خاطرات 453 روز حضور در کاخ سفید

اتاقی که در آنجا اتفاق افتاد




جان بولتون / مشاورامنیت ملی سابق ترامپ / مترجمان: مسعود میرزایی و بهجت عباسی

سوریه و مسأله خروج از خاورمیانه
حدود ساعت 9 صبح روز هشتم آوریل، دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا به شیوه خودش و به شیوه مرسوم زمانه ما، چنین توئیت کرد: بسیاری، از جمله زنان و کودکان در حملات احمقانه شیمیایی در سوریه کشته شده‌اند. منطقه‌ای که جنایت در آنجا روی داده به طور کامل توسط ارتش سوریه محاصره و مسدود شده است. این اقدام دسترسی جهان خارج به منطقه را غیرممکن کرده است. رئیس جمهوری روسیه پوتین و ایران به خاطر پشتیبانی از بشار اسد مسئولند و باید بهای سنگینی بپردازند. منطقه را برای کمک‌های پزشکی و راستی‌آزمایی فوراً باز کنید. یک فاجعه انسانی دیگر بدون هیچ گونه دلیل منطقی روی داده است. حال آدم بد می‌شود!
ترامپ چند دقیقه بعد توئیت دیگری زد: اگر رئیس جمهوری اوباما از خط قرمزی که برای خود در قبال سوریه تعیین کرده بود عبور می‌کرد، وضعیت فاجعه‌بار سوریه مدت‌ها قبل پایان یافته بود! و بشار اسد نیز به تاریخ پیوسته بود!
روشن است که این اظهارات، بیانیه‌هایی قاطع و محکم بودند اما ترامپ قبل از اینکه با تیم امنیت ملی خود مشورت کند، اقدام به انتشار این توئیت‌ها کرده بود. ژنرال مک مستر، سلف من و مشاور پیشین امنیت ملی، عصر جمعه (پنجم آوریل) این پست را ترک کرده بود و من هم قرار بود روز دوشنبه رسماً کارم را شروع کنم به همین دلیل وقتی من تلاش کردم در روز یکشنبه اعضای شورای امنیت ملی را برای تشکیل جلسه در کاخ سفید جمع کنم، وکلای حقوقی کاخ سفید مانع ایجاد کردند، چرا که من تا روز دوشنبه جزو کارکنان دولت محسوب نمی‌شدم. این اتفاق معنای جدیدی به کلمه «درماندگی» بخشید.
ترامپ عصر یکشنبه به من تلفن کرد و به مدت 20 دقیقه با هم صحبت کردیم که البته بیشتر او حرف می‌زد و من گوش می‌دادم. او فکر می‌کرد که خروج از خاورمیانه راه درستی است که امریکا باید در پیش بگیرد و چندین بار این موضوع را مطرح کرد، البته بین صحبت‌هایش گریزی هم به تجارت و جنگ تعرفه‌ها زد. او گفت که همین چند لحظه قبل صحبت‌های «جک کین» (ژنرال چهار ستاره و جانشین سابق رئیس ستاد ارتش) را در فاکس نیوز شنیده و دیدگاه‌های او را در مورد ضرورت تخریب پنج پایگاه هوایی اصلی سوریه می‌پسندد که به این ترتیب کل نیروی هوایی بشار اسد از جریان بازی خارج می‌شود. ترامپ گفت: در موضوع سوریه «پای آبرو و شرافت من در میان است.» سخنان ترامپ مرا به یاد روایت معروف «توسیدید» مورخ یونانی قرن چهارم پیش از میلاد انداخت که گفته بود «ترس، شرافت و منافع» مهمترین محرک‌های سیاست بین‌الملل و در نهایت عامل آغاز جنگ هستند. «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه نیز قبل از گفت‌وگوی ما، با رئیس جمهور ترامپ تماس گرفته و اعلام کرده بود که فرانسه به طور جدی مشارکت در یک واکنش نظامی تحت رهبری امریکا علیه سوریه را بررسی می‌کند. در همان روز جرد کوشنر داماد ترامپ نیز به من گفت که «بوریس جانسون» وزیر خارجه بریتانیا با او تماس گرفته تا پیام مشابهی را از سوی لندن به واشنگتن منتقل کند. دریافت چنین پیام‌های حمایت آمیز و اطمینان بخش، بسیار دلگرم کننده بود. اما اینکه چرا وزیر خارجه یک کشور (بریتانیا) به کوشنر تلفن کرده موضوعی است که در فصول آینده به آن خواهم پرداخت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7403/4/549553/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها