تشریح فعالیت جامعه هنری در روزهای کرونا توسط معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

هنرمندان مردم را تنها نگذاشتند



حمایت از جامعه هنری در روزهای شیوع کرونا از اولویت‌های معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. معاون هنری وزیر فرهنگ با بیان این مسأله مهم‌ترین فعالیت‌های جامعه هنری ایران را در ایام شیوع کرونا در کشور تشریح کرد.
سید مجتبی حسینی با اشاره به نقش هنرمندان در شرایطی که کشور درگیر شیوع ویروس کروناست، گفت: «هنرمندان و فعالان هنری در این دوره فعالانه و دلسوزانه به شیوه‌های مختلف با مردم همراهی کردند. برخی از هنرمندان با تولید و انتشار آثار یا اجرای آنلاین و هنرمندانی هم با تولید ماسک و تهیه اقلام بهداشتی و مایحتاج برای مردم سعی کردند دشواری این روزها را برای هموطنان کم کنند. موسیقی در این ۲ ماه حضور پررنگی در فضای مجازی داشت و هنرمندان آثاری را تولید و منتشر کردند. کنسرت‌های آنلاین در این شرایط بیشتر مورد توجه و تأمل قرار گرفت و ملزومات و مقتضیات آن روشن‌تر شد.»
حسینی به پویش «مشاهنر» اشاره کرد که با مشارکت هنرمندان رشته‌های مختلف شکل گرفت و اعلام کرد مجموعه معاونت امور هنری سعی کرده زمینه تسهیل اجرای برنامه‌هایی را فراهم کند و ادارات کل و بخش‌های مختلف این معاونت هم فعالیت‌هایی را برنامه‌ریزی و
اجرا کردند.
او از کنسرت‌های آنلاین نوروزخانه که با مجوز و همکاری دفتر موسیقی برگزار شد، کنسرت‌های آنلاین بنیاد رودکی در تالار وحدت و اجرای نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران که در خانه قطعاتی را نواختند نام برد و گفت: «اجرای خانگی ارکستر ملی ایران که قطعه سبکبال زنده یاد استاد حسین دهلوی را نواختند با استقبال مواجه شد و در خارج از کشور نیز بازتاب‌های مناسبی داشت.»
معاون هنری وزیر فرهنگ درباره فعالیت‌های انجمن‌های موسیقی استان‌ها در این ایام گفت: «این انجمن‌ها هم برنامه‌هایی را در فضای مجازی برگزار کردند. کنسرت‌های آنلاین در آذربایجان شرقی، بوشهر، قشم، کرمان، کرمانشاه، هرمزگان و یزد برگزار شد. جشنواره‌های مجازی موسیقی در استان‌های خوزستان، گلستان، کرمانشاه، کردستان و بوشهر متناسب با ظرفیت‌های هر استان برگزار شد و انجمن‌های موسیقی استان‌های اردبیل، بوشهر، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، زنجان هم برای روزهای آینده جشنواره‌های مجازی را برنامه‌ریزی کرده‌اند و مسابقه‌ها و نشست‌های مجازی موسیقی نیز در چند استان برگزار شد.»
حسینی به فعالیت‌های حوزه هنرهای تجسمی هم اشاره کرد و گفت: «هنرمندان تجسمی نیز آثاری را تولید و منتشر کردند که بخشی از این آثار با موضوع کرونا و متأثر از وضعیت امروز جهان و کشورمان است. دفتر هنرهای تجسمی نیز در این مدت فعالیت‌های متعددی داشت. انتشار و معرفی آثار خارجی و ایرانی گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران در فضای مجازی، تولید انیمیشن هفت خوان کرونایی از جمله این برنامه‌هاست.»
برگزاری جشنواره بین‌المللی کاریکاتور «ما کرونا را شکست می‌دهیم» با همکاری دفتر هنرهای تجسمی و نهادهای فرهنگی و هنری با مشارکت کاریکاتوریست‌های ۸۲ کشور در فضای مجازی یکی از این برنامه‌ها بود و بازنمایش نمایشگاه طراحی ۸۰ پرتره از بزرگان فرهنگ، ادب و هنر ایران در فضای مجازی بعد از ۴۲ سال هم از دیگر برنامه‌های حوزه تجسمی بود که در فرهنگسرای نیاوران به‌صورت مجازی برگزار شد و حسینی به آن اشاره کرد.
تئاتری‌ها هم در این ایام فعالیت داشتند و معاون هنری وزیر فرهنگ جشنواره مجازی تئاتر خانوادگی با همکاری دفتر تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی و شهرداری منطقه ۱۱ تهران را به‌عنوان بخشی از این فعالیت‌ها عنوان کرد. جشنواره‌های مجازی نوروزخانه در استان گلستان و جشنواره مجازی نوروز در ایران و آذربایجان در آذربایجان شرقی نیز به گفته حسینی توسط انجمن‌های هنرهای نمایشی این استان‌ها طراحی شد.
او از یک برنامه ویژه کارگروه ساماندهی مد و لباس هم خبر داد. حسینی گفت: «این کارگروه مسابقه طراحی ماسک بهداشتی را برگزار می‌کند. تعدادی از برندهای لباس نیز در این مدت به تولید ماسک، گان و شیلد برای هموطنان پرداختند. گروهی از هنرمندان تئاتر نیز با همکاری بنیاد رودکی کارگاه تولید ماسک را در تالار حافظ فعال کردند.»
حسینی اعلام کرد مجموعه معاونت امور هنری وزارت فرهنگ تلاش می‌کند منابعی را تأمین کند که بتوانند با آن از جامعه هنری
حمایت کنند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7332/1/541643/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها