8 هزار و 144 واحد تولیدی و خدماتی فعال شدند

احیای 240 هزار میلیارد تومان از سرمایه‌های راکد

طی دو سال گذشته بیش از ۸ هزار واحد تولیدی و خدماتی احیا شده است. این نشان می‌دهد که خیلی از واحدهای صنعتی، ‌تولیدی و خدماتی که در دولت روحانی تعطیل شده بودند، برای بازگشت به چرخه تولید تمایل دارند. در حقیقت دولت سیزدهم شرایطی را برای واحدهای تولیدی و صنعتی رقم زده است که تولیدکنندگان برای فعالیت‌های تولیدی رغبت پیدا کنند. قطعاً اگر شرایط تولید در کشور مناسب نبود و توجیه اقتصادی نداشت، واحدهایی که تعطیل کرده بودند، ‌دوباره در مسیر اول خود قرار نمی‌گرفتند و اصراری هم به احیای واحد صنعتی و تولیدی خود نداشتند. اما رونق بازار و مهیا شدن فرصت صادرات، سبب شده که مدیران واحدهای صنعتی تعطیل شده با حمایت دولت دوباره وارد گردونه رقابت شوند.
ایجاد ۶۴ هزار شغل از طریق احیای واحدهای تولیدی
آمارهای رسمی وزارت صمت حکایت از آن دارد که از ابتدای سال‌جاری تاکنون یک هزار و ۳۰۱ واحد صنعتی غیرفعال در شهرک‌ها و نواحی صنعتی احیا شده و به چرخه تولید بازگشته است که برای ۲۶ هزار نفر اشتغال به وجود آورده است. همچنین از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۴ هزار و ۱۱۸ واحد تولیدی راکد در بخش صنعت به چرخه تولید بازگشته و برنامه دولت سیزدهم احیای ۳ هزار و ۶۸۰ واحد صنعتی راکد است. در حوزه افزایش ظرفیت واحدهایی که زیر ظرفیت تولید کار می‌کنند نیز ۲ هزار و ۳۳۵ واحد رشد تولید داشته‌اند که برای یک هزار و ۶۷۵ نفر شغل به وجود آورده است. همچنین برنامه دولت سیزدهم ارتقای ظرفیت ۶ هزار و ۴۳۰ واحد تا پایان دولت است. همچنین از ابتدای سال تاکنون ۲هزار و ۱۴۳ طرح جدید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی به بهره‌برداری رسیده که اشتغال ۲۶ هزار و ۵۰۰ نفری به دنبال داشته است. از سویی از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون از طریق احیای واحدهای تولیدی راکد، افتتاح طرح‌های صنعتی جدید و افزایش ظرفیت واحدهای صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ۶۴ هزار و ۱۳۴ شغل جدید به وجود آمده است.

سلام دوباره به اقتصاد ایران
روز گذشته سیدامیرحسین مدنی، نماینده دولت در نهضت احیای واحد‌های اقتصادی گفت: یکی از برنامه‌های اصلی که دولت سیزدهم آن را دنبال می‌کند، در حوزه رونق و رشد تولید، رسیدگی به واحد‌های تعطیل و نیمه تعطیل است.
او با بیان اینکه در ابتدای فعالیت دولت بیش از ۶۰ هزار واحد تعطیل و نیمه تعطیل در کشور شناسایی شد، افزود: بر اساس تصمیم دولت، نهضت احیای واحد‌های تولیدی شکل گرفت و همه بازیگران در عرصه تولید کمک می‌کنند تا واحد‌هایی که تعطیل شده‌اند به چرخه تولید بازگردند.  مدنی ادامه داد: نهضت احیای واحد‌های اقتصادی از سال ۱۴۰۱ شروع به فعالیت کرده است و در دو سالی که از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد
۸ هزار و ۱۱۴ واحد در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، خدماتی و معدنی به چرخه تولید بازگشته‌اند که یا تعطیل و یا نیمه تعطیل بوده‌اند.

44 درصد واحدهای احیا شده در حوزه صنعت هستند
 نماینده دولت در ستاد احیای نهضت واحد‌های اقتصادی گفت: بر مبنای احیای ۸ هزار و ۱۴۴ واحد تولیدی تعطیل یا نیمه تعطیل، ۱۹۱ هزار شغل جدید ایجاد شده که تأثیر مهمی در کاهش نرخ بیکاری داشته و همچنین ۲۴۰ همت از سرمایه‌های مردم احیا شده است و در مجموع این سرمایه‌گذاری‌ها باعث شده واحد‌های صنعتی، معدنی، خدماتی و کشاورزی رونق بگیرد. تقریباً ۴۴ درصد از واحد‌های احیاشده صنعتی و ۴۶ درصد واحد‌های کشاورزی و ۱۰ درصد باقیمانده واحد‌های خدماتی و معدنی هستند. او ادامه داد: کار‌های جانبی بسیار خوبی همانند مشارکت مردم مطرح شده است طوری که منابع مردم در اختیار واحد‌های تولیدی قرار گیرد تا کمکی برای احیای واحد‌های تعطیل و نیمه تعطیل باشد و اقدام دیگر تربیت احیاگران واحد‌های اقتصادی است و در حال حاضر سومین دوره آن در حال برگزاری است.

ایجاد خط اعتباری برای صنایع پایین دستی
 مدنی اضافه کرد: بیش از هزار احیاگر واحد‌های اقتصادی در سراسر کشور وجود دارند که مجهز به دانش تولید، حوزه‌های فنی و حقوقی هستند. این احیاگران در واحد‌های تولیدی تعطیل یا نیمه تعطیل حضور پیدا می‌کنند و نهضت احیای واحد‌های اقتصادی و مجموعه دولت نیز احیاگران واحد‌های اقتصادی را به رسمیت می‌شناسند و برای اینکه یک واحد اقتصادی را به چرخه تولید بازگردانند، بر مبنای نظریه احیاگران عمل می‌کنند. نماینده دولت در نهضت احیای واحد‌های اقتصادی گفت: اتفاق بسیار خوبی که در دولت سیزدهم افتاده موضوع خط اعتباری از طریق صنایع مادر برای صنایع پایین دستی است، در حال حاضر به قله ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در حوزه تأمین مالی رسیده‌ایم که صنایع پتروشیمی برای صنایع پایین دستی آن را انجام داده است. با توجه به اینکه ایجاد واحدهای تولیدی جدید، هزینه‌بر است، بهترین و به صرفه‌ترین روش ایجاد اشتغال، احیای واحدهای تولیدی مشکل دار و راکد است. دولت با تشکیل نهضت احیای واحدهای صنعتی در این زمینه قدم بر می‌دارد. گفتنی است، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن ۵۰۹ شهرک و ۳۴۰ ناحیه صنعتی و پنج منطقه ویژه اقتصادی در حال بهره‌برداری، ۸۵ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، ۶ شهرک فناوری، ۴۰ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، ۲ مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم‌افزاری، ۱۰۰ هزار و ۵۸ قرارداد منعقده و بهره‌برداری از ۴۹ هزار و ۸۸۲ واحد صنعتی و سه‌هزار و ۲۷۰ واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم ۹۹۸ هزار و ۵۹۵ نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.

 

برش

حمایت ویژه دولت از تولیدکنندگان
الهام قهرمانی یکی از تولیدکنندگان در شهرک صنعتی شمس آباد که حدود 7ماه پیش واحد صنعتی‌اش احیا شد به «ایران»، گفت: سال 98 بود که دیگر نتوانستیم به روند تولید ادامه دهیم. مهم‌ترین مشکل ما کمبود مواد اولیه بود. با آنکه دولت گذشته اطمینان داده بود که مواد اولیه را به واحدهای تولیدی می‌رساند اما این اتفاق رخ نداد و ما در کنار نداشتن مواد اولیه، با قطعی برق و گاز هم روبه‌رو بودیم.خیلی از تولیدکنندگان به خصوص بنگاه‌های کوچک، با شرایطی که برای آنها حادث شده بود، امکان تولید نداشتند و از همین رو ترجیح دادند که فعالیت خود را متوقف کنند. اگر در آن مقطع زمانی، به تولیدکنندگان توجه شده بود، مدیران واحدهای صنعتی برای تعطیلی دائم و موقت بنگاه خود اقدامی انجام نمی‌دادند. قهرمانی اظهارداشت: برخی از واحدهای صنعتی که در شهرک صنعتی شمس آباد مشغول به تولید بودند قبل از شروع تحریم‌ها (قبل از سال 1397) تصمیم گرفتند از جریان تولید خارج شوند؛ ‌در آن برهه زمانی بارزترین مشکل، واردات بود. در حالی که تولیدکنندگان داخلی امکان تولید کالا را داشتند، اقلام مورد نیاز کشور از طریق واردات تأمین می‌شد. لذا تولیدکنندگان داخلی مجبور بودند با کالاهایی رقابت کنند که سال‌ها در بازار عرضه می‌شد و خریداران به آن اطمینان داشتند و مهم‌تر آنکه قیمت نهایی آنها به خاطر حمایت دولت شان رقابتی‌تر بود.در دولت سیزدهم، ‌موضوع احیای واحدهای صنعتی مطرح شد و ابتدا تصور این بود که این طرح موقتی است و پیگیری نخواهد شد. اما برخلاف تصور مدیران واحدهای صنعتی، دولت از تولید‌کنندگان حمایت ویژه کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی