آخرین جزئیات از تولیدات و واردات داروهای مورد نیاز کشور

وضعیت کمبودهای دارویی کشور رو به بهبود است


گروه اجتماعی/ به گفته ناظر گمرکات استان هرمزگان، یک محموله ۱۶ تنی مواد اولیه آنتی‌بیوتیک و اسپری تنفسی از گمرک شهید رجایی بندرعباس در سریع‌ترین زمان ممکن ترخیص شد. علاوه بر این، ۹۹ تن دارو و مواد اولیه دارویی هم از گمرک شهید رجایی در حال ترخیص و در مرحله پرداخت حقوق ورودی و خروج از گمرک است که این میزان دارو در ۲۰ فقره اظهارنامه و به ارزش 2میلیون و ۷۲۰ هزار دلار به گمرک اظهار شده است. ۱۱۸ تن دارو و مواد اولیه دارویی نیز به گمرک اظهار شده که در مرحله ارزیابی و تشریفات گمرکی است. این میزان محموله دارویی که در مرحله ارزیابی قرار دارد در ۱۰ فقره اظهارنامه و به ارزش یک میلیون و ۲۹۹ هزار دلار است.
تمام تلاش‌ها صورت گرفت تا تشریفات ۱۶ تن دارو و مواد اولیه دارویی به صورت شبانه در کمترین زمان ممکن پس از انجام تشریفات گمرکی از این گمرک ترخیص شود. کشور در هفته‌های گذشته و با شیوع آنفلوانزا در کشور با کمبود برخی داروها رو به رو شد. سازمان غذا و دارو برای جبران این کمبودها از افزایش موجودی ۵۲ قلم از کمبودهای جاری دارویی خبر داد و یکی از راهکارها نیز واردات برخی داروهای مورد نیاز کشور بود.
کمبودهای دارویی رو به بهبود است
سیدعلی فاطمی نایب رئیس انجمن داروسازان ایران، درباره وضعیت کمبودهای دارویی در سطح داروخانه‌های کشور، با عنوان این مطلب که وضعیت کمبودهای دارویی در سطح داروخانه‌های کشور رو به بهبود است، به مهر گفت: از وضعیت نایاب چند هفته قبل، خارج شده‌ایم و تا حدودی کمبودها برطرف شده است.
وی افزود: البته هنوز در برخی اقلام دارویی و سرُم‌ها دچار کمبود هستیم، اما وضعیت داروهای آنتی بیوتیک، بهتر شده است.
فاطمی با اشاره به کمبودهایی که همچنان وجود دارد، گفت: در زمینه اسپری‌های تنفسی و کورتنی دهانی و بینی، همچنان کمبود داریم. نایب رئیس انجمن داروسازان ایران، در پاسخ به این سؤال که آیا قیمت داروهای آنتی بیوتیک که اخیراً وارد کشور شده است، گران‌تر از داروهای مشابه تولید داخل هستند یا خیر، افزود: محموله‌های وارداتی، گران‌تر وارد شده‌اند اما برای مصرف کننده گران‌تر نشده است.
توضیح سازمان غذا و دارو درباره جمع‌آوری «شربت‌های کوآموکسی‌کلاو» وارداتی
مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو گفت: ۲ درصد از سوسپانسیون‌های کوآموکسی کلاو ابوت به علت ناکافی بودن جزئی میزان ماده مؤثر نسبت به دامنه مجاز مورد تأیید سازمان غذا و دارو قرار نگرفت و به همین دلیل جمع‌آوری شد.
محمد پیکان‌پور روز چهارشنبه افزود: داروهای وارداتی هم مانند داروهای داخلی به لحاظ اندازه‌گیری ماده مؤثر توسط سازمان غذا و دارو بررسی و کنترل کیفی می‌شوند و سازمان غذا و دارو در حفظ اصول کیفی محصولات هیچ مسامحه‌ای نخواهد داشت. وی تأکید کرد: از ۶ آنتی‌بیوتیک وارداتی، فقط یک آنتی‌بیوتیک و از بین 5بچ (کد شناسایی) از این آنتی‌بیوتیک یک بچ (کد شناسایی) و به لحاظ تعدادی ۲ درصد از داروی یادشده جمع‌آوری شد که علت آن کمتر بودن جزئی میزان ماده مؤثر از دامنه مجاز بود.
پیکان‌پور اظهار داشت: این اقدام در سراسر دنیا امری مرسوم برای حفظ سلامت بیماران است که سازمان غذا و دارو در این حوزه ‌مسامحه نداشته و بر حفظ اصول کیفی محصولات تأکید دارد.
در همین هفته های اخیر و به دنبال کمبودهای دارویی جمعیت هلال احمر اقدام به وارد کردن محموله ۴۹ تنی آنتی‌بیوتیک به کشور کرد. اولین محموله دارویی مشتمل بر سوسپانسیون آنتی بیوتیک اطفال به حجم نزدیک به ۴۹ تن، از کشور هند توسط شرکت بازرگانی سهاکیش سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر وارد کشور شد. این محموله مشتمل بر انواع آنتی‌بیوتیک‌های مورد نیاز مانند سفالکسین، سفیکسیم، کوآموکسی کلاو، آموکسی سیلین و آزیترومایسین است که هر کدام از اینها نیز براساس دوز مصرفی کودکان تقسیم‌بندی می‌شوند. از صبح روز گذشته، در فضای مجازی تصویر نامه‌ای از مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو خطاب به شرکت بازرگانی سهاکیش منتشر شد که طی آن جمع‌آوری دو درصد از سوسپانسیون‌های کوآموکسی کلاو ابوت به علت ناکافی بودن جزئی میزان ماده مؤثره نسبت به دامنه مجاز مورد تأیید این سازمان را دستور داده است.
واردات نامحدود داروهای بیهوشی
رئیس سازمان غذا و دارو نیز در جدیدترین گفت وگوی خود درباره تأمین کمبودهای دارویی کشور گفت: ظرف چند روز گذشته بیش از ۵۰۰ هزار داروی بیهوشی در مراکز درمانی کشور توزیع شد و کمبودهای غیربحرانی هم تا حدود دو ماه دیگر رفع می‌شود.
دکتر حیدر محمدی با بیان اینکه کمبودهایی در داروهای بیهوشی وجود دارد که به علت نبود تولیدکننده داخلی، واردات این داروها را نامحدود کردیم، گفت: ظرف چند روز گذشته بیش از ۵۰۰ هزار داروی بیهوشی در مراکز درمانی کشور توزیع شد و کمبودهای غیربحرانی هم تا حدود دو ماه دیگر رفع می‌شود.
محمدی با بیان اینکه تولید سرم در کشور به اندازه نیاز نیست، گفت: ماهانه یک و نیم تا دو میلیون تن بیش از تولید [داخل] به سرم نیاز داریم که از شهریورماه وارداتش آغاز شد. در برخی استان‌ها مشکل تأمین سرم وجود داشت که مازاد سرم در مناطق دیگر از طریق شرکت‌های پخش به مناطق دچار کمبود منتقل می‌شود.
محمدی گفت: با تلاش شرکت‌های تولید کننده از حدود چند هفته دیگر به ظرفیت تولید سرم، یک میلیون تن اضافه می‌شود و یک شرکت داروسازی در تبریز هم در حال آماده‌سازی برای تولید سرم است.
رئیس سازمان غذا و دارو تأکید کرد: اگر مشکلی رخ ندهد، می‌توانیم تا پایان سال صادر کننده سرم شویم.
محمدی با بیان اینکه تا اواخر این هفته مشکل آنتی بیوتیک نیز حل می‌شود، گفت: شرکت‌های داروسازی و صنعت کشور پیش‌بینی این افزایش نیاز را برای تأمین آنتی بیوتیک نمی‌کردند. با این حال آنتی‌بیوتیک‌ها سه شیفت در حال تولید است و تا اواخر هفته در سقف ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار عدد وارد کشور می‌شود. پیش‌تر هم حدود ۵۰ تن آنتی بیوتیک خوراکی وارد شده بود.
محمدی گفت: سال گذشته بیش از ۹۸ درصد داروها در داخل کشور تولید شد و بتدریج واردات را محدود می‌کنیم. برای تولید دارو نیازمند حمایت وزارت صمت و واردات تجهیزات هستیم. اخیراً هم مصوبه‌ای داشتیم که با حذف تعرفه واردات، از تأمین تجهیزات تولید دارو حمایت شود. وی گفت: در عین حال اجازه دادیم از کشورهای همسایه ماده اولیه برای تولید دارو وارد شود و در مورد تأمین برخی [مواد دارویی] هم که مشکل جهانی داشتند، نیازمند به کارگیری سیاست خارجی هستیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8061/5/634488/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها