حافظ منافع امریکا در ایران باز هم احضار شد

هشدار به ماجراجویی ضد ایرانی در دریای کارائیب




مانع‌تراشی امریکا برای عبور و مرور تانکرهای ایرانی حامل سوخت به ونزوئلا به اعتراض گسترده دیپلماتیک مقام‌های ایرانی انجامید. در حالی که شماری از نفتکش‌های ایرانی در هفته‌های اخیر با هدف سوخت‌رسانی به ونزوئلا بنادر ایران را ترک کرده‌اند، امریکا چند ناو جنگی را به سمت دریای کارائیب روانه کرده تا از رسیدن تانکرهای ایرانی به مقصد ممانعت به عمل آورد. اعزام چند ناو به همراه یک هواپیمای شناسایی دریایی به دریای کارائیب از جمله اقدامات اخیر واشنگتن علیه ایران بوده است.  در پی همین تحرکات بود که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در نامه‌ای هشدارآمیز به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، به مزاحمت امریکا در مسیر انتقال سوخت ایران به ونزوئلا هشدار داد. به گزارش ایرنا، ظریف در این نامه اقدامات امریکا را دزدی دریایی توصیف کرد و ضمن یادآوری مسئولیت دولت امریکا در برابر پیامدهای هرگونه اقدام غیرقانونی، بر حق ایران برای اتخاذ تدابیر مناسب و ضروری در مقابله با این تهدیدات تأکید کرد. پیش از آن سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه هم با احضار سفیر سوئیس در تهران به عنوان کشور حافظ منافع امریکا درباره هرگونه اقدام احتمالی امریکا در این زمینه هشدار داده بود. عراقچی روابط تجاری ایران و ونزوئلا را روابطی کاملاً مشروع و قانونی دانست و گفت: «توسل به اقدامات قهری و یا دیگر رفتارهای قلدرمآبانه از سوی امریکا تهدیدی برای آزادی کشتیرانی و تجارت بین‌المللی و جریان آزاد انرژی بوده و تجلی آشکار دزدی دریایی و نقض فاحش حقوق بین‌الملل و مغایر با اهداف و اصول مندرج در منشور ملل متحد به شمار می‌آید.»
در همین حال سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز با بیان اینکه توصیه‌های لازم به امریکایی‌ها درباره کشتی‌های ایرانی داده شده، تصریح کرد: «امیدواریم امریکایی‌ها دست به کار احمقانه‌ای نزنند، چون قطعاً با پاسخ ایران مواجه خواهند شد.»
موسوی افزود: «تجارت آزاد بین کشورها به رسمیت شناخته شده است. اینکه امریکایی‌ها از کشوری خوششان نمی‌آید و تحریم‌هایی را وضع کردند، دلیلی نمی‌شود تحریم‌های غیرقانونی را یکجانبه اعمال و دیگران را تشویق و تهدید کنند که از تحریم‌های آنها پیروی کنند.»
سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه دنیای آزاد و مستقل قطعاً چنین اقدامی را نمی‌پذیرد، اظهار داشت: «ما توصیه‌های لازم را به امریکایی‌ها از طریق سفیر سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع و هم نمایندگی ایران در سازمان ملل و همچنین نامه ظریف به گوترش را دادیم و عواقب هرگونه اقدام نابخردانه‌ای را به عهده دولت امریکا گذاشتیم و امیدواریم دست به هیچ حماقتی در این زمینه نزنند.»
علی ربیعی، سخنگوی دولت هم در نشست خبری روز گذشته خود در واکنش به کارشکنی امریکا علیه نفتکش‌های ایرانی گفت: «هیچ کشوری ملزم به رعایت تحریم‌های یکجانبه امریکا نیست و ما هم مایل به داشتن رابطه تجاری و مبادله نفت با ونزوئلا هستیم. ما می‌خواهیم از عدم راهزنی دولت امریکا که مسبوق به سابقه است مطمئن شویم و امیدواریم که جامعه جهانی هم در این زمینه کارهای لازم را انجام دهد.»
وی افزود: «امیدواریم امریکا دچار چنین خطایی نشود و البته که ما در صورت هرگونه اقدامی در این زمینه تمام گزینه‌ها را برای خود محفوظ می‌دانیم و به فراخور آن واکنش نشان خواهیم داد.»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7350/2/543653/2
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها