صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و یک - ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و یک - ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

ایران در ایران

وعده دولت به گلستانی‌ها کمتر از سه ماه اجرا شد
آغاز جابه‌جایی ۶ روستای حاشیه سد «چایلی» مراوه‌تپه
گنبدکاووس- کمتر از سه ماه پس از دستور رئیس جمهور برای پایان‌ دادن به بلاتکلیفی ۱۸ساله ساکنان حاشیه سد چایلی مراوه‌تپه، جابه‌جایی ۶ روستای واقع در کاسه این سد با ۷۱۴ خانوار آغاز شد.
به گزارش ایرنا، آیت‌الله رئیسی در دور دوم سفر به گلستان در اول دی ۱۴۰۲ ضمن بازدید هوایی از پروژه احداث سد چایلی، برای جابه‌جایی ۶ روستای واقع در کاسه این سد دستور فوری داد و گفت: «اینکه سال‌ها بگذرد و به مردم یک روستا اجازه جابه‌جایی، ساخت‌وساز و خرید و فروش داده نشود یک حالت انجماد پیدا می‌کند و همه باید برای حل این مشکل بسیج شوند.»
ساخت سد چایلی از حدود ۲ دهه قبل با هدف کنترل سیلاب‌های فصلی و جلوگیری از خسارت جانی و مالی به مردم و همچنین تقویت آب مورد نیاز ۱۲ هزار هکتار از اراضی زراعی مراوه‌تپه آغاز شد و با آغاز عملیات اجرایی ساخت سد، صدور خدماتی مانند مجوز ساخت‌وساز جدید و انشعابات آب، برق و گاز برای ساکنان 6 روستای واقع در کاسه سد متوقف گردید و در نتیجه جوانان این روستاها که پس از ازدواج امکان ساخت خانه نداشتند راه مهاجرت به شهرها را در پیش گرفتند.
دولت سیزدهم برای پایان‌دادن به بلاتکلیفی ۱۸ساله سد چایلی آستین همت بالا زد و در نخستین قدم برای اجرای طرح و جابه‌جایی ۶ روستای واقع در کاسه سد با ۷۱۴ خانوار اصلی و ۳۰۰ خانوار فرعی (جوانان مهاجرت کرده و در انتظار صدور مجوز برای ساخت خانه) وارد عمل شد.
کمتر از سه ماه از دستور رئیس جمهور، طرح جابه‌جایی ۶ روستای واقع در کاسه سد «چایلی» به مکان جدید، روز شنبه گذشته با حضور استاندار، مدیران کل گلستان و مدیران شهرستان مرزی مراوه‌تپه آغاز شد. فرماندار مراوه‌تپه در این مراسم گفت: اهالی ۶ روستای «خوجه‌گلدی، سوزش، ساری‌قمیش، قره‌اقاشلی، شورجه و قربان‌پیکار» با مجموع ۷۱۴ خانوار و ۲ هزار و ۶۰۰ نفر جمعیت، از دو دهه پیش و با آغاز ساخت سد، در بلاتکلیفی جابه‌جایی بودند و اجازه ساخت و ساز نداشتند.
امان‌محمد باشقره با یادآوری سفر اول دی‌ماه امسال رئیس جمهور به مراوه‌تپه، افزود: آیت‌الله رئیسی در این سفر پس از بازدید هوایی از سد چایلی، دستور تسریع در جابه‌جایی اهالی ۶ روستای واقع در کاسه این سد را با تأمین اعتبار ۱۲ هزار میلیارد ریال صادر کرد. وی اضافه کرد: برای انتقال اهالی ۶ روستا به مکان جدید ۴۰۰ هکتار زمین که معادل دو برابر فضای موجود این روستاها است، تأمین شده تا با همراهی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و شرکت آب وزارت نیرو علاوه بر آماده‌سازی زمین و ساخت واحدهای مسکونی برای اهالی برخی فضاهای عمومی مانند پارک، ساختمان‌های اداری و مسجد نیز احداث شود.

یزدی‌ها پسماند خشک تحویل دهند گلدان گل بگیرند
یزد- رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد از راه‌اندازی مرکز «گلماند» در این شهر خبر داد و گفت: شهروندان می‌توانند با تحویل پسماند خشک به این مرکز، گلدان گل دریافت کنند.
«محمدرضا برزگر» افزود: در این مرکز مردم می‌توانند در ازای تحویل پسماند خشک از جمله کاغذ، پلاستیک، آهن و غیره، انواع گلدان گل را به انتخاب خود دریافت نمایند. وی اضافه کرد: گلماند به معنای گل‌های ماندگار، الگویی نوین برای کاهش پسماند است که خانه‌ها از پسماند خشک، خالی و گل و سرسبزی جایگزین آن می‌شود. برزگر خاطرنشان کرد: این طرح با هدف مشارکت مردم در تفکیک پسماند خشک به صورت پایلوت در بلوار دانشجو، جنب پارک شادی اجرا شده و در صورت اثرگذاری و استقبال شهروندان، در مناطق دیگر نیز این طرح اجرا می‌شود. وی ادامه داد: شهروندان می‌توانند همه روزه بجز ایام تعطیل از ساعت ۸ صبح الی ۱۳ با تحویل پسماند خشک، گلدان گل دریافت نمایند. روزانه ۳۰۰ تن زباله خانگی در شهر یزد جمع‌آوری می‌شود که بخشی از آنها زباله‌های خشک هستند.

اعطای زمین به سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی آذربایجان‌غربی
ارومیه -  رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال زراعی جاری، هزار هکتار زمین در قالب چند پروژه عظیم به سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی واگذار می‌شود.
 خسرو شهبازی افزود: یکی از وظایف بخش جهاد کشاورزی حمایت از سرمایه‌گذاران این بخش و سایر بخش‌هاست و در این راستا تا کنون ۱۷ هزار هکتار از اراضی منابع ملی به افراد درخواست‌کننده به‌خصوص در بخش طرح های کشاورزی و صنعتی واگذار شده است. وی بیان کرد: در این راستا بیش از هزار و ۸۰۰ مورد بازدید داشتیم و بر نحوه فعالیت و ساخت‌وسازشان نظارت شده است، درصورتی که تخلفی محرز شده باشد براساس کمیسیون ماده 3، افراد در اداره مربوطه حضور یافته و دلایل خود را بیان می‌کنند. رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: اولین واحد مرغ تخم‌گذار در ارومیه نیز در فاز اول با ۳۰ هزار قطعه مرغ تخم‌گذار مشغول فعالیت است و در فاز دوم ۳۰ هزار قطعه به ظرفیت این مجموعه اضافه می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی