ایران در ایران




آزادسازی ۹۰ درصد حریم زاینده‌رود از دست متصرفان

اصفهان- متخلفان و سودجویان از ادوار گذشته حدود ۶۱۲ هکتار از حریم زاینده‌رود بزرگترین رودخانه فلات مرکزی ایران را تصرف کرده بودند که طی چهار سال گذشته تاکنون بالغ بر ۹۰ درصد این میزان آزادسازی شده است. به‌گزارش ایرنا، در گذشته اراضی زیادی از حوضه آبریز زاینده رود و در حاشیه این رودخانه و اطراف سد آن طعمه خلافکاران و سودجویان شد و ساخت و سازهای بی‌حساب و کتاب و توسعه زمین‌های کشاورزی در حریم این منابع آبی افزایش یافت. زاینده‌رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه بختیاری سرچشمه می‌گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد. این رودخانه در دهه‌های اخیر به‌علت برداشت‌های غیرقانونی، دخل و تصرف در حریم رودخانه، انتقال آب از این حوضه به دیگر حوضه‌ها و استان‌ها، تراکم جمعیت و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها، به یک رودخانه فصلی تبدیل و در پایین دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است. بر اساس آمار و ارقام اخذ شده از شرکت آب منطقه‌ای اصفهان و برپایه بررسی‌های انجام شده بویژه از سال ۹۴ به بعد، حدود ۴۹۰ هکتار از حریم دریاچه در محل سد زاینده رود و بالغ بر ۱۲۲ هکتار از حریم رودخانه در دوره‌های مختلف به‌صورت غیرقانونی تصرف شده و زمین‌های کشاورزی، ویلا و دیگر کاربری‌های غیرمجاز در آن شکل یافته بود. این شاخص را باید در نظر داشت که حریم رودخانه ۲۰ متر از ۲ طرف لبه حد بستر محاسبه می‌شود و بستر رودخانه نیز تابع ۲۰ شاخص و پارامتر مختلف است. تا پایان سال ۹۸، ۴۶۷ هکتار از حریم سد و دریاچه زاینده رود و ۱۰۹ هکتار از حریم رودخانه آزادسازی و رفع تصرف شد، به این معنا که حدود ۹۵ درصد از اطراف سد و بالغ بر ۹۰ درصد از حریم رودخانه که گرفتار تصرف غیرقانونی شده بود از چنگال تصرف‌کنندگان رهایی یافت. آنطور که ساسانی معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان می‌گوید: برگرداندن بستر رودخانه به وضع طبیعی (تخریب ویلاها و ساختمان‌های ساخته شده غیرقانونی)، پیگیری حقوقی پرونده‌های تخلف سنوات قبل و دریافت احکام اجرایی، شناخت مناطق پرتخلف و حساس و صدور اخطاریه‌های آنی جدید، آموزش میراب‌ها در خصوص شرح خدمات محوله و اهداف و برنامه‌های آتی، شناسایی بموقع تخلفات با زیرنظر گرفتن مناطق پرتخلف و توزیع‌کنندگان عمده مصالح و استفاده از منابع اطلاعاتی از اقدامات و نتایج حفاظت از رودخانه محسوب می‌شود.

فروش ماسک در داروخانه‌ها
با قیمت بالاتر از هزار تومان تخلف است

کرج- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار البرز گفت: ماسک در داروخانه‌ها باید به قیمت هزار تومان به فروش برسد و بیش از این تخلف محسوب می‌شود. به‌ گزارش ایسنا، نورمحمد فردی با اشاره به آخرین تصمیم ستاد استانی کرونا مبنی بر تعطیلی برخی از مشاغل پرخطر در استان اظهار کرد: طبق این تصمیم بنا شده تا 10 مرداد ماه برخی از مشاغل پرخطر که لیست آنها طی هفته‌های گذشته اطلاع‌رسانی شده، تعطیل باقی بمانند. وی ادامه داد: در حال رصد وضعیت شیوع و کنترل کرونا در استان هستیم و اگر لازم باشد این محدودیت و تعطیلی‌ها در هفته آینده نیز ادامه خواهد داشت و این امر منوط به تصمیم ستاد استانی کرونا در جلسه آخر هفته است. این مسئول در پاسخ به اینکه چرا طی چند روز گذشته ماسک در داروخانه‌ها کمیاب شده، اظهار کرد: تنها یک کارخانه در البرز موظف شده روزانه 200 هزار ماسک بین داروخانه‌ها و هلال احمر توزیع کند و سایر واحدهای تولیدی هم مشغول تولید اقلام حفاظتی هستند ولی با توجه به مصرف زیاد ماسک در استان، برخی روزها تولید صورت گرفته پاسخگوی نیاز جمعیت سه میلیونی البرز نیست.

تداوم گرمای هوا تا هفته آینده در سیستان و بلوچستان

زاهدان- رئیس گروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: پیش‌بینی می‌شود گرمای هوا همچنان تا اواسط هفته آینده در استان ادامه داشته باشد و بیشینه نقطه‌ای دما در نواحی غربی به حدود 48 درجه سلسیوس برسد. علی ملاشاهی اظهار داشت: در شبانه روز گذشته دمای هوای 12 شهر استان به 40 درجه و بالاتر از آن رسید و دلگان با دمای 46.7 درجه سلسیوس گرمترین شهر استان شد. وی ادامه داد: بر اساس خروجی نقشه‌های پیش‌یابی و مدل‌های جوی انتظار می‌رود این شرایط تا اواسط هفته آینده ادامه داشته باشد البته در روز جمعه به واسطه تشدید جریانات شمالی یکی ، دو درجه‌ای دمای هوا کاهش می‌یابد اما مجدد روند تداوم گرمای هوا تکرار می‌شود. رئیس گروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان در بخش دیگری به تشریح شرایط جوی دریای عمان در سه روز آینده پرداخت و گفت: پیش‌بینی می‌شود همچنان دریای عمان مواج و متلاطم باشد به نحوی که ارتفاع موج بویژه در مناطق شرقی به 1.5 تا 2 متر برسد. وی با بیان اینکه وزش باد و گرد و خاک پدیده دیگر سواحل جنوب استان در سه روز آینده است، افزود: انتظار می‌رود بیشینه سرعت باد در نواحی شرقی دریای عمان به حدود 36 کیلومتر بر ساعت برسد و شعاع دید افقی در نقاط مستعد به حدود 7 کیلومتر کاهش یابد. وی در ادامه از تداوم وزش بادهای 120 روزه در شمال استان خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود تا شنبه پیش رو وزش باد‌های شدید 120 روزه در شمال استان ادامه داشته باشد که منجر به خیزش گردوخاک، کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا می‌شود.

پیشگامی اردبیلی‌ها در اهدای پلاسمای خون

اردبیل - مدیر کل انتقال خون استان اردبیل با اشاره به اینکه استان اردبیل از استان‌های پیشرو در اهدای پلاسمای خون بهبود یافتگان کووید19 در کشور است، گفت: با تلاش‌های همکاران ما در انتقال خون استان و همکاری سازمان مرکزی، موفق شدیم از ابتدای اردیبهشت ماه سال‌جاری، مجوز تولید پلاسما در اردبیل را دریافت کنیم که دراین زمینه جزو استان‌های موفق در جمع‌آوری پلاسمای خون هستیم. شراره دژکام در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به اینکه تا آخر تیرماه سال‌جاری 118مورد اخذ پلاسما در انتقال خون استان توسط دستگاه پلاسما فرز صورت گرفته و در اختیار بیماران قرار داده شده ، افزود: تا پایان تیرماه تعهدی که از سوی سازمان مرکزی برای استان اردبیل تعیین شده بود به میزان 110درصد محقق شده است. دژکام با اشاره به اینکه هر فردی که کرونا می‌گیرد نمی‌تواند پلاسما اهدا کند، چرا که اهدای پلاسمای خون تابع یکسری شرایط است، افزود: اهدای پلاسما شرایط خاصی دارد که تقریباً شبیه شرایط اهدای خون می‌باشد با این تفاوت که اهدا‌کنندگان پلاسما می‌توانند هر ماه یکبار اقدام به اهدای پلاسما کنند. وی بهترین زمان مراجعه جهت اهدای پلاسما را 28 روز بعد از بهبودی عنوان کرد و گفت: از اهدا‌کنندگان پلاسما بعد از معاینه ومشاوره و اطمینان از سلامت جسمانی آنها و عدم هرگونه سابقه بیماری خاص، نسبت به دریافت پلاسما اقدام می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7407/11/550043/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها