با توسعه زیرساخت‌ها در اینچه‌برون محقق شد

رشد 40 درصدی تجارت با آسیای‌میانه

 ایران‌زمین- در سال‌های اخیر «اینچه‌برون» به عنوان تنها گمرک زمینی و ریلی استان گلستان با حمایت ویژه دولت از طریق دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه از مکانی با تجارت محدود به «دروازه ورود به آسیای‌میانه» تبدیل شده است. در این مدت با تلاش‌های انجام شده، این منطقه با رشد ۴۰ درصدی آمد ‌و شد ناوگان باری مواجه بوده و همین مسأله توجه به توسعه و تکمیل زیرساخت‌های این گمرگ قدیمی را در کانون توجه مسئولان قرار داده است.
در این زمینه ارتباط با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا و شرق آسیا که یکی از چشم‌اندازها برای تسریع در ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز بوده با حمایت دولت و همکاری بخش خصوصی تا حد زیادی فراهم ‌شده است. مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گلستان در این‌‌باره اظهار داشت: طی ۱۱ ماه نخست امسال ۳۱ هزار و ۲۱۵ دستگاه کامیون حامل بار از پایانه مرزی اینچه‌برون عبور کرده که این میزان ۴۰ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است. این موضوع در حالی است که در سال ۹۹ تردد کامیون در پایانه مرزی اینچه‌برون به صفر رسیده بود.
عادل مصدقی ادامه داد: از ابتدای سال‌ جاری بیشترین کامیون جابه‌جا شده در این پایانه با ۷۶ درصد مربوط به کشور ترکمنستان، ۱۵ درصد ایران و کمتر از یک درصد ترکیه و بقیه با ملیت سایر کشورها بوده است.
مصدقی یادآور شد: در حال حاضر روزانه به طور میانگین ۱۱۰ دستگاه کامیون حامل بار از پایانه مرزی اینچه‌برون جابه‌جا می‌شود اما با برنامه‌ریزی‌های انجام شده پیش‌بینی می‌شود این میزان در سال آینده به ۱۵۰ کامیون در روز برسد.
وی بهسازی جاده اینچه‌برون به سمت خاک ترکمنستان (استان بالکان‌آباد) به طول ۲۳۰ کیلومتر را از برنامه‌های اصلی برای رونق حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی گمرک اینچه‌برون برشمرد و گفت: در حال حاضر پیمانکار اجرای این طرح توسط ایران تعیین شده و موضوع با جدیت در حال پیگیری است.

جستجو
آرشیو تاریخی