2 روز پرهیجان در جام جهانی؛ پایان دور اول و شروع دور دوم

پروژه قهرمانی برزیل کلید می‌خورد


گروه ورزشی/ امروز و فردا 8 دیدار از رقابت‌های جام جهانی برگزار می‌شود تا علاوه بر پایان دور اول رقابت‌های گروهی مسابقات دور دوم نیز شروع شود.  در مهم‌ترین بازی برزیل یکی از مدعیان قهرمانی جام جهانی 2022 کار خود در قطر را با بازی آخر امشب مقابل صربستان آغاز می‌کند. دو تیم 4 سال قبل هم در مرحله گروهی با هم روبه‌رو شدند که برزیل با دو گل به پیروزی رسید. برزیل با 14 برد و 3 تساوی و کسب 45 امتیاز در مرحله مقدماتی جام جهانی در منطقه امریکای جنوبی رکورد زد. البته برزیل تنها کشوری است که در تمام ادوار جام جهانی حاضر بوده و کمتر در مرحله مقدماتی و حتی مرحله گروهی با مشکل مواجه شده. این تیم بعد از باخت به نروژ در مرحله گروهی جام جهانی 1998 دیگر در این مرحله شکست نخورده. اما بعد از قهرمانی جهان در سئول در سال 2002 دست‌شان به جام ششم نرسیده و انتظار زیادی از تیم بااستعداد تیته می‌رود که در رده نخست رنکینگ جهانی قرار گرفته است. برزیل در جام جهانی قبل در یک‌چهارم‌ نهایی مقابل بلژیک شکست خورد. برزیل 15 بازی است که شکست نخورده و هفت بازی آخر خود را با 26 گل زده و 2 گل خورده برده است. صربستان بعد از استقلال در 3 جام جهانی شرکت کرده و نتوانسته از مرحله گروهی صعود کند اما این بار کمی خوش‌بین است که طلسم شکسته شود. تیم بیست و پنجم جهان در گروهی که پرتغال در آن حضور داشت، 6 پیروزی و دو تساوی به دست آورد و صدرنشین شد. تیم دراگان استویکوویچ همچنین در لیگ B ملت‌های اروپا 4 برد و یک تساوی در 6 بازی داشت و به لیگ A صعود کرد. در واقع، آنها فرم خوبی در رقابت‌های اروپایی داشته اند اما انتقال آن به عرصه جهانی آن هم برابر برزیل بسیار سخت است، بنابراین اگر بخواهند چیزی از بازی امشب گیرشان بیاید، باید با تمام وجود مقاومت کنند. صربستان از 9 بازی‌اش در جام جهانی 7 باخت به دست آورده که بدترین رکورد در میان کشورهای اروپایی محسوب می‌شود.


کامرون – سوئیس
 تیمی با اعتماد به نفس

امروز ساعت 13:30 سوئیس و کامرون برای نخستین بار در تاریخ با هم روبه‌رو می‌شوند در گروه G که صعود از آن بسیار سخت خواهد بود. سوئیس در یورو 2020 به جمع 8 تیم برتر راه پیدا کرد و کامرون در جام ملت‌های آفریقا سوم شد. سوئیس در 4 تورنمنت بزرگ با حضور ولادیمیر پتکوویچ روی نیمکت خود حاضر شد و حالا در قطر برای نخستین بار مراد یاکین، تیم کشورش را هدایت می‌کند. او از مرداد سال گذشته مربی سوئیس شده و در مرحله مقدماتی عملکردی عالی داشته به نحوی که از 24 امتیاز ممکن 18 امتیاز گرفته و بالاتر از ایتالیا صدرنشین گروه شده. سوئیس همچنین جایگاه خود را در لیگ A ملت‌های اروپا حفظ کرد و بعد از 3 شکست متوالی، پرتغال، اسپانیا و جمهوری چک را برد تا در میان بهترین‌های اروپا بماند. با وجود آنکه در آخرین بازی تدارکاتی خود با 2 گل به غنا باخته‌اند، اما با اعتماد به نفس بالایی برای چهارمین بار متوالی در جام جهانی حاضر می‌شوند چون امثال بریل امبولو و کاپیتان گرانیت ژاکا با شرایط ایده‌آل به قطر آمده‌اند. کامرون اما بعد از عملکرد خوبش در جام ملت‌های آفریقا افت کرده و تنها یکی از 5 مسابقه‌اش را برده که در برابر تیم شماره 141 جهان، بروندی به دست آمد. تیم ریگوبرت سانگ به شکلی دراماتیک سهمیه جام جهانی را گرفت چون کارل توکو اکامبی قلب الجزایری‌ها را شکست تا تیمش برای هشتمین بار در جام جهانی حاضر شود. شیرهای رام نشدنی از نظر رنکینگ در میان 32 تیم حاضر در جام چهارم از آخر است که 28 رتبه پایین‌تر از سوئیس قرار دارد.حالا که بازیکنان مستعدی مثل اکامبی و اریک ماکسیم چوپو موتینگ را در خط حمله دارند- که دومی در 10 بازی آخرش 11 گل زده و سه پاس گل داده- و دیده‌اند عربستان بر آرژانتین غلبه کرد، دارنده 5 قهرمانی آفریقا امیدوار است نتیجه خوبی از این بازی بگیرد. یان زومر دروازه‌بان بوروسیامونشن گلادباخ ماه گذشته دچار آسیب‌دیدگی قوزک پا شد اما مقابل غنا بازی کرد و حتی اگر آمادگی کامل نداشته باشد، شماره یک سوئیس است. ستاره‌های لیگ برتری، مانوئل آکانجی، فابین شار، رمو فرویلر و دنیس زکریا احتمالاً حاضر هستند و ژردان شکیری اگر در خط حمله کنار امبولو باشد، تعداد بازی‌های ملی‌اش به 110 می‌رسد.



کره جنوبی – اروگوئه
چشم بادامی‌ها به دنبال شگفتی‌ مقابل یاران سوارس

اروگوئه، برنده دو دوره جام جهانی عصر امروز ساعت 16:30 کارش در جام جهانی قطر را با بازی با کره جنوبی آغاز می‌کند. لاسلسته با آمدن دیگو آلونسو به جای اسکار تابارس متحول شده است. اخراج مربی اروگوئه بعد از 15 سال در نتایج این تیم تأثیر آشکاری گذاشته اما مربی جدید هنوز ترکیب اصلی‌اش و همچنین سیستم مرجح خود را نشناخته. تابارس بعد از 4 باخت متوالی در مقدماتی جام جهانی که صعود تیم را به خطر انداخته بود، اخراج شد اما آلونسو هر چهار بازی باقیمانده را برد و لوئیس سوارس همچنان در مرکز همه اتفاقات خوب این تیم قرار دارد. اروگوئه گاهی 2-4-4 و گاهی 1-2-3-4 بازی می‌کند و هنوز برابر حریفی قدرتمند امتحان پس نداده هر چند تا وقتی نتایج خوب حاصل می‌شود، کسی به جزئیات توجه نمی‌کند، در 9 بازی با مربیگری آلونسو تنها دو گل خورده‌اند. علاوه بر سوارس، داروین نونیس، ادینسون کاوانی و ماکسی گومس در میان گلزنان تیم در سال 2022 بوده اند و اروگوئه به طور متوسط هر بازی دو گل زده. آلونسو چند بار گفته اروگوئه به دنبال قهرمانی جهان است و با این فرم نمی‌توان آنها را نادیده گرفت. کره جنوبی اما با یک مربی تحت فشار و تیمی که در آستانه جام جهانی عملکرد خوبی نداشته، به قطر آمده است. علاوه بر این، مصدومیت هئونگ مین سون در لیگ قهرمانان و عمل جراحی روی چشمش روحیه تیم را دچار افت کرد. اگر پائولو بنتو روی او ریسک کند و در ترکیب اصلی قرارش دهد، بازیکن صددرصدی نخواهد بود. با خلأ خط حمله، فشار روی خط دفاع مستحکم این تیم خواهد بود که با دریافت تنها 3 گل در 10 بازی مقدماتی جام جهانی نشان داده قابل اتکا است. کره با وجود پیروزی شگفت انگیزش برابر آلمان، برابر مکزیک و سوئد شکست خورد و از مرحله گروهی جام جهانی قبل حذف شد. حالا دوباره در گروه سختی واقع شده‌اند و برای صعود باید شگفتی بیافرینند.


هلند – اکوادور
نبرد برنده‌ها

هلند و اکوادور دو برنده گروه A در بازی فرداشب ساعت 19:30 به دنبال صدرنشینی در گروه هستند. هلند در دیدار با سنگال به زحمت زیادی افتاد و تا دقیقه 84 نتوانست به گل برسد و بخوبی می‌داند برای گل زدن به تیم اکوادور که در هفت بازی آخر خود گل نخورده، باید خیلی سختی بکشد. این نخستین دیدار دو تیم در یک تورنمنت بزرگ است و پیروزی برای هر کدام به صدرنشینی در گروه منجر می‌شود و اینکه می‌توانند در یک‌هشتم ‌نهایی از بازی با انگلیس پرهیز کنند. گوستاوو آلفارو مربی باسابقه آرژانتینی از دو سال قبل که روی نیمکت اکوادور نشسته نتایج خوبی گرفته و در سال 2022 با برزیل و تیم کشورش مساوی کرده است. حالا هم اطمینان دارد که می‌تواند تیم لویی فان‌خال را ناامید کند.ممفیس دپای اگرچه فصل خوبی در بارسلونا نداشته و با مصدومیت درگیر بوده اما مورد اعتماد مربی باتجربه هلند است و بعد از حضور کوتاهی که مقابل سنگال داشت، شاید در این بازی فرصت بیشتری برای بازی پیدا کند بخصوص با توجه به عملکرد ضعیفی که وینسنت یانسن در خط حمله داشت. دنزل دومفرایس هم برای بازی در ترکیب اصلی آن دیدار آمادگی داشت و می‌تواند دوباره در سمت راست و نقش بال- مدافع قرار بگیرد.فان‌خال برای بازی اول تیمش چند تصمیم شگفت انگیز گرفت. ماتیس دلیخت بعد از بازی گفت یورین تیمبر برای بازی در سمت راست دفاع بهتر است و شاید بازیکن آژاکس در این بازی در ترکیب اصلی قرار بگیرد. بازی اول دو تیم نشان می‌دهد نباید انتظار یک دیدار پرهیجان داشته باشیم. اکوادور بعد از آنکه دو گل به تیم ضعیف قطر زد، کار را تمام شده دانست و از تلاش برای زدن گل‌های بیشتر خودداری کرد و با صبر سعی در کنترل بازی داشت.


غنا– پرتغال
برونو امید پرتغالی‌ها در کنار رونالدو

پرتغال تلاش برای درخشش در عرصه جهانی و دوری کردن از حاشیه‌های تمام نشدنی کریستیانو رونالدو را با بازی امشب ساعت 19:30 با غنا آغاز می‌کند. دیگر ستاره پرتغال، برونو فرناندز است. ستاره منچستر یونایتد که پرتغالی‌ها برای موفقیت در جام جهانی روی او حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند. پرتغال از 11 بازی آخرش در جام جهانی تنها سه برد به دست آورده و اصولاً شروع مقتدرانه‌ای در این رقابت‌ها ندارد هرچند در آخرین بازی خود قبل از جام جهانی با 4 گل نیجریه را شکست داده است ضمن اینکه غنا برای رسیدن به دروازه تیمی که در هفت بازی آخر خود تنها دو گل خورده، کار آسانی ندارد.
غنا بعد از غیبت در جام‌جهانی روسیه در گروه سختی قرار گرفته که اروگوئه و کره جنوبی نیز در آن حاضرند و به انتقام از نماینده امریکای جنوبی و لوئیس سوارس که 12 سال پیش با خطای هندش نگذاشت به نیمه‌نهایی جام جهانی برسند، فکر می‌کند. غنا از سال 2006 برای چهارمین بار در جام جهانی حاضر می‌شود و تنها یک بار از مرحله گروهی حذف شده است؛ در جام جهانی 2014 که نتوانستند بردی به دست آورند. ستارگان سیاه در سه بازی خود در جام ملت‌های آفریقای امسال هم پیروزی به دست نیاوردند تا اینکه اوتو آدو مربی تیم شد. نتایج از تابستان چشمگیر است، غنا با پیروزی در هفت تا از هشت بازی آخرش در رقابت‌های مختلف به جام جهانی آمده در حالی که در همه پیروزی‌ها کلین‌شیت کرده و در این مدت تنها به برزیل باخته است. پرتغال و غنا چندان با هم غریبه نیستند و رونالدو کمک کرد تیم کشورش در جام جهانی 2014 با نتیجه 2 بر یک نماینده آفریقا را شکست دهد و او می‌تواند دوباره به دلایل درست خبرساز شود.


قطر- سنگال
فرار از حذف

قطر، میزبان جام جهانی بعد از شروع ناامیدکننده‌ای که در برابر اکوادور داشت، به دنبال اصلاح شرایط در بازی عصر فردا ساعت 16:30 با سنگال است. بازی افتتاحیه هواداران میزبان را بشدت ناامید کرد و برای اینکه کورسوی امیدشان برای صعود روشن بماند، باید از دیدار با نماینده آفریقا حداکثر امتیازات را بگیرند چون در دیدار آخر با هلند روبه‌رو خواهند شد. قطر با وجود آنکه فرصت زیادی برای آماده‌سازی داشت و از امتیاز میزبانی هم بهره می‌برد، به ندرت در طول 90 دقیقه تیم متوسط اکوادور را به دردسر انداخت. تیم فلیکس سانچس در طول مسابقه با اکوادور حتی یک ضربه در چهارچوب هم نداشت بنابراین احتمالاً تغییراتی در ترکیب قطر صورت بگیرد. سعد الشیب درون دروازه قطر شب سختی داشت اما بعید است جای خود را به مشعل برشام بدهد. معز علی مقابل اکوادور می‌توانست میزبان را به گل برساند و همچنان خطرناک‌ترین بازیکن قطر به حساب می‌آید و شاید به روزهای پیروزی خود برگردند، قطر در آستانه جام جهانی 4 برد متوالی به دست آورد. تیم آلیو سیسه هم مثل قطر در بازی اول خود با دو گل شکست خورده اگرچه بازی خوبی برابر هلند داشت تا اینکه اواخر مسابقه دو گل خورد. اگر آن بازی را ملاک قرار دهیم، هر تیمی مقابل سنگال کار سختی دارد اما مربی تیم می‌تواند خلاقیت بیشتری در خط میانی ایجاد کند بخصوص حالا که سادیو مانه به دلیل مصدومیت تورنمنت را از دست داده‌اند. شیخ کویاته در باخت سنگال برابر هلند دچار آسیب قوزک شد و سیسه گفت ‌هافبک باتجربه که با برانکارد به بیرون زمین انتقال یافت، نیاز به استراحت بیشتری دارد. اگر نتواند به این بازی برسد کار سنگال سخت می‌شود ضمن اینکه عبدو دیالو هم شرایط مبهمی دارد. اسماعیل سار، بال سریع سنگال در بازی اول خیلی خوب بازی کرد و در حمله به بولایه دیا ملحق می‌شد. کویاته به همراه نامپالیس مندی هم بازیکنان مؤثری در مرکز زمین بودند.


انگلیس – امریکا
سه‌شیرها به دنبال قطعی کردن صعود

انگلیس در آخرین بازی فرداشب ساعت 22:30 برابر امریکا به دنبال قطعی کردن صعود از گروه B است. سه‌شیرها شروعی طوفانی در این جام داشتند و 6 بر 2 ایران را درهم کوبیدند و حالا می‌خواهند فرم خوب خود را به مصاف امریکا ببرند که در بازی اول خود با ولز یک بر یک مساوی شده است. پیروزی در این بازی انگلیس را به مرحله بعد می‌رساند و می‌توانند در بازی آخر به ستاره‌های گرانقیمت خود استراحت بدهند اما شکست دادن امریکا برای انگلیس کار آسانی نیست و دو دیدار قبلی دو تیم در جام جهانی نیز برنده نداشته. وضعیت هری مگوایر برای این بازی مبهم است چون مقابل ایران مجبور به ترک بازی شد. جیمز مدیسون هم شاید برای این بازی آماده نباشد. اما کایل واکر سه‌شنبه به تمرین‌های تیم اضافه شد تا کمی خیال گرت ساوت‌گیت راحت شود. ساوت‌گیت با وجود نتیجه درخشان بازی مقابل ایران از عملکرد تیمش در اواخر بازی رضایت نداشت. تیم او تا فینال یورو 2020 پیش رفت به خاطر استحکام دفاعی و اینکه در هفت بازی تنها دو گل خوردند و پنج کلین‌شیت به نام‌شان ثبت شد در حالی که در سال 2022 تنها دو بار در 9 بازی کلین‌شیت کرده‌اند. بوکایو ساکا ستاره بازی اول انگلیس بود و می‌تواند یکی از شانس‌های کفش طلا باشد، او در 14 بازی این فصل لیگ برتر برای آرسنال 4 گل زده است. هواداران امریکا نگران شدند بعد از آنکه در دیدار با ولز و بعد از برخورد با گرت بیل، ستاره تیم‌شان، کریستین پولیشیچ روی زمین افتاد. او البته به بازی ادامه داد اما قبل از دیدار با انگلیس احتیاطاً تست خواهد شد. گرگ برهالتر مربی امریکا برای این بازی نگران وستون مک کنی و یونس موسی است که به خاطر مصدومیت مقابل ولز تعویض شدند و اگر به این بازی نرسند، جای خود را به برندان آرونسون و کلین آکاستا می‌دهند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8061/13/634507/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها