تغییر کاربری نظامیان امریکایی در عراق


گروه جهان/  یک سال پس از اعتراض‌های مردم عراق به حضور نیروهای امریکایی و 11 ماه بعد از رأی پارلمان عراق به پایان مأموریت نیروهای ائتلاف ضد داعش، روز پنجشنبه، دبیر عالی شورای امنیت ملی عراق، پایان مأموریت نظامی امریکا در کشورش را اعلام کرد. با این حال امریکا اعلام کرده است، نیروهایش تنها تغییر کاربری داده‌اند و از نظامی تبدیل به مستشار شده‌اند.
به‌گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره»، قاسم الاعرجی که خبر پایان مأموریت نظامی امریکا را در توئیتر خود اعلام کرده، خبر داده بود، فقط بخشی از نیروهای ائتلاف که قرار است نقش مشاوره و آموزش به نیروهای عراقی را داشته باشند، در این کشور باقی خواهند ماند. اما «جان برنان»، فرمانده نظامیان امریکا بلافاصله پس از او، در سخنانی با طرح این ادعا که حضور نظامیان امریکا در عراق با هدف اطمینان بخشی به دولت عراق برای شکست کامل داعش بوده است، خبر داد 2 هزار و 500 نظامی امریکا خاک این کشور را ترک نمی‌کنند و به‌عنوان مستشار در عراق باقی خواهند ماند. او در حالی از اطمینان بخشی به دولت عراق بابت کمک امریکا در مبارزه با تروریسم خبر داده که همزمان با این ادعاها، سپهبد «عبدالامیر الشمری»، معاون فرماندهی عملیات مشترک عراق گفته است: «سربازان عراقی به طور کامل توانایی‌های خود را در شکست داعش و حفظ برتری‌شان نسبت به تهدیدهای تروریستی به اثبات رسانده‌اند و قادر هستند، بدون نیاز به کمک نیروهای ائتلاف کار خود را انجام دهند.»
نه فقط ارتش عراق که حتی تحلیلگران خارجی نیز نسبت به وفای عهد امریکا به پایان مأموریت نظامیانش در عراق بدبین هستند. یکی از این تحلیلگران «نیکلاس هراس»، از مؤسسه نیولاینز در واشنگتن است که می‌گوید: «فضای امنیتی و سیاسی عراق طوری است که تیم بایدن می‌خواهد با تغییر شکل حضورش، خود را از ایجاد بحران و حملاتی که هر روز پایگاه‌هایش با آن مواجه هستند، دور نگه دارد.» تصمیم امریکا برای تغییر کاربری نیروهای خود از رزمی به مستشاری در حالی گرفته شده است که نیروهای مقاومت عراق پیشتر اعلام کرده بودند، اگر امریکا در موعد مقرر خاک عراق را ترک نکند، با واکنش آنها مواجه خواهد شد. پس از اعلام این تصمیم‌گیری نیز «احمد عبدالحسین»، عضو دفتر سیاسی جنبش عصائب اهل الحق اعلام کرد: «اگر نظامیان امریکایی تا پایان دسامبر، عراق را ترک نکنند، سلاح مقاومت تا زمانی که آخرین نظامی امریکایی در عراق حضور دارد، باقی خواهد ماند.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7795/4/593973/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها