گزارشی از فضای این روزهای فوتبال ایران که در کش و قوس مخالفان و موافقان است

تهدید به کناره گیری، استقبال از بقای فوتبال





گروه ورزش/ در حالی که تیم‌ها در حال انجام تست‌های غربالگری کرونا هستند نتایج آزمایش‌ها فعلاً حاکی از این است که اعضای چند تیم مبتلا به کرونا هستند. روز دوشنبه سهیل مهدی، مسئول کمیته برگزاری مسابقات سازمان لیگ اعلام کرد که اگر تیمی بیش از 5 بازیکنش به کرونا مبتلا باشند بازی‌هایش معوق می‌شود. این صحبت‌ها در حالی مطرح شد که تست 5 بازیکن گل گهر سیرجان، 2 عضو تدارکات پرسپولیس، 2 عضو شهرخودرو و 5 نفر از اعضای تیم فولاد خوزستان در روزهای گذشته مثبت اعلام شد و مسئولان یکی، دو باشگاه هم صحبت از مشکوک بودن تعدادی از اعضای تیم‌شان به کرونا کرده‌اند. در شرایطی که تیم‌ها با کسب مجوز، تمرینات را آغاز کرده‌اند تا بارقه‌های امید میان فوتبالدوستان برای از سرگیری فوتبال زنده شود، باشگاه‌های شهرخودرو، تراکتور، ماشین‌سازی و نساجی دوشنبه شب در نامه‌ای به وزیر ورزش و جوانان خواستار پاسخگویی دقیق این وزارتخانه و فدراسیون فوتبال در رابطه با تصمیم ادامه لیگ برتر فوتبال در شرایط کرونایی شدند. آنها دراین نامه تأکید کرده‌اند: «در صورت برگزاری مسابقات با شرایط فعلی و عدم توجه به‌نظرات کارشناسی خانواده فوتبال اعلام می‌دارد که به جهت حفظ سلامت بازیکنان، مربیان، کادر تیم‌های باشگاهی، خانواده آنان و به تبع آن سلامت جامعه، از قبول دستورات خارج از چارچوب، غیرکارشناسی و غیرقانونی اتخاذ شده از سوی وزارت مربوطه و فدراسیون فوتبال معذور بوده و از حضور در ادامه مسابقات تا زمان مهیا شدن کلیه شرایط انصراف خواهیم داد.»
پروتکل برگزاری لیگ برتر بدون تماشاچی
محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در مورد برگزاری لیگ‌های فوتبال توضیحاتی ارائه و اظهار داشت:«برگزاری مسابقات فقط در لیگ برتر و دسته یک خواهد بود و مسابقات استانی، دسته 2 و 3 منتفی است و انجام ماساژ برای فوتبالیست ممنوع است. سرویس بهداشتی باید گندزدایی شود و توصیه می‌شود از وسایل نقلیه مانند اتوبوس استفاده نشود و افزایش تعداد اتوبوس‌ها صورت گیرد و دوش گرفتن ورزشکاران در منزل انجام شود، برنامه مسابقات 3 الی 4 هفته پس از تمرینات و بدون تماشاچی خواهد بود. اگر یک مورد تست پی سی آر ورزشکاران مثبت شد از حضور منع می‌شود و اگر تست مثبت به 5 نفر از یک تیم افزایش یابد تیم اجازه تمرین نخواهد داشت.»
 جام یا جان؟
در این میان، فرهاد حمیداوی مالک باشگاه شهرخودرو و سهیل مهدی سرپرست مسابقات لیگ برتر سازمان لیگ در خصوص شرایط برگزاری لیگ با هم به مناظره پرداختند. حمیداوی با اشاره به نامه انصراف باشگاه شهرخودرو به وزارت ورزش اظهار داشت: «شرایط به‌دلیل ویروس کرونا خوب نیست. ما زیرساخت و شرایط بوندس‌لیگا و سایر لیگ‌های اروپایی را نداریم. از همه می‌خواهم نگویند ما مثل بوندس‌لیگا هستیم. ما خوزستان که نمی‌توانیم برویم، در مشهد شرایط قرمز است، تیم گل‌گهر باید به قرنطینه برود. می‌شود به من بگویید در حال چه کاری هستیم؟ وقتی 15 تیم نامه می‌زنند که شرایط برگزاری مسابقه نیست، والله این امکان وجود ندارد. برویم در فدراسیون همه مدیرها جمع شویم. من اولین نفر هستم که امضا می‌کنم یک تیم قهرمان شود. اگر این اتفاق رخ دهد امنیت بچه‌های مردم به خطر نمی‌افتد. من یک سؤالی دارم، جام یا جان؟» سپس سهیل مهدی در رابطه با مثبت شدن تست کرونای بازیکنان بعد از انجام تست‌های پی‌سی‌آر گفت: «پروتکل‌های مدون‌شده از سوی مقام عالی بهداشت و وزارت بهداشت به باشگاه‌ها ابلاغ شده است. ما در بحث بوندس لیگا وارد نشده‌ایم، فقط گفتیم آن را خوانده‌ایم و مطابق با آنچه استاندارد باشد، بهره‌برداری می‌کنیم. چرا تیم‌ها تمرینشان را پیش از تست کرونا شروع کرده‌اند که به دیگران انتقال پیدا کند و نشود آن را کنترل کرد؟ این عدم اجرای صحیح فرایند بوده است. باید تیم‌ها اول تست را می‌گرفتند، به ما ارسال می‌کردند و می‌دیدیم مرکز معتبری است یا نه. درباره بحث انصراف تیم‌ها ارکان قضایی پاسخ خواهند داد و ما به این موضوع ورود نمی‌کنیم. من فقط امیدوارم همه تیم‌ها را شاداب و سرحال در مسابقات ببینیم.»
استقلالی‌ها با ترس و لرز تمرین می‌کنند
سعید رمضانی، سرپرست تیم فوتبال استقلال هم با اشاره به اینکه بازیکنان تیم هر روز به من می‌گویند چه کسی تضمین می‌دهد که ما دچار بیماری نشویم، افزود: «دوشنبه شب در برنامه فوتبال برتر اعلام کردند که اگر باشگاه استقلال مشکلی بابت برگزاری مسابقات لیگ نداشت اجازه می‌داد دوربین برنامه ما به داخل برود. متأسفانه در یک برنامه زنده هر چه دوست دارند می‌گویند. مثلاً صحبتی شده که تیم‌هایی که به ضررشان است مخالف برگزاری لیگ هستند. میثاقی چون دوربین برنامه‌اش وارد محل تمرین استقلال نشده، آشوب به پا کرده، چرا؟ چون او منافع برنامه‌اش را دیده است. اگر اتفاقی بیفتد آیا مسئولیتی قبول می‌کنند؟ الان می‌گویند اگر 5 بازیکن از یک تیم کرونا گرفته باشند بازی‌های آنها لغو می‌شود اما سؤال من این است اگر بر فرض دو دروازه‌بان یک تیم با این مشکل مواجه شوند چه کار باید کرد؟ چه برنامه‌ای برای این مشکلات وجود دارد؟ اینکه صرفاً یک پروتکل برای باشگاه‌ها بگذارند دوای درد تیم‌ها نیست. ما چگونه می‌توانیم از نظر امکانات به تیم‌های اروپایی برسیم؟ بازیکنان استقلال هر روز با ترس و لرز تمرین می‌کنند. تازه اینها شرایط تمرینات است وای به حال اینکه وارد مسابقات، پروازها و... شویم. اگر فوتبال فقط یک تیم است لیگ را با همان یک تیم برگزار کنند!»
گل محمدی: تعطیل نشدن لیگ بهترین تصمیم بود
یحیی گل محمدی، سرمربی پرسپولیس نیز اظهار داشت:«به نظرم یک تصمیم شجاعانه گرفته شد و علی رغم همه فشارهایی که وجود داشت و خیلی‌ها دوست نداشتند بنابر شرایط خودشان لیگ ادامه پیدا کند، تمرینات ما شروع شد و از بازیکنان یک تست آمادگی جسمانی گرفتیم. به نظرم با انجام تمرینات اختصاصی و داشتن بازی‌های تدارکاتی یک ماه فرصت خوبی برای شروع مسابقات است. نگرانی خاصی وجود ندارد به جز مسائل بهداشتی که برای مرتفع شدن آن هر روز محل تمرین ضدعفونی شده و بچه‌ها چک می‌شوند. هر هفته از بازیکنان تست کرونا می‌گیریم. یک مسأله‌ای که خیلی به شناسایی افراد مبتلا کمک کرده این است که فوتبال شروع شد. خیلی از این افرادی که مشخص شده مبتلا به این ویروس هستند اگر تست نمی‌دادند پنهان می‌ماندند و امکان سرایت در خانواده خودشان بود. درخواستم از همه فوتبالی‌ها(نه به خاطر اینکه در صدر جدول هستیم) این است که فوتبال نباید تعطیل شود.»
اختصاص کیت ارزان تست کرونا به لیگ برتری‌ها
رضا سعیدی، ‌سخنگوی فدراسیون پزشکی ورزشی در مورد پروتکل تهیه شده به منظور از سرگیری رقابت‌های فوتبال ایران اظهار کرد: «وظیفه فدراسیون پزشکی ورزشی تهیه دستورالعمل‌ها و پروتکل‌هاست و بحث از سرگیری لیگ چند وجهی و فنی است و به خود سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال بازمی‌گردد و تصمیم قطعی را در این رابطه فدراسیون فوتبال می‌گیرد و فدراسیون پزشکی ورزشی هیچ گونه دخالتی در این رابطه نمی‌کند. در طول دوره انجام مسابقات که بر اساس دستورالعمل تکلیف شده هر 5 روز یک بار انجام شود، اگر هر تیم را ۲۵ نفر در نظر بگیریم جمعاً ۲۵۰ تست باید انجام شود که در حال حاضر هزینه تست‌ها به‌صورت آزاد ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان است اما در جلسه‌ای که صبح سه‌شنبه در ستاد مقابله با گسترش کرونا در ورزش انجام گرفت قرار شد پس از رایزنی با وزارت بهداشت آزمایش‌ها در آزمایشگاه‌های امین این وزارتخانه انجام شود تا کیت‌ها به‌صورت ارزان‌تر و با تعرفه دولتی در خدمت باشگاه‌ها قرار گیرد تا تحت فشار مالی قرار نگیرند چرا که اطلاع داریم در مضیقه مالی هستند. پروتکل بازگشایی لیگ عیناً مطابق بوندس‌لیگا نیست.» سعیدی در رابطه با بحث پروازهای چارتری برای تردد تیم‌ها نیز گفت: «چنین مسأله‌ای در دستورالعمل نیامده و صرفاً رعایت نکات لازم در پروازها مطرح است و این نیز یک دستورالعمل جهانی است و اگر فردی بخواهد از جایی به جای دیگری منتقل شود چه از مسیر هوایی و چه زمینی باید به پروتکل‌های جهانی توجه کند. خوشبختانه در حال حاضر هتل‌های کشور خیلی شلوغ نیست و می‌توان تخفیف‌های خیلی خوبی در این زمینه گرفت اما باز هم تأکید می‌کنم برخی دستورالعمل‌ها جهانی است و باید رعایت شود.»

برش
تصمیم برگزاری یا تعطیلی لیگ بر عهده کیست؟

مهدی علی‌نژاد، معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد: «متولی تصمیم‌گیری در خصوص سرنوشت لیگ‌ برتر فوتبال ایران، فدراسیون‌های فوتبال و پزشکی ورزشی هستند. هرچند در این رابطه فعلاً تیم‌ها در فاز تمرین قرار دارند و لیگ هنوز شروع نشده است. جلسات ستاد مقابله با گسترش کرونا در ورزش با حضور وزیر ورزش و جوانان و سایر مسئولان ارشد این وزارتخانه، مسئولان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و مسئولان فدراسیون پزشکی- ورزشی برگزار می‌شود و در صورتی که قرار باشد در مورد فوتبال ایران و بویژه لیگ برتر تصمیم‌گیری صورت گیرد مسئولان سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال نیز حضور خواهند داشت.»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7356/14/544114/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها