پایان گروهک جندالله

عبدالمالک ریگی روی چوبه دار


سحرگاه روز ۳۰ خردادماه سال ۱۳۸۹ عبدالمالک ریگی رهبر گروه تروریستی جندالله اعدام شد. او رهبر گروه تروریستی بود که از سال 1382 تشکیل و بیش از 35 مورد گروگانگیری از اتباع داخلی و خارجی، بیش از ۴۰ فقره عملیات راهبندی مسلحانه توأم با انفجار و چندین فقره بمب‌گذاری انجام داد و در نتیجه این اقدامات ظالمانه 154 نفر از مردم و نیروهای نظامی و انتظامی شهید و بیش از 300 نفر مجروح شدند. گروگان‌‌گیری مرزبانان ایران در منطقه سرباز، حمله تاسوکی (بستن جاده زاهدان- زابل و حمله به مردم و گروگان‌گیری)، گروگان‌گیری سراوان، بمب‌‌گذاری در مسجد علی‌ابن ابی‌طالب(ع) و به شهادت رساندن جمعی از فرماندهان سپاه از جمله اقدامات گروه تروریستی جندالله به رهبری عبدالمالک ریگی است.
عبدالمجید ریگی مشهور به عبدالمالک ریگی متولد ۱۳۶۱ در طایفه ریگی در زاهدان بود. او از ۱۹ سالگی اسلحه به دست گرفت. عبدالمالک در خارج از مرزهای ایران زندگی می‌کرد و برای اینکه ردیابی نشود دائم جا به جا می‌شد به‌همین دلیل دستگیری او چندسالی طول کشید ولی در نهایت در یک عملیات ویژه سرکرده گروه جندالله دستگیر شد. ۴ اسفند ماه ۱۳۸۸ این خبر به موضوع اصلی رسانه‌های جهان بدل شد. عبدالمالک ریگی که از دبی قصد پرواز به بیشکک (قرقیزستان) را داشت زمانی که پرواز از آسمان ایران عبور می‌کرد توسط مأموران وزارت اطلاعات رهگیری و دستگیر شد. ریگی با نام جعلی و گذرنامه افغان در یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ خطوط هواپیمایی قرقیزستان در مسیر دبی به بیشکک بود و نیرو‌های امنیتی ایران هم از این موضوع با خبر بودند. زمانی که هواپیما وارد آسمان ایران شد توسط سه فروند جنگنده نهاجا که از پایگاه هوایی بندرعباس برخاسته بودند، هواپیما را مجبور به فرود در فرودگاه بندرعباس کردند. بلافاصله پس از فرود هواپیما، نیرو‌های امنیتی ایران مستقیماً به سمت صندلی ریگی و همراهش رفته و آنها را دستگیر کردند و هواپیمای قرقیزی پس از سه ساعت توقف و دستگیر شدن عبدالمالک ریگی، فرودگاه را ترک کرد.
عبدالمالک ریگی در یکی از شعبه‌های دادگاه انقلاب اسلامی تهران محاکمه شد. براساس اعلام قوه قضائیه درپی برگزاری جلسه محاکمه عبدالمجید -عبدالمالک- ریگی در یکی از شعب دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی توحیدی به اتهام محاربه و افساد فی الارض، نامبرده به اتهام 79 مورد اقدامات جنایتکارانه، به استناد مواد 190، 191، 186، 185 و 183 قانون مجازات اسلامی به اعدام ازطریق آویختن از چوبه دار با حضور مجروحین و خانواده‌های جانباختگان و شهدای جنایات او محکوم شد. دادسرای عمومی و انقلاب اسلامی تهران اعلام کرد: متهم ریگی در جریان دادگاه، مسئولیت اقدامات گروهک خود را پذیرفت و اذعان نمود در برخی از قتل‌ها مباشرت و در برخی نیز آمریت داشته است. نامبرده همچنین تمامی موارد اتهامی مطروحه در کیفرخواست صادره از سوی دادستانی را پذیرفت و توضیح داد که تصمیمات تمامی اقدامات تخریبی، بمب گذاری، قتل و غیره با مسئولیت وی انجام شده است.
حکم ریگی صبح 30 خرداد در زندان اوین اجرا شد. برادر بزرگتر او عبدالحمید ریگی هم حدود یک ماه قبل به جرم همکاری با گروه تروریستی جندالله در ۳ خرداد ۱۳۸۹ در زاهدان اعدام شده بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7550/16/567395/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها