سعید رسولی، مدیرعامل راه‌آهن در گفت‌و‌گو با «ایران» خبر داد

7 میلیون تن ظرفیت ترانزیت راه‌آهن زاهدان-چابهار


روز گذشته ریل‌گذاری راه‌آهن چابهار-زاهدان، به‌عنوان یکی ازمهم‌ترین مسیرهای ریلی کشور آغاز شد. اهمیت راهبردی و استراتژیک سواحل مکران و بندر چابهار و بهره‌برداری حداکثری از سواحل مکران با تأمین زیر ساخت‌ها و فعالیت‌های اقتصادی برای ایجاد اشتغال و رفع فقر از منطقه، اهمیت این پروژه ملی را دو چندان کرده است. تکمیل کریدورهای ترانزیتی، برای تکمیل مسیر جنوب به‌شمال در دستور کار دولت قرار گرفته است و در سال‌های اخیر بخش‌هایی از این مسیر به بهره‌برداری رسیده است. خط زاهدان-چابهار، از مهم‌ترین بخش‌های راه‌آهن جنوب است که تکمیل آن دسترسی کشورهای عضو CIS به جنوب و همچنین کاهش زمان حمل بار از جنوب به روسیه و کشورهای دیگر در اروپا را تسهیل می‌کند.
 راه‌اندازی مسیر ریلی زاهدان به چابهار، تکمیل کریدور ریلی شرق کشور، اتصال چابهار به شبکه ریلی و اتصال آسیای میانه به آبهای آزاد میسر می‌شود. اتصال بندر استراتژیک چابهار با خط آهن به شبکه ریلی در زاهدان از اهمیت بالایی برخوردار است، اما امتداد آن از زاهدان به زابل، بیرجند، تربت حیدریه و نهایتاً از طریق مشهد، به‌خط آهن سرخس در شمال شرق کشور برای توسعه ترانزیت کالا از کشورهای آسیای میانه، روسیه، حاشیه دریای خزر و قفقاز و همچنین اتصال آن به افغانستان از طریق راه‌آهن خواف-هرات از اهمیت بالاتری برخوردار است.این مسیرها نیز در حال حاضر در دست ساخت است. سعید رسولی، مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به آغاز ریل‌گذاری مسیر زاهدان-چابهار گفت: ریل‌گذاری این مسیر روز گذشته با حضور وزیر راه و شهرسازی در سیستان و بلوچستان شروع و از سمت زاهدان آغاز شد.
رسولی افزود: این پروژه با مسئولیت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور و پیمانکاری قرارگاه خاتم در حال احداث است.طول مسیر 628 کیلومتر است و مسیر بسیار مهم و استراتژیک است. مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به اهمیت کریدور ریلی زاهدان-چابهار گفت: دلیل اهمیت این خط این است که کریدور در مسیر خط شمال-جنوب قرار می‌گیرد و کشورهای حوزه CIS بخصوص کشورهای محصور در خشکی مانند تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان را به دریا متصل می‌کند و این اولین خط ریلی است که در کشور به بندر اقیانوسی چابهار متصل می‌شود.
رسولی گفت: بندر چابهار از امتیازات ویژه‌ای برخوردار است که اتصال آن به ریل این امتیازات را افزایش می‌دهد. در حال حاضر از زاهدان به شبکه ریلی متصل هستیم و با انجام 628 کیلومتر خط جدید، خط کامل می‌شود و نقش مهمی در حمل‌ونقل بار و مسافر بویژه در بخش بار در کشور و منطقه ایفا می‌کند. به گفته رسولی قرارداد پروژه 42 ماهه است که با حمایت رهبری و اختصاص 300 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای این طرح، پروژه سرعت گرفته است. همچنین از جبهه‌های دیگری هم بزودی ریل‌گذاری مسیر شروع می‌شود و این مسیر جزو اولویت‌های اول حمل و نقلی در کشور است. مدیرعامل راه‌آهن در خصوص پیش‌بینی حمل بار در مسیر زاهدان- چابهار گفت: در محور تقاضای بار زیادی هم از کریدور ترانزیتی هند به روسیه و هم حمل بارهای ترانزیتی از سمت CIS به چابهار برای صادرات وجود دارد. پوشش تقاضا در منطقه زیاد است و پیش‌بینی ما حمل 7 میلیون تن بار از این خط است. به‌گفته رسولی پروژه ریلی زاهدان-چابهار با منابع دولت تأمین می‌شود و قرارگاه خاتم هم پیمانکار آن است. رسولی همچنین به پروژه دیگر منطقه یعنی راه‌آهن افغانستان اشاره کرد و گفت: اتصال راه‌آهن ایران به افغانستان امسال به اتمام می‌رسد و بهره‌برداری از آن شروع می‌شود. وی افزود: هدف اصلی مسیر ریلی جدید اتصال چابهار به شبکه ریلی از طریق زاهدان است. همچنین دیگر هدف این است که بتوانیم با احداث این مسیر بخشی از کریدور شمالی – جنوبی در شرق کشور را تکمیل کنیم. مدیرعامل راه‌آهن با تأکید بر اینکه با بهره‌برداری از این مسیر ریلی زمینه توسعه اقتصادی منطقه مکران و جنوب شرق کشور که کمتر توسعه یافته‌اند فراهم خواهد شد، گفت: از طریق مسیر ریلی چابهار، ترانزیت به کشور افغانستان که تنها مسیر دریایی از این راه خواهد بود، در آینده ترانزیت به کشورهای آسیای میانه را به این شکل انجام خواهیم داد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7388/1/547806/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها