سخنگوی وزارت امور خارجه:

حاضریم درباره نگرانی‌های عربستان گفت‌وگو کنیم


سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان تأکید کرد که ایران آماده گفت‌وگو با عربستان درباره نگرانی‌های این کشور است. سعید خطیب‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه به نظر می‌رسد که مقامات سعودی با فهم اینکه جنگ و خونریزی دیگر کمکی به آنها نمی‌کند و همچنین ناامید از متحدان سابق خود، اصلاح برخی سیاست‌هایشان را در تعامل با برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس در پیش گرفته‌اند، افزود: اگر این اصلاح سیاست‌ها به صورت جدی در دستور کار آنها باشد و سعودی‌ها به این نتیجه برسند که راهکار برای حل مشکلات، همکاری منطقه‌ای است اولین کشوری که از این موضوع استقبال می‌کند و  به آنها خوشامد می‌گوید، ایران است.
این دیپلمات ارشد کشورمان با تأکید بر اینکه ما در عرصه منطقه‌ای مسئولانه عمل کرده‌ایم و حتی با تساهل و تسامح سعی کرده‌ایم که از برخی خطاهای کشورهای منطقه از جمله عربستان در مورد ایران عبور کنیم، گفت: ممکن است سعودی‌ها یکسری نگرانی‌هایی داشته باشند و اتفاقاً ما تأکید داریم که باید در مورد اینها صحبت کرد. طرح صلح هرمز در همین چارچوب بود که در مورد این مسائل صحبت شود. برخی نگرانی‌ها ممکن است توهمی باشد که پای قدرت‌های دیگر را در منطقه باز کند و ما حتی حاضریم در مورد این نگرانی‌های توهمی و خیالی نیز صحبت کنیم.
میانجیگری در مورد نفتکش کره‌ای را نمی‌پذیریم
سخنگوی وزارت خارجه در ارتباط با آخرین وضعیت نفتکش توقیف شده کره‌ای در ایران و درخواست کره جنوبی از قطر برای میانجیگری بین تهران و سئول با بیان اینکه علت توقیف نفتکش کره‌ای همان طور که پیش از این اعلام شده ایجاد آلودگی محیط‌ زیستی در دریا بوده و این موضوعی است که برای همه کشورها مهم است، گفت: حتی این موضوع برای برخی کشتی‌های ایرانی نیز در جای دیگر رخ داده و همه کشورها در ارتباط با این موضوع حساس هستند. خطیب‌زاده با بیان اینکه این کشتی براساس حکم قضایی توقیف و به بندر هدایت شده است، افزود: در این مدت بالاترین سطح دسترسی‌های کنسولی برای ملوانان و کارکنان این کشتی فراهم شده است. تعدادی از خدمه کشتی بیمار بوده که دسترسی‌های بهداشتی و درمانی برای آنها فراهم شد و معاون وزیر خارجه کره در جریان سفری که به تهران داشت با کاپیتان این نفتکش به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد و دیگر خدمات کنسولی لازم نیز برای آنها فراهم شده است. وی ادامه داد: میانجیگری سیاسی در مورد مسائل فنی مورد قبول ما نیست و ما این موضوع را به کره‌ای‌ها نیز اعلام کرده‌ایم.
خطیب‌زاده با رد این ادعا که هدف ایران از توقیف این نفتکش کره‌ای مجبور کردن کره برای بازپرداخت پول‌های بلوکه شده ایران در سئول بوده است، ادامه داد: ما تاکنون راه‌های مختلفی را برای آزادسازی این پول‌ها رفته‌ایم و سفر قائم مقام وزیر خارجه کره نیز در همین راستا صورت گرفت. وی با بیان اینکه در ملاقات‌هایی که مقامات ایرانی با هیأت وزارت خارجه کره جنوبی داشتند، تأکید شد که دولت کره همکاری‌های لازم را در سه سال اخیر با ایران برای بازگرداندن این پول‌ها انجام نداده است، افزود: آنها نیز در این دیدار مثل همیشه قول‌هایی برای پیدا کردن راه‌حل‌هایی برای حل این موضوع داده‌اند و امیدواریم این بار به این قول‌هایشان عمل کنند و به صورت واقعی و به دور از هرگونه بهانه گیری تلاش کنند که پول ایران آزاد شود چرا که آزاد شدن این پول می‌تواند تأثیرات خوبی در فضای اقتصادی ایران ایجاد کند.
در پرونده دیپلمات ایرانی با عملیات فریب مواجه هستیم
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد آخرین وضعیت پرونده «اسدالله اسدی» دیپلمات ایرانی که در بلژیک در زندان به سر می‌برد نیز گفت: آقای اسدی با نقض آشکار مصونیت دیپلماتیک‌شان دستگیر شده‌اند، اقدامی که کاملاً برخلاف عرف و حقوق بین‌الملل است. ایشان در ماه‌های اولیه دسترسی محدود به وکیل داشتند ولی در عین حال مورد بازجویی قرار می‌گرفتند و ماه‌ها در آلمان و بلژیک در شرایط غیرانسانی و غیرقابل تحمل، نگهداری شدند مثلاً چندین هفته در شرایط کاملاً سرد در حالی که گرمایش زندان خراب بوده نگهداری می‌شدند و به اعتراض‌های مکرر ایشان در این زمینه توجهی نمی‌شد. وی با بیان اینکه در ارتباط با این پرونده با یک سناریو و عملیات فریب مواجه هستیم، افزود: یک دام پیچیده با استفاده از گروهک ورشکسته منافقین برای این دیپلمات ایرانی طراحی کرده‌اند که البته انجام چنین اقدام‌هایی از سوی برخی سرویس‌های کشورهای غربی مسبوق به سابقه است .
وی با بیان اینکه عقب افتادن تاریخ برگزاری دادگاه ایشان نیز یک طراحی است، افزود: آنها داده‌های حقوقی مستندی علیه این دیپلمات ایرانی ندارند، بلکه می‌خواهند از این فرآیند به عنوان یک کارزار ضد اطلاعاتی علیه ایران استفاده کنند در حالی که خود نیز می‌دانند که مستندات کافی و روشنی در این زمینه در اختیار آنها وجود ندارد و رسانه‌های ایرانی باید در این زمینه هوشیار باشند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7550/2/567324/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها