وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه هفته گرامیداشت حکیم نظامی:

سیاست دولت تجلیل از مفاخر بزرگ فرهنگی است


مراسم اختتامیه هفته گرامیداشت حکیم نظامی شامگاه یکشنبه (۲۰ اسفند) با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر کشور، محمدمهدی سموعی رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و جمعی از اصحاب و جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر در تالار وحدت برگزار شد.
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم اظهار داشت: این سومین سالی است که مراسم بزرگداشت حکیم نظامی برگزار می‌شود. این رویکرد از سال ۱۴۰۰ که سال اول فعالیت ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، شروع شد و جریان تکریم و تجلیل بزرگان ایران زمین به فرهنگی در حوزه رفتاری دولت و کنشگران فرهنگی تبدیل شده است.
او در ادامه اظهار داشت: در سال‌جاری مجموعه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، همایش‌ها، نشست‌ها و جشنواره‌های بسیاری را برای معرفی اندیشمندان ایران زمین برگزار کرده است. این برنامه‌ها در مورد اندیشمندانی که هنوز در قید حیات هستند و بزرگانی که در سده‌های دور و نزدیک در این مرز و بوم مایه افتخارآفرینی شدند و ما به نام آنها افتخار می‌کنیم، برگزار شده است.
اسماعیلی با بیان اینکه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بدون نگاه به مرزهای سیاسی به اندیشمندان‌مان توجه می‌کنیم، ادامه داد: مولوی را بزرگ می‌شماریم بدون توجه به اینکه در بلخ به دنیا آمده و در قونیه از دنیا رفته است؛ اشعار مولوی حکمت‌های اصیل به زبان پارسی است و مولوی را افتخار ایران فرهنگی دانسته و نظامی را افتخار حوزه فرهنگی اصیل می‌دانیم. نظامی در مرزهای سیاسی امروز چه در آذربایجان چه در ایران نمی‌گنجد و متعلق به منطقه فرهنگی ایران بزرگ است. سایر مفاخر ایران زمین هم به همین نحو هستند. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در وزارت فرهنگ، پایه‌های ایجاد اقلیم‌های جدید فرهنگی را بر مبنای مشاهیر پیش‌بینی کردیم، ان‌شاءالله در خوی منطقه جدید فرهنگی خواهیم داشت و در خراسان بزرگ که مملو از مفاخر بزرگ شعر، ادب، فلسفه و فقه است، باغ مفاخر طوس را افتتاح خواهیم کرد.
وی افزود: بین سهرورد و همدان مولد شیخ اشراق و مدفن بوعلی سینا بزرگراه حکمت افتتاح خواهد شد. این بزرگراه به عنوان اقلیمی فرهنگی است و برخلاف مواردی که طرح‌های اقتصادی با پیوست‌های فرهنگی است این بار طرح‌ فرهنگی با پیوست‌های اقتصادی ایجاد شده است.
اسماعیلی با بیان اینکه ان‌شاءالله این فضا را گسترش خواهیم داد، تأکید کرد: خوشحالم که امروز نصب مجسمه نظامی در میدان ونک صورت گرفت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برای مولوی مشغول ساخت تندیسی جدید هستیم که در تهران نصب خواهد شد؛ این اتفاق برای سایر بزرگان در شهرستان‌ها نیز رخ خواهد داد و ان‌شاءالله بنایی برای تجلیل و تکریم از آنها ایجاد خواهد شد. اینها جزو وظایف ذاتی دولت مردمی است و همه این اقدامات را با افتخار تقدیم شما دوستداران فرهنگ، حکمت و ادب ایران زمین می‌کنیم.
وی با بیان اینکه مراسم نصب مجسمه حکیم نظامی یکشنبه (۲۰ اسفند) برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: از ابتدای دولت، سیاست روشنی در زمینه تجلیل از مفاخر بزرگ فرهنگی آغاز کردیم.

 ساخت فیلمی با موضوع حکیم نظامی
محمدمهدی اسماعیلی در جمع خبرنگاران حاضر دراین مراسم افزود: ایران بزرگ فرهنگی را براساس مرزهای سیاسی که امروز شکل گرفته است به گذشته تسری نمی‌دهیم از بخارا، سمرقند، چین و هندوستان حوزه فرهنگی ایران عزیز است و اینها را میراث مشترک فرهنگی همه منطقه می‌دانیم. اوافزود: برای نظامی فیلمی با همکاری بنیاد فارابی در حال ساخت است، ان‌شاءالله برای سال آینده پیش‌تولید این اثر تمام شود و کار تولید را آغاز کنیم.
در این مراسم از محمدباقر آقامیری، سعید حمیدیان و یوگنی ادواریچ از روسیه به عنوان استادان هنر و نظامی‌پژوه قدردانی شد.
همچنین جایزه‌ای به مجید شاه‌حسینی رئیس فرهنگستان هنر برای کتاب «خمسه شاه طهماسبی» تعلق گرفت. هیوا حسن‌پور به عنوان برگزیده و سید وفاعلی میرعمادی به عنوان شایسته تقدیر آثار برتر بخش رساله و پایان‌نامه درباره حکیم نظامی معرفی شدند.

 

خبر پلاس

پیام رئیس‌جمهور به سومین بزرگداشت حکیم نظامی:
حکیم نظامی، آزادگی را در سایه اسلام یافت
رئیس‌جمهور به مناسبت سومین بزرگداشت حکیم نظامی پیامی صادر کرد و این پیام در مراسم بزرگداشت حکیم نظامی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرائت شد.
در بخشی از این پیام آمده است: «سیمای حکیم نظامی شاعر پارسی‌گوی سده ششم هجری که در تقویم ملی کشور، روز 21 اسفندماه به نام او مزین گشته پس از گذشت قرن‌هایی متمادی همچنان بر پهنه آسمان زبان و ادب فارسی می‌درخشد و مایه فخر همه پارسی‌زبانان و فرهنگ‌مداران در تمامی اعصار است.
نظامی، حکیمی فرهیخته و آموزگاری مشفق است که ایران‌دوستی، دینداری و تخلق به اخلاق الهی و انسانی در اشعارش موج می‌زند و با قلمی سحرآفرین و بیانی هنرورانه به مدایح، مناقب و ستایش رحمة‌اللعالمین خاتم‌النبیین پیامبر اکرم(ص) پرداخته و معجزه شگفت‌انگیزش، معراج را به سلک نظم کشیده و تقدیم خوانندگان و دوستداران سحر حلال خویش ساخته است و افزون بر آن، احادیث متعددی را اساس سروده‌هایش قرار داده است. به یقین، تأثیر فراگیر آموزه‌های اخلاقی و نصایح نظامی همراه با نظام اندیشه‌ای نظم ماندگار او بر آیات قرآنی و روایات نبوی تکیه‌ای قوی دارد.
وی آزاده‌ای است که آزادگی را در سایه دین اسلام یافته است و برای ترویج احکام و اندیشه‌های دینی تلاش بی‌بدیل نموده و با پناه بردن به حریم امن ایمان و شرع از دست دیو ظلمات گریخته و دل از تشویش‌های روزگار رهانیده است. از همان رو، سرچشمه سخنش سیرابگر جان عطشناک مشتاقان حکمت، عرفان و ادب گشته است.
اینک در آستانه سومین آیین جهانی گرامیداشت حکیم نظامی که بی‌تردید باید آن را چنان حلقه واصل اندیش‌ورزان خوش ذوق و زبان در نظر گرفت، فرصت را مغتنم می‌شمارم و از تمامی دست‌اندرکاران سختکوش این آیین خجسته که با عزمی راسخ و همتی ستودنی در پیشبرد اهداف فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به انجام وظایف خطیر فرهنگ و تمدن کهن کوشیده‌اند تقدیر و تشکر می‌کنم و از درگاه خداوند متعال سلامتی فرهنگبانان و حکمت‌دوستان و عموم تلاشگران و علاقه‌مندان را خاصه در ایران عزیز و همواره سربلند آرزو می‌نمایم.»

جستجو
آرشیو تاریخی