اخبــــار




ستاری‌فر: راه حل‌ها را باید در بازار سیاست و حاکمیت پیدا کنیم

رئیس اسبق سازمان برنامه و بودجه کشور معتقد است راه بهبود وضعیت اقتصادی و رفع مشکلات معیشتی مردم از انجام اصلاحاتی در حوزه مدیریت سیاسی یا بازار سیاست می‌گذرد. محمد ستاری‌فر در بخشی از گفت‌و‌گو با جماران گفت: بیش از 90 درصد مشکلات به‌دلیل بد کار کردن «بازار سیاست» است. بازار سیاست نمی‌گذارد، بازار اقتصاد شکل بگیرد و مانع شکل‌گیری تولید و بازدهی بیشتر «کارکرد مردم» در محیط‌های کار می‌شود. بازار سیاست به مثابه فراهم کردن بستری مناسب برای کاشت نهال اقتصاد است. تا زمانی که شرایطی مطلوب برای آن نهال مهیا نباشد، رشد و به‌ثمر رسیدنش میسر نیست. اگر می‌بینیم که این درخت میوه کمی داده است یا اینکه آفت زده شده، بدین خاطر است که بازار سیاست نگذاشته رشد کند. متأسفانه با اینکه دائماً می‌شنویم که تمایل قدرت، به انجام خصوصی‌سازی است اما فساد نمی‌گذارد که بخش خصوصی در کشور توانمند شود. وی افزود: اینکه «تو بودی من نبودم» رواج پیدا کند و به‌جای حل مشکلات، دعوای «حیدری-نعمتی» راه بیفتد، چاره ساز نبوده و نباید این ذهنیت ایجاد شود که حاکمیت قادر به نقد خودش نیست. هر حیدری-نعمتی که در کشور راه بیفتد، برای این مملکت هزینه دارد و دودش به چشم ملت می‌رود. تا وقتی که ثبات، آرامش، قانون و شفافیت برقرار نشود، وضع همین است. امروز بسیاری از مشکلات اقتصادی مردم، راه حل اقتصادی ندارند. تا راه حل‌ها را در بازار سیاست و حاکمیت پیدا نکنیم، هیچ راهکار اقتصادی پاسخگو نخواهد بود. ستاری‌فر به عدم تناسب مسئولیت و اختیار هم اشاره کرد و گفت: متأسفانه می‌بینیم که عده‌ای در این کشور مسئولیت دارند، اما اختیار ندارند و از اختیارات مصرح رئیس جمهوری در قانون اساسی نیز کاسته شده است. این امری بدیهی است در هر کشوری اختیارات با مسئولیت‌ها و پاسخگویی هماهنگ نباشند، فساد و عقب افتادگی و بدبختی به بار می‌آید.

خوشرو: همکاری با چین راهبردی است

نماینده سابق ایران در سازمان ملل گفت: همکاری با چین راهبردی است و امریکا در منزوی کردن ایران شکست خورده است. به گزارش مهر، غلامعلی خوشرو با اشاره به ابعاد مختلف برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های تهران و پکن، این همکاری‌ها را نقطه عطفی در روابط دو کشور و نیز توسعه همه‌جانبه دانست. وی برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های ایران و چین را نقشه راهی دانست که دو کشور می‌توانند از ظرفیت‌های موجود همدیگر برای تقویت و توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای سود ببرند.
خوشرو  با اشاره به اینکه چین با دارا بودن قدرت مالی بالا می‌تواند در طرح‌های بزرگی در ایران سرمایه‌گذاری کند، تصریح کرد: طرح کمربند راه و جاده می‌تواند رابطه ایران و چین را چه از مسیر خشکی و چه از مسیر آبی نزدیک‌تر کند. بنابراین راهبرد همکاری‌های دو کشور برای ۲۵ سال فرصت بسیار خوبی است. خوشرو با اشاره به اینکه هنوز در داخل کشور شناخت دقیق و واقعی از ظرفیت‌های مختلف چین وجود ندارد، گفت: رسانه‌های داخلی بویژه رسانه ملی باید برای شفاف‌سازی این ظرفیت‌ها و این تفاهمنامه جهت توسعه کشور گام‌های بلندی بردارند. نماینده سابق ایران در سازمان ملل یادآور شد: امریکا از اینکه می‌بیند جمهوری اسلامی ایران در برابرش ایستاده و در عین حال روابط اقتصادی خود را با کشورهای همسایه از جمله روسیه و نیز چین تقویت می‌کند، بسیار ناراحت است.

سیاری: عمده تجهیزات ارتش در داخل ساخته می‌شود

معاون هماهنگ کننده ارتش با اشاره به خودکفایی ارتش در تأمین بسیاری از تجهیزات مورد نیاز خود، تأکید کرد: استفاده از تجهیزات ساخت داخل یکی از مؤلفه‌های توان بازدارندگی است؛ در همین راستا امروز درصد خیلی بالایی از تجهیزات ارتش تولید داخل هستند. به گزارش ایلنا، دریادار حبیب‌الله سیاری در جریان بازدید از یک مرکز بهینه‌سازی، نوسازی و ساخت قطعات نیروی زمینی ارتش در جمع خبرنگاران گفت: ما امروز در ارتش با کمک و همکاری صنایع دفاعی، تانک، نفربر، سامانه‌های پدافند هوایی و انواع شناورهای دریایی و هواپیما تولید می‌کنیم، این اقدامات در راستای همان دستوراتی است که برای قطع وابستگی بتوانیم تولیداتمان را به جایی برسانیم که پاسخگوی نیازمندی‌هایمان باشد. به گفته سیاری، بیش از ۱۲ هزار نفر از کارکنان ارتش برای کمک به مجموعه بهداشتی و درمانی کشور، به منظور مقابله با بیماری کرونا فعال هستند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7403/3/549547/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها