وزیر خارجه جدید سوریه در گفت‌وگو با «ایران» و الوفاق:

تنها راه نتیجه‌بخش مذاکرات آستانه بود


مختــار حـداد
در اولین سفرش بعد از انتخاب به عنوان وزیر خارجه سوریه پس از درگذشت ولید المعلم، ایران را به عنوان ایستگاه آغازین سفرهای بین‌المللی‌‌اش برگزید. فیصل مقداد در این سفر ضمن دیدار با مسئولان بلندپایه کشورمان، روابط تهران و دمشق را عمیق و راهبردی برشمرد. وزیر خارجه جدید سوریه در اولین گفت‌و‌گوی رسانه‌‌ای پس از انتخاب به این مسئولیت با روزنامه‌های ایران و الوفاق درباره روابط دو کشور و تحولات سوریه به گفت‌و‌گو نشست.

پس از انتخاب به عنوان وزیر امور خارجه سوریه، اولین سفر شما به ایران بود، اهداف این سفر  و ارزیابی‌تان از روابط دو کشور که راهبردی توصیف می‌شود، چیست؟
از شما متشکرم و خوشوقتم که این گفت‌و‌گو را انجام می‌دهم، هدف از این سفر که اولین سفر بین‌المللی‌‌ام بعد از انتخاب به عنوان وزیر خارجه سوریه بود، دیدار با برادرانم در جمهوری اسلامی ایران بود تا درباره مهمترین امور مورد اهتمام دو کشور دوست و برادر و توسعه روابط دوجانبه سخن بگوییم.
در این زمینه با برادر و دوست دیرینه‌‌ام آقای دکتر محمدجواد ظریف و دیگر مسئولان بلندپایه ایران ملاقات کردم که این دیدارها همه امور روابط و بخصوص مهمترین تحولات منطقه‌‌ای و بین‌المللی را پوشش می‌داد.همچنین سلام‌های آقای بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه را به رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهوری آقای حسن روحانی و برادران مسئول در جمهوری اسلامی ایران ابلاغ کردم.سوریه روابط گسترده‌‌ای با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دارد و علاقه‌مند هستیم این روابط در بهترین سطح ادامه یابد.همچنین باید بار دیگر تسلیت خود را به جمهوری اسلامی ایران به مناسبت شهادت فرمانده بزرگ شهید حاج قاسم سلیمانی تقدیم می‌کردیم چون ما هم ایشان را از دست دادیم و همچنین تسلیت عرض کنیم به مناسبت شهادت دانشمند بزرگ شهید محسن فخری‌زاده که خون ایشان هنوز خشک نشده است و ما بار دیگر خدمت مسئولان ایران و رهبر معظم انقلاب اسلامی به این مناسبت تسلیت عرض می‌کنیم.رفتن این بزرگان ضایعه‌‌ای است بزرگ. معتقدیم که بزرگمردانی را از دست دادیم و این رفتار تروریستی و مجرمانه امریکا و رژیم نژادپرست صهیونیستی را محکوم می‌کنیم و در سختی‌ها کنار ملت ایران می‌ایستیم و مطمئن هستیم ملتی که چنین بزرگمردانی را تقدیم کرده است قطعاً ده‌ها فرمانده و دانشمند را به جای این بزرگان ارائه خواهد کرد.
 درباره نقش شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی سخن گفتید و ما اکنون در آستانه اولین سالگرد شهادت ایشان هستیم، نقش این فرمانده بزرگ محور مقاومت در نجات منطقه از تروریسم را چگونه توصیف می‌کنید؟
ما تأکید می‌کنیم که شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرماندهی بزرگ بود و نقش ایشان در مبارزه با تروریسم را فراموش نمی‌کنیم. ایشان نقش اساسی در تقویت مبارزه علیه تروریسم داشتند؛ چه این تروریسم غربی امریکایی باشد یا تروریسم صهیونیستی. ایشان مبارزه ضدتروریسم صهیونیستی را تقویت کرد چون که صهیونیست‌ها به دنبال ترساندن مردم منطقه بودند و اینکه ملت فلسطین به حقوقش نرسد و مردم سوریه نتوانند جولان اشغالی را بازگردانند و مردم لبنان نیز مناطق باقیمانده در جنوب لبنان را نتوانند از صهیونیست‌ها پس بگیرند.
ما به شهید بزرگ درود می‌فرستیم و ملتی که چنین بزرگانی را به دنیا آورده‌‌اند قطعاً بزرگانی را خواهند آورد که در مقابل توطئه‌های غربی که به دنبال تثبیت رژیم صهیونیستی در منطقه هستند، خواهند ایستاد. مطمئنیم که پاسخ به جنایت‌های امریکا و صهیونیست‌ها قطعی خواهد بود حتی اگر هم زمان آن طولانی شود، چون ملت‌ها شهدایشان را فراموش نخواهند کرد.

هدف صهیونیست‌ها از هدف قراردادن برخی مناطق در سوریه چیست؟ آیا می‌توان آن را در راستای حمایت از گروه‌های تروریستی برشمرد؟
حتماً همین‌طور است، وقتی اسرائیل در جنگ علیه سوریه شکست می‌خورد دست به این اقدامات می‌زند، چون آنها به دنبال از هم پاشیدن و تقسیم و تضعیف سوریه توسط تروریست‌ها بوده و هستند، برای همین فرماندهان ارتش سوریه را هدف قرار می‌دهند یا به حزب‌الله حمله و علیه‌‌اش فضاسازی می‌کنند.  ما مطمئنیم در این نبرد علیه تروریسم که توسط صهیونیست ها و با حمایت غربی‌ها صورت می‌گیرد موفق خواهیم بود، به این توهم‌های اسرائیل پایان خواهیم داد و تمامی حقوق‌مان را بازمی‌گردانیم و صهیونیست‌ها نخواهند توانست کاری کنند که ما قدس، فلسطین و جولان را فراموش کنیم. ما اکنون با اسرائیل از طریق مبارزه با نوکرانش در منطقه می‌جنگیم و سوریه این راه را ادامه خواهد داد و نمی‌گذارد حقوق مردم سوریه پایمال شود.

در موضوع شمال سوریه و ادامه حضور تروریست‌ها در ادلب و همچنین حضور غیرقانونی امریکا در سوریه شاهد تحول جدیدی خواهیم بود؟
 امریکایی‌ها و ابزارهایش بعد از اینکه نتوانستند موفقیتی رقم بزنند دست به این اقدامات می‌زنند و امروز مردم سوریه برای به شکست کشاندن نقشه‌های امریکا و نقشه جدایی‌طلبانه که یکی است، مبارزه می‌کنند. هر موفقیتی که نیروی مقاومت مردمی محقق می‌کنند موفقیتی برای همه مردم سوریه است و ما معتقدیم تا زمانی که استعمار و پایمال کردن حقوق و تلاش‌های جدایی‌طلبانه وجود دارد مقاومت نیز در مقابل این اقدامات بیشتر خواهد شد و محور مقاومت آماده است تا مبارزه‌‌اش را تا محقق کردن مأموریت‌های اساسی‌‌اش که شکست توطئه‌‌ای امپریالیستی است ادامه دهد و توطئه‌های جدایی‌طلبی و دیگر توطئه‌ها را نیز به شکست بکشاند.
ادلب بخشی از خاک سوریه است مانند دیگر مناطق سوریه مثل سویداء و لاذقیه و حمص و حماه و دیرالزور و... مبارزه علیه هر تلاشی برای توطئه‌های غربی و جدایی‌طلبی و تقسیم سوریه ادامه دارد و می‌بینیم که الان چه رفتاری از سوی توطئه‌گران برای نقش ندادن به مردم کشورمان در شمال شرق سوریه و ادلب صورت می‌گیرد و یا اینکه تلاش می‌کنند دولت سوریه را با حضور غیرقانونی نیروهای امریکایی در کشورمان تضعیف کنند، لذا وقتی حضور غیرقانونی نظامی در خاک سوریه وجود دارد مقاومت بیشتر خواهد شد و باید منتظر هرچیزی در این زمینه باشند.

گفت‌و‌گوهای آستانه را تاکنون چگونه می‌بینید؟
تنها راهی که اثبات کرد نتیجه‌بخش بود روند آستانه بود و ما از موفقیت‌های این روند استقبال می‌کنیم، البته اقدامات ترکیه برای مختل کردن این روند و تلاش برای عدم تحقق تصمیمات آستانه را زیر نظر داریم و دنبال می‌کنیم. بر این اساس معتقدیم که باید از این روند حمایت کنیم و بخصوص اینکه دوستان روس و برادران ایرانی با اهمیت ویژه‌‌ای راه‌حل را دنبال می‌کنند و برای همین معتقدیم هرنتیجه مثبتی که محقق شد به‌خاطر تلاش‌های صورت گرفته در روند آستانه بود و این به‌رغم تلاش‌های ترکیه برای شکست تلاش‌های صورت گرفته در روند آستانه بود، لذا ما این راه را ادامه خواهیم داد و موفقیت‌های بیشتری را در این روند رقم خواهیم زد.
 ما شاهد همکاری ایران و سوریه و روسیه در حوزه مبارزه با تروریسم در سوریه بودیم،این همکاری در حوزه‌های دیگر ادامه خواهد داشت؟
این همکاری در همه زمینه‌ها خواهد بود و باید آن را تقویت کرد بخصوص در حوزه اقتصادی، چون امروز تحریم‌های یکجانبه را علیه مردم سوریه و گسترش آن به سمت ایران و روسیه و حتی چین شاهد هستیم و ما این تحریم‌های یکجانبه را محکوم می‌کنیم و باید متوقف شود. امریکایی‌ها مدعی هستند که طرفدار مردم هستند و این در حالی است که تحریم، مردم را در سوریه، ایران و کوبا هدف قرار داده است.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7512/1/562529/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها