ضدانقلاب از غم سیلزدگان جنوب شرق ایران هم بهره‌برداری می‌کند

غم مضاعف بلوچستان

چند روزی است که مردم برخی مناطق استان سیستان و بلوچستان با خسارات ناشی از سیلاب و طغیان رودخانه‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند. باران سیل‌آسایی که از یکشنبه ششم تا پنجشنبه دهم اسفند، جنوب سیستان و بلوچستان را فرا گرفته بود، به بخش‌های مختلف زیرساختی و کشاورزی این استان خسارت‌های قابل توجهی وارد کرد. طبق اعلام مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان، تاکنون سیلاب خسارت ۱۴ هزار میلیارد ریالی به زیرساخت‌های ۱۳ شهرستان این استان وارد کرده که بیشتر این خسارت‌ها به ترتیب مربوط به حوزه‌های راه، برق و کشاورزی است.
در چند روز اخیر امکانات دولت و نیروهای مسلح به سمت منطقه جنوب‌شرق کشور سرازیر شده است. پس از حضور میدانی وزرای کشور و نیرو در منطقه، روز گذشته رئیس‌جمهور برای اطلاع از وضعیت امدادرسانی به سیلزدگان و بازدید از این مناطق، شخصاً به استان سیستان و بلوچستان سفر کرد. در کنار ارتش و سپاه، خیل عظیمی از گروه‌های بسیجی و جهادی برای کمک‌رسانی به مردم سیلزده، عازم منطقه شده‌اند. به‌رغم این تلاش‌ها، برخی از افراد و گروه‌ها نیز به دنبال صید ماهی از سیلاب سیستان و بلوچستان هستند.

ماهی‌گیران سیلاب سیستان و بلوچستان
در شرایطی که همه امکانات مردمی، دولت و نیروهای مسلح برای کمک‌رسانی به مردم سیلزده، به سیستان و بلوچستان گسیل شده، گروه‌های اپوزیسیون فعالیت‌های خود را روی پیشبرد اهداف ضدایرانی متمرکز کرده‌اند. متهم کردن دولت و حاکمیت به بی‌توجهی در قبال وضعیت سیلزدگان و ادعای عدم کمک‌رسانی به مناطق سیلزده، محور این تلاش‌ها بوده است. طی دهه‌های اخیر، منطقه جنوب‌شرق کشور به محلی برای شرارت گروه‌های تکفیری و تروریستی تبدیل شده است. گروه‌های تکفیری و تجزیه‌طلب از یک‌سو و باندهای قاچاق از سوی دیگر، با فعالیت‌های خود اجازه رشد و پویایی به استان را نداده‌اند. برخی از چهره‌های ظاهراً دینی استان نیز به جای تمرکز بر رفع مشکلات واقعی مردم منطقه، به تریبونی برای رپورتاژ ضدانقلاب و مباحث غیرملی تبدیل شده‌اند.

دشمن محرومیت‌زدایی
با تشکیل دولت سیزهم به ریاست آیت‌الله رئیسی، بهبود اوضاع سیستان و بلوچستان نیز بیش از پیش سرعت گرفت. گاز‌رسانی به خاش، افتتاح ۲۲۳ کیلومتر بزرگراه، ساماندهی حاشیه‌نشینی در چابهار، راه‌اندازی قطار مسافربری خاش به زاهدان و احداث کارخانه استحصال طلا در استان، از جمله اقدامات دولت برای سیستان و بلوچستان بوده که در طول دو سال گذشته انجام شده است.
برخلاف تلاش گروه‌ها و جریان رسانه‌ای وابسته به ضدانقلاب که به دنبال نمایش چهره‌ای فقیر و محروم از مردم سیستان و بلوچستان هستند، راهبرد دولت سیزدهم، تبدیل مرزهای امنیتی این استان به مرزهای تجاری است؛ موضوعی که تیرماه امسال نیز توسط آیت‌الله رئیسی مورد تأکید قرار گرفت. با این حال، گروه‌های متعصب قومی، در کنار تجزیه‌طلبان و تکفیری‌ها، موانعی بر راه توسعه و پیشرفت سیستان و بلوچستان هستند.
چنانکه در انتخابات مجلس شورای اسلامی که یازدهم اسفندماه برگزار شد، مردمی که در انتخابات مشارکت کردند، آماج حملات و تخریب‌ این جریان ضدایرانی قرار گرفتند. سیستانی‌ها و بلوچ‌ها با حضور 43 درصدی پای صندوق‌ها، مشارکت نسبتاً مطلوبی را رقم زدند.

رد پای صهیونیست ها و امریکا
در ناامنی‌های سیستان و بلوچستان
رسانه‌های فارسی‌زبان خارج‌نشین نظیر اینترنشنال، بی‌بی‌سی فارسی، رادیو فردا و بویژه صدای امریکا، حامیان رسانه‌ای برخی جریان‌های خاص ضدایرانی حاضر در استان به حساب می‌آیند. عادی‌سازی پروژه منفور تجزیه‌طلبی، حمایت از گروه‌های تروریستی و دامن زدن به اختلافات قومی و مذهبی در منطقه و انعکاس مداوم اظهارات غیرملی برخی چهره‌ها، محور عملیات روانی این جریان‌ها در قبال مردم سیستان و بلوچستان را تشکیل داده است.
در کنار این موارد، رژیم صهیونیستی نیز با تجهیز، آموزش و پشتیبانی از گروه‌های معارض، وظیفه ایجاد ناامنی در استان سیستان و بلوچستان را بر عهده گرفته است. پشتیبانی و هدایت گروهک جیش‌الظلم علیه امنیت منطقه جنوب‌شرق کشور، مثال روشنی از اقدامات رژیم صهیونیستی است.

جستجو
آرشیو تاریخی