دیگه چه خبر؟



انتقاد ارگان پایداری از تصمیم ارزی مجلس

 خبر اول اینکه، تصمیم‌های ارزی مجلسی‌ها برای لایحه بودجه انتقاد «رجانیوز» پایگاه اطلاع‌رسانی نزدیک به جبهه پایداری را نیز به‌همراه آورده است.در بخشی از گزارش این سایت خبری، با اشاره به اینکه مجلس درصدد است جهت رفع کسری بودجه و مقابله با انحرافات ارز، 8 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی را حذف کرده و نرخ ارز بودجه را از 11500 تومان به 17500 تومان افزایش دهد، آمده: این اقدام نه تنها می‌تواند تبعات اقتصادی زیادی را بر معیشت مردم داشته باشد که حتی تبعات امنیتی نیز پیدا کند.به نوشته رجانیوز، با حذف 8 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی از بودجه و افزایش نرخ ارز کالاهای اساسی به 17500 تومان در سال آینده، قطعاً در بخش کالاهای اساسی شاهد تورم خواهیم بود که این تورم علاوه بر اینکه بر اقشار ضعیف جامعه، بیشترین تأثیر را خواهد داشت، موجب رشد تورم در کل اقتصاد نیز خواهد شد. در ادامه این گزارش پیش‌بینی شده در این صورت قیمت هر‌کیلو مرغ از 22 هزار تومان به چیزی حدود 50 تا 60 هزار تومان برسد. به نظر می‌رسد مجلس که در اموری همچون قانون اقدام راهبردی جهت لغو تحریم‌ها ریل‌گذاری صحیحی انجام داده است بهتر است از ابزارهای خود برای فشار وارد کردن به دولت در خصوص اصلاح سیستم توزیع کالاهای اساسی استفاده کند و به سمت تصمیماتی که تبعات سنگین و مبهم معیشتی دارد حرکت نکند.

گفت‌و‌گوی تلفنی بایدن و جانسون درباره ایران

خبر دیگر اینکه،  کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن رئیس‌جمهوری امریکا و بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس در مورد ایران گفت‌و‌گوی تلفنی داشتند. به گزارش ایرنا به نقل از بیانیه کاخ سفید، رئیس‌جمهوری امریکا و نخست‌وزیر انگلیس طی گفت‌و‌گوی تلفنی‌شان بر لزوم هماهنگی دو طرف در برخی اولویت‌های سیاست خارجی از جمله چین، ایران و روسیه رایزنی کردند.   بر این اساس همچنین بایدن در این گفت‌و‌گو از تمایلش برای تقویت روابط ویژه میان دو کشور، احیای روابط فراآتلانتیک، تأکید بر نقش حیاتی ناتو در امور دفاعی مشترک نیز سخن به میان آورد. همچنین جیک سالیوان مشاور امنیت ملی جدید دولت امریکا در اولین تماس تلفنی با همتای صهیونیستی خود درباره مسائل مختلف به بحث و رایزنی پرداختند. بنابر گزارش پایگاه خبری اکسیوس، ایران یکی از موضوعات مورد بحث میان دو طرف بوده است.جیک سالیوان در روزهای اخیر علاوه بر این با همتایان خود از انگلیس، فرانسه، آلمان، ژاپن و کره جنوبی به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرده است.

 تحلیل رسانه‌های غربی از انتصاب احتمالی رابرت مالی

 شنیدیم که،  مطرح شدن احتمال انتصاب رابرت مالی به‌عنوان نماینده ویژه دولت امریکا در امور ایران از سوی جو بایدن، با توجه به نوع نگاه این دیپلمات آشنا به امور ایران، در کانون توجه برخی رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفت.به گزارش ایرنا، رسانه‌های غربی و امریکایی در گزارش‌هایی به این موضوع اشاره کردند که در صورت انتصاب رابرت مالی به‌عنوان نماینده ویژه دولت بایدن در امور ایران، این انتصاب می‌تواند به مفهوم جدی‌تر شدن تمایل دولت جدید امریکا به برجام و آغاز دیپلماسی با ایران باشد.نشریه انگلیسی «ایندیپندنت» نوشت: این انتصاب می‌تواند به منزله خواست بایدن برای مذاکره با ایران باشد.تارنمای خبری دویچه‌وله آلمان نیز با پرداختن به انتشار این خبر نوشت: در صورت تحقق و انتصاب رابرت مالی به‌عنوان مسئول امور ایران؛ عملاً این انتخاب پیامی از سوی دولت بایدن به جمهوری اسلامی ایران در رابطه با آمادگی امریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای خواهد بود.رسانه امریکایی بلومبرگ نیز نوشت که معرفی «رابرت مالی» از سوی بایدن به سمت نماینده ویژه در امور ایران، چراغ سبزی به تهران است.

 توقیف نفتکش ایرانی در آب های ساحلی اندونزی

 دست آخر اینکه، گارد ساحلی اندونزی از توقیف یک نفتکش ایرانی در آب های ساحلی این کشور خبر داد. به گزارش فارس به نقل از سی ان ان، گارد ساحلی اندونزی دیروز (یکشنبه) از توقیف یک‌ نفتکش ایرانی (MT Horse) و یک‌ نفتکش پانامایی (MT Frea) در آب های ساحلی «پونتیاناک» اندونزی به دلیل ایجاد آلودگی نفتی ناشی از انتقال محموله نفتی روی دریا (کشتی به کشتی) و خاموشی ردیاب، خبر داده است. مقامات اندونزی این انتقال محموله را «غیر قانونی» خوانده‌‌اند. گشت آژانس امنیت دریانوردی اندونزی اعلام کرده است که سامانه های ناوبری و راداری این دو نفتکش خاموش بوده و به طور اتفاقی آنها را ردیابی کرده است. گفته شده نفتکش ایرانی از ونزوئلا بارگیری کرده بود اما مبدأ خود را بندر«فجیره» امارات متحده عربی ثبت کرده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7550/3/567331/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها