین کشورهای اروپایی شب گذشته، انگلیس در پایتخت خود، لندن شاهد حضور حامیان غزه بود. 
 
مقامات کشورها چه گفتند؟
در حالی دیروز راهپیمایی روز قدس در پاکستان پس از اقامه نماز روز جمعه در اسلام‌آباد و سایر شهرهای این کشور برگزار شد که نخست وزیر این کشور در پیامی به مناسبت روز جهانی قدس خواستار اقدام جهانی برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه و علیه فلسطینیان شد. به گزارش العالم «شهباز شریف» نخست‌وزیر پاکستان دیروز (جمعه) همزمان با روز جهانی قدس پیامی را منتشر کرد و خواستار اقدام جهانی برای توقف جنایات مداوم اسرائیل علیه مردم فلسطین شد. وی در این پیام از کشته شدن بیش از 33 هزار فلسطینی از جمله 17 هزار کودک در طول شش ماه جنگ غزه و در نتیجه هدف قرار دادن عمدی بیمارستان‌ها، اردوگاه‌های آوارگان و مدارس و همچنین محاصره امدادرسانی به نوار غزه ابراز تأسف کرد.
بنا بر گزارش دفتر نخست‌وزیری پاکستان، شهباز شریف همچنین در پیام خود گفت: با وجود قطعنامه آتش‌بس شورای امنیت سازمان ملل، بمباران بی‌دلیل غیرنظامیان بی‌گناه غزه توسط اسرائیل ادامه دارد. از این‌رو، پاکستان از جامعه بین‌المللی می‌خواهد که نقش خود را در اعمال فشار بر اسرائیل برای توقف ظلم علیه فلسطینی‌ها ایفا کند. نخست‌وزیر پاکستان در ادامه از مسلمانان سراسر جهان خواست تا در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان از برادران و خواهران فلسطینی و کشمیری خود یاد و به درگاه خداوند متعال برای رفع مشکلات‌شان دعا کنند.
آیت‌الله عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین هم با حضور در راهپیمایی روز جهانی قدس در شهر قم تأکید کرد: روز قدس روزی است که بزرگ‌ترین رهبر اسلامی در جهان کنونی دعوت به احیای آن کرد، بنابراین نباید هیچ مسلمانی در این امر کوتاهی کند. وی خاطرنشان کرد که تمام امت اسلامی باید با مشارکت در روز قدس از قضایای اسلام حمایت کند و تا زمان تحقق پیروزی در این راه ثابت‌قدم بماند. شیخ قیس الخزعلی، دبیرکل عصائب اهل الحق عراق در پیامی به مناسبت روز جهانی قدس تأکید کرد: در روز جهانی قدس که فعالیت‌های جهادی و مردمی آن در جمعه آخر ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود و از ۴۵ سال پیش امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران این روز را انتخاب کرد، بر موضع ثابت خود در حمایت از بزرگ‌ترین مسأله اسلام و جهان عرب و اولین مسأله انسانیت تأکید می‌کنیم، مسأله‌ای که از زمان آغاز حماسه طوفان‌الاقصی در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ عمیق‌تر و گسترده‌تر شد و به تمام ملت‌های آزاده جهان رسید. وی در این پیام خاطرنشان کرد: بار دیگر بر حمایت خود از جهاد ملت مظلوم فلسطین و مقاومت شجاع آن تا زمان آزادی کامل خاک اشغالی فلسطین از دست اشغالگران صهیونیست تأکید می‌کنیم.
 روز جهانی قدس با حضور برخی سفیران کشورهای اسلامی، شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی و مذهبی و جمعیت زیادی از مسلمانان در مسجد جامع مسکو هم برگزار شد. رئیس شورای مفتیان روسیه و سفیران جمهوری اسلامی ایران ، فلسطین و اردن در این آیین بر لزوم توقف کشتار مردم غزه و دیگر مناطق سرزمین‌های اشغالی فلسطین تأکید کردند. در این میان، سخنان کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو در حمایت از آرمان رهایی قدس با فریاد الله اکبر حاضران تأیید شد.

جستجو
آرشیو تاریخی