اخبـــار




موسوی: مصمم به تداوم روابط متوازن با تمام قدرت‌های اوراسیا و آسیا هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: مصمم به حفظ و تداوم روابط متوازن و دوستانه با تمام قدرت‌های اوراسیا، شرق و جنوب آسیا هستیم. به گزارش ایرنا، ‌سید عباس موسوی روز شنبه در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «ایران از دیرباز سیاست حفظ رابطه‌ای متوازن و دوستانه با تمام قدرت‌های اوراسیا و شرق و جنوب آسیا را دنبال می‌کند. توافقنامه‌های بالقوه همکاری بلندمدت با چین و روسیه و ادامه همکاری ما با هند در چابهار، مؤید آن است. مصمم به تداوم این سیاست هستیم.»
طی هفته‌های اخیر هیأت وزیران پیش‌نویس سند نقشه راه همکاری ۲۵ ساله با چین را تصویب کرد. همچنین محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در جریان سفر به چین از به‌روزرسانی توافق ۲۰ ساله با روسیه خبرداد.
علاوه بر این دو قدرت، ایران همچنین درصدد همکاری‌هایی با هند بویژه در توسعه بندر چابهار و استفاده از ظرفیت‌های ترانزیتی ایران  در مسیر هند به اروپاست. در این راستا ایران، هند و افغانستان توافقنامه چابهار را امضا کرده‌اند. همچنین ایران در سال ۱۳۹۵ (۲۰۱۶ میلادی) به اتحادیه اوراسیا پیشنهاد ایجاد یک منطقه آزاد تجاری میان ایران و اتحادیه را داد و مورد استقبال قرار گرفت و  مطابق موافقتنامه اعضای اتحادیه اوراسیا، ۸۶۲ قلم کالا با پایین‌ترین میزان تعرفه بین اعضا مبادله می‌شود و ایجاد بازار مشترک در حوزه کشورهای مستقل هم سود عضو، حذف تدریجی قوانین گمرکی در داخل اتحادیه، برقراری تعرفه خارجی مشترک در میان کشورهای عضو و هماهنگ سازی تشریفات گمرکی از مزایا و هدف‌های اتحادیه است.

پای اردن هم در میان است؟

پایگاه خبری «نور نیوز» بر اساس اطلاعات رسیده به  خود، نوشته است که با توجه به بعد مسافت و مسیر‌های پروازی به احتمال قوی دو جنگنده اف- ۱۵ مزاحم از پایگاه هوایی امریکا در اردن موسوم به «الازرق» به پرواز درآمده و این عملیات را اجرا کرده‌اند. الازرق یکی از پایگاه‌های محل استقرار هواپیما‌های جنگنده اف- ۱۵ امریکا در منطقه است. این همان پایگاهی است که به احتمال بسیار زیاد پهپاد‌ها و هواپیما‌های امریکایی اجراکننده طرح ترور سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس نیز از آنجا برخاستند.
دولت اردن سال گذشته و پس از مطرح شدن موضوع پرواز هواپیما‌های اجراکننده طرح ترور شهدای مقاومت از پایگاه الازرق، این رخداد را تکذیب کرد و حاضر به پذیرش مسئولیت آن نشد، اما تواتر بهره‌گیری ارتش تروریست امریکا از خاک این کشور برای ایجاد ناامنی در منطقه و تهدید منافع سایر کشورها، موضوعی نیست که امکان کتمان و تکذیب آن وجود داشته باشد.  پادشاهی اردن باید توجه داشته باشد که پشتیبانی از تروریست‌های امریکایی عملاً به معنای مشارکت در رفتار‌های شرورانه و غیرقانونی آنهاست که به ناامن کردن خطوط هوایی منجر شده و تبعات آن دامنگیر این کشور نیز خواهد شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7403/2/549544/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها