توضیحات معاون اقتصادی ظریف درباره همکاری‌های تهران – پکن:

چین تنها کشوری است که به‌صورت رسمی نفت ایران را می‌خرد




گروه سیاسی/ در شرایط فشارهای حداکثری امریکا برای انزوای ایران، حالا برخی خبرسازی‌هایی که ریشه ابتدایی آن به رسانه‌های خارج از کشور برمی‌گردد، همکاری‌های راهبردی تهران- پکن را نشانه رفته است. در این میان البته برخی جریان‌های مخالف دولت هم برنامه جامع همکاری‌های 25 ساله ایران و چین را بهانه‌ای برای تشدید انتقادات خود علیه دولت کرده‌اند. پنجشنبه شب اما معاون اقتصادی وزیر امور خارجه با حضور در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری شبکه دوم تلویزیون توضیحات مبسوطی در این باره داد.غلامرضا انصاری با تکذیب پنهانکاری دولت در تهیه پیش‌نویس این سند همکاری گفت: با تکمیل جزئیات سند همکاری‌های ۲۵ ساله ایران وچین این طرح به طور کامل برای مردم بیان می‌شود.
به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما، وی افزود: با‌وجود همه فشارهای سیاسی، اقتصادی و تهاجمات فرهنگی برای وادار کردن ایران به روزمرگی سیاسی و اقتصادی، دولتمردان جمهوری اسلامی ایران همیشه درپی روابط تجاری و سیاسی راهبردی بوده‌اند. نگاه راهبردی به شرق نشان دهنده آینده نگری به تحولات بین‌المللی است. انصاری با بیان اینکه با چین روابط خوبی داشته و در پی روابط راهبردی با این کشور بوده‌ایم گفت: در دیدار رئیس جمهور چین با رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۹۴ روابط راهبردی بلندمدت مطرح شد.
معاون ظریف با بیان اینکه برخی اظهارات درباره سند همکاری‌های راهبردی ایران و چین مسخره است افزود: سخنگوی وزارت خارجه امریکا که کشورش شدیدترین تحریم‌های را حتی در زمان کرونا بر ایران تحمیل کرده است این سند را با ترکمانچای مقایسه کرده و دلسوز مردم ایران شده است. معاون وزیر امور خارجه در امور اقتصادی گفت: چون روابط با چین جدی است و محور اصلی همکاری‌های دو کشور در سند
۲۵ ساله اقتصادی و راهبردی است طبیعی است که کشورهای غربی نگران این روابط باشند.
انصاری گفت: برخی حرف‌ها مانند واگذاری جزیره کیش به چینی‌ها در قالب این سند بسیار مسخره است زیرا اکنون در دنیا هیچ‌کس با جمهوری اسلامی ایران درباره واگذاری سرزمینش صحبتی نمی‌کند. انصاری با بیان اینکه تنوع روابط تجاری با چین داریم افزود: در سال ۲۰۱۹ و اوج تحریم‌ها مبادلات تجاری ایران و چین به ۲۴ میلیارد دلار رسید و روابط دو طرفه در زمینه‌های کشاورزی، دانش بنیان، جهانگردی و... بسیار خوب و قابل توجه است.
معاون امور اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: اکنون در روابط اقتصادی دو کشور چرخه تولید وجود دارد و چین تنها کشوری است که به‌طور رسمی از ما نفت می‌خرد. وی اضافه کرد: سیاست امریکا و انگلیس و در کل انگلوساکسون‌ها تمرکز بر فشار بر ایران برای جلوگیری از رابطه ما با چین و روسیه است.همکاری‌های ایران و چین بسیار برجسته است و روسیه و چین در مسائل هسته‌ای از ما حمایت خوبی کرده‌اند.وی گفت: در زمان کرونا نیز ابتدا کمک‌های ایران به چین و سپس چین به ایران چشمگیر بود و چینی‌ها ۵۰ محموله به ایران در این زمینه کمک کردند.به گفته معاون ظریف، برای پیشبرد روابط ایران و چین مصمم هستیم.
معاون وزیر امور خارجه در امور اقتصادی گفت: کمربند راهی که چینی‌ها سال پیش آن را مطرح کردند و فعالیت‌های خوبی در این زمینه انجام داده‌اند یادآور جاده ابریشم سابق و نشان دهند موقعیت جغرافیایی راهبردی ایران است.وی اضافه کرد: امروز دیگر غرب محور تصمیم گیری‌های جهان نیست و چین در عرصه بین‌المللی بروز و ظهور غیر قابل انکاری دارد.وی افزود: همچنین جمهوری اسلامی ایران نیز بروز و ظهور استثنایی در منطقه وجهان دارد که ایجاد روابط راهبردی تنگاتنگ بین ایران وچین به نفع دوکشور است. انصاری افزود: ایران نخستین سال اقتصاد بدون نفت را آغاز کرده که از نظر تاریخی نقطه مهمی است و مردم ایران در این زمان کشوری را که به‌طور رسمی از ایران نفت می‌خرد فراموش نمی‌کنند و مورد تقدیر ملت ایران است.
وی اضافه کرد: ارزیابی ما از روابط با چین رابطه سازنده و در همه حوزه هاست و فقط محدود به نفت و انرژی نمی‌شود. وی گفت: در ماه‌های آینده تحریم‌های تسلیحاتی ایران برداشته می‌شود و دشمنان ما مانند امریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و نوکران آنها در منطقه می‌خواهند این اتقاق نیفتد. دراینجا نقش چین که حامی برجام بوده برجسته است و امریکایی‌ها و صهیونیست‌ها بشدت تلاش می‌کنند روابط ما با چین گسترش نیابد.انصاری گفت: برای گسترش روابط با چین از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم زیرا نه آنها چشم طمع به ما دارند و نه ما به آنها و روابطمان افتخار‌آمیز و برد برد است. وی با بیان اینکه در دوران پسا کرونا روابط ایران چین بویژه در زمینه گردشگری بسیار گسترش و افزایش می‌یابد گفت: شش بار رؤسای جمهور و هشت بار دیدار وزرای امور خارجه و دیدارهای موفق رؤسای مجلس و قوه قضائیه دو کشور نشان دهنده اراده مقامات ایران و چین برای گسترش روابط است.
موسوی: قرارداد ایران و چین به تأیید مجلس خواهد رسید
سخنگوی وزارت امور خارجه هم درباره سند همکاری‌های 25 ساله ایران و چین به خبرنگاران گفت: با وجود دروغ پردازی‌های اخیر در فضای مجازی، این سند بسیار افتخارآمیز است، این قرارداد از سوی ما تقریباً نهایی شده است؛ ولی باید به چین برود و پس از آن نمایندگان مردم‌ در مجلس شورای اسلامی باید آن را تأیید کنند. وی اظهار داشت: چین به‌عنوان یک قدرت در آسیا و جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان قدرت غرب آسیا و منطقه، دارای منافع مشترک هستند به همین دلیل این پیشنهاد از سوی ما بیان شد؛ نباید به افرادی که خواستار تنش ما با کشورهای خارجی هستند توجه کرد؛ این قرارداد با نظارت نمایندگان مردم در مجلس به مرحله نهایی خواهد رسید.
یکی از شایعات مطرح شده حول این همکاری‌ها، واگذاری جزایر کیش و قشم به چینی‌هاست که علاوه بر تکذیب از سوی وزارت خارجه، فریدون همتی استاندار هرمزگان هم آن را رد کرد. استاندار هرمزگان با تأکید بر اینکه شایعه واگذاری جزایر کیش و قشم حرف‌های بی‌ربط و بیهوده است، تصریح کرد: اگر هم سرمایه‌گذاری وارد این جزایر شود به منزله بخشیدن بخشی از خاک عزیزمان نیست.

بــــرش
رویکرد برد- برد در همکاری‌های جامع  تهران- پکن

اخیراً متنی به عنوان ویرایش نهایی برنامه جامع همکاری‌های ایران و چین از سوی وزارت خارجه منتشر شده که مروری بر آن نشان می‌دهد هیچ کدام از خبرسازی‌ها و شایعه سازی‌های پیرامون همکاری‌های راهبردی دو کشور در این برنامه جایی ندارد. بر این اساس همکاری‌های تهران- پکن موارد مختلفی از همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، مالی و بیمه‌ای تا فناوری و محیط زیست و کشاورزی را شامل می‌شود.
در تبیین چشم‌انداز این سند همکاری آمده است: سوق دادن مشارکت راهبردی جامع چین- ایران مبتنی بر رویکرد برد- برد در زمینه دوجانبه منطقه‌ای و روابط بین‌الملل است. براساس این سند دو طرف برای دستیابی به اهدافی همکاری خواهند کرد، همچون گسترش همکاری‌های دوجانبه اقتصادی و تجاری، تعامل مؤثر بین دستگاه‌های عمومی، دولتی و بخش خصوصی و مناطق آزاد و ویژه. افزایش میزان اثرگذاری در حوزه‎های اقتصادی، فناوری و گردشگری، حمایت از مواضع یکدیگر و همکاری در مجامع بین‎المللی و سازمان‌های منطقه‎ای، گسترش همکاری‌های نظامی برای تقویت ظرفیت‌های دفاعی و راهبردی.
زمینه‌های همکاری برخی از حوزه‌های اولویت‌دار نیز به شرح زیر است: انرژی شامل نفت خام (تولید، حمل، پالایش و امنیت تأمین) پتروشیمی، انرژی‌های تجدیدپذیر و انرژی هسته‌ای غیرنظامی،   بزرگراه، خط آهن و اتصالات دریایی به منظور ارتقای نقش ایران در ابتکار کمربند-جاده، همکاری‎های بانکی با استاندارد بالا با تأکید بر استفاده از ارزهای ملی با تصریح بر مقابله با پولشویی، تأمین مالی تروریسم و جنایت‌های سازمان یافته.
در تشریح اهداف اساسی  هم آمده است: توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف اقتصادی اعم از نفت، پتروشیمی صنایع سنگین، کشاورزی، سلامت، برق، شبکه‌های هوشمند و دانش بنیان و صنایع نوین مانند ارتباطات، خدمات و گردشگری، توسعه همکاری‌ها در زمینه تولیدات کشاورزی، دارویی و بهداشتی و صنایع نوآوری. توسعه همکاری‌های گردشگری از جمله تشویق سرمایه گذاری و توسعه منابع و زیرساخت‌های گردشگری، ارتقای همکاری‌های بانکی، تأمین مالی و بیمه‌ای و همکاری در احداث شهرهای جدید در ایران.
در توضیح برنامه همکاری‌ها برای حوزه نفت و انرژی آمده است: تأمین امنیت بلندمدت انرژی، تلاش مشترک برای ایجاد مکانیزم واردات پایدار و نفت خام از ایران، گفت و گو درباره مشارکت در ایجاد و تجهیز مخازن ذخیره نفت، گاز و محصولات پتروشیمی در دو کشور، مشارکت چین در انتقال دانش فنی، انتقال تجربیات در زمینه تدوین برنامه‌ریزی‌های راهبردی به صنعت آب و برق ایران.
در توصیح همکاری منطقه‌ای هم به مواردی اشاره شده همچون: انتقال منابع انرژی شامل نفت و گاز از غرب به شرق ایران، تأمین گاز برای پاکستان و چین با استقاده از کریدور اقتصادی چین –پاکستان، همکاری‌های مشترک در ایجاد نیروگاه‌های مقیاس کوچک و زودبازده برای ایران و منطقه. توسعه سواحل مکران هم از جمله زمینه‌های دیگر همکاری بین دو کشور است که در آن بر مشارکت در توسعه بندر جاسک، مشارکت در تأسیس یک شهر صنعتی و ساخت شهرهای گردشگری و مشارکت در ساخت پالایشگاه و صنایع پتروشیمی فولاد و آلومینیوم تأکید شده است.
در این پیش‌نویس در توضیح اقدامات اجرایی کوتاه مدت در حوزه نفت و انرژی به موارد زیر اشاره شده است: عرضه پایدار نفت خام به چین، افزایش صادرات محصولات پتروشیمی ایران به چین و همکاری در باره تولید برق و کود از زباله‌های شهری، انعقاد قرارداد همکاری با پروژه‌های بالادستی و پایین دستی صنعت نفت ایران با شرکت‌های توانمند چینی، مشارکت در احداث توسعه ظرفیت خطوط انتقال انرژی ایران از جمله خطوط نوین نفت گاز فرآورده‌های نفتی و شبکه برق.
در توضیح اقدامات اجرایی برای همکاری‌های مالی بانکی و بیمه‌ای دو کشور هم آمده است: ایجاد یک شرکت تجاری مشترک به منظور تسهیل تجارت کالا بین فعالان تجاری دو کشور، گشایش شعب یا نمایندگی بانک‌های ایرانی در مناطق ویژه اقتصادی چین و تأسیس بانک مشترک چین- ایران با استقرار شعب آن در سرزمین اصلی، مناطق آزاد تجاری و مناطق ویژه اقتصادی دو کشور مطابق قوانین و مقررات طرفین. حمایت از همکاری‌های بیمه‌ای و پوشش بیمه‌ای پروژه‌های بزرگ ملی ایران در چارچوب قوانین و مقررات.
در زمینه همکاری‌های حمل و نقل و زیرساخت هم از جمله به موارد زیر اشاره شده است:
تشویق سرمایه‌گذاری و تأمین مالی در ساخت و توسعه فرودگاه‌ها، خرید محصولات هوایی تولید مشترک ایران و چین و در توسعه زنجیره تأمین هوایی متشکل از شرکت‌های ایرانی، انتقال فناوری و مشارکت در توسعه فناوری‌های مورد نیاز در صنعت هوایی، جذب سرمایه‌های چینی در برقی کردن خطوط اصلی راه آهن ایران، سرمایه‌گذاری مشترک در ساخت شهرهای هوشمند و زیست بوم.
در تشریح برخی اقدامات اجرایی میان مدت و بلندمدت نیز به موارد زیر اشاره شده است: حمایت و توسعه فعالیت‌های مربوط به ترانزیت کالا و حمل و نقل از طریق کریدورهای شمال -جنوب، بندر چابهار و بندر کاسپین (چین، قزاقستان، ترکمنستان و ایران)، برقراری مشوق‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری و مشارکت طرف چینی در پروژه‌های مربوط به مناطق نفت و گاز ایران در چارچوب قوانین ایران. جذب سرمایه‌گذاری چینی برای پروژه‌های شهرک پتروشیمی چابهار، طراحی و ساخت پالایشگاه‌های مشترک در چین مبتنی بر خصوصیات نفت ایران، سرمایه‌گذاری در زمینه پالایشگاه‌های کوچک و متوسط در شرق غرب و جنوب ایران برای صادرات فرآورده‌های آن به کشورهای همسایه، تأمین مالی و استقرار فناوری‌های مدیرت پسماند، مشارکت و سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری و توسعه گردشگری در مسیر جاده ابریشم. سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه احداث پارک‌های فناوری مشترک.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7390/1/547998/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها