گفت‌وگوی «ایران» با حسن رحیمی، قهرمان سابق کشتی آزاد که در امور خیریه فعالیت می‌کند

دوران قهرمانی‌مان را با هزینه مردم سپری کردیم و حالا نوبت ماست




محمد محمدی سدهی
خبرنگار
در روزهایی که جهان و کشور ما در حال مبارزه با ویروس کرونا است، جمعی از ورزشکاران کشورمان با حضور در روستاهای منطقه کشاری در استان سیستان و بلوچستان و در 20 کیلومتری مرز ایران و پاکستان در حال توزیع بسته‌های غذایی و بهداشتی به مناطق محروم هستند. مؤسسه خادمین علی بن ابیطالب(ع) زیر نظر رسول خادم، رئیس سابق فدراسیون کشتی 2 سالی است که مشغول جمع‌آوری کمک‌های مردمی و رساندن این کمک‌ها به مردم مناطق محروم کشور است. یکی از این قهرمانان که حضور پررنگی در توزیع اقلام دارد، حسن رحیمی، قهرمان جهان و نفر سوم المپیک در رشته کشتی آزاد است. حسن رحیمی، قهرمان کشتی آزاد درخصوص فعالیتش در امور خیریه به خبرنگار «ایران» گفت:‌ «کار خیر تمامی ندارد و تا زمانی که مردم کمک کنند و کمک‌های مردمی برای توزیع در مناطق محروم باشد، وظیفه‌مان است که در این مناطق حاضر شویم. روستاهای منطقه کشاری شرایط خوبی ندارند و مردم این روستاها از نظر بهداشتی و امکانات اولیه کاملاً در تنگنا قرار گرفته‌اند و روزها و شب‌های خود را بسختی سپری می‌کنند.» او اظهار داشت:‌ «مردمان این مناطق مشکلات بسیار زیادی دارند و در انتظار این هستند تا کسی بیاید و برخی از مشکلات‌شان را برطرف کند. زمانی که به این مناطق می‌رویم، دردهایمان را فراموش می‌کنیم اما مردم این مناطق آنقدر بامحبت و میهمان نواز هستند که احساس خوبی به ما دست می‌دهد. بودن در کنار آن بچه‌ها که واقعاً از ته دل می‌خندند، لذتبخش است و خوشحالم که می‌توانم در این امور فعالیت کنم و مردم کشورم را که در شرایط سختی زندگی می‌کنند، از نزدیک ببینم.»
قهرمان سابق کشتی آزاد افزود:‌ «یک سال پیش به این مناطق رفته بودیم و مردم این روستاها آب آشامیدنی نداشتند اما با پیگیری‌هایی که این مؤسسه داشت، آب آشامیدنی چند روستا تأمین شد، پیش از این بچه‌ها از نظر بهداشتی با بیماری‌هایی مواجه بودند که با شوینده‌هایی که به این مناطق رساندیم، بچه‌ها از نظر بهداشتی مشکل‌شان برطرف شد. هر بار که به اینجا می‌آییم، انگار امیدی در دل این بچه‌ها روشن می‌شود. این بچه‌ها واقعاً تنها هستند.‌ »
رحیمی ادامه داد: ‌«چند نفر از بازیگران‌مان در مؤسسه فعالیت دارند که همه با دل می‌آیند و کار می‌کنند. خانم نجمه خدمتی و اکرم خدابنده هم جزو ورزشکاران بانو هستند که در این مؤسسه فعالیت دارند و سجاد گنج زاده و بهمن عسگری هم در این مؤسسه فعالیت می‌کنند و برخی از پروژه‌ها را دنبال می‌کنند.»
او  افزود:‌ «کمیل قاسمی، قهرمان کشتی کشورمان سمت خوزستان است و موضوع مدرسه سازی در روستای ممبین این استان را دنبال می‌کند و احسان لشگری سمت زاهدان مشغول مدرسه‌سازی است و مسائل بهداشتی آنجا را زیر نظر دارد. من سمت سیستان و بلوچستان هستم و روستاهای کشاری، ملاآباد و روستاهای اطراف را در اختیار دارم و کمک‌های مردمی را به دستان عزیزان این روستاها می‌رسانم. میزان محرومیت‌ها در تمامی مناطق محروم کشور یکسان است.»
رحیمی فعالیت زیادی در امور خیریه دارد و تقریباً در تمامی موارد همانند کمک‌رسانی به مردم سیلزده و زلزله زده حضور داشته است. آزادکار سابق تیم ملی در پاسخ به این سؤال که چه موضوعی باعث می‌شود تا در اکثر مناطق محروم حضور یابد، بیان داشت: «یک قهرمان ملی باید مسئولیت اجتماعی‌اش را انجام دهد. قهرمانان ملی چند سال حضور در ورزش را با هزینه همین مردم گذرانده‌اند و همین مردم هزینه‌های ما را تأمین کردند؛ حالا نوبت ماست که کنار این مردم باشیم و دست‌شان را بگیریم.»
قهرمان سابق کشتی آزاد ادامه داد: «این مسئولیت برگردن تمامی ورزشکاران است و حالا برخی‌ها به آن اهمیت نمی‌دهند و برخی دیگر انجام می‌دهند. انجام مسئولیت‌های اجتماعی موضوعی است که باید در میان ورزشکاران جا بیفتد و فرهنگ‌سازی شود. وظیفه ما این است تا گوشه‌ای از دغدغه‌های هم میهنان‌مان را برطرف کنیم. چون قهرمان ملی شدیم، نباید مغرور شویم و باید در کنار مردم باشیم همان گونه که مردم ما را تشویق کردند و برای ما هورا کشیدند.» رحیمی بیان داشت:‌ «کسانی که دوران قهرمانی‌شان تمام شده، باید دغدغه‌های اجتماعی داشته باشند و مسئولیت اجتماعی‌شان را به درستی انجام دهند. متأسفانه ورزشکاران زیادی نیستند که چنین عقیده‌ای دارند و باید این فرهنگ جا بیفتد. »




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7409/18/550223/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها