صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و یک - ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و یک - ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

بازار کار اصفهان متعادل نیست

دانش بنیان ها؛ مسیر اشتغال در اصفهان

حمیرا حیدریان
خبرنگار

اصفهان به‌عنوان صنعتی‌ترین استان ایران دارای بیش از ۹ هزار واحد صنعتی، ۳۵ درصد از تولید فولاد، ۵۰ درصد از صنایع ساختمانی و سنگ، ۶۰ درصد از مصنوعات طلا، ۳۰ درصد از فرآورده‌های نفتی و ۱۵ درصد از تولید ناخالص ملی کشور است. این در حالی است که در سال‌های اخیر این استان صنعتی شاهد مهاجرت منفی نیروهای متخصص خود به سایر استان‌ها به‌خصوص پایتخت هستند.
 مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری اصفهان در گفت‌و‌گو با «ایران» در این خصوص با بیان اینکه استان اصفهان به لحاظ نرخ بیکاری در کل کشور در شرایط متوسط آماری قرار دارد، اما از نظر نرخ بیکاری جمعیت تحصیلکرده دارای وضعیت چندان خوبی نیست، گفت: «در حال حاضر استان اصفهان در حوزه اشتغال دچار چالش شده است. به‌طوری که شغل برای نیروی کار ساده و دارای دیپلم و زیردیپلم وجود دارد اما کارجو نیست این در حالی است که در مقابل ما دارای نیروی تحصیلکرده زیادی هستیم که به‌دنبال شغل بوده و در واقع بیکارهستند. به عبارتی برای نیروی ساده کار هست اما نیرو وجود ندارد و برعکس نیروی متخصص وجود دارد اما برایشان کار نیست.»
احسان شهیر با اشاره به اینکه نرخ بیکاری تحصیلکرده‌ها عامل اصلی مهاجرت آنان به دیگر شهرها از جمله پایتخت شده است، افزود: «در استان زیرساخت‌های اشتغال نیروی متخصص با توجه به صنعتی بودن آن فراهم شده است ضمن اینکه سیاست استانداری ایجاد فضای اشتغال مبتنی بر بهره‌گیری از دانش‌بنیان‌ها است که می‌تواند در این زمینه کمک زیادی کند. اما نکته حائز اهمیتی که باید به آن نگاه ویژه شود بحث اختصاص تسهیلاتی است که بانک‌های عامل می‌توانند برای نیروی کار متخصص در نظر بگیرند. از آنجایی که ضوابط اعطای تسهیلات بسیاری از این بانک‌ها در پایتخت تدوین و مصوب می‌شود، دست بانک‌ها برای ارائه تسهیلات به متقاضیان کسب‌وکار باز نیست و این چالشی است که متخصصان جویای کار با آن مواجه هستند. از این رو برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود و ایجاد شرکت و... متخصصان مجبور به حضور در شهری همچون تهران می‌شوند که شرایط کار و امکانات آن ازهر لحاظ مهیا است.»
این مسئول میزان سرمایه‌گذاری در بخش ایجاد شغل در این استان را در حال رشد ارزیابی کرد و اظهار داشت: «میزان سرمایه‌گذاری انجام شده برای ایجاد بازار اشتغال برای جوانان نسبت به سال‌های قبل دارای رشد بوده است اما کافی نیست و باید برای جوانان تحصیلکرده با توجه به صنعتی بودن شهر که قابلیت جذب صدها نیروی کار را دارد شرایط را فراهم کنیم. توزیع عادلانه و ایجاد بستر مناسب برای جذب نیروی ماهر و متخصص از جمله‌ اولویت‌هایی است که باید در نظر گرفت. اصفهان یکی از بزرگترین دانش‌بنیان‌های کشور را در خود جای داده است بنابراین ضروری است که با سیاستگذاری و برنامه‌ریزی دقیق در این حوزه برای ایجاد بازار کار نیروی متخصص از مهاجرت آنان جلوگیری کنیم.»
محمد کرمانی مدیرعامل یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در استان اصفهان نیز در این زمینه معتقد است: «امروز مسأله منابع انسانی به نُقل همه محافل کسب‌وکار در اصفهان تبدیل شده است اما کاری عملی در این حوزه برای گره‌گشایی از کارجو و کارفرما انجام نمی‌شود. استان اصفهان با وضعیت عجیبی در حوزه اشتغال روبه‌رو است و شغل برای نیروی کار ساده وجود دارد اما کارجو نیست و برعکس در زمینه نیروی تحصیلکرده یا متخصص، کارجو وجود دارد اما شغل مناسب پیدا نمی‌شود.»
کرمانی افزود: «بنگاه‌های اقتصادی اصفهان از این واقعیت که برای فضای کاری هم از لفظ «بازار کار» استفاده می‌شود، به‌سادگی می‌گذرند و توجهی به چرایی استفاده از کلمه بازار نمی‌کنند. متخصصان اصفهان به دلیل اینکه در اصفهان به نیروی کار متخصص بها داده نمی‌شود به تهران مهاجرت می‌کنند. در گذشته به دلیل تعداد بالای نیروی کار متخصص این کارفرمایان بودند که کارجو را انتخاب می‌کردند اما حالا این کارجویان توانمند هستند که باید کارفرمای خود را انتخاب کنند.» پیش‌تر نیزمیثم مداحی مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان اصفهان عنوان کرده بود: «کمبود نیروی کار متخصص یکی از اصلی‌ترین چالش‌های استان اصفهان است؛ استانی صنعتی که باوجود هزاران واحد و بنگاه اقتصادی فعال، نیاز زیادی به نیروهای انسانی ماهر دارد.»

جستجو
آرشیو تاریخی