ربیعی:

مشارکت حداقلی به‌نفع هیچکس نیست


سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت معتقد است مشارکت حداکثری در این دوره بیش از هر زمان دیگری، کارکردهای متعدد برای ایران و ایرانیان خواهد داشت، تأکید کرد: مشارکت حداقلی به نفع هیچ‌کس نیست و اولین زیان‌کننده در نتیجه مشارکت حداقلی، مردم هستند و هیچ گروه سیاسی برنده مشارکت حداقلی نخواهد بود.
به گزارش ایرنا، علی ربیعی در نشست خبری روز گذشته خود که به صورت برخط (آنلاین) برگزار شد، با اشاره به بحث‌های انتخاباتی مطرح در جامعه گفت: عمیقاً باور داریم که وحدت در حضور، معنا می‌یابد و نه در عدم مشارکت؛ دولت عمیقاً باور دارد که اسلامی بودن نظام سیاسی اقتضا می‌کند که از جمهوریت آن پاسداری شود؛ دولت عمیقاً باور دارد که فراهم ساختن شرایط مشارکت سیاسی، حق شهروندان و تکلیفی بر حاکمان است و در مردمسالاری دینی، بیش از آن‌که شهروندان در مشارکت، مکلف باشند، اینها هستند که مکلفند و موظف.
سخنگوی دولت افزود: از این رو دولت، از همه نهادهایی که در فرایند انتخابات نقش دارند، انتظار دارد با توجه به ضرورت تقویت وحدت ملی در شرایط کنونی کشور، با دوراندیشی، تعهد به روح حاکم بر قانون اساسی و وفاداری به منافع ملی، زمینه امیدآفرینی و شورانگیزی در انتخابات را فراهم آورند و با تقویت زمینه مشارکت در انتخابات، تداوم ثبات و امنیت و پیشرفت کشور را تضمین کنند.
موضع دولت حضور همه سلیقه‌ها در انتخابات است
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری همچنین با اشاره به اینکه موضع مشخص دولت حضور همه سلیقه‌ها و جریان‌ها در دو سطح کاندیداها و سبد آرا است تا مردم بتوانند همه آرزوها و خواسته‌های خود را پیگیری کنند، افزود: باور داریم سطح مشارکت باید به قدری باشد که انسجام عمومی و سرمایه اجتماعی برای حل مشکلات در داخل کشور ایجاد شود و همان‌طور که رهبری انقلاب فرمودند برآیند آن بازدارندگی در برابر دشمنان باشد.
او با بیان اینکه دولت با جدیت رویکرد مشارکت حداکثری را دنبال می‌کند و معتقد به رفتار منصفانه نه در صدا و سیما، بلکه در تمامی دستگاه‌های داخل دولت و همه نهادهای بیرونی است، نقش صداوسیما در شرایط کرونایی را مهم ارزیابی کرد و گفت: انتظار می‌رود رسانه ملی با اطلاع‌رسانی گسترده زمینه مشارکت حداکثری را فراهم کند. حوزه عمومی که دیدار چهره به چهره نامزدها با مردم به صدا و سیما انتقال یافت و صدا و سیما باید نقش سفرهای استانی و دیدار چهره به چهره و میتینگ‌ها را برعهده بگیرد.
سخنگوی دولت همچنین درباره توئیت یکی از فعالان رسانه‌ای مبنی بر نامه‌نگاری رئیس جمهوری با مقام معظم رهبری درباره رد صلاحیت‌های نامزدها از سوی شورای نگهبان نیز گفت: معمولاً آقای رئیس جمهوری در موارد مهم نامه‌نگاری می‌کنند؛ از آنجا که از صبح درگیر بحث سخنگویی بودم آخرین اطلاعات را ندارم، دقیق می‌پرسم و اطلاع‌رسانی می‌کنم.
افزایش 20 هزار مگاواتی تولید برق در دولت تدبیر و امید
ربیعی در پاسخ به پرسش‌ها درباره خاموشی‌های چند روز اخیر، با اشاره به توضیحات سخنگوی صنعت برق که در این نشست حضور یافته بود، اظهار کرد: صنعت برق با توجه به برنامه‌ریزی قبلی توانایی پوشش نیاز مصرف متعارف را داشته است و هیچ کسری در این زمینه نداشتیم.
او با اشاره به فعالیت ۵۸۸ نیروگاه حرارتی در کشور و نیز ایجاد 20 هزار مگاوات ظرفیت تولید نیروگاهی جدید در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، اضافه کرد: در سال ۹۹حدود ۶۶ هزار مگاوات تولید برق داشته‌ایم، در حالی که در سال ۱۴۰۰ این رقم به ۸۵ هزار مگاوات رسیده‌ است.
ربیعی این آمارها را پاسخی به کسانی دانست که مدعی رهاکردن کارها بویژه در صنعت برق از سوی دولت شده‌اند و اظهار کرد: کاش دولتی در شرایط مشابه دولت تدبیر و امید قرار می‌گرفت تا به شما می‌گفتم رها کردن یعنی چه و آن‌ موقع متوجه می‌شدیم این افتتاح ۲۰ هزار مگاوات چه ارزشی دارد، بنابراین تلقی و تعمیم ناروا که گفته می‌شود دولت رها کرده است را قبول ندارم و روزی خواهم گفت که در این دوران چه سختی‌هایی گذشت تا فشاری به مردم وارد نشود.
سخنگوی دولت در توضیح علت قطعی برق، با اشاره به اینکه سال گذشته در همین موقع ۵۴ هزار مگاوات مصرف داشتیم که ۹ هزار مگاوات به مصرف اضافه شد و این اضافه شدن یکباره مشکل ایجاد کرد، گفت: در واقع مصرف برق نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد افزایش یافت.
او با اشاره به اینکه امسال افزایش زودهنگام دمای هوا باعث افزایش مصرف برق شد، افزود: درعین حال، حدود ۳۲۰ مجوز رمزارز دادیم، در مراکز فرهنگی برق مجانی دادیم. در شهرک‌های صنعتی که تصور نمی‌کردیم به عنوان منبع درآمد نگاه شود، یکباره دو هزار مگاوات از این بابت افزایش یافت. علاوه بر این آب مخازن سدها به علت کمبود بارش کم شد. در این شرایط نگران آب آشامیدنی بودیم.
ربیعی با بیان اینکه در ایام تحریم، تولید رشد کرد که همین امر موجب افزایش مصرف برق شد، ادامه داد: پیش‌بینی دراز مدت ما درست بود، اما وقایع کوتاه مدت، مصرف برق و پیش‌بینی‌ها را تغییر داد. ضمن اینکه نیاز ما به سرمایه‌گذاری در بخش نیرو ۱۳.۵ میلیارد یورو بود که به علت تحریم ۶.۵ میلیارد یورو آن تأمین شد.
او با بیان اینکه سال گذشته حدود ۱۳۰۰ مرکز غیرمجاز رمز ارز کشف شد، گفت: فروردین امسال هم ۲۶۰۰ مرکز کشف شد که رشد دو برابری دارد. در حال حاضر۸۰۰ هزار دستگاه ماینر در حال فعالیت است و سطح مصرفشان هم افزایش یافته است.
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری در پایان این بخش از سخنان گفت: روز گذشته (دوشنبه) هزار مگاوات برق از نیروگاه هسته‌ای بوشهر به مدار پیوست که در این زمینه کمک‌کننده است.
کارگروه راستی‌آزمایی تشکیل شده
ربیعی در بخش دیگری بدون اشاره به جزئیات مذاکرات وین، تأکید کرد: برآورد ما این است که بزودی امکان و احتمال رسیدن به نتیجه نهایی و آغاز روند بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان وجود دارد.
سخنگوی دولت، همچنین هرگونه برنامه‌ریزی برای گفت‌و‌گوهای فراتر از برجام بین ایران و امریکا را رد و درعین حال به دولت امریکا توصیه کرد که روند احیای برجام را تسریع کند، زیرا هر یک روز تأخیر در این فرایند، با مرتفع کردن دیوار بی‌اعتمادی، حل اختلاف را به ‌لحاظ سیاسی پیچیده‌تر می‌کند.
به گفته وی، دولت کارگروهی برای راستی‌آزمایی تعهدات امریکا و لغو تحریم‌ها با مشارکت وزارت نفت، راه و شهرسازی و بانک مرکزی تشکیل داده و به محض آغاز روند اجرای تعهدات از سوی امریکا، با دقت به وظیفه خود برای اطمینان از اجرای واقعی تعهدات عمل خواهد کرد.
درخواست رئیس مجلس از یک مسئول اجرایی، قانونی نیست
ربیعی درباره دستور رئیس مجلس به رئیس بانک مرکزی درباره رمزارزها نیز با بیان اینکه در جلسه عصر روز دوشنبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا (رئیس مجلس) گفتند منظورشان بستن درگاه‌های رمزارزها نبوده است، اظهار کرد: ضمن اینکه این درخواست رئیس قوه از یک مسئول اجرایی جنبه عملی ندارد و قانونی نیست.
سخنگوی دولت تصریح کرد: در حالی که رئیس بانک مرکزی هم طی مصوبه‌ای اعلام کرد موضوع رمزارزها ابعاد مختلفی دارد و بانک مرکزی اقدام شتابزده‌ای در این زمینه انجام نخواهد داد اما کارگروهی با مسئولیت بانک مرکزی در دولت تشکیل شده که در حال بررسی نحوه اقدام در این زمینه هستند و نیاز به تصمیم دولت و مجلس دارد.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7637/1/577929/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها