روحانی: پروتکل‌های محرم هفته بعد ابلاغ می‌شود




رئیس جمهوری گفت: همه دستورالعمل‌های بهداشتی لازم برای ماه محرم تا پایان هفته بعد مشخص و به همه دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود.
به‌گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسن روحانی دیروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن قدردانی از همکاری مردم با ستاد ملی کرونا و مسیر سلامت جامعه، اظهار داشت: امروز جزو روزهایی بود که گزارش آمار و ارقام استان‌ها امیدوار‌کننده بود، حدود ۱۰ استان نام برده شد که در هفته‌های قبل در شرایط سخت بودند، اما امروز از پیک بیماری عبور کردند و مسیر کمتر دشواری پیش روی آنان است که با مراعات آنان به خط ثبات و آرامش خواهیم رسید.
وی گفت: همه دستورالعمل‌های بهداشتی لازم برای ماه محرم تا پایان هفته بعد مشخص و به همه دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود. چند استان دیگر هم به‌همکاری و همدلی مردم نیاز دارد که از پیک در این استان‌ها عبور کنیم. بحمدالله هر استانی که یک بار وارد پیک این بیماری شده است شاهد پیک دوم نبوده و امیدواریم در آینده هم این چنین باشد. روحانی خاطرنشان کرد: روندی که امروز مردم مراعات می‌کنند اگر به‌همین ‌شکل ادامه یابد حتماً خبرهای خوشی را در هفته‌های آینده شاهد خواهیم بود. وی ادامه داد: ادارات و بانک‌ها بخوبی مقررات را مراعات می‌کنند. رفت‌وآمد در مراکز عمومی و مراعات مردم قابل قبول است. البته ممکن است جاهایی به مراقبت بیشتر نیاز باشد اگر کسی تخلف می‌کند با فرد متخلف برخورد می‌شود.
مسئولان مساجد و تکایا برای مقررات ماه محرم مسئولیت بپذیرند
روحانی گفت: مقرراتی که برای ماه محرم می‌گذاریم باید مسئولان مساجد و تکایا مسئولیت بپذیرند و کسی که مسئول می‌شود، باید آن را بپذیرد اگر فردی خدای نکرده دقت نکرد، باید با او برخورد شود و قرار شد وزارت کشور و وزارت بهداشت نحوه برخورد با متخلفان را تدوین کنند. همچنین تمام مقرراتی که از روز اول تا به حال توسط وزارت بهداشت اعلام شده همچنان به قوت خود باقی است تا روزی که وزارت بهداشت اعلام کند واکسن قابل قبول در اختیار است - مسئول این اعلام وزارت بهداشت خواهد بود- تا آن روز باید همه مقررات را رعایت کنیم و اقدامات سختگیرانه خود را ادامه دهیم. روحانی با تأکید بر اینکه راهبرد ما در برابر کرونا تغییر نکرده است، اظهار داشت: نخستین قدم آگاهی، آموزش و توضیح دادن به مردم است. ما در شرایطی هستیم که ماسک الزامی شده است. همه باید رعایت کنند و وارد هرجایی که می‌شوند، وارد وسایل حمل‌ونقل، اماکن اداری و... می‌شوند، باید ماسک بزنند. رئیس‌جمهوری با تأکید بر ممنوع بودن اجتماعات، خاطرنشان کرد: در ستاد ملی مقابله با این را فرااستانی دانسته و گفته‌ایم در کل کشور اجتماعات چه عزا، چه عروسی، چه همایش و... ممنوع است. این استانی نیست، بلکه سراسری است و تأکید کردیم اگر شرایط عادی شود، ممکن است برخی اجتماعات آزاد شود.
۸۰ درصد پروتکل‌های بهداشتی در ادارات رعایت می‌شود
روحانی با اشاره به ضرورت برخورد با متخلفان ابراز داشت: باید با متخلف برخورد شود. همان‌طور که گفته‌ایم پروتکل‌های بهداشتی در ۸۰ درصد ادارات رعایت می‌شوند. اگر فردی رعایت نکرد، باید تنبیه شود. اعلام کنیم ۱۰۰ نفر در کشور و ۱۰ نفر در استان از اداره اخراج شده، غیبت برای آنها زده شده و مسئول متخلف توبیخ شده است.
وی ادامه داد: همان‌طور که پلمب را اعلام می‌کنیم، بگویم فلان بانک، پاساژ و مسئول متخلف هستند. مردم باید بدانند این مجازات مورد تأکید نظام است. اگر کسی از خدمت محروم می‌شود، ادارات اعلام کنند ۲۰۰ نفر مراجعه کرده و ۱۰ نفر چون پروتکل‌ها را رعایت نکرده بودند، از خدمت محروم شوند. اگر پروتکلی هم لازم است، بگذاریم.
پایش افراد مبتلا به کرونا از طریق موبایل
روحانی افزود: البته کشورهایی هستند که سیستم مونیتورینگ دارند. ما این سیستم را نداریم اما از طریق موبایل قابل بررسی است که ببینیم افراد کجا بوده و رفته‌اند. اگر وزارت بهداشت این راه را مطلوب بداند، اجرای آن دشوار نیست.
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه وقتی می‌گوییم وضعیت یک جا قرمز، حالت هشدار و سفید است، به مسائل مختلفی بستگی دارد، عنوان کرد: این وضعیت‌ها به تعداد افراد مبتلا نیست بلکه به امکانات آن استان‌ها هم بستگی دارد. روحانی افزود: امروز یکی از تصمیم‌های مهم ما در ستاد ملی مبارزه با کرونا موضوع تعداد پرستار بود و اینکه افرادی به‌عنوان پرستاران جدید استخدام می‌شوند.
ستاد ملی کرونا مرجع اصلی سلامت جامعه در شرایط فعلی است
رئیس جمهوری با تشکر از سخنان حکیمانه روز گذشته رهبر معظم انقلاب، به نکته مهمی در بیانات ایشان اشاره کرد و گفت: ایشان در بیانات خود تأکید کردند که مرجع نهایی که متولی امر سلامت جامعه است، ‌ستاد ملی مبارزه با کرونا است. این به این معنا است که آدرس را عوض نکرده و مسیر را اشتباه نرویم و از این خانه به آن خانه نگردیم بلکه فقط یک خانه است که مرجعیت دارد و آن ستاد ملی مبارزه با کرونا است.
روحانی ادامه داد: مقرراتی که این ستاد وضع می‌کند برای همه لازم الاجرا است؛ حتی رهبر معظم انقلاب متواضعانه فرمودند که خود من هم به آنچه که ستاد می‌گوید عمل کرده و آن را اجرا می‌کنم و این مسأله بسیار مهمی است.
رئیس جمهوری گفت: همه باید پروتکل‌های مربوط به ماه محرم را مراعات و اجرا کنند؛ اگر چه همه مردم صاحبان عزای امام حسین هستند اما همه افرادی که متولی و صاحبان عزای امام حسین(ع) در مجالس و مساجد، همه متولیان امر در هیئآت و حسیسنه‌ها امسال وظیفه جدیدی بر عهده دارند.
روحانی گفت: نکته‌ای که رهبر معظم انقلاب فرمودند کلام آخر و فصل‌الخطاب بود و برای همه روشن کردند چگونه باید عمل کنند و ما باید چگونه در ماه محرم امسال عزاداری و سوگواری را انجام دهیم.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7409/5/550259/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها