گزارشی از نوسازی یک فرودگاه

مهرآباد، یک چهار راه بین المللی



در اوایل سال ۱۳۱5 فرودگاه مهرآباد بوجود آمد. در آن سال نیروی هوایی یک آشیانه هواپیما، پمپ بنزین و یک کارگاه تعمیر در آن محل شروع به ساختن کرد. یک ساختمان نیز برای استراحت و محل توقف افسران در سال بعد بنا شد. پس از واقعه شهریور و اشغال فرودگاه مزبور، نیروی هوایی متفقین شروع به توسعه قسمت های مختلف ساختمان فرودگاه مزبور نمودند.در سال ۱۳۲۱ این فرودگاه مختص پرواز و فرود آمدن هواپیماهای ارتش انگلیس شد. در نتیجه نیروی انگلیس دو خط عریض بتونی برای پرواز و فرود هواپیماهای خود ایجاد و محوطه فرودگاه را به پنج هزار متر در پنج هزار متر توسعه دادند.پس از خاتمه جنگ جهانی و خروج متفقین از ایران، ابتدا مهرآباد تحویل نیروی هوایی شد ولی توسعه روزافزون هواپیمایی و آمد و شد هواپیماهای مختلف به تهران موجب شد که دولت به فکر ایجاد یک فرودگاه کشوری بیفتد. در همین وقت اداره هواپیمایی کشوری در وزارت راه تشکیل و احمد شفیق اولین رئیس اداره کل هواپیمایی کشوری شد.بدین ترتیب یک مرکز قوی فرستنده و گیرنده بی سیم و پست های مخصوص برای کسب اخبار و جمع آوری اطلاعات از فرودگاه های تبریز، مشهد، کرمان، شیراز، بوشهر، آبادان و اصفهان ایجاد شد. بی سیم های فرودگاه های مزبور تعمیر و نصب و ارتباط آنها با تهران منظم شد. اکنون علاوه بر بی سیم و تلفنی که با این فرودگاه ها در ارتباط می باشد، چند دستگاه (رادیو فار) در فرودگاه تهران، مشهد، گرگان و آبادان نصب و در موقع لزوم از آنها استفاده می شود. این دستگاه هواپیماهایی را که بسوی فرودگاه در حرکتند بطرف خود هدایت و آنها را به فرودگاه می رساند.بعلاوه بی سیم های مهرآباد با لندن، پاریس، آمستردام، قاهره، بغداد، نیکوسیا [نیکوزیا]، دمشق، بیروت، استانبول، بصره، کراچی، کابل، دهلی و... شبانه روز در ارتباط بوده و هواپیماهایی که از این نقاط پرواز می نمایند به محض رسیدن به مرزهای ایران با تهران ارتباط می گیرند و از اطلاعات جوی آن استفاده می کنند. دستگاه هواشناسی فرودگاه، شبانه روز اخبار و اطلاعات عمومی هوای دنیا را کسب و پس از تنظیم به هواپیماها می دهد.
ë مسافرین ورودی و خروجی
نظری به آمار ورودی و خروجی مسافران فرودگاه مهرآباد، محقق می دارد که تهران امروز یکی از مراکز بزرگ و حساس خاورمیانه شده و مهرآباد بصورت یک چهارراه بین المللی درآمده است.در سال ۱۳۲5 تنها ۱۲۰۹ مسافر وارد  یا خارج می شدند در حالی که در شش ماهه اخیر سال ۱۳۲۷ و شش ماهه اول سال ۱3۲۸ قریب به 4200 نفر با 345740 کیلو بار ورود و خروج کرده اند. در همین سال ۱۹۸۳۱ نفر به داخل ایران آمد و شد نموده اند.
ë فرودگاه جدید مهرآباد
احتیاجات روزافزون ورود و خروج هواپیماها و مسافرین و نبودن وسایل کنترل و دستگاه های اداری فرودگاه مهرآباد، آقای احمد شفیق را وادار به ساختن فرودگاه معظم و بزرگتری که احتیاجات و چهارراه هوایی خاورمیانه را تأمین کند، نمود.برای این منظور در بودجه سال ۱۳۲۷ پیش بینی ایجاد این فرودگاه گردید و از نقشه های پیشنهادی، طرح ساختمان جدید فعلی که با بهترین فرودگاه های جهان از هر حیث برابری می کند مورد پسند واقع گردید.این ساختمان چهار اشکوبه است و بوسیله شرکت سنتاب ساخته می شود. در قسمت تحتانی منتهای ماشین خانه و انبارها در طبقه دوم اداره گمرک، کافه رستوران مسافرین، ادارات مختلف نمایندگی های هوایی و در دو طبقه دیگر اداره بی سیم، اداره هواشناسی دفتر و سایر مؤسسات اداره هوایی کشوری و برج ارتباط که هواپیما ها را بوسیله تلفن به فرودگاه هدایت می کند ساخته شده است.خیابان هایی که هواپیماها در فرودگاه روی آن پرواز می نمایند بسته به موقعیت محل با بتن یا سیمان ساخته خواهد شد . ساختمان خیابان های پرواز فرودگاه یعنى امتداد خیابان پرواز شرقی به غربی از ۱۸۰۰ متر به ۲5۰۰ متر و عرض آن از 45 متر به 6۰ متر افزایش خواهد یافت. به این ترتیب، فرودگاه مهرآباد یکی از فرودگاه های بزرگ جهان خواهد شد.
روزنامه کیهان - شنبه 9 اردیبهشت 1329


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7416/16/551060/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها