استقبال از عید قربان با پروتکل



پریسا عظیمی
خبرنگار
فردا در حالی عید قربان برگزار می‌شود که پروتکل‌ها و الزامات کرونایی آن را با عید همه سال‌ها متفاوت کرده است. عید قربان در برخی استان‌ها از جمله سیستان و بلوچستان و گلستان به‌دلیل حضور پر رنگ اهل تسنن ازجایگاه خاصی برخوردار است و به‌طوری که سه روز به جشن و شادی، قربانی کردن و دید و بازدید مشغول می‌شوند، اما عید امسال رنگ و بوی کرونایی دارد که در صورت رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی به جای قربانی کردن دام، خود ودیگران را قربانی خواهیم کرد. رشد ناگهانی مبتلایان به ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان در ایام عید فطر گواه این موضوع است که در صورت بی‌توجهی در این ایام می‌تواند تبعات غیرقابل جبرانی را برای همگان داشته باشد.
 نماز عید قربان در مساجد سیستان و بلوچستان برگزار نمی‌شود
دکتر«سید محمد هاشمی شهری»، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه نماز عید قربان امسال با توجه به شیوع کرونا با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در سیستان وبلوچستان برگزار می‌شود، اظهار داشت: مقرر شده نماز عید قربان امسال در مساجد برگزار نشود و نمازگزاران تنها باید در مصلی و فضاهای باز به اقامه نماز بپردازند. در این رابطه تمهیدات بهداشتی نیز در نظر گرفته شده و دستورالعمل آن به ارگان‌های مربوطه ابلاغ شده است. وی رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در زمان برگزاری نماز، استفاده الزامی نمازگزاران از ماسک، به همراه داشتن سجاده و مهر شخصی و این که با وضو وارد شوند را از نکاتی عنوان کرد که نمازگزاران باید حتماً به آنها توجه داشته باشند. دکتر هاشمی، کوتاه کردن زمان برگزاری نماز و خطبه را از دیگر نکاتی دانست که با توجه به شیوع بیماری کرونا باید به آن توجه شود. وی همچنین افزود: با برادران اهل تسنن و تشیع در سراسر استان هماهنگی‌هایی انجام شده که تعداد درب‌های خروجی مصلی‌ها را به‌دلیل ازدحام بیش از حد بعد از نماز افزایش دهند تا نمازگزاران بتوانند با رعایت فاصله اجتماعی از درب‌های مصلی خارج شوند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به مراسم دید و بازدیدهای عید قربان هم از مردم استان درخواست کرد تبریک عید قربان را ترجیحاً تلفنی انجام دهند و دید و بازدیدی نداشته باشند. همچنین با توجه به تعطیلی چند روزه این عید به مسافرت نروند. از طریق صدا و سیما وکلیپ‌هایی که در فضای مجازی منتشر می‌شود، آموزش‌هایی ارائه می‌شود که مردم آگاه باشند تا در صورت دید و بازدید با یکدیگر دست ندهند و روبوسی نکنند.
«مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی»، امام جمعه مسجد مکی اهل سنت زاهدان هم در گفت‌و‌گو با ایرنا از برگزاری نماز عید قربان اهل‌ سنت در این شهر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبر داد و گفت: از نمازگزاران درخواست داریم برای حضور در مراسم نمازعید، ماسک بزنند و توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند. وی همچنین اظهار داشت: به مردم توصیه می‌شود که در روزهای عید از دید و بازدیدهای مرسوم خودداری کنند وحتی به دیدار پدرومادر خود هم نروند. فرهنگ احوال‌پرسی وحلالیت‌طلبی را می‌توان از طریق تلفن همراه نیز انجام داد.
برگزاری نماز عید قربان در خوزستان با محدودیت نفرات
«غلامرضا شریعتی»، استاندار خوزستان هم با تأکید بر اینکه مساجد و مصلای خوزستان تنها با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند نماز عید قربان را برپا کنند، به خبرنگار ما گفت: با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تعطیلی چند روزه استان به‌دلیل گرمای شدید و کاهش تردد مردم در خیابان‌ها آمار بیماران کرونایی در استان کاهش پیدا کرده به طوری که در حال خروج از وضعیت قرمز به هشدار هستیم. براین اساس با توجه به اینکه عید قربان را در پیشِ رو داریم و با برگزاری نماز این عید بزرگ احتمال افزایش مبتلایان زیاد است اعلام شده نماز عید در مساجد و مصلی به شرط رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و با تعداد محدود نمازگزار برگزار شود.
استاندار خوزستان همچنین تأکید کرد: از مردم می‌خواهیم تبریک این عید بزرگ را به‌صورت تلفنی انجام دهند و دید و بازدید هم نداشته باشند.
نماز عید قربان در گلستان اقامه نمی‌شود
در استان گلستان هم «سراج‌الدین عارف نیا»، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به اینکه امسال با توجه به شرایط خاص شیوع ویروس کرونا و قرمز بودن وضعیت استان در ابتلا به این بیماری، نماز عید قربان در مساجد و مصلاهای این استان اقامه نخواهد شد، افزود: هفته آینده برای استان سرنوشت‌ساز خواهد بود، اگر دید و بازدیدهای ایام عید قربان همچون سنوات گذشته انجام گیرد، حتماً تعداد بیماران بیشتر خواهد شد لذا نیاز است که مردم پروتکل‌ها را رعایت کنند. وی با بیان اینکه گزارش‌ها از بازارهای استان حاکی از ازدحام جمعیت و حضور پرشمار مردم برای خرید عید است، گفت: حضور مردم برای خریدها و در ادامه دید و بازدیدهای آن بسیار نگران‌کننده است و احتمال شیوع دوباره و روند صعودی مبتلایان به کرونا وجود دارد که اگر چنین اتفاقی بیفتد، خستگی، ضعف و تحلیل توان جسمی و روحی کادر پزشکی و پرستاری نیز مشکلات را دوچندان خواهد کرد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان ادامه داد: برای پیشگیری و کنترل روند صعودی مبتلایان به کرونا تا عید قربان و دید و بازدیدهای آن ابتدا باید مردم به خاطر سلامت خود، خانواده و اقوام و آشنایان و در وهله دوم سلامت عمومی، از برگزاری آیین‌ این عید بزرگ خودداری کنند و تا حد ممکن آن را بسیار محدود برگزار کنند. دکترعارف نیا با بیان اینکه درخصوص برگزار نکردن مراسم این عید بزرگ با بزرگان و علمای اهل تسنن نشست‌هایی را برگزار کردیم، یادآور شد: در روستاها با تشکیل کمیته روستایی با حضور دهیار و مسئولان بهداشت مقرر شد دهیاران و مسئولان بهداشت به طور مرتب به مردم روستا اطلاع‌رسانی کنند که به‌دلیل افزایش احتمالی بیماری کرونا، مراسم دید و بازدید عید را برگزار نکنند. همچنین در سطح شهر و روستاها هم با بلندگوهای سیار مرتباً نسبت به برگزار نشدن مراسم دید و بازدید به مردم اطلاع‌رسانی شود. البته در این خصوص کلیپ‌های آموزشی هم از سوی صدا و سیمای استان تهیه و به‌طور مداوم در ایام این عید پخش خواهد شد. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان درباره تبریک عید قربان از سوی فرزندان به والدینشان نیز تأکید کرد: فرزندان برای رفتن به منزل والدین برای تبریک عید ترجیحاً طوری برنامه‌ریزی کنند تا هر یک در ساعت مشخصی به دیدن آنها بروند تا از تجمع بیش از حد در منزل خودداری شود و از دید و بازدید اقوام هم با توجه به شرایط فعلی به طور جدی بپرهیزند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7407/11/550040/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها