به نام تاریخ



21 مرداد
145 روز از سال 99 گذشته است. امروز هم نام و آثار هنرمندان و چهره‌های فرهنگی را که امروز سالروز تولد یا درگذشت‌شان است مرور کنیم.
تولدها
مهرانه مهین ترابی: بازیگر زن محبوب تلویزیون سال 1336 در چنین روزی به دنیا آمد. مهرانه مهین ترابی بازیگری و کارگردانی را در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران خواند و سال 56 برای اولین بار در تئاتر «تله» بازی کرد و روی صحنه رفت. با فیلم «گلبهار» در سال 65 بازی در سینما را آغاز کرد و 5 سال بعد سریال «مش خیرالله و صندوقچه اسرار» نخستین تجربه بازیگری‌اش در تلویزیون بود. مهین ترابی با سریال «همسران» که سال 1373 ساخته شد و با بازی در نقش «مهین» به شهرت رسید و سپس سریال دیگر بیژن بیرنگ و مسعود رسام یعنی «خانه سبز» شهرت او را بیشتر کرد. «راه سوم»، «آژانس دوستی»، «داستان یک شهر»، «دلبر آهنی»، «یادداشت‌های کودکی»، «در کنار هم»، «نرگس»، «صاحبدلان»، «همه بچه‌های من»، «شمس العماره»، «زمانه» و «دلدادگان» سریال‌های دیگری است که با بازی مهین ترابی دیده‌ایم.
مهسا محب علی: نویسنده‌ای که با داستان «نگران نباش» بیشتر شناخته شد امروز 48 ساله می‌شود. مهسا محب علی داستان‌نویسی را از کارگاه‌های رضا براهنی در دهه 60 آغاز کرد و «صدا» در سال 1377 نخستین محموعه داستان و «نفرین خاکستری» در سال 81 نخستین رمانی بود که از او منتشر شد. سال 83 برای مجموعه داستان «عاشقیت در پاورقی» جایزه بنیاد گلشیری را برد و این جایزه را یکبار دیگر هم برای رمان «نگران نباش» به دست آورد. رمانی که به سوئدی و ایتالیایی هم ترجمه شده است.
   فخرالدین صدیق شریف بازیگر، الناز حبیبی بازیگر، ساموئل فولر فیلمساز امریکایی و کریس همسورث بازیگر استرالیایی هم متولد امروز هستند.
درگذشت‌ها
روبیک منصوری: یکی از مشهورترین صداگذاران فیلم ایران سال 1379 در چنین روزی درگذشت. روبیک منصوری موسیقی را در هنرستان عالی موسیقی خواند و ابتدا به‌عنوان سازنده موسیقی متن فیلم کارش را آغاز و از سال 1334 صداگذاری فیلم را دنبال کرد. او کارش را در استودیوهای زیادی ادامه داد و صداگذار فیلم‌هایی چون «شب»، «قیصر»، «حسن کچل»، «فرار از تله»، «رفیق»، «صادق کرده»، «گال» و «نرگس» بود. مهارت و خلاقیت او در کار باعث شد سال‌ها به‌عنوان یکی از مجرب‌ترین کارشناسان صداگذاری فیلم در ایران شناخته شود. نام منصوری به‌عنوان آهنگساز فیلم‌هایی مانند «بایکوت»، «شکار شکارچی»، «لبه تیغ» و «پرواز در قفس» هم ثبت شده است. «راز شب بارانی»، «صدای سخن عشق»، «دوستان» و«شور عشق» آخرین فیلم‌هایی است که با صداگذاری روبیک منصوری اکران شد. او برای فیلم «پوتین» در سال 70 برنده سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری جشنواره فیلم فجر شد.
ادیت وارتون: اولین نویسنده زنی که جایزه پولیتزر را برای نوشتن داستان برنده شد سال 1937 در چنین روزی درگذشت. ادیت وارتون متولد 1862 بود و هم رمان‌هایش برایش شهرت همراه آوردند هم داستان‌های کوتاهی که می‌نوشت. اولین مجموعه داستان کوتاهش با نام «لحظات بحرانی» در سال 1901 منتشر شد و یک سال بعد نخستین رمانش را به‌نام «دره تصمیم» نوشت و منتشر کرد. «خانه عیش»، «اتان فروم»، «تابستان» و «عصر بی گناهی» دیگر رمان‌های او هستند که برای «عصر بی گناهی» در سال 1921 برنده پولیتزر شد. «زاهد و زن وحشی»، «داستان انسان و اشباح» و «پیر دختر» هم مجموعه داستان‌های کوتاه ادیت وارتون هستند که منتشر شده‌اند.
جکسون پولاک: 64 سال از مرگ یکی از مهم‌ترین نقاشان مدرن جهان می‌گذرد. جکسون پولاک متولد 1912 بود و در مدرسه و دانشگاه رشته هنر را خواند. اوایل دهه 1930 میلادی با نقاشی دیواری هنرمندانی چون دیه گو ریورا آشنا شد و خودش هم این نقاشی را ادامه داد. از اواسط دهه 1940 میلادی او با شیوه‌ای کاملاً انتزاعی نقاشی می‌کرد و بعضی محدودیت‌ها مانند قرار دادن بوم بر سه پایه را برهم زد و بوم نقاشی را روی زمین می‌گذاشت. در سال 1947 سبکی به‌نام سبک قطره‌ای را آغاز کرد. با پاشیدن رنگ روی بوم با ابزاری چون چوب و چاقو. نقاشی کنشی سبکی است که به سبک پولاک گفته می‌شود و در هنر معاصر انقلابی به وجود آورد. «کلیسای جامع»، «آبی»، «ریتم پاییزی» و «هنگامه تابستان» از مهم‌ترین آثار پولاک هستند که بسیاری از آنها در موزه‌های معتبری چون متروپولیتن نیویورک، تیت، دالاس و موزه هنر مدرن نگهداری می‌شد. اثری از پولاک با نام «نقاشی دیواری روی زمینه قرمز هندی» در موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شود.
   منوچهر عسگری نسب کارگردان هم در چنین روزی درگذشت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7416/20/551088/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها