«ایران» از آخرین جزئیات فروش سهام عدالت گزارش می دهد

سهامداران عدالت از شنبه به بانک‌ها مراجعه کنند


‌‌از روز شنبه 10 میلیون سهامدار عدالتی که روش مدیریت مستقیم را برای سهام خود انتخاب کرده اند می توانند با مراجعه به بانکی که شماره شبای آن را برای دریافت سود سال های قبل اعلام کرده اند، درخواست فروش 30 درصد از سهام عدالت خود را ارائه کنند.
درحالی که قرار بود از دیروز بانک ها پذیرای سهامدارانی باشد که قصد فروش سهام خود را دارند، اما گزارش های رسیده حاکی است که بانک ها آغاز ثبت درخواست فروش سهام را به روز شنبه آینده یعنی دهم خرداد موکول کرده اند. این درحالی است که اکثر کارشناسان اعتقاد دارند که نگهداری سهام عدالت نسبت به فروش آن ارجحیت و نفع مادی بیشتری دارد. در طول 10 سال گذشته ارزش سهام عدالت 11 تا 15 برابر رشد کرده است و کسانی که آن را نگهداری می کنند سود بیشتری کسب خواهند کرد.
سرانجام پس از حدود 13 سال و گذشت 10 سالی که برای پرداخت اقساط سهامداران از محل سود شرکت ها سپری شد، با ابلاغ مقام معظم رهبری در ۹ اردیبهشت امسال سهام عدالت آزاد شد. طبق اطلاعات ارائه شده از سوی سازمان خصوصی سازی هم اکنون بیش از 49 میلیون سهامدار عدالت در کشور وجود دارند که با توجه به فوت حدود 2 میلیون نفر از آنها درحال حاضر تعداد سهامداران به 47 میلیون نفر می رسد. البته وراث فوت شدگان می توانند پس از طی مراحل اداری و انحصار وراثت برای دریافت سهام عدالت فوت شدگان اقدام کنند.
درهمین راستا از روز دهم اردیبهشت ماه سازمان خصوصی سازی در سایت سهام عدالت امکان انتخاب دو روش را برای سهامداران عدالت فراهم کرد. روش مدیریت مستقیم که با انتخاب آن افراد خود عاملیت فروش سهام خود را دراختیار گرفته اند و روش غیرمستقیم که همچنان سهام در اختیار شرکت های سهام عدالت استانی باقی می ماند و از سود سالانه آن برخوردار می شوند تا پس از پذیرش این شرکت‌ها در بورس مالکیت سهام را دراختیار بگیرند.
پس از پایان مهلت تعیین شده در مجموع از 49 میلیون سهامدار، 10 میلیون نفر روش مستقیم را انتخاب کردند و از 6 تا 10 خرداد کسانی که قصد فروش 30 درصد از سهام عدالت خود را دارند می توانند با مراجعه به بانک فرم های مربوطه را تکمیل تا کارگزاری بانک به نیابت از آنها اقدام به فروش سهام کرده و مبلغ آن را در اولین فرصت به حساب آنها واریز کند. براساس اعلام شرکت سپرده گذاری مرکزی، افرادی که به بانک مراجعه می‌کنند باید تعهد فروش یکجای سهام خود را در بانک ارائه دهند و از تاریخ ۱۰ خرداد، سهام افرادی که به بانک‌ها سفارش داده‌اند به فروش می‌رسد. همچنین افرادی که روش غیر مستقیم را انتخاب کردند به محض اینکه شرکت‌های سرمایه گذاری استانی در بورس یا فرابورس پذیرش شوند می‌توانند سهام خود را بفروش برسانند. طبق اظهار سازمان خصوصی‌سازی تا پیش از آزادسازی سهام عدالت حدود پنج میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت، شماره شبا خود را در سامانه ثبت نکرده بودند که از زمانی که بحث آزادسازی سهام عدالت مطرح شده ثبت کد شبا سرعت گرفته است. با این حال حتی کسانی که شماره شبای آنها تایید نشده است هم می توانند برای فروش 30 درصد از سهام خود به بانک مراجعه کنند. همچنین سهامدارانی که زیر سن قانونی(۱۸ سال) قرار دارند نیز پدر یا قیم می‌تواند نسبت به آزادسازی و فروش سهام عدالت آنها اقدام کند.برای کسانی که روش مستقیم را انتخاب کنند کد بورسی صادر می‌شود و سپس باید در سامانه سجام فرآیند احراز هویت را انجام دهند.  بر اساس این تصمیم برای افرادی که روش آزادسازی مستقیم سهام عدالت را انتخاب کنند، سهام تمام ۳۶ شرکت بورسی سهام عدالت در پورتفو کدبورسی آنها قرار می‌گیرد و می‌توانند این سهم‌ها را بفروشند یا با نگاهی بلند مدت، نگهداری کنند. همچنین بنابر گفته مسئولین قرار است مابه ازای 13 شرکت غیربورسی به تمامی سهامداران، سهام شرکت‌های سرمایه گذاری استانی داده می‌شود بنابراین ارزش نهایی رقمی بالاتر از رقم محاسبه خواهد شد اما به دلیل اینکه هنوز در بورس پذیرش نگرفته‌اند امکان قیمت گذاری آن وجود ندارد. کسی که روش مستقیم را انتخاب کند، از طریق سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت به نسبت میزان سهم در اختیار در 13 شرکت غیر بورسی هم سهیم خواهد بود، ظرف چهار تا 6 ماه آینده همه شرکت‌های سرمایه‌پذیر عدالت که خارج از بورس هستند وارد بورس خواهند شد. طبق اطلاعات ارائه شده، هر فرد سهامدار عدالت در حال حاضر 8951 سهم به صورت مشاع از 35 شرکت حاضر در بورس دارد که ارزش روز سهام عدالت حدوداً 97 میلیون و 773 هزار و 288 ریال برآورد می‌شود.
‌دستور تسریع در فرآیند آزادسازی سهام عدالت
در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، رئیس‌جمهور درباره سرعت بخشیدن به فرآیند آزادسازی، مدیریت بازار سرمایه و فعال‌سازی در جهت حراست از حقوق صاحبان سهام عدالت تذکراتی داد. در یکصد و سی و هشتمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت تاکید شد فرآیند واگذاری و شکل عرضه مستقیم سهام به گونه ای باشد که منجر به کاهش تصدی گری و در نهایت واگذاری مدیریت دولتی شود.
در این جلسه که روز سه شنبه به ریاست حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری تشکیل شد، وزیر امور اقتصادی و دارایی از برنامه واگذاری شرکت های دولتی و زیر مجموعه بانک‌های دولتی در بازار بورس گزارش داد.
همچنین در گزارش جداگانه ای، وزیر اموراقتصادی و دارایی روند آزاد سازی سهام عدالت به مردم را تشریح  کرد و رئیس جمهوری نیز درباره سرعت بخشیدن به فرآیند آزاد سازی، مدیریت بازار سرمایه و فعال سازی در جهت حراست از حقوق صاحبان سهام عدالت تذکراتی داد. در این جلسه همچنین گزارش دیگری در خصوص تشکیل صندوق های سرمایه گذاری معامله پذیر(etf) به عنوان نخستین تجربه دولت در ابعاد مختلف و چگونگی واگذاری آن مطرح و بررسی شد که در نخستین عرضه، سه میلیون و 500 هزار نفر مشارکت داشته اند.
در ادامه این جلسه با توجه به برنامه جامع دولت برای جهش تولید کشور در ابعاد مختلف، موضوع امنیت غذایی با اتکا به تولید داخل مورد بحث قرار گرفت.در همین زمینه وزیر جهاد کشاورزی گزارشی از برنامه تولید کالاهای اساسی و چگونگی خرید تضمینی محصولات کشاورزی ارائه کرد. براساس تصمیم این جلسه، تأمین با کیفیت نهاده ها و چگونگی حمایت از کشاورزان ازجمله خرید بهنگام محصولات و تنظیم بازار باید به گونه ای باشد که ضمن حمایت از تولید با کاهش هزینه های مبادله، کالاهای تولیدی به قیمت عادلانه دراختیار مصرف کننده قرار گیرد.‌‌‌



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7356/1/544177/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها