صهیونیست‌ها بعد از دو هفته محاصره و کشتار، بزرگترین بیمارستان غزه را ترک کردند

جنایت در «الشفاء»

جنبش حماس در بیانیه‌ای تأکید کرد: جنایت وحشیانه در مجتمع بیمارستانی الشفاء ثابت می‌کند که رژیم اشغالگر همچنان به جنگ نسل‌کشی خود علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی در نوار غزه ادامه می‌دهد. در این بیانیه آمده است: میزان ویرانی و کشتار در غزه بار دیگر ثابت می‌کند که دشمن به دنبال کوچاندن مردم ما و اجرایی کردن طرح از بین بردن فلسطین است

حسین فاطمی

روزنامه‌نگار
عقب‌نشینی نیروهای رژیم صهیونیستی
اگر چه مجتمع بیمارستانی الشفاء طی دو هفته اخیر تحت شدید‌ترین محاصره و کشتار بود، اما منابع فلسطینی صبح دیروز دوشنبه گزارش دادند، خودروهای نیروهای رژیم صهیونیستی به‌طور کامل از اطراف این بیمارستان (الشفاء) در غرب شهر غزه به سمت جنوب غرب این شهر عقب‌نشینی کردند. براساس گزارش المیادین، عقب‌نشینی نیروهای صهیونیست بعد از حملات شدید مقاومت فلسطین علیه این نیروها و درگیری شدید با ارتش اشغالگر در اطراف بیمارستان الشفاء صورت گرفت.
گردان‌های القسام، شاخه نظامی جنبش حماس یکشنبه خودروها و نیروهای صهیونیست را در اطراف بیمارستان الشفاء هدف قرار دادند. روزنامه نیویورک تایمز امریکا به نقل از مرکز «پژوهش‌های جنگ» گزارش داد، جنبش حماس و دیگر گروه‌های مقاومت فلسطین بین ۱۸ تا ۲۸ مارس ۷۰ حمله را علیه نیروهای صهیونیست در مجتمع پزشکی الشفاء انجام دادند و این نشان‌دهنده کارآمدی زیاد این حملات است.
 
گزارش‌های شوکه‌کننده از دو هفته جنایت اشغالگران
در طول دو هفته‌ای که از محاصره در مجتمع پزشکی الشفاء می‌گذرد، اخبار و گزارش‌های متعددی پیرامون شدت جنایات و کشتار صهیونیست‌ها در این بیمارستان مخابره شد تا جایی که دیده‌بان حقوق بشر اروپا مدیترانه -که یک مرکز حقوق بشری است- گزارش‌های شوکه‌کننده شهروندان فلسطینی در نوار غزه در رابطه با ارتکاب جنایات علیه فلسطینیان از جمله اعدام را مستندسازی کرده است. این مرکز حقوق بشری در مجموعه گزارش‌های میدانی خود طی دو هفته اخیر اذعان داشت که نیروهای اشغالگر بسیاری از منازل را در حالی که ساکنان آنها در داخل این منازل بودند به آتش کشیده‌اند و مانع از نزدیک شدن افراد برای خارج کردن ساکنان از این منازل یا خاموش کردن آتش شده‌اند. به گفته این مرکز، «ما موارد زیادی از اقدام ارتش اسرائیل در سوزاندن ده‌ها منزل مسکونی در غرب شهر غزه و در حومه مجتمع درمانی الشفاء را ثبت کرده‌ایم.» شبکه الجزیره هم از جنایت هولناک اشغالگران در این بیمارستان پرده برداشته و گزارش داد که نظامیان صهیونیست مجروحان بیمارستان را با تانک زیر می‌گیرند.
ساکنان مناطق پیرامون بیمارستان الشفاء هم در مشاهدات خود اعلام کردند که ارتش رژیم صهیونیستی در مدت محاصره به بازداشت گسترده مردان روی آورده و زنان و کودکان را به سمت جنوب غزه کوچ داده و جهنمی در این منطقه ایجاد کرده است. ساکنان مناطق الرمال و النصر از پیکرهای پراکنده در خیابان‌ها سخن گفته‌اند. آنها به بازداشت‌های گسترده اشاره و تأکید کردند که زنان زیر حملات سنگین توپخانه و هوایی قرار گرفته بودند. در همین مدت شاهدان عینی نیز از ده‌ها تانک و خودرو زرهی اشغالگران در منطقه سخن گفته و یادآوری کردند، اطلاعیه‌هایی منتشر شده و از ساکنان خواسته شده است که راهی جنوب شوند.
بر اساس این گزارش‌ها، نظامیان صهیونیست طی دو هفته گذشته ساکنان منازل اطراف بیمارستان الشفاء را مورد اذیت و آزار قرار داده و در اقدامی توهین‌آمیز، لباس جوانان و مردان فلسطینی را از تن آنان در آورده و دست و چشم بسته به مناطقی نامعلوم بردند. همچنین صهیونیست‌ها زنان و کودکان فلسطینی را آواره و مجبور به ترک آن منطقه کردند، بدون اینکه اجازه دهند حتی لباس و لوازم اولیه زندگی خود را بردارند. در یک مورد مشخص، اشغالگران ۱۵۰ بیمار و مجروح و همراهان آنها را در یک اتاق جمع کرده و به شکل مداوم آنها را مورد بازجویی قرار می‌دهند. این گزارش‌ها تأکید دارند که بیماران از سوی اشغالگران به عنوان سپر انسانی نگه داشته شده‌اند، بیماران و مجروحان روی زمین در مکانی بدون خدمات پزشکی نگه داشته شده و زخم آنها عفونت کرده است. اشغالگران، بازداشت‌شدگان را در حالی که لباس‌هایشان را از تنشان درآورده‌اند مورد بازجویی قرار می‌دهند. این گزارش‌ها تأکید دارند که اوضاع در این بیمارستان طی دو هفته اخیر در حد جنایت جنگی است. در مورد دیگری از جنایات صهیونیست‌ها، در خیابان الرشید مجروحانی دیده شده‌اند که به علت وادار کردن آنها به خروج اجباری به شهادت رسیده‌اند. به گفته شاهدان، پیکرهای شهدا روی زمین بوده و همزمان اشغالگران به سمت مردم شلیک کرده‌اند.
 
امریکا؛ مسئول اصلی جنایت در بیمارستان الشفاء 
 به دنبال جنایت بی‌سابقه در مجتمع بیمارستانی الشفاء، حماس دیروز دوشنبه دولت امریکا را به خاطر حمایت و پشتیبانی تمام‌عیار از رژیم صهیونیستی و جنگ تجاوزگرانه آن علیه نوار غزه، مسئول جنایت جدید ارتش این رژیم در مجتمع بیمارستانی الشفای شهر غزه دانست. به نوشته ایرنا و به نقل از الجزیره، جنبش حماس در بیانیه‌ای تأکید کرد: جنایت وحشیانه در مجتمع بیمارستانی الشفاء ثابت می‌کند که رژیم اشغالگر همچنان به جنگ نسل‌کشی خود علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی در نوار غزه ادامه می‌دهد. در این بیانیه آمده است: میزان ویرانی و کشتار در غزه بار دیگر ثابت می‌کند که دشمن به دنبال کوچاندن مردم ما و اجرایی کردن طرح از بین بردن فلسطین است. جنبش حماس خاطرنشان کرد: از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که جنایت دشمن جنایتکار در مجتمع بیمارستانی الشفاء را محکوم کند. این جنبش افزود: مسئولیت کامل جنایت‌ها، کشتارها و از بین بردن زندگی در غزه و در رأس آن بخش بهداشت و درمان، برعهده دولت امریکاست.
البته پیش‌تر حماس با صدور بیانیه‌ای به ادامه جنایات رژیم صهیونیستی در مجتمع درمانی الشفاء و اطراف آن هم واکنش نشان داده بود. در بیانیه قبلی نیز، «حماس بشدت سکوت بین‌المللی در قبال فاجعه انسانی را که ماشین جنگی فاشیستی اشغالگران در بیمارستان الشفاء و اطراف آن رقم زده‌اند، مورد انزجار قرار داد.»
 
درخواست جبهه مردمی فلسطین برای محکومیت جنایت
جبهه مردمی برای آزادی فلسطین هم از تمام مردم عرب خواست برای محکومیت جنایت‌های صورت گرفته توسط رژیم صهیونیستی در بیمارستان الشفاء به خیابان‌ها بیایند. به گزارش ایسنا، جبهه مردمی برای آزادی فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد: نیروهای رژیم اشغالگر طی روزهای گذشته یکی از شدیدترین و خونین‌ترین کشتارها را در بیمارستان الشفاء از زمان آغاز جنگ غزه انجام دادند؛ کاری که اشغالگران در این بیمارستان کردند جنایت جنگی و نسل‌کشی است که بشریت حتی در زمان نازی‌ها شاهد آن نبوده است. به نقل از خبرگزاری سما، این جبهه اعلام کرد: ما از تمام مردم عرب می‌خواهیم به خیابان‌ها بیایند و در پایتخت‌ها و میادین این جنایت جدید را محکوم کنند و بر فشار بر نظام‌های عربی برای اتخاذ اقدامات عملی برای توقف چنین کشتارهایی ادامه بدهند.
 
واکنش ایران بر ضرورت فوری انجام تحقیق بین‌المللی
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت فوری انجام تحقیق بین‌المللی در مورد جنایت صهیونیست‌ها در بیمارستان الشفاء غزه تأکید کرد. به گزارش ایسنا، ناصر کنعانی در صفحه اجتماعی ایکس در این ارتباط نوشت: «تصاویر منتشر شده از ‎بیمارستان الشفاء در ‎غزه پس از محاصره دو هفته‌ای توسط ارتش رژیم صهیونیستی، اظهارات شاهدان میدانی و گزارش‌های تصویری و خبری منتشر شده از میزان تخریب، شکنجه، کشتار و تعداد بازداشت‌ شدگان فلسطینی در این بیمارستان، هولناک و تکان دهنده است!
تحقیق بین‌المللی ضرورت فوری دارد. آیا مجامع و نهادهای بین‌المللی به وظیفه خود عمل خواهند کرد؟ آیا مدعیان شناخته شده حقوق بشر از تحقیق بین‌المللی درخصوص ابعاد این جنایت جنگی آشکار حمایت خواهند کرد و یا رفتارهای گزینشی و تبعیض‌آمیز درخصوص ‎حقوق بشر همچنان ادامه خواهد یافت؟!»
 
الشفاء از تأسیس تا تخریب
مجمع دولتی بیمارستانی وابسته به وزارت بهداشت فلسطین، بزرگ‌ترین بیمارستان در غزه است که مشتمل بر سه بیمارستان با سه ساختمان مجزا است. این مجتمع بیمارستانی در سال ۱۹۴۶ در مکان پادگان نظامی ارتش بریتانیا تأسیس شد و با اشغال غزه این مجتمع پس از سال ۱۹۶۷ به اشغال رژیم صهیونیستی درآمد و وضعیت آن تا زمانی ادامه یافت که دولت خودگردان فلسطین پس از توافق اوسلو این بیمارستان را تحویل گرفت. در برهه مدیریت مصر بر نوار غزه پیش از ۱۹۶۷ و همچنین در دهه 80 میلادی، این بیمارستان گسترش یافت و در طول حاکمیت دولت خودگردان فلسطین بر غزه نیز این روند ادامه یافت تا این که دولت حماس بعد از حاکمیت بر غزه در سال ۲۰۰۷، این بیمارستان را در اختیار گرفت.
بیمارستان الشفاء در چهارراهی در منطقه مرکزی غربی شهر غزه قرار دارد و مساحت آن ۴۵ هزار مترمربع است. این مجتمع شامل سه بیمارستان است که عبارتند از بیمارستان های جراحی، بیماری‌های داخلی و زنان و زایمان (که شامل بخش مهدکودک برای نوزادان نارس است) و همچنین بخش اورژانس، مراقبت‌های ویژه، رادیولوژی و بانک خون. این بیمارستان با آغاز حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه در هفتم اکتبر، تمام موارد جدی پزشکی را از نوار غزه پذیرش کرد و معادل ۲ برابر ظرفیت خود را برای پذیرش بیماران تحت درمان در شرایط پیچیده، قطع برق و کمبود شدید سوخت و دارو به ‌کار گرفت. بیمارستان الشفاء، چند روز پس از آغاز جنگ، به مرکزی برای پناه‌دهی آوارگان نیز تبدیل شد و حدود ۴۰ هزار نفر به این مجتمع پناه برده و در محوطه آن اسکان یافته و چادر زدند؛ اما با آغاز بمباران‌ دروازه بیمارستان و آمبولانس‌های داخل آن، شمار آنها تا کمتر از نصف این رقم، کاهش یافت.

 

جستجو
آرشیو تاریخی