سخنگوی دولت:

برنامه‌ای برای افزایش قیمت گازوئیل وجود ندارد





گروه سیاسی/ سخنگوی دولت روز گذشته اعلام کرد که دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت گازوئیل ندارد. علی ربیعی که در نشست هفتگی خود با خبرنگاران سخن می‌گفت، رویکرد تازه دولت درباره کرونا را نظارت و کنترل بیشتر اعلام کرد و با اشاره به گشایش‌ها در کسب و کارها و زندگی مردم، گفت که حفظ توأمان نان و جان، رویکرد دولت است که سایر کشورهای دنیا هم به این سمت رفته‌اند. سخنگوی دولت درعین حال اعلام کرد که مطابق گزارش‌ها، در ۱۰۳ مورد از  آتش‌سوزی‌های اخیر، نیت عمدی  یا به صورت سهل‌انگارانه یا آگاهانه وجود داشته و حدود ۱۵۰ نفر مظنون شناخته شدند.
به گزارش ایرنا، سخنگوی دولت در واکنش به سؤالی درباره برنامه دولت برای افزایش قیمت گازوئیل با بیان اینکه دولت برنامه‌ای در این زمینه ندارد، گفت: براساس قانون بودجه سال ۹۹، هنوز پیش‌بینی در این زمینه صورت نگرفته است، لذا دولت نیز برنامه‌ای در این باره ندارد.
ربیعی همچنین استقرار دولت الکترونیک را مورد تأکید همیشگی رئیس جمهوری دانست و افزود: این هفته یک گام دیگر در توسعه دولت الکترونیک برداشته شد که باعث حذف حداقل ۳ میلیون مراجعه حضوری مردم به دستگاه‌های دولتی برای دریافت خدمات شد. او ادامه داد: گاهی کار مردم در معاملات املاک و پرداخت مالیات تا بیش از یک هفته طول می‌کشید، اما با اتصال سازمان ثبت اسناد به زیرساخت‌های دولت الکترونیک این مراحل حذف شده و استعلام مالیات در کمتر از یک دقیقه در دفاتر اسناد رسمی انجام می‌شود.
سخنگوی دولت با اشاره به گزارش وزیر اقتصاد و دارایی از افتتاح پنجره واحد سرمایه‌گذاری‌ در جلسه گذشته دولت گفت: بر اساس این گزارش زمان ثبت شرکت‌ها از ۷۲ روز به ۷۲ ساعت کاهش یافته است که یک اقدام مهم برای استقرار دولت الکترونیک و رفع موانع سرمایه‌گذاری است و این سیاست‌ها تا سال ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت.
بررسی حقوق بازنشستگان
پس از نهایی شدن حداقل دستمزد
ربیعی در ادامه، بررسی دوباره حقوق بازنشستگان تأمین ‌اجتماعی را منوط به حداقل دستمزد شورای عالی کار برای کارگران دانست، اما اضافه کرد: پیش‌بینی می‌کنم حداقل دریافتی بازنشستگان، ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان تعیین خواهد شد و به سنتی که هر سال عمل می‌کردیم، احتمالاً امسال نیز عمل خواهد شد.
او با اشاره به اینکه به زودی این تفاهم صورت خواهد گرفت، برای انجام همسان سازی حقوق در سال جاری ابراز خوشبینی کرد و گفت: شرکت‌هایی که باید تأمین مالی بشوند، معرفی شده‌اند که باید در اختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار بگیرند. سازمان تأمین اجتماعی با آمادگی کامل امسال موضوع همسان‌سازی را دنبال خواهد کرد و ما هم بحث همسان‌سازی را اجرایی خواهیم کرد و این هم به حداقل دستمزد اضافه خواهد شد.
سخنگوی دولت همچنین از احتمال بازنگری و افزایش در میزان بن خواربار و حق مسکن بازنشستگان خبر داد و افزود:  علاوه بر اینکه برنامه همسان‌سازی قطعی و چارچوب آن نیز آماده شده و به محض اقداماتی در انتقال سهام امسال این را هم خواهیم داشت. سازمان برنامه هم اقدام خود را انجام داده است و شرکت‌ها را هم مشخص کرده است. برخی از منابع، خود تأمین اجتماعی خواهد بود.
ربیعی درباره افزایش حق مسکن کارگران به ۳۰۰ هزار تومان و کاهش حق سنوات نیز با بیان اینکه آنچه صورت گرفته به نفع کارگران و مورد درخواست آنان بوده است، ادامه داد: این افزایش به کارگران جدید و بدون سابقه کمک می‌کند، با تصمیمی که اتخاذ شد و با افزایش حق مسکن، مزد کارگران حدود ۸ درصد افزایش پیدا کرد. الان حداقل دستمزد به یک میلیون و ۹۱۱ هزار تومان رسید و مجموع دریافتی کارگران با دو فرزند ۴۴.۴ درصد افزایش پیدا کرد.
او در ادامه درباره وضعیت کارگران ساختمانی نیز از اعطای وام ۳ میلیونی معیشت به افراد فاقد بیمه خبر داد و تأکید کرد که با تصمیم ستاد اقتصادی دولت که باید به تأیید ستاد ملی مقابله با کرونا نیز برسد، بیمه بیکاری نیز مشمول این کارگران خواهد شد.
پرداخت یارانه به متولدان جدید
تغییر نکرده
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری با اشاره به مصوبه دولت درباره «یارانه موالید جدید» و انتقادهای برخی رسانه‌ها گفت: در این مصوبه نحوه پرداخت یارانه به موالید جدید مانند سال‌های گذشته است و تغییر نمی‌کند و جای نگرانی هم نیست.
او اضافه کرد: آنچه در این مصوبه وجود دارد، موضوع شناسایی و تأیید مشمولان دریافت یارانه نقدی است، که مثلاً اگر پرداخت یارانه به خانواده حذف شود، اما قصد داریم به فرزند جدید خانواده یارانه پرداخت شود، این موضوع در وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی بررسی شود که اگر در فهرست حذفی خانواده‌هایی که مجلس تصویب کرده است قرار دارند، از هم اکنون یارانه پرداخت نکنیم.
آمار کشته‌های آبان ماه دقیق است
سخنگوی دولت درباره اعلام تعداد کشته‌های حوادث آبان ماه گذشته، با بیان اینکه مسئولیت اعلام این آمار به عهده قوه قضائیه است، اظهار کرد: اما برای آن که افکار عمومی در این زمینه روشن شود، وزیر کشور در رسانه ملی آمار را کامل با تناسب‌ها و بر اساس آمار استخراجی، گزارش داد. البته بهتر بود یک دستگاه نظارتی آمارها را  اعلام کند که «مجتبی ذوالنوری» رئیس کمیسیون امنیت ملی وقت مجلس شورای اسلامی به عنوان یک دستگاه نظارتی آمار را اعلام کرد.
به گفته ربیعی، مبنای اصلی این آمار گزارش پزشکی قانونی بود و ناظر به حوادث، درگیری‌ها، جزئیات و دسته‌بندی شرایط منجر به جان باختن افراد، ارائه شده است. آمار پزشکی قانونی دقیق و قابل اتکا است و بر اساس آن مشخص است که چه تعدادی و به چه شیوه‌ای در حوادث آبان ماه جان باخته‌اند.
۳۷۴ فقره آتش‌سوزی از اول فروردین
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری با بیان اینکه آتش‌سوزی‌های اخیر در جلسه یکشنبه و جلسه قبلی دولت مورد بحث قرار گرفت، اظهار کرد: از اوایل فروردین تا ۱۷ خرداد، ۳۷۴ فقره در عرصه‌های طبیعی حریق اتفاق افتاد. ۶ مورد از این حریق‌ها عمدتاً در استان کهگیلویه، خراسان و منطقه گچساران، بهبهان، خوزستان و دشتستان بوشهر اتفاق افتاده بود که به دلیل صعب‌العبور بودن، حریق به سختی مهار شد.
ربیعی گفت: آنچه که من مطلع شدم در ۱۰۳ مورد از این آتش‌سوزی‌ها نیت عمدی، به صورت سهل‌انگارانه یا آگاهانه بود، ۱۵۰ نفر مظنون نیز شناخته شده و مورد پرسش قرار گرفته‌اند که اطلاعات کامل آن را قوه قضائیه باید اعلام کند.
او از اختصاص اعتبار ۱۵ میلیارد تومانی به سازمان جنگل‌ها برای تأمین هزینه‌ اطفای حریق جنگل‌ها و نیز اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی به وزارت دفاع برای سوخت هواپیماها و هلی‌کوپترها خبرداد و افزود: همچنین ۲ میلیارد تومان برای خرید ایستگاه ویژه حمل آب اختصاص داده شد، همچنین ۱۰ هزار نیروی واکنش سریع از مجموع نیروهای نظامی، بسیج، مردمی، جنگلبانی و محیط زیست پیش‌بینی شده تا آموزش‌های لازم را بگذرانند که لباس‌های مخصوص هم خریداری و در اختیارشان قرار گرفت.
تداوم سیاست حفظ جان و نان
سخنگوی دولت همچنین رویکرد دولت نسبت به کرونا را حفظ جان مردم در مقابل بیماری، افزایش ظرفیت مراکز درمانی بر میزان شیوع و همینطور راه‌اندازی اقتصاد و مقابله با بیکاری‌های ناشی از کرونا اعلام کرد و گفت: چرخ اقتصادی زندگی مردم باید بچرخد و خللی در زندگی روزمره مردم وارد نشود، با اعتقاد به این امر، موضوع استانداردسازی زندگی، کار و حرکت اجتماعی مبتنی بر بهداشت و سلامت و مقابله با کرونا استراتژی اساسی مرحله جدید مواجهه ستاد مقابله با کرونا با آثار و عواقب و همچنین بیماری کووید ۱۹ است.
سخنگوی دولت، بازگشایی مراکز فرهنگی، سینماها، کنسرت‌ها، مراکز تفریحی، کلاس‌های آموزشی، آموزشگاه‌های تخصصی و خصوصی، مهدکودک‌ها و مراکز گردشگری را براساس همین استراتژی دانست و تأکید کرد: اما آنچه مهم است پروتکل‌های سختگیرانه لازمه این مرحله است و پروتکل‌های متعدد و نظارت‌های سختگیرانه را اتخاذ کرده‌ایم و آنها را دنبال خواهیم کرد.
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری تأمین نیازهای بهداشت و درمان و افزایش آزمایشگاه‌ها را نخستین اقدام برشمرد و گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تعداد آزمایشگاه‌ها از هزار و 200 به 2 هزار مورد افزایش خواهد یافت. گسترش امکانات زیرساختی مانند تخت‌های آی‌سی‌یو و سی تی اسکن‌ها در همه استان‌ها در حال پیگیری است. علاوه بر این ۵۰ هزار متخصص و فوق تخصص و اعزام 3 هزار متخصص در بخش‌های مختلف در مناطق محروم و تقویت شبکه بهداشت از استراتژی‌های ما است که به جد دنبال خواهد شد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7365/1/545105/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها