بسیج همگانی برای مهار جولان کرونای دلتا

- واکسیناسیون افراد بالای ۵۰ سال در سیستان و بلوچستان آغاز شد - استقرار کادر درمان ارتش در مرزهای شرقی - شایعات درباره واکسن های ایرانی تأیید نشد

گروه ایران زمین- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: واکسیناسیون گروه سنی بالای ۵۰ سال از دیروز، جمعه در سیستان و بلوچستان آغاز شده و این افراد برای دریافت واکسن منتطر تماس همکاران ما باشند. دکتر سید مهدی طباطبایی به ایرنا گفت: تأخیر در مراجعه بیماران به مراکز درمانی، مهم‌ترین عامل افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان است. وی بیان کرد: در این همه‌گیری، ویروس تهاجمی‌تر شده، رفتار آن تغییر پیدا کرده و گروه‌های سنی پایین‌تر را درگیر می‌کند و متأسفانه شدت علائم و میزان بستری رو به افزایش است. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان با بیان اینکه الگوی مرگ و میر کرونا در سیستان و بلوچستان تغییر کرده است افزود: خیلی از مرگ و میرهای ناشی از کرونا با مراجعه بموقع بیماران به مراکز درمانی قابل کنترل است.
وی با اشاره به اینکه افراد مبتلا در صورت دچار تنگی نفس و علائم شدید بیماری به مراکز درمانی مراجعه کنند گفت:۵۰ درصد فوتی‌های کرونا در سیستان وبلوچستان افراد دیابتی هستند.
طباطبایی خاطرنشان کرد: برای اینکه میزان مرگ و میر ناشی از این کرونا را کاهش دهیم افراد پرخطر مانند بیماران دیابتی، بیماران قلبی عروقی، افراد مزمن تنفسی، سالمندان و مادران باردار از حضور در تجمعات خودداری و اصول قرنطینه معکوس را رعایت کنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت؛ با افزوده شدن یک‌هزار و ۲۹۸ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۶۶هزارو۳۵۴ نفر رسید. محمد هاشمی شهری اظهارداشت: همچنین با فوت۲۴ مورد جدید، شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به یک‌هزار و ۷۷۱نفر رسید. وی با بیان اینکه ۷۵۹ بیمار حاد تنفسی و ۴۱۰ مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند، افزود: مردم در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را بخوبی رعایت کنند.
 استقرار ۲ بیمارستان سیار سپاه
فرمانده نیروی زمینی سپاه گفت: ۲ بیمارستان سیار تخصصی کامل به‌صورت آماده در سیستان و بلوچستان مستقر خواهد شد تا زمانی که شرایط ویروس کرونا بدتر و تغییر پیدا کرد با اعلام نیاز از سوی دانشگاه علوم پزشکی عملیاتی شوند.
سردار سرتیپ پاسدار محمد پاکپور با بیان اینکه بایستی تلاش و پروتکل‌ها را رعایت کنیم تا کمترین آسیب در این پیک به مردم برسد ادامه داد:  بیمارستان‌های سیار ما بیمارستان‌های تخصصی هستند که همه در حالت آماده‌باش قرار دارند و هر چند بیمارستانی که نیاز باشد از یک تا ۱۰ بیمارستان سیاری که ما آماده داریم به سیستان و بلوچستان اعزام می‌شود. وی با بیان اینکه ۲۰۰ نفر پزشکیار از مناطق مختلف به سیستان و بلوچستان اعزام می‌شوند و به کمک بیمارستان‌های استان می‌آیند ادامه داد: همچنین سه پایگاه واکسیناسیون از سوی نیروی زمینی سپاه در سیستان و بلوچستان ایجاد شده و حتی اگر بیشتر نیاز باشد ما این آمادگی را داریم که پایگاه را افزایش دهیم.
 راه‌اندازی ۲۱ مرکز تجمیعی واکسیناسیون
فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان گفت: سپاه به‌منظور کمک به بخش کادر بهداشت و درمان، تاکنون 21 مرکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا را در این استان راه‌اندازی کرده است.  سردار احمد شفاهی اظهارداشت: متأسفانه یکی از مشکلات ما در سیستان و بلوچستان در زمینه مقابله با شیوع کرونا عدم استقبال مردم از واکسیناسیون است؛ به‌عنوان مثال از سه مرکز واکسیناسیونی که در زاهدان راه‌اندازی شده به طور میانگین روزانه کمتر از ۵۰ نفر برای واکسیناسیون به این مراکز مراجعه می‌کنند. وی بیان کرد: در زمینه راه‌اندازی بیمارستان صحرایی نیز اوایل تیرماه به رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سیستان و بلوچستان تأکید کردیم اگر احساس نیاز دارید اعلام کنید تا موضوع راه‌اندازی بیمارستان صحرایی را از مرکز هماهنگ کنیم چرا که در استان امکانات لازم را نداریم.
فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان گفت: هم‌اینک این آمادگی در مجموعه سپاه برای ایجاد بیمارستان صحرایی وجود دارد؛ البته با بیمارستان نبی اکرم(ص) سپاه در زاهدان هماهنگ شده تا ۵۰ تخت به ظرفیت موجود اضافه کند. وی ادامه داد: اقدام دیگر ما مساعدت در زمینه تأمین و توزیع سبدهای معیشتی میان اقشار آسیب‌پذیر بوده که عمدتاً در مناطق حاشیه‌نشین توزیع شده و از ابتدای پیک جدید شیوع تاکنون پنج هزار و ۲۵۰ سبد غذایی توزیع شده است.
 استقرار کادر درمان ارتش
رئیس اداره بهداشت، امداد و درمان نیروی زمینی ارتش گفت: با توجه به تشدید شیوع ویروس کرونا در استان‌های شرقی کشور بویژه سیستان و بلوچستان، فرمانده کل ارتش در دستوری به فرمانده نیروی زمینی به‌عنوان فرمانده میدان مبارزه با ویروس کرونا، به شکل آفندی وارد منطقه شدیم. سرتیپ دوم بهزاد مؤذنی خاطرنشان کرد: از همان لحظه اول دستور، جلسه‌ای با ستاد بحران و رؤسای دانشگاه‌های زاهدان، ‌ایرانشهر و زابل برگزار و نیازمندی‌های آنها را احصا کردیم. وی از برپایی سه بیمارستان صحرایی در زاهدان، زابل و خاش خبر داد و گفت: اقدامات اولیه آن شروع شده است که بزودی نخستین بیمارستان در زاهدان آماده می‌شود و ۲ بیمارستان دیگر ظرف ۱۰ روز آینده در زابل و خاش به بهره‌برداری خواهد رسید. رئیس اداره بهداشت، امداد و درمان نیروی زمینی ارتش در ادامه افزود: بنا به نیازی که استان به لحاظ کادر درمانی داشت اولین گروه درمانی را از شیراز به سیستان و بلوچستان اعزام کردیم.
وی ادامه داد: با توجه به درخواست‌ها، پنج مخزن اکسیژن با تناژ بالا در منطقه برای اکسیژن‌رسانی به بیماران کرونایی نصب خواهد شد. همچنین در صورت توزیع وسیع واکسن آمادگی داریم که واکسیناسیون را در این استان انجام دهیم. سرتیپ مؤذنی از آمادگی در بحث غربالگری و تست کرونا در استان سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: بیش از ۱۰۰ هزار تست کرونا را وارد استان سیستان و بلوچستان خواهیم کرد که سریعاً بتوانیم بیماریابی را با سرعت بالاتری انجام دهیم. وی با تأکید بر اینکه تا زمان ریشه‌کنی این بیماری با تمام نیروی درمانی ارتش در منطقه حضور داریم، گفت: قریب به ۲۰۰ کادر درمانی وارد سیستان و بلوچستان شدند.
 افتتاح قرارگاه مرکزی مبارزه با کرونا در سیستان و بلوچستان
دبیرکل جمعیت هلال احمر، قرارگاه مرکزی مبارزه و پیشگیری از کرونا را افتتاح و از روند دریافت و توزیع کامیون‌های کمک‌های بهداشتی و درمانی هلال احمر در این استان بازدید کرد و گفت: هلال احمر علاوه بر اقدام فوری در تهیه و ارسال تجهیزات بهداشتی و پزشکی به سیستان و بلوچستان ۲۴ خیریه بزرگ کشوری را بسیج کرده است و تا این لحظه بخشی از کمک‌های ارسالی به استان رسیده و در حال توزیع است.
محمد حسن قوسیان مقدم ادامه داد: محموله‌های ارسالی جمعیت هلال‌احمر به سیستان و بلوچستان در دو بخش پیشگیری از کرونا و درمان این بیماری است و در بخش پیشگیری بیش‌از یک میلیون و ۲۰۰ هزار ماسک و اقلام بهداشتی دیگر ارسال شده و در بخش درمان نیز چندصد کپسول اکسیژن با ظرفیت‌های ۱۰ تا ۵۰ کیلویی وتعداد قابل توجهی دستگاه اکسیژن‌ساز خانگی به منطقه رسیده که هموطنان درگیر با بیماری کرونا می‌توانند این تجهیزات را به رایگان از بانک امانات پزشکی هلال احمر استان به‌صورت امانی دریافت کنند.
تزریق نخستین واکسن کوو برکت در زاهدان
مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)در سیستان و بلوچستان گفت: نخستین دوز واکسن کوو برکت در زاهدان دیروز تزریق شد و استاندار اولین دریافت کننده آن بود. علیرضا راشکی اظهارداشت: ۲۸هزار دوز واکسن ایرانی کوو برکت توسط این ستاد به دانشگاه‌های علوم پزشکی زاهدان و ایرانشهر تحویل داده شده است. وی با بیان اینکه نخستین تزریق واکسن ایرانی کوو برکت در زاهدان انجام شد تأکید کرد: اولین پایگاه تزریق واکسن ایرانی کوو برکت در سیستان و بلوچستان افتتاح شد. مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)در سیستان و بلوچستان تصریح کرد: با توجه به راه‌اندازی خط دوم تولید واکسن کوو برکت در روزهای آینده شاهد افزایش میزان دوز تحویلی توسط این ستاد به دانشگاه‌های علوم پزشکی سطح استان خواهیم بود.





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7673/1/581690/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها