تعرض امریکایی





ندا آکیش
خبرنگار
روز جمعه اندکی پس از آنکه کارکنان کنسولگری چین در شهر هیوستون تگزاس این ساختمان دیپلماتیک را ترک کردند تا طبق فرمان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا، خاک ایالات متحده امریکا را به مقصد وطن ترک کنند، عده‌ای از نیروهای فدرال امریکا به زور وارد کنسولگری شده و شروع به تجسس و تفحص در این ساختمان کردند؛ اتفاقی که می‌تواند به تازه ترین اقدام تحریک‌آمیز واشنگتن علیه پکن تعبیر شود و دولت پکن هم اعلام کرده، پاسخ مناسب را به آن خواهد داد.
به گزارش الجزیره، ضرب‌الاجل 72 ساعته امریکا برای خالی کردن کنسولگری چین در هیوستون ساعت 16 روز جمعه به وقت محلی به پایان رسید و کارکنان این کنسولگری در حالی محل خدمت خود را ترک کردند که گروه کوچکی از حامیان ترامپ بیرون کنسولگری تجمع کرده و علیه کشور چین شعار می‌دادند. اندکی پس از خارج شدن این دیپلمات‌ها از کنسولگری، نیروهای اجرای قانون به زور در کنسولگری را باز کردند و سپس دو عضو بخش امنیتی وزارت کشور امریکا که یونیفورم به تن داشتند، وارد کنسولگری شدند. در تمام این مدت هیچ کدام از این افراد به سؤالات خبرنگاران درباره این تعرض پاسخ ندادند. وزارت خارجه چین در واکنش به این اقدام غیرقانونی و تحریک آمیز امریکا بیانیه ای صادر و اعلام کرد: ساختمان کنسولگری چین در هیوستون، یک مکان دیپلماتیک و دارایی ملی چین است و مطابق کنوانسیون وین در رابطه با پیمان کنسولی میان چین و امریکا، واشنگتن نباید به هیچ وجه به کنسولگری چین در هیوستون تعرض کند. چین نسبت به ورود اجباری ایالات متحده به کنسولگری چین در هیوستون اعتراض شدید کرده و در این زمینه اعتراضی را به صورت رسمی به طرف مقابل ارائه کرده است.
 «اینار تانجان»، تحلیلگر سیاسی و مشاور دولت چین این اقدام امریکا را «بشدت غیرعادی» و «در تضاد با پروتکل‌های دیپلماتیک» توصیف کرد و گفت: اکنون این نگرانی وجود دارد که شاید شرایط «اسب تروا» حاکم شود و امریکا بخواهد با ورود به این کنسولگری و تلاش برای یافتن اسنادی، از آنها استفاده کند و کمپین سیاسی ضد چین راه بیندازد.»
اما برای مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا که روز پنجشنبه کنسولگری چین در هیوستون را «مرکز جاسوسی و سرقت اطلاعاتی» نامید، هیچ اهمیتی ندارد که رفتار امریکا در تضاد با پروتکل‌های دیپلماتیک باشد. بویژه در شرایطی که جو وی یو، مرد سنگاپوری که در سال 2019 در امریکا به اتهام جاسوسی دستگیر شده بود، روز جمعه اعتراف کرد که برای چین جاسوسی می‌کرده است.
دولت امریکا همچنین برای تکمیل کردن سناریوی خود در مورد جاسوسی چین از امریکا «ژوان تانگ»، پژوهشگر چینی که در دانشگاه «دیویس» ایالت کالیفرنیا کار می‌کرد را دستگیر کرده و روز جمعه یک مقام وزارت دادگستری امریکا درباره این دستگیری گفت این فرد سابقه کاری خود در ارتش چین را در هنگام دریافت ویزای امریکا مخفی کرده و مرتکب تقلب در دریافت ویزا شده است. مقامات امریکایی همچنین در روزهای گذشته بارها ادعا کرده‌اند جاسوس‌های چینی که در کنسولگری این کشور در هیوستون مستقر بودند، درصدد سرقت اطلاعات مربوط به تحقیقات امریکا در زمینه همه‌گیری ویروس کرونا بودند؛ طبق اسناد دادگاهی که روز سه شنبه ۳۱ تير (5 روز قبل) منتشر شد، وزارت دادگستری امريکا عليه دو شهروند چينی به اتهام هک کردن شرکت‌های دفاعی و مراکز پژوهشی مرتبط با ويروس کرونا اعلام جرم کرده است. بنا بر ادعای امریکا، اين دو تبعه چين به نام‌های «لی ژيائويو» و «دونگ ژياژی» در يک کارزار گسترده حملات سايبری شرکت داشتند که هدف آن سرقت طراحی تسليحات، اطلاعات دارويی، منابع رمزنويسی نرم افزارها و حمله به شهروندان چينی مخالف پکن در خارج بوده است. چین البته تمام این اتهام‌ها را رد می‌کند. چین همچنین به دستگیری پژوهشگر چینی واکنش نشان داده و گفته است از ایالات متحده می‌خواهد از هر بهانه‌ای برای محدود کردن، آزار و اذیت یا سرکوب دانشمندان چینی در این کشور خودداری کند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7403/4/549549/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها