به نام تاریخ




9 مرداد
صد و سی و سومین روز از سال 99 پر از نام‌های بزرگ هنر و ادبیات و فرهنگ است. چهره‌هایی که امروز سالروز تولدشان است و چهره‌های بی‌جانشینی که در چنین روزی آنها را از دست دادیم.
تولدها
کریستوفر نولان: کارگردان صاحب سبک هالیوود امروز 50 ساله می‌شود. کریستوفر نولان با ساخت فیلم «ممنتو» در سال 2000 مطرح شد و پس از آن با ساخت فیلم‌های «بی‌خوابی» و «پرستیژ» شهرت بیشتری پیدا کرد. «شوالیه تاریکی»، «تلقین»، «میان ستاره‌ای» و «دانکرک» فیلم‌های دیگر او هستند که تاکنون بیش از 4 میلیارد دلار فروش داشته‌اند و مفاهیم فلسفی و اجتماعی و البته پرداختن به ساختار زمان از ویژگی‌های آنهاست. نولان تابه حال 26 بار نامزد جایزه اسکار شده اما هنوز برنده این جایزه نشده است.
آرنولد شوارتزنگر: بازیگر و ورزشکار محبوب امریکایی سال 1947 در چنین روزی به‌ دنیا آمد. او که سال‌ها قهرمان مسابقات پرورش اندام جهان بود سال 1984 بازی در «ترمیناتور» او را به شهرت رساند. شوارتزنگر پس از آن در فیلم‌های «کماندو»، «دوقلوها»، «یادآوری مطلق» و «عواقب» بازی کرد اما همچنان «ترمیناتور» و دنباله‌هایی که برایش ساخته شد از آثار شاخص او هستند. آرنولد از وقتی که فرماندار کالیفرنیا شد محبوبیت بیشتری هم به‌دست آورد. مردم او را فرشته نجات کالیفرنیا می‌دانند که مانند ترمیناتور با مشکلات مبارزه می‌کرد.
امیلی برونته: نویسنده کتاب مشهور «بلندی‌های بادگیر» سال 1818 در چنین روزی در انگلستان به دنیا آمد. او همراه دو خواهرش یعنی شارلوت و آن برونته جزو نویسندگان مطرح انگلستان و جهان هستند و گفته می‌شود شخصیت «کتی» در داستان «بلندی‌های بادگیر» بسیار شبیه خودش است.
سالروز تولد علی باستانی روزنامه‌نگار، عبدالرضا قراری کارگردان، افسانه زمانی کارگردان، نسیم آل ابراهیم داستان‌نویس، علی سهامی شاعر، احمد اکبرپور داستان‌نویس و آسیه نظام شهیدی داستان‌نویس هم امروز است.
درگذشت ها
محمد نوری: خواننده مشهور و محبوب ایران 10 سال پیش در چنین روزی درگذشت. او که متولد سال 1308 بود آواز را از اسماعیل مهرتاش، فریدون فرزانه و مصطفی کمال پورتراب آموخت و آواز کلاسیک را از «اولین باغچه‌بان» یاد گرفت. محمد نوری در 5 دهه فعالیتش 300 قطعه آوازی اجرا کرد که بسیاری از آنها میهنی بودند و در ذهن مردم مانده‌اند. «جان مریم» و «ای وطن» مشهورترین ترانه‌های محمد نوری هستند.
هادی اسلامی: 27 سال پیش در چنین روزی بازیگری درگذشت که بسیاری از هنرمندان قدرت بازیگری او را ستایش می‌کردند. هادی اسلامی که متولد سال 1318 بود سال 1346 نمایش «زیرگذر لوطی صالح» که خودش نوشت و کارگردانی کرد بسیار با استقبال مواجه شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی کار در سینما را هم آغاز کرد و «اتوبوس»، «آوار»، «جهیزیه‌ای برای رباب» و «خواستگار» فیلم‌هایی بود که با بازی هادی اسلامی دیدیم اما «اتوبوس» بیش از همه در ذهن مردم مانده است و برایش جایزه بهترین بازیگر مرد را هم از جشنواره فیلم فجر گرفت. سریال «مرغ حق» و بازی او در نقش سیدحسن مدرس هم از آثار ماندگار اوست.
اینگمار برگمان: بارها درباره کارگردان سوئدی روز 14 جولای که تولدش بود نوشتیم و خواندید اما امروز سیزدهمین سالگرد درگذشت اوست. برگمان متولد 1918 بود و با فیلم‌هایی چون «لبخند یک شب تابستانی»، «فریادها و نجواها»، «فنی و الکساندر»، «توت فرنگی‌های وحشی» و «مهر هفتم» شناخته می‌شود.
میکل آنجلو آنتونیونی: کارگردان صاحب سبک ایتالیایی سال 2007 در چنین روزی درگذشت. او متولد 1912 بود و پس از پایان دانشگاه نوشتن داستان و نمایشنامه را آغاز کرد و بعضی از آنها را هم با کارگردانی خودش روی صحنه برد. مدتی از سینما و تئاتر فاصله گرفت و پس از جنگ جهانی دوم با ساخت فیلم‌های کوتاه به این هنر بازگشت. «دروغ‌های عشق»، «خانه اشباح»، «نشانه رم»، «کسوف» و «فراسوی ابرها» از آثار او هستند اما آنچه آنتونیونی با آن شناخته می‌شود فیلم «آگراندیسمان» است که سال 1966 ساخت و نخل طلایی کن را هم برد.
   سالروز درگذشت مصطفی رحیمی نویسنده هم امروز است.
10 مرداد
امروز هم مانند 9 مرداد پر از نام‌های خاص است و باید از هنرمندان و چهره‌های فرهنگی زیادی در 10 مرداد یاد کنیم.
تولدها
محمود دولت‌آبادی: نویسنده بزرگ ایران امروز 80 ساله می‌شود. محمود دولت‌آبادی در دهه 30 کار در تئاتر را آغاز کرد و پس از مدتی بازیگری شروع به نوشتن کرد. البته همچنان بازیگری را ادامه می‌داد و در نمایش‌هایی از بهرام بیضایی و اکبر رادی حضور داشت. سال 1350 نوشتن «کلیدر» را آغاز کرد که 15 سال طول کشید و مشهورترین رمان اوست. «جای خالی سلوچ»، «ما نیز مردمی هستیم»، «روزگار سپری شده مردم سالخورده»، «نون نوشتن» و «طریق بسمل شدن» مهمترین آثار او هستند که بسیاری از آنها به زبان‌های مختلف ترجمه شده‌اند.
محمد سریر: موسیقیدان بزرگ ایران سال 1323 در چنین روزی به دنیا آمد. او دانش آموخته موسیقی است و از سال 1344 به‌عنوان آهنگساز و عضو ارکستر بزرگ رادیو کارش را آغاز کرد. آلبوم‌های «دلاویزترین»، «جلوه‌های ماندگار» و «چراغی در افق» مهم‌ترین آثار او به‌عنوان آهنگساز است. حسین محجوب: بازیگر سینما و تئاتر و تلویزیون سال 1327 متولد شد.  «مادیان»، «شاید وقتی دیگر»، «پرده آخر» و «رنگ خدا» و سریال‌های «سربداران»، «سلطان و شبان»، «کوچک جنگلی»، «صاحبدلان» و «در مسیر زاینده‌رود» از آثار شاخصی هستند که محجوب در آنها بازی کرد.
جی کی رولینگ: نویسنده «هری پاتر» امروز 55 ساله می‌شود. رولینگ پس از جدایی از همسرش و در حالی که افسردگی داشت نویسندگی را شروع کرد. در حالی که مشکلات مالی فراوانی داشت و به‌سختی زندگی خودش و دخترش را اداره می‌کرد. «هری پاتر» را پشت میزهای کافه‌ها نوشت اما ناشران موافقت نمی‌کردند که آن را چاپ کنند و بالاخره نشر بلومزبری انتشار کتاب او را برعهده گرفت و اولین کتاب از مجموعه هری پاتر سال 1997 عرضه شد. کتابی که به‌سرعت طرفدار پیدا کرد و رولینگ را در فهرست ثروتمندترین زنان انگلستان و جهان قرار داد. کتاب‌های هری پاتر پرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخ بشر هستند.
عادل بیابانگرد جوان شاعر، محمدجواد جزینی داستان‌نویس، مسعود احمدی شاعر، سوسن حیاتی شاعر، رضا رضا‌نژاد شیرازی شاعر، ذوالفقار شریعت شاعر، احمدرضا قدیریان شاعر، علی مؤذنی داستان نویس و ابراهیم قنبری مهر سازنده ساز هم متولد امروز هستند.
درگذشت ها
آنتوان دوسنت اگزوپری: نویسنده «شازده کوچولو» سال 1944 در چنین روزی درگذشت. 29 ژوئن و همزمان با سالروز تولدش درباره‌اش نوشتیم و خواندید. خلبانی که سال 1943 مهمترین اثرش را نوشت و پس از مرگش قهرمان ملی فرانسه لقب گرفت. هواپیمای اگزوپری در جریان جنگ جهانی دوم و در جریان یک پرواز اکتشافی در دریای مدیترانه سقوط کرد و لاشه هواپیمایش سال‌های بعد کشف شد بدون اینکه اثری از جسد او باشد.
   سالروز درگذشت گور ویدال رمان‌نویس امریکایی هم امروز است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7407/20/550062/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها