رئیس سازمان انرژی اتمی:

غنی سازی 60 درصد در فردو پاسخ به فشارهای سیاسی بود


گروه سیاسی/  امریکا و شرکای اروپایی خود تصور کرده‌اند که با بیشینه‌سازی فشارها می‌توانند امتیازات بیشتری از ایران دریافت کرده و عقب‌نشینی از مواضع و منافع ملی را به تهران تحمیل کنند، اما این کشورها بارها مشاهده کرده‌اند که افزایش فشارها از سوی آنها به بیشینه‌سازی قدرت از سوی ایران و پاسخ متقابل می‌انجامد. نمونه این مساله را می‌توان در ماجرای اخیر یعنی قطعنامه شورای حکام مشاهده کرد. ایران در پاسخ به اقدام غیرسازنده کشورهای غربی در شورای حکام دست به اقدامات فنی در توسعه فعالیت صلح آمیز هسته‌ای کشورمان زد. نکته قابل توجه آنکه اقدامات ایران همه در چهارچوب مقررات آژانس بوده و کشورهای متخاصم نمی‌توانند مدعی عبور ایران از قواعد فنی شوند.
  محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی روز چهارشنبه در توضیح توسعه غنی‌سازی کشورمان و اقدامات صورت گرفته در سایت فردو گفت: همان‌طور که قبلاً اعلام شده بود، رفتار و فشار سیاسی و اقداماتی که از جنس عدم توجه به روند توافق و مذاکرات بوده، حتماً با عمل متقابل همراه خواهد بود. وی افزود: سازمان انرژی اتمی ایران در راستای اقدام قانون راهبردی برای لغو تحریم‌ها در سایت فردو و نطنز برای غنی‌سازی ظرفیت جدیدی ایجاد کرد که کل این عملیات در چهارچوب مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و ظرفیت جدیدی از گازدهی در نطنز شروع کردیم. اسلامی اضافه کرد: در فردو هم افزایش ظرفیت غنی‌سازی از ۲۰ درصد به ۶۰ درصد را شروع کردیم و سانتریفیوژهای نسل جدید را جایگزین نسل اول خواهیم کرد. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اظهارات رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد: فشار سیاسی و قطعنامه، راه‌حل موضوع نیست. اسلامی همچنین در گفت‌و‌گو با ایسنا خبر داد تولید اورانیوم ۶۰ درصد در فردو برای اولین بار و با همان ماشین‌های نسل جدید (IR-6) انجام می‌شود.
روسیه: اقدام ایران قابل پیش‌بینی بود
در بین واکنش‌ها به اقدامات جدید ایران واکنش نماینده روسیه در این خصوص حائز اهمیت است. نماینده روسیه در واکنش به آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در سایت فردو، آن را پاسخی قابل‌پیش‌بینی به تلاش امریکا و تروئیکای اروپا در شورای حکام جهت افزایش تنش‌ها پیرامون مسأله هسته‌ای ایران تلقی کرد. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در واکنش به بیانیه تروئیکای اروپا[آلمان، فرانسه و انگلیس] در پی آغاز غنی‌سازی ایران در سایت فردو در صفحه توئیترش نوشت: تروئیکای اروپا، ایران را به خاطر تصمیمش برای افزایش فعالیت‌های غنی‌سازی‌اش مورد انتقاد قرار داد. آنها نقش خودشان در این تحولات را فراموش کرده‌اند. اولیانوف در ادامه نوشت: تصمیم تهران پاسخی قابل‌پیش‌بینی به تلاش تروئیکای اروپا و امریکا برای افزایش تنش‌ها در هفته گذشته در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. این اظهارات در حالی است که تولید اورانیوم 60درصد در سایت فردو  و در پاسخ به فشار سیاسی کشورهای غربی و بدعهدی آنها در صدور قطعنامه شورای حکام واکنش برخی از کشورهای غربی را در پی داشت. در حالی سه کشور اروپایی اقدام واکنشی تهران را محکوم کردند، که کشورهای بی‌طرف معتقدند اقدام ایران پاسخی طبیعی به سیاسی‌کاری آژانس بوده است.
اغتشاشات غربی ها را به طمع انداخت
کشورهای غربی با این تصور که اغتشاشات و آشوب‌های پراکنده در کنار فشارهای سیاسی و روانی به تهران می‌تواند سیاست شکست خورده فشار حداکثری را ترمیم کرده و به نتیجه برساند بار دیگر مسیر اعمال فشار را در پیش گرفته‌اند.  اما واقعیت موجود نشان می‌دهد اکنون امریکایی‌ها باید با پاسخ سازنده به خواسته‌های قانونی ایران در سه موضوع حل پرونده‌های ادعایی، ارائه تضامین اقتصادی لازم و همچنین پذیرش مکانیزمی برای عدم تسری تحریم‌ها که می‌تواند بار دیگر منافع ایران را تحت‌الشعاع قرار دهد به توافقی متوازن تن داده و دست از زیاده‌خواهی بردارد. در غیر این صورت کشورهای غربی و آژانس نمی‌توانند ایران را از مسیر خود در استفاده تمام و کمال از قدرت صلح‌آمیز هسته‌ای منصرف کرده و در این خصوص به اظهارنظر بپردازند. 

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8061/15/634554/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها