واکنش سخنگوی دولت به ادعای ترامپ و رسانه‌های فارسی زبان:

تحریم نبودن دارو یک نوع فریبکاری است

- در هیچ دوره‌ای دولت مثل امروز در اتاق شیشه‌ای نبوده است - گزارش دیوان محاسبات همه جانبه نبود

گروه سیاسی/ سخنگوی دولت ادعای دوباره دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا و به دنبال آن فضاسازی رسانه‌های فارسی زبان خارجی مبنی بر تحریم نبودن غذا و دارو را یک نوع فریبکاری دانست و تأکید کرد که ساده‌ترین راه برای پی بردن به واقعیت تحریم دارو و غذا را می‌توان با تلاش برای ارسال این اقلام به داخل فهمید.
علی ربیعی که روز گذشته در نشست خبری سخن می‌گفت، این مطلب را در پاسخ به «ایران» بیان کرد.
او با اشاره به اینکه موضع ترامپ به یک خط عملیات روانی جدید علیه ایران تبدیل شده است، افزود: پول‌های بلوکه شده ما را آزاد نمی‌کنند، اما در مقابل اتهام می‌زنند که می‌خواهند این پول‌ها را طور دیگری هزینه کنند، اما ما حتی جزئیات هزینه کرد پولی که از صندوق توسعه ملی گرفته شده را هم به مردم اعلام می‌کنیم.
ربیعی با بیان اینکه فشار روی بانک‌های جهانی برای کارکردن با ایران زیاد است، اضافه کرد: دولت امریکا پاسخ دهد کدام سیستم بین‌المللی را از تحت فشار خود خارج کرده است؟ می‌گوید می‌توان دارو تأمین کرد اما چگونه پول آن را می‌توان انتقال داد؟ این موضوع نوعی فریبکاری بیشتر نیست.
سخنگوی دولت ادامه داد: اگر یک شهروند عادی در هر کشوری بخواهد اقدامی برای صادرات دارو به ایران انجام دهد با شکست کامل مواجه می‌شود تا جایی که حتی انتقال پول ایرانی‌ها برای اعضای خانواده در خارج از کشور نیز با هزار زحمت انجام می‌شود و از نقل و انتقال بانکی و ابتدایی‌ترین خدمات محروم هستند و بارها و بارها دچار این مشکل شده‌اند. ربیعی، از کسانی که باوجود این شواهد همچنان ادعا می‌کنند که دارو و لوازم بهداشتی مشمول تحریم نیست خواست به این پرسش پاسخ دهند که چرا برای واردات داروهای خریداری شده به ایران به کانال‌های ویژه مانند کانال سوئیس و اینستکس که به زحمت توانست یک مبادله دارو انجام دهد، نیاز هست؟
سخنگوی دولت همچنین با ابراز تعجب از ایرانیانی که در برخی رسانه‌های فارسی زبان مروج این دروغ می‌شوند، گفت: تکلیف صاحبان این رسانه‌ها که برای ناامن کردن روانی جامعه ما ایجاد شده‌اند، مشخص است. بارها گفتم برای مخالف مستقل و بدون وابستگی، احترام قائل هستم، اما حق سلامتی ایرانیان نمی‌تواند به یک موضوع مخالفت تبدیل شود.
ربیعی با اشاره به اینکه این افراد مروج شبکه‌هایی شده‌اند که با پول دشمنان ملت فعالیت می‌کند، خطاب به این دسته از ایرانیان خارج از کشور شعری آذری را قرائت کرد که مضمون آن، به این شرح است: «از پلی که نامرد ساخته است، رد نشو، حتی اگر سیل تو را ببرد/ در سایه روباه نخواب، حتی اگر شیر تو را بدرد.» سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی درباره موضع‌گیری جدید ترامپ مبنی بر تمایل تهران برای مذاکره با واشنگتن، این امر را اظهار نظر شخصی ترامپ دانست و گفت: بارها هم اعلام کردیم که ساکنان کاخ سفید برای ما هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. البته ترامپ مشکلات و فقدان مهارت خود در ارتباط با دنیا و درک نادرست از تحولات منطقه را فرافکنی می‌کند و به نوعی اتهام‌زنی‌های داخلی خود را دنبال می‌کند، این اظهارات هم بهانه‌ای برای سرپوش گذاشتن بر شکست دولت وی در به حرکت در آوردن دیپلماسی سازنده است.
او با بیان اینکه هر رئیس جمهوری، خواه جمهوریخواه یا دموکرات که سیاست‌های شکست خورده امریکا را ادامه دهد ما هیچ گفت‌وگویی با آنان نخواهیم داشت، به رئیس جمهوری امریکا توصیه می‌کنم به جای پیدا کردن مقصرهای خیالی مسیر نادرست خود را تصحیح کند و سپس شاهد وزیدن بادهای تغییر باشد؛ بارها گفته‌ایم تحریم‌ها را بردارید به میز گروه ۱+۵ برگردید.
واکنش ربیعی به گزارش دیوان محاسبات
سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی درباره واکنش‌های دولت نسبت به گزارش دیوان محاسبات درباره تفریغ بودجه و ادعای عادل آذر مبنی بر ارسال نامه‌ای محرمانه به رئیس جمهوری در اسفندماه سال گذشته، اظهارکرد: اظهارات عادل آذر با آنچه بیان شد، متناقض نیست. نامه‌ای به رئیس جمهوری داده شد و رئیس جمهوری هم در همان زمان از دستگاه‌های مختلف خواستند که به این موارد پاسخ دهند.
ربیعی با بیان اینکه دولت کنونی نظارت‌پذیرترین دولت است و در هیچ دوره‌ای مانند امروز دولت در اتاق شیشه‌ای نبود، اضافه کرد: ضمن احترام به رئیس و کارکنان دیوان محاسبات، بحث ما این بود که نوع انتشار این گزارش منجر به اتهام جدید علیه ایران شد. نمی‌گویم در نامه دیوان این بوده که پولی گم شده، اما شکل بیان به گونه‌ای بود که افکارعمومی برداشت کرد این پول گم شده است.
او با بیان اینکه دوستان (دیوان محاسبات) می‌گویند ما ننوشتیم پولی گم شده است، اضافه کرد: اما هر کسی آن را می‌خواند فکر می‌کرد پول گم شده است، برهمین اساس رسانه‌های خارجی هم نوشتند که اگر به ایران پول بدهید، دچار همین سرنوشت و گم می‌شود. ربیعی با بیان اینکه معتقدیم این گزارش می‌توانست غیرعجولانه و همراه با توضیح باشد، ادامه داد: گزارش مربوط به آذرماه بوده است و بهتر آن بود که از دولت سؤال می‌شد در پی آن چه اتفاقی افتاده است و این دو مسأله، (گزارش دیوان و توضیح دولت) با هم منتشر می‌شد تا منجر به روشن شدن افکارعمومی شده و شائبه‌ای ایجاد نشود.
سخنگوی دولت با بیان اینکه بخش قابل توجهی از تعهدات ارزی این کار انجام شده و از چهار و خرده‌ای به 3 میلیارد دلار رسیده بود، گفت: در دوران پس از آذرماه، این رقم کاهش یافته بود. یک تعداد از کالاها به کشور داخل شدند یا سفارش شدند که به دلیل تحریم نتوانستند وارد کشور شوند که خوب بود این موارد در گزارش منعکس می‌شد.
او با بیان اینکه هر پولی که بتواند فاصله ایجاد کند عده‌ای هم سوء استفاده می‌کنند، افزود: عده‌ای نمی‌آورند و فکر می‌کنند موضوع فراموش می‌شود. عده‌ای ارز را می‌گیرند اما کالای دیگر را وارد می‌کنند. حجم بزرگی که وارد بازار شده، از این دست است. ای کاش اشاره می‌شد دولت تخلفات را مشخص کرده و به افراد مهلت داده اگر تا یک تاریخی کالا را وارد نکنید، پرونده‌تان در تعزیرات است. تعدادی را هم به قوه قضائیه معرفی کرده است که منتظر صدور حکم هستند.  ربیعی، اشکال گزارش دیوان محاسبات را فقدان همه‌جانبه‌گرایی دانست و عنوان کرد: مردم مطمئن باشند که دولت حتی یک دلار از ارز اختصاص داده را دنبال خواهد کرد. این ارز یا کالایش باید وارد بازار شود یا به دادگاه برود و همراه با ارزش روز هم باید آن ارز را برگرداند.
یک میلیارد دلار کجا هزینه می‌شود؟
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری درباره جزئیات هزینه کرد مبلغ یک میلیارد دلاری که با موافقت رهبر معظم انقلاب از صندوق توسعه ملی برداشته شد هم گفت: این پول پس از تبدیل به ریال با نرخ نیمایی به دو امر اختصاص پیدا می‌کند؛ حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان برای وزارت بهداشت با اولویت تقویت و ساماندهی تولید دارو یا درصورت لزوم، واردات دارو، و نیز تجهیز تخت‌های بیمارستانی و افزایش آی‌سی‌یو برای مقابله با بیماری کرونا خواهد بود.
او با بیان اینکه تأکید دیگر آن است که شرکت‌های دانش‌بنیان در هر دو نیاز وزارت بهداشت، تقویت آنها اولویت قرار گیرد، تصریح کرد: هر چقدر از این پول در مابه‌التفاوت تبدیل به نرخ ارز نیمایی، باقی بماند، در حمایت از کارگران شاغل در حوزه‌هایی که از بیماری کرونا آسیب دیدند و دچار بیکاری شدند، در اختیار صندوق بیمه بیکاری قرار خواهد گرفت.
ربیعی گفت که صندوق بیمه بیکاری به صورت شفاف همه خدمت‌گیرندگانش را مشخص کرده و می‌کند. وامی هم که تصمیم گرفتیم در اختیار بنگاه‌ها قرار گیرد، ضمن آنکه به شکل ساده‌ای پرداخت می‌شود، در سایت اطلاع‌رسانی شده و منوط به حفظ کارگر خواهد بود و هر مرحله که پول پرداخت شود، در سایت اعلام می‌شود.
ربیعی همچنین  تأکید دولت بر خانه ماندن و اصرار کارفرمایان به بازگشت کارمندان به محل کار را تعارض ندانست و توضیح داد که استراتژی دولت دو ستون یعنی حفظ جان مردم هم در مقابل بیماری و هم مقابل آثار اقتصادی  ناشی از کرونا دارد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7327/1/541122/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها