سفر رئیس موساد به واشنگتن، بدون فرش قرمز


بنفشه غلامی/ در نخستین هفته از آغاز به کار «جو بایدن»، مقامات اسرائیلی خبر دادند که بزودی «یوسی کوهن»، رئیس موساد راهی امریکا می‌شود تا در دیدار با رئیس جمهوری جدید امریکا، شروط امنیتی تل‌آویو را برای وی که موضعی متفاوت با «دونالد ترامپ» در مسائل مربوط به اسرائیل و فلسطینیان دارد، بازگو کند. اما این سفری است که برخلاف دوران ترامپ، فرش قرمزی در انتظار او به عنوان یک مقام اسرائیلی نخواهد بود.
دلایل انتخاب رئیس موساد برای انجام این سفر و زمانی که برای این دیدار در نظر گرفته شده است، چندان غریب نیست. «بنیامین نتانیاهو» که در آستانه چهارمین انتخابات در تنها نزدیک به دو سال قرار دارد و تظاهرات‌های هفتگی در تل‌آویو را که دیروز سی و یکمین آنها برگزار شد، نمادی از کاهش محبوبیت‌اش در سرزمین‌های اشغالی می‌بیند، در هفته‌های اخیر، با رفتن «ترامپ» از کاخ سفید و از دست دادن حمایت بی‌چون و چرای او، خود را در سخت‌ترین شرایط حیات سیاسی‌اش می‌بیند. او از همین‌رو برای پیروزی در انتخابات ماه مارس، بیش از هر زمان نیازمند آن است که با تکرار تهدیدهای امنیتی که گرد سرزمین‌های اشغالی را از دور و نزدیک گرفته، رأی‌دهندگان اسرائیلی را به سمت خود بکشاند.
به گزارش «راشا تودی»، با توجه به اینکه زمان اعلام شده برای سفر «یوسی کوهن»، رئیس موساد به واشنگتن ماه آینده میلادی اعلام شده است، وی احتمالاً نخستین مقام عالی رژیم صهیونیستی خواهد بود که در دوره «بایدن» به امریکا می‌رود. بی‌تردید یکی از نخستین مسائلی که «یوسی کوهن» به عنوان یکی از معتمدترین و نزدیک‌ترین افراد به «نتانیاهو»، در سفر خود مطرح خواهد کرد، تکرار اتهامات و ادعاهای «نتانیاهو» درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران است. این در حالی است که چینش کابینه «بایدن» به گونه‌ای است که مقاماتی که پیشتر در به سرانجام رسیدن برجام نقش داشتند در آن حضوری پررنگ دارند و همین می‌تواند دلیلی بر افزایش نگرانی‌های «نتانیاهو» باشد. اما جدا از مسأله برجام، رئیس موساد که قرار است با رئیس سازمان سیا نیز دیدار کند، به احتمال بسیار به تهدیداتی که می‌تواند از جانب نیروهای مقاومت حاضر در عراق، سوریه و یمن متوجه تل‌آویو می‌شود نیز خواهد پرداخت. بویژه که اسرائیل در دوره «ترامپ» بیش از دوره «اوباما» جرأت و جسارت به خرج می‌داد تا به بهانه طرح چنین تهدیداتی، حملات موشکی و هوایی در خاک سوریه انجام دهد. این دست حملات که تجاوز آشکار به خاک کشوری دیگر محسوب می‌شود، با تأیید دولت «ترامپ» همراه بود و از همین‌رو شمار آنها روز افزون بود.
همان‌طور که «فارن پالیسی» در تحلیلی نوشته است، «نتانیاهو» در چهار سال ریاست جمهوری «ترامپ» تلاش کرده بود روابط خوب خود با وی را تبدیل به یکی از دستاوردهای خود کند و به ساکنان سرزمین‌های اشغالی القا کند که توان سیاسی او است که باعث شده رویکرد امریکای «ترامپ» با امریکای «اوباما» نسبت به اسرائیل تغییر کند. اما اکنون که «بایدن» ساکن کاخ سفید شده، دیگر نمی‌تواند روی این مسأله مانور بدهد. بویژه که اختلاف نظرهای «بایدن» با «نتانیاهو» در مورد مسأله فلسطین نیز زبانزد است و در یکی از معروف‌ترین واکنش‌های «بایدن»، وی به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفته بود: «من با حرف لعنتی که می‌زنی موافق نیستم.» اکنون نیز انتظار می‌رود که وی در یکی از نخستین اقدامات خود، روابط امریکا با گروه‌های فلسطینی و دولت آنان را که در دوره «ترامپ» به حداقل رسیده بود، بازبینی کند.
با این حال انتظار می رود، «بایدن» با توجه به اینکه اسرائیل به عنوان یکی از مسائل امنیتی امریکا برای سیستم حاکمیتی این کشور اهمیت دارد، در برخی موارد، همسویی خود با اسرائیل را و نه شخص نتانیاهو را حفظ کند. نمونه آن در خبری بود که دیروز «هاآرتص» منتشر کرد و حاکی از آن بود که امریکا به زودی و با موافقت تل آویو، سکوهای سیستم دفاع موشکی «گنبد آهنین» را که مختص این رژیم است، در تعدادی از پایگاه‌های خود در کشورهای حاشیه خلیج فارس مستقر می‌کند.
نخستین تماس تلفنی بین تیم بایدن و تل‌آویو
به گزارش «آکسیوس»، «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی امریکا شنبه شب در تماسی تلفنی با «مئیر بن شبات»، مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی مذاکره کرد. این نخستین تماس بین تیم بایدن با مقامات اسرائیل محسوب می‌شود. تیم «بایدن» درباره جزئیات این تماس توضیحی نداده‌اند. اما مقامات اسرائیلی مدعی شده‌اند، در این گفت و شنود تلفنی درباره مسائلی مثل ایران و عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و کشورهای عربی صحبت شده است. به عقیده کارشناسان، همین موارد اطلاع‌رسانی شده از سوی مقامات اسرائیلی، از اولویت‌های فهرست موضوعات مورد مذاکره تل آویو - واشنگتن در دیدار رسمی و رودرروی ماه آینده طرفین حکایت می‌کند.
روزنامه اسرائیلی هاآرتص گزارش داده است که آمریکا به زودی سکوهای سیستم دفاع موشکی "گنبد آهنین" اسرائیل را در تعدادی از پایگاه‌های خود در کشورهای حاشیه خلیج فارس مستقر می‌کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7550/4/567335/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها