صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و هشت - ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و هشت - ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۲

با قدردانی منتخبین مجلس دوازدهم از قوه مجریه برای صیانت از آرای مردم مطرح شد

سربلندی انتخاباتی دولت

با تأیید صحت انتخابات 81 حوزه انتخابیه دیگر توسط شورای نگهبان و با اعلام هادی طحان‌نظیف سخنگوی این نهاد، مجموع حوزه‌های انتخابیه‌ای که سلامت و صحت‌شان از حیث نحوه برگزاری و شمارش آرا مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفت به 133 حوزه انتخابیه رسید. این در حالی است که نهاد ناظر بر انتخابات در راستای بررسی گزارشات و شکایات داوطلبان و مردم در برخی حوزه‌ها حتی به بازشماری آرا و ارسال تیم‌های بررسی میدانی پرداخته و درنهایت بر برگزاری انتخابات با کمال سلامت مهر تأیید نهاده است. واقعیتی که باید آن را در کنار تلاش دولت برای تحقق دیگر مؤلفه‌های انتخابات یعنی امنیت، رقابت و مشارکت مؤیدی برای قبولی دولت سیزدهم در اولین آزمون انتخاباتی خود ارزیابی کرد.
دولت در جایگاه مجری در حالی انتخابات 11 اسفند را با نهایت امنیت و دست‌یابی به مشارکت قابل قبول برگزار کرد که در ماه‌ها و روزهای منتهی به انتخابات معاندان نظام جمهوری اسلامی از یک‌سو با برنامه‌ریزی و اقدام برای عملیات خرابکارانه و تروریستی امنیت انتخابات و از جهتی دیگر با هجمه تبلیغاتی در راستای ناامید ساختن از صندوق آرا و نهاد مجلس مشارکت سیاسی مردم را هدف قرار داده بودند. حجم تلاش برای برهم زدن سامان انتخابات به حدی بود که فقط در روز رأی‌گیری به تصریح وزیر ارتباطات بیش از ۲۰ مورد تلاش برای خرابکاری و ایجاد بحران در شبکه ارتباطی خنثی شد و این در حالی بود که حفاظت از امنیت این شبکه به دلیل نقش آن در احراز هویت رأی‌دهندگان و جلوگیری از هرگونه تخلف در مرحله اخذ رأی ضروری بود. سربلندی دولت در مؤلفه رقابت نیز به وجهی دیگر تحقق یافت. دولت با اجتناب از هر گونه وارد شدن به میدان انتخابات از جایگاه یک رقیب یا حامی یک فهرست مشخص تلاش کرد تا فضا را برای رقابت عادلانه جریان‌های سیاسی مختلف فراهم سازد. این در حالی بود که در دولت‌های گذشته تشکیل احزاب دولت‌ ساخته و حمایت دولت از فهرست انتخاباتی مشخصی برای حضور نمایندگان حامی دولت در مجلس به امری رایج تبدیل شده بود. اما اجتناب دولت سیزدهم از تکرار ان رویه و تأکیدش بر حفظ کامل بی‌طرفی سبب شد که در انتخابات مجلس اگر چه به دلیل کارنامه بحث‌برانگیز دولت مورد حمایت برخی جریان‌های سیاسی آنها در برخی از حوزه های انتخابیه با اقبال کمتری از سوی مردم مواجه شدند، اما شاهد پیروزی نسبی برای اغلب فهرست‌ها باشیم. دولت سیزدهم در سطوح مختلف از رئیس‌جمهور و هیأت دولت تا استانداران و عوامل اجرایی درعین حال با اعتقاد به اصالت انتخاب مردم مهم‌ترین وظیفه خود را صیانت از آرای آنان قرار داد.
رویکردی که بسیاری از نمایندگان و منتخبان در اظهارنظرهای خود بر آن تأکید کرده‌اند. در تازه ترین مورد باید به نامه منتخبین آذربایجان‌غربی به رئیس‌جمهور و قدردانی‌شان از دولت برای صیانت از آرای مردم اشاره کرد. نامه‌ای که در جمع امضاکنندگان آن منتخبانی منتسب به جریان اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا همچون محمد سیم عثمانی منتخب مردم بوکان و عبدالکریم حسین‌زاده منتخب شهرستان‌های نقده و اشنویه و نیز نمایندگان اقلیت‌های مذهبی حضور دارند و تأکید داشته‌اند: حماسه حضور مردم در انتخابات ۱۱ اسفند باطل السحر نقشه‌های استکبار جهانی و اذناب منطقه‌ای آن شد و این حضور دشمن‌شکن نشان داد که پیوند مردم و نظام الهی ایران یک پیوند محکم و ناگسستنی است.

جستجو
آرشیو تاریخی