گزارش «ایران» از تغییر مسیر شاخص‌های قیمتی در روزهای اخیر

دلار 5 کانال قیمتی عقب نشست


گروه اقتصادی / بازارهای ارز، طلا و سهام در ایران همانند سایر کشورها طی روزهای اخیر تحت تأثیر رخدادهای بین‌المللی تغییر مسیر داده است. هرچند هنوز نتایج رسمی انتخابات ریاست جمهوری امریکا اعلام نشده است، اما براساس اعلام رسانه‌های اصلی، دونالد ترامپ و سیاست‌های تندروانه او در کاخ سفید به خط پایان رسیده است و جو بایدن از اواسط دی ماه امسال به عنوان رئیس جمهوری جدید این کشور راهی کاخ سفید خواهد شد.
گرچه برای پیش‌بینی سیاست‌های این کشور در دوره جدید در قبال ایران، زود است، اما پایان سیاست‌های ترامپ و سخنان بایدن درخصوص بازگشت به برجام که احتمالاً به کاهش تحریم‌ها علیه اقتصاد ایران منجر می‌شود، موجی از خوش‌بینی در بازارهای مختلف ایجاد کرده است.
بر همین اساس از روز 15 آبان ماه جاری که نتایج اولیه رقابت انتخاباتی دراین کشور حاکی از پیش افتادن رقیب ترامپ بود، شاخص قیمتی بازارهای ارز و طلا و به دنبال آن بازار سهام تحت تأثیر قرار گرفت و کاهش یافت.
همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، نرخ ارز و به تبع آن طلا روند نزولی به خود گرفت و تحت تأثیر افت نرخ ارز، شاخص کل بورس تهران نیز نزولی شد. تاپیش از این با ورود متغیرهای بیرونی و تأثیر بر شاخص‌های قیمتی بازار ارز و طلا شاهد رشد قابل توجه نرخ دراین بازارها بودیم که اکنون به نظر می‌رسد با تغییر این شرایط قیمت‌ها بیشتر براساس متغیرهای اقتصادی تعیین شود. با این حال در روز گذشته شاهد کشمکش میان نیروهای بازار بودیم به طوری که در برابر افت بیشتر قیمت‌ها مقاومت شد.
تغییر مسیر بازار
درحالی که در روز برگزاری انتخابات امریکا در روز 13 آبان ماه، بازارهای ایران تعطیل بود، اما در روز 14 آبان شاهد رشد قیمت ارز و طلا بودیم. در این روز نرخ دلار به 28 هزار و 927 تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی نیز از کانال 14 میلیون روز 12 آبان به کانال قیمتی 15 میلیون تومان رسید. در همین حال قیمت هر گرم طلای 18 عیار با اندکی افت روبه‌رو شد.
اما از روز 15 آبان و همزمان با افزایش احتمال پیروزی بایدن و شکست ترامپ، قیمت‌ها دراین بازارها رو به کاهش گذاشت به طوری که دراین روز دلار امریکا به یک‌باره دو کانال قیمتی کاهش یافت و از 28 هزار و 927 تومان در روز 14 آبان، به 26 هزار و 355 تومان رسید. همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی نیز رفتاری شبیه دلار از خود نشان داد و از
 15 میلیون و 41 هزار تومان روز 14 آبان به 12 میلیون و 902 هزار تومان در روز 15 آبان رسید. هر گرم طلای 18 عیار نیزبه کانال قیمتی 1.2 میلیون تومان تنزل کرد.
در روز بعدی فعالیت بازارها یعنی در 17 آبان ماه همچنان روند نزولی قیمت‌ها ادامه یافت. دراین روز دلار امریکا از کانال 26 هزار تومان به کانال قیمتی 24 هزار تومان عقب‌نشینی کرد و روی عدد 24 هزار و 499 تومان ایستاد. با وجود افت قابل توجه نرخ دلار دراین روز، سکه از خود مقاومت نشان داد و با اندکی رشد در همان کانال 12 میلیون تومان باقی ماند. این درحالی است که هر گرم طلای 18 عیار با یک افت قابل توجه از یک میلیون و 223 هزار تومان روز 15 آبان به یک میلیون و 141 هزار تومان در روز 17 آبان رسید.
کشمکش در بازار
درحالی که روز گذشته و در ابتدای فعالیت بازار دلار با ادامه عقب‌نشینی خود به کانال 22 هزار تومان رسیده بود و بیش از هزار و 600 تومان افت نشان می‌داد، در عصرگاه دیروز اندکی از افت آن کاسته شد و بدین ترتیب تا زمان تنظیم این گزارش، دلار امریکا با هزار و 301 تومان افت به 23 هزار و 198 تومان رسید. یورو نیز که در ابتدای کار بازار در آستانه ورود به کانال 26 هزار تومان قرار گرفته بود در میانه فعالیت بازار با کاهش هزار و 541 تومان به 27 هزار و 352 تومان رسید.
هرچند ارزهای عمده بازار مانند دلار و یورو روزگذشته افت قابل توجهی نشان می‌داد، اما سایر ارزها با رشد همراه بود. در این روز پوند انگلیس بیش از 500 تومان رشد کرد و نرخ این ارز به 34 هزار و 612 تومان رسید، درهم امارات 109 تومان بالا رفت و به 7 هزار و 131 تومان رسید و لیرترکیه نیز با قیمت‌گذاری 2 هزار و 915 تومان رشد 48 تومانی را تجربه کرد.
حرکت معکوس در بازار طلا
برخلاف بازار ارز که نرخ ارزهای عمده آن نزولی بود، روز گذشته و با نوسان زیادی در میانه روز قیمت انواع سکه و طلا با رشد همراه شد. دراین روز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در زمان تنظیم این گزارش به 12 میلیون و 568 هزار تومان رسید که 396 هزار تومان افزایش داشت. همچنین سکه تمام طرح قدیم با جهش 802 هزار تومانی به کانال 12 میلیون و 300 هزار تومان بازگشت. نیم سکه نیز دراین روز با رشد 100 هزار تومانی به 6 میلیون و 800 هزار تومان و ربع سکه با رشد 50 هزار تومانی به 4 میلیون و 700 هزار تومان رسید. این درحالی است که سکه گرمی تنها نوع از سکه بود که با افت همراه بود و با افت 20 هزار تومانی به 2 میلیون و 600 هزار تومان را تجربه کرد. در بازار طلا نیز قیمت‌ها صعودی شد به طوری که هر گرم طلای 18 عیار با 21 هزار تومان افزایش به یک میلیون و 162 هزار تومان رسید.
با این حال مقایسه این نرخ‌ها با روزهای قبل حاکی از افت قابل توجه قیمت‌ها دراین روزهاست به طوری که سکه از کانال 15 میلیون تومان با وجود افزایش دیروز هم‌اکنون در کانال
12 میلیون تومان قرار دارد.
افت شاخص بورس تحت تأثیر دلار
در روزهای اخیر با وجود بهبود جو روانی موجود در بازار سهام، شاخص کل بورس با افت همراه شده است. درواقع کاهش قابل توجه نرخ ارز در روزهای اخیر باعث شده است تا سهم‌هایی که از نرخ ارز تأثیر می‌پذیرند همانند سهم‌های صادراتی با افزایش فروش مواجه شوند و این افزایش عرضه در نهایت شاخص بورس را پایین کشیده است. برهمین اساس دیروز شاخص کل بورس 22 هزار و 401 واحد معادل
 1.77 درصد افت کرد و به یک میلیون و 240 هزار و 485 واحد رسید. دراین روز ارزش معاملات در بورس تهران به 2 هزار و 277 میلیارد تومان رسید که با اضافه کردن معاملات فرابورس این رقم به حدود 4 هزار میلیارد تومان می‌رسد که درمقایسه با گذشته افت شدیدی داشته است. همچنین ارزش بازار دیروز به 4715 هزار میلیارد تومان رسید که این شاخص نیز کاهش قابل توجهی را نشان می‌دهد.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7486/8/559612/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها