ایران در ایران

از رونق کار چاپخانه‌داران تا بازار داغ ظروف یک‌بار مصرف و شیرینی فروشی‌ها
انتخابات مجلس
بازار چه مشاغلی را داغ کرد؟
تبلیغات دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای‌اسلامی به ایستگاه آخر رسید. از امروز ممنوعیت تبلیغات کاندیداها در همه شهرها و روستاها بر قرار شده است و کار نیرو‌های خدماتی شهرداری‌ها برای پاک‌کردن پوسترها، بر چسب‌ها و اقلام تبلیغاتی از در و دیوار شهرها شدت گرفته است.
تجربه نشان داده که بسیاری از آرا در دقایق آخر ممکن است به سبد رأی رقبا سر ریز شود و برای همین است که نامزدها و حامیان آنها تا آخرین دقایق شب گذشته، دست از تلاش و تکاپو برای تبلیغات بر‌نداشتند.
  شب آخر تبلیغات انتخاباتی مانند هر سال، تراکت‌هایی میان خانه‌های مردم پخش شد تا صبح روز انتخابات مردم با تراکت نامزدها در حیاط و پارکینگ منزل خود مواجه شده باشند تا رأی خود را به نامزد مذکور بدهند.
در یک هفته گذشته، تبلیغات انتخابات مجلس هرچند بر زحمت و ازدحام کاری نیروهای خدماتی شهرداری‌های سراسر کشور افزود اما به بسیاری از مشاغل رونق داد.
 شاید اولین صنفی که از تبلیغات انتخاباتی منتفع شدند، عده‌ای هستند که داربست‌ها فلزی را اجاره می‌دهند تا بنرهای تبلیغاتی یک به یک بر فراز آنها جا خوش کنند و پس از آن هم ستاد کاندیداها در خیابان‌های شهرها با انبوهی از بنر و عکس و پوستر روی داربست‌های اجاره‌ای قد علم می‌کند.
 یکی از مهم‌ترین مشاغلی که با شروع تبلیغات نامزدها از رونق خاصی برخوردار می‌شود چاپخانه‌های بنر، پوستر و تراکت‌های تبلیغاتی است، افراد خبره و شاغل در این حرفه که در بازار شهرتی دارند، این ایام با چاپ تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی در ابعاد کوچک و بزرگ، رقم‌های هنگفتی را به جیب می‌زنند و کارشان از چنان رونقی برخوردار می‌شود که با به خدمت گرفتن نزدیکان خود سعی می‌کنند به‌صورت شبانه‌روزی بنرهای تبلیغاتی نامزدها را آماده کنند و گاه درآمد این چاپخانه‌ها در این فرصت یک‌هفته‌ای تبلیغات، با درآمد چندماهه آنها برابری می‌کند و شاغلان این حرفه از افزایش روزی خود در این ایام بسیار راضی و مشعوف می‌شوند.
از چاپخانه‌ها که بگذریم به مالکان و مستأجران مغازه‌های مشرف بر خیابان‌های آزاد برای ایجاد ستادهای انتخاباتی می‌رسیم، این افراد نیز در غالب موارد درآمدهای میلیونی عجیب و غریبی از این فرصت پیش‌آمده کسب می‌کنند.
 گاه مشاهده می‌شود صاحب کسب و کار مربوطه به محض بستن قرارداد با نامزد انتخاباتی مورد‌نظر اقدام به حراج کالاهای موجود در مغازه خود می‌کند چراکه می‌داند درآمدی به اندازه یک سال فروش خود را با اجاره چندین‌روزه مغازه کسب خواهد کرد و از طرفی یک هفته را به استراحت بدون دل نگرانی می‌پردازد.
 رانندگان اتوبوس و مینی‌بوس‌های مسافربری ناوگان حمل ونقل شهرستان‌ها نیز بازارشان داغ می‌شود چراکه نامزدها برای نقل و انتقال حامیان خود به روستاها و شهرهای اطراف برای راه‌اندازی کاروان‌های تبلیغاتی و جلب آرای افراد بیشتر به آنها نیاز دارند و در این ایام نیز شاغلان این حرفه درآمدهای خوبی را کسب می‌کنند.
بازار اجاره سیستم‌های صوتی نیز به اندازه سایر مشاغل گرم می‌شود چراکه هر ستادی می‌کوشد با نصب سیستم صوتی قوی‌تر، پخش آهنگ‌های حماسی و جلب‌نظر مردم از رقبای خود پیشی بگیرد.
 بازار فروش ظروف یک‌بار مصرف، قنادی‌ها، شیرینی و میوه‌فروشی‌ها نیز در این ایام رونق خوبی می‌گیرد چراکه بساط چای و نوشیدنی‌های سرد و گرم در این روزها شلوغ و پررفت و آمد و در ستاد هریک از نامزدها پذیرایی برپاست و برخی از آنها برای نشان‌دادن سخاوت نمایشی چندروزه خود، سعی می‌کنند با پخت غذا، سرو آن در ظروف یک‌بارمصرف و ارسال به روستاها و مناطق حاشیه‌ای آرای بیشتری را به سبد خود سرریز کنند.
 در ایام تبلیغات نامزدهای انتخاباتی بازار بسیاری از مشاغل به‌خوبی داغ و پررونق می‌شود اما محصول تمامی این اتفاقات با حضور چشمگیر مردم و انتخابی بر مبنای آگاهی و هوشمندی و بر پایه اصلح و شایسته‌بودن می‌تواند منجربه رونق و توسعه شهرها و استان‌های کشور و برو‌ن‌رفت از مشکلات انباشته شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی