وزارت جهاد کشاورزی خبر داد

آغاز فروش اینترنتی برنج ایرانی با قیمت 32 و 42 هزار تومان


از دیروز عرضه دو قلم برنج شیرودی ممتاز با قیمت ۴۲ هزار تومان و فجر با قیمت ۳۲ هزار تومان در سامانه بازرگام آغاز شد.
در همین خصوص جواد ساداتی‌نژاد دیروز در نشست خبری به مناسبت ایام دهه فجر، ضمن تبریک و گرامیداشت این ایام، درباره تمهیدات لازم برای تأمین مواد غذایی شب عید اظهار داشت: از آبان‌ماه امسال تأمین کالاهای مورد نیاز نوروز‌ را شروع کردیم و تلاش ما این است که 50 درصد میوه مورد نیاز را از طریق سیستم هوشمند توزیع ‌کنیم، این‌ تجربه جهانی دارد و می‌تواند در تنظیم بازار تأثیر بسیار مثبتی داشته باشد. وی درباره تنظیم بازار‌ گفت: تنظیم بازار محصولات کشاورزی زمانبر است، معمولاً برنامه‌ریزی‌های ما در سال 1401 خودش را نشان می‌دهد اما تلاش می‌کنیم به کمک اتحادیه‌ها بازار را کنترل کنیم، مثلاً در مورد برنج که میزان کافی کشت داشته باشیم یک برنامه زراعی مدت‌دار است، بعضی موقع هم اقلیم تأثیر می‌گذارد، در سیل اخیر 50 هزار تن سیب‌زمینی خود را از دست دادیم اما قول می‌دهم که به کمک کشاورزان امنیت بر بازار حاکم باشد.
وزیر جهاد کشاورزی درباره اینکه انتقاداتی درحوزه برنج وجود داشته است و عده‌ای برآورد از تولید را دقیق نمی‌دانستند و دخالت دولت در بازار را خیلی مؤثر نمی‌دانند، گفت: بیش از دو میلیون تن برنج تولید و یک میلیون تن هم وارد می‌کنیم، در سال گذشته هم دچار خشکسالی بودیم و بین 20 تا 30 درصد در تولید برنج ایرانی کاهش داشتیم و این روی بازار تأثیر می‌گذارد. اما در برنج خارجی کسری را جبران می‌کنیم علاوه بر آن ذخایر راهبردی هم داریم و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد. ساداتی‌نژاد ادامه داد: توزیع هوشمند هم در استان‌های کشور و تهران درب منزل انجام می‌شود، توزیع برنج ایرانی هم از دیروز به صورت هوشمند شروع شده است.
وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به اینکه قرار بود‌ برای جلوگیری از واردات برنج از تهاتر نفت استفاده شود و قرار بود قرارگاه خاتم این کار را انجام دهد اما این موضوع تکذیب شد‌، گفت: ما در استان‌های شمالی می‌توانیم یک میلیون کسری برنج را که امروز داریم تولید کنیم، برای این کار باید 2.2 میلیون هکتار از اراضی را زهکشی کنیم که 800 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد؛ این اعتبار را از طریق فاینانس و کنسرسیوم‌های داخلی و تهاتر نفت پیگیری می‌کنیم و مذاکره در این باره انجام شده که از ظرفیت‌های قرارگاه خاتم هم برای اجرای پروژه استفاده کنیم. وی درباره دخالت وزارت جهاد کشاورزی در بازار هم گفت: علاقه‌ای به این کار نداریم و با اتحادیه‌ها کار را پیش می‌بریم و می‌خواهیم بازار را به آنها واگذار کنیم اما این کار نیاز به زمان دارد.وی همچنین گفت: 600 هزار تن سیب زمینی در انبارها وجود دارد و سیب زمینی جنوب هم وارد می‌شود و هیچ مشکلی وجود ندارد. اما کلاً باید بدانیم که کشاورزی یک بنگاه اقتصادی است و واردات و صادرات هر دو باید باشد.
وزیر جهاد کشاورزی درباره پیشنهاد رئیس سازمان حفاظت‌محیط زیست درباره ادغام سازمان جنگل‌ها با سازمان حفاظت‌محیط زیست، گفت: این تنها یک پیشنهاد است و البته موضوع جدیدی نیست و در سال‌های گذشته هم اخباری از این دست درباره ادغام‌ها وجود داشته و تا به امروز به نتیجه نرسیده است؛ ‌از نظر ما محیط زیست حوزه نظارتی است، اما سازمان منابع طبیعی یک سازمان اجرایی است و با این پیشنهاد ادغام ارتقایی برای دو بخش انجام نمی‌شود. ساداتی‌نژاد همچنین افزود: هیچ مشکلی در تأمین روغن کشور وجود ندارد و 300 میلیون دلار برای واردات روغن اختصاص یافته است.
ساداتی‌نژاد افزود: تا 50 درصد می‌توانیم نهاده‌های خود را در کشور تأمین و بقیه را از طریق خوراک آماده یا واردات تهیه کنیم.
وی در پاسخ به اینکه آیا ارز ترجیحی نهاده‌های دامی سال آینده اختصاص می‌یابد؟ گفت: تا الان حذف ارز ترجیحی در کمیسیون تلفیق رأی نیاورده است.‌ ساداتی‌نژاد درباره اینکه چه برنامه‌ای برای احیای برنامه خودکفایی گندم دارید؟ گفت: سال گذشته با مشکل خشکسالی مواجه بودیم و 4.6 میلیون‌ تن گندم خریدیم و بقیه را وارد کردیم، برای سال آینده در ابتدای فصل قیمت را طبق قانون کیلویی 7500 تومان تعیین کردیم.
وی با بیان اینکه مهمترین برنامه ما برای افزایش تولید گندم، کشاورزی و تولید قراردادی است، گفت: در شرایط فعلی احتمالاً بسیاری از کشاورزان به دلیل کمبود نقدینگی نتوانند نهاده مورد نیاز خود را تهیه کنند و تولیدشان پایین بیاید اما با کشاورزی قراردادی می‌توان تولید را افزایش داد که تنها یک درصد کشاورزی کشور قراردادی است اما در دنیا این رقم تا 90 درصد است؛ اکنون 250 هزار هکتار قرارداد بسته شده و قرار است سال آینده بیش از 2 میلیون هکتار زمین گندم کشور به روش قراردادی تولید شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7844/1/601872/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها