گزارش «ایران» از حذف کارگزاری‌های بیمه‌ای از فهرست بازرسی کارگران ساختمانی

حذف تلفنی بیمه کارگران ساختمانی توسط منشی‌ها!




پرستو رفیعی
خبرنگار‌
حذف کارگزاری‌های تأمین اجتماعی از فهرست بازرسی کارگران ساختمانی کل کشور خبری امیدوار کننده برای کارگران ساختمانی به شمار می‌آید که طی بخشنامه‌ای از سوی سازمان تأمین اجتماعی ابلاغ شده است. واگذاری مسئولیت صحت‌سنجی هویت صنفی متقاضیان استفاده از سهمیه بیمه کارگران ساختمانی به کارگزاری‌‌ها موضوعی بود که از دو سال پیش آغاز شد و از همان ابتدا مورد انتقاد انجمن‌های صنفی کارگران قرار گرفت. چراکه طبق ماده ۱۳۱ قانون کار، تمام امورات کارگران ساختمانی از جمله بیمه و بازرسی به انجمن‌های صنفی محول شده است. از سوی دیگر به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران و فعالان این حوزه، شیوه غلط بازرسی کارگزاری‌ها و ناآگاهی آنها از شرایط این گروه از کارگران به حذف بیمه کارگران ساختمانی و تحمیل خسارت جبران‌ناپذیر به این قشر از جامعه منجر می‌شد.
گزارش نادرست، بیمه من را حذف کرد
محمد قاسمی، یکی از کارگران ساختمانی  در گفت‌وگو با «ایران»  در این باره می‌گوید بازرسی‌های نادرست کارگزاری‌ها او را از حق مسلم‌اش یعنی بیمه محروم کرده است. شغل او سیم‌کشی برق ساختمان است. هرچند در کار خود استاد کار است، اما یک کارگر ساختمانی محسوب می‌شود. چرا که سرمایه کافی برای اجاره دفتر کار ندارد و به صورت موردی با ساختمان‌های درحال ساخت همکاری می‌کند. او می‌افزاید: کار من به گونه‌ای است که در سه مرحله انجام می‌گیرد. ابتدا باید لوله‌های مربوط به سیم‌های برق را در دیوارها کار بگذارم. سپس منتظر بمانم تا گچ‌کاری و سنگ‌کاری دیوار انجام شود که حدود ۲ تا ۳ ماه زمان لازم دارد. بعد از این مدت من کلید و پریزها را وصل می‌کنم و سیم‌ها را در محل مخصوص خود جاسازی می‌کنم. در این دو تا سه ماه فاصله زمانی اگر خوش‌شانس باشم، ساختمان دیگری به من پیشنهاد می‌شود درغیراین صورت بیکار می‌مانم. متأسفانه بازرسان کارگزاری‌ها در این فاصله به محل کار من مراجعه و عدم حضورم را به منزله دروغگویی قلمداد کردند. این گزارش نادرست به حذف بیمه من منجر شد. متأسفانه امثال من زیاد هستند و بازرسان کارگزاری‌ها بیشتر کارگران ساختمانی که محل کار خود را با اتمام پروژه تغییر می‌دهند، حذف می‌کنند.
آتیه مطمئنی نداریم
داوود مهدوی هم که ایزوگام کار است و به گفته همکارانش موهایش را در این شغل سفید کرده و در کار خود حرفه‌ای به شمار می‌آید هم سرنوشتی مانند دیگر کارگران ساختمانی دارد. در یک نصف روز کارش را به بهترین شکل انجام می‌دهد، اما بازرسی‌های به قول خودش غیرمتخصصانه او را از داشتن بیمه به عنوان پشتوانه‌ای برای دوران پیری محروم کرده ‌است. او به «ایران» می‌گوید: ای کاش بازرسان به جای حضور در محل کار به محل زندگی من مراجعه می‌کردند تا با تحقیقات محلی مطمئن می‌شدند که من کارگر ساختمانی هستم. وی می‌افزاید: با این وضعیت امنیت شغلی ما به خطر افتاده و خانواده‌ام آتیه‌ مطمئنی ندارند.
حذف بیمه  کارگران ساختمانی به صورت غیر تخصصی
اکبر شوکت، عضو هیأت مدیره کانون عالی کارگران نیز در این باره به «ایران» می‌گوید: در مورد بیمه کارگران ساختمانی علاوه بر قانون بیمه آنها، قانون رفع موانع اجرایی بیمه کارگران ساختمانی نیز وجود دارد. به موجب این قانون، کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی و زیرمجموعه‌‌های آن مانند تأمین اجتماعی و همچنین دو نماینده از انجمن صنفی کارگری و کارفرمایی و چهار نماینده مجلس تشکیل شد. با تلاش‌های این کارگروه برای پیشگیری از تخلفات در بازرسی و صحت‌سنجی هویت کارگران ساختمانی، سامانه پالایش بیمه کارگران ساختمانی پیش‌بینی شد که تجربه بسیار موفقی بود. وی می‌افزاید: کلیه کارگران ساختمانی اعم از بیمه شده و متقاضی در این سامانه ثبت‌نام می‌کردند. هر یک از ثبت‌نام شدگان ابتدا توسط ۵۲ بانک اطلاعاتی موجود در سامانه استحقاق سنجی می‌شدند. سپس توسط انجمن‌های صنفی و با استفاده از اپلیکیشنی که روی موبایل‌های کارگران نصب می‌شد و دارای جی‌پی‌اس بود محل کار و منزل کارگر مورد بازرسی قرار می‌گرفت. شوکت با اشاره به اینکه بازرسی و صحت‌سنجی هویت کارگران ساختمانی، در دو مرحله انجام می‌شد، عنوان می‌کند: در این دو مرحله بازرسی ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار نفر که کارگر ساختمانی نبودند اما از بیمه کارگران ساختمانی استفاده می‌کردند، حذف شدند. همچنین از میان نزدیک به ۳۵۰ تا ۳۷۰ هزار متقاضی جدید استفاده از بیمه کارگران ساختمانی تنها حدود ۱۱۰ هزار نفر تأیید شدند. او ادامه می‌دهد: این شیوه بسیار موفق و رضایتبخش بود، اما ابلاغ بخشنامه واگذاری بازرسی‌ها به کارگزاری‌ها از دو سال پیش شرایط را برای کارگران نامناسب کرد. متأسفانه بازرسان کارگزاری‌ها تخصص لازم را نداشتند و در بسیاری از مواقع این منشی‌ها بودند که به صورت تلفنی وضعیت کارگران را بررسی می‌کردند. از سوی دیگر دریافت مبلغ ۱۵ هزار تومان بابت بازرسی هر کارگر باعث می‌شود که گاهی برخی کارگران ۲ تا ۳ بار در سال مورد بازرسی قرار بگیرند. این در حالی است که کار این دسته از کارگران مداوم و روزانه نیست و این بازرسی غیرمتخصصانه متأسفانه به حذف نام بسیاری از کارگران ساختمانی از لیست‌های بیمه منجر شده است. امیدواریم با حذف کارگزاری‌ها از فرآیند بازرسی وضعیت کارگران ساختمانی شرایط به حالت عادی و صحیح بازگردد.
به گفته شوکت بر اساس اعلام مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی بازرسی از کارگران ساختمانی در روز‌های کرونایی ممنوع است و نباید انجام شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7344/5/542859/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها