هشدار مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

کرونا در اصفهان هر روز به تعداد سرنشینان یک مینی بوس قربانی می‌گیرد



اصفهان - مدیر درمان دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان با اشاره به شهادت چند نفر از پزشکان و کادر درمان اصفهان در اثر بیماری کووید ۱۹، گفت: در روزهای اول مواجهه با بیماری کووید۱۹ به نظر می‌رسید شرایط نسبتاً بهتری در استان اصفهان نسبت به استان‌های دیگر رقم زده ایم، اما از مرداد ماه شرایط این بیماری در اصفهان روز به روز پیچیده‌تر و سخت‌تر شده است.
بهروز کلیدری در نشست خبری تأکید کرد: تاکنون بالغ بر ۳۲ هزار و ۵۰۰ بیمار را در بیمارستان‌های استان بستری کرده‌ایم و یک هزار و ۴۶۰ بیمار با تست مثبت کرونا از دست داده‌ایم.
مدیر درمان دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان با بیان اینکه مرگ و میر ۳ برابر شده است، گفت: روزانه یک مینی بوس ته دره می‌رود که متأسفانه همه فوت می‌کنند. در حال حاضر بیمارانی که در استان درحال بستری شدن هستند روز به روز افزایش پیدا می‌کنند.
به گفته کلیدری اردیبهشت و خرداد ۳۰۰ بیمار و امروز بیش از ۱۱۰۰ بیمار بستری در استان داریم، درحالی که نسبت به دوره قبلی بسیاری از آنها بیماران بدحال تری هستند که باوجود خدماتی که دریافت می‌کنند و شناخت بیشتری که داریم، فوت می‌کنند.
وی افزود: به‌دلیل اینکه زنجیره بیماری را در استان قطع نکرده‌ایم، شرایط درست نمی‌شود. روز سه‌شنبه هفته جاری ۲ هزار و ۷۰۰ بیمار در کشور مبتلا شدند که ۹۳۸ نفر مربوط به استان اصفهان بود. به این معنی که ۴۰ درصد مبتلایان از استان اصفهان بودند و در صدر بروز بیماری در کشور هستیم.
۲ تا ۴ هفته آینده شرایط بحرانی می‌شود
مدیر درمان دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان همچنین با تأکید براینکه این وضعیت حدود ۱۰ روز است در استان اصفهان اتفاق افتاده است‌، خاطرنشان کرد: طی یک هفته گذشته هر روز بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ بیمار جدید در استان شناسایی شدند و طی یکی دو هفته آینده تجربه تعداد بالای بیشتری خواهیم داشت.
به گفته کلیدری برآوردهایی که توسط سازمان‌های جهانی برای نیم‌کره شمالی انجام شده بود، درحال تحقق است. در شهریور به مرگ و میر ۳‌برابر رسیدیم درحالی که تیم درمانی باتجربه و مراکز قوی‌تر وارد میدان شدند، اما روند بدتر شد.
وی با بیان اینکه بزودی ظرفیت بیمارستان الزهرا تکمیل می‌شود و مجبوریم ظرفیت‌های جدید پیش‌بینی کنیم، تصریح کرد: خمینی‌شهر در صدر بروز بیماری در استان قرار گرفته است. در خمینی شهر ظرفیت‌های خدمات غیرکرونایی را به طور کامل از دست می‌دهیم.
مدیر درمان دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان با بیان اینکه هیچ اقدامی برای متوقف کردن چرخه تولید بیماری در استان نکرده ایم، خاطرنشان کرد: هر روز در حاشیه رودخانه زاینده رود مردم کنار هم نشسته‌اند. اکنون استان نسبتاً موفق در کنترل بیماری نزدیک به ۴۰ درصد مبتلایان جدید کشور را تجربه می‌کند.
کلیدری تأکید کرد: این روزها دغدغه مدارس را داریم و اگرچه مردم نسبتاً شرایط را درک کرده و حضورشان در مدارس کمرنگ شده است، اما مراقبت بیشتر لازم است.
وی ادامه داد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا کودکان زیر ۱۸ سال بستری به یک هزار و ۶۴۴ نفر رسیده و ۷۱ نفر فوت شدند.
کلیدری با تأکید براینکه وضعیت خطیری در استان اصفهان درحال رخ دادن است، گفت: اگر مداخله جدی نکنیم، در مهر ماه این اعداد رشد چشمگیری پیدا خواهند کرد.
وی با بیان اینکه مخالف تعطیلی معیشت مردم هستیم، تصریح کرد: اما چرا قواعد ابتدایی کنترل بیماری را رعایت نمی‌کنیم؟ در پاساژها، بانک‌ها، مدارس و تفرجگاه‌ها هیچ کدام فاصله‌گذاری رعایت نمی‌شود و در این صورت حتماً تولید بیمار بیشتری داریم.
مدیر درمان دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان تأکید کرد: باید جدی‌تر ورود کنیم و اگر قرار است قاعده خاصی رعایت شود باید به‌صورت جدی رعایت شود. دنبال راه حل‌های بدیع نباشیم. کشورهای موفق دنیا شناسایی فعال بیمار و محدودیت‌های جدی دارند. ایمنی گله‌ای پاسخگو نخواهد بود و کشورهایی که تجربه کردند موفق نبودند، ضمن اینکه ایمنی ناقص است و بسیاری برای بار دوم گرفتار بیماری می‌شوند.
کلیدری با بیان اینکه بارها و بارها در ستاد استانی کرونا بحث وضعیت پیچیده استان اعلام شده است، خاطرنشان کرد: درخواست محدودیت در استان شده است، مطمئنم تا سال‌ها مجبوریم ماسک روی صورت داشته باشیم، تضمین دسترسی همه دنیا به واکسن به سال ۲۰۲۳ می‌رسد و این در صورتی است که ۲۰۲۱ واکسن مؤثری تولید شود.
فوت چهارمین پزشک مدافع سلامت اصفهان
دکتر حسن ابن شهیدی، متخصص قلب و عروق  نیز چهارمین پزشک مدافع سلامت اصفهان است که روز گذشته پس از جدال دو هفته‌ای با بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داد.
دکتر سید حسن ابن شهیدی از پزشکان بازنشسته تأمین اجتماعی استان اصفهان بود که در مطب و بیمارستان‌های خصوصی فعالیت می‌کرد. این پزشک متخصص دو هفته گذشته به بیماری کووید19 مبتلا شد که متأسفانه روز گذشته در بیمارستان الزهرا(س) فوت کرد.
پیکر این شهید مدافع سلامت امروز (پنجشنبه_۲۷ شهریورماه) طی مراسمی از مقابل بیمارستان الزهرا(س) اصفهان تشییع شده و در گلستان شهدای این شهر خاکسپاری می‌شود.
پیش از این در ۱۴ شهریور ماه، دکتر نوریان متخصص مغز و اعصاب، سومین پزشک مدافع سلامت اصفهان بر اثر ابتلا به بیماری کووید۱۹ در بیمارستان الزهرا(س) فوت کرد.
دکتر سعید حقیقی و دکتر سید محمد موسوی از پزشکان مدافع سلامت اصفهان نیز بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را
از دست دادند.
احمد طالبی پرستار بازنشسته که به‌صورت داوطلبانه در بیمارستان‌های فیض و آیت‌الله کاشانی به‌عنوان پرستار خدمت می‌کرد، دکتر مجید فرهاد از پزشکان دانشگاه علوم پزشکی کاشان، علی اسد سلطانی از کارکنان بیمارستان نطنز، علی منصوری کارمند بیمارستان عیسی بن مریم، حامد مردانی از کارکنان بخش رادیولوژی بیمارستان شهید آیت‌الله صدوقی، خسرو حکمت‌روش از کارکنان بخش اتاق عمل بیمارستان زهرای مرضیه(س) و احمد طالبی پرستار بیمارستان‌های فیض و آیت‌الله کاشانی از دیگر مدافعان سلامت هستند که در ماه‌های گذشته در استان اصفهان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را
از دست دادند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7446/11/554791/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها