به مناسبت سالگرد تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

سپاه، ضامن تحقق شعارهای انقلاب



اسماعیل علوی
روزنامه نگار
انقلاب اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی(ره) برغم پیروزی قاطع بر حاکمیت رژیم پیشین در 22 بهمن 1357نمی‌توانست از اتکا به نیروهای وفادار به آرمان‌های خود غافل باشد. زیرا دستاوردهای آن بدون مجاهده جمعی مؤمن به راه و اهداف انقلاب در معرض خطرنابودی و انحراف قرار می‌گرفت.  این ضرورت ابتدا به صورتی عام – شکل گیری کمیته‌های انقلاب اسلامی- و کمی بعد در قالب تشکیل نهادی استوار و دیرپا با عنوان «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» در دوم اردیبهشت 1358عینیت یافت.
دراین روزمردانی میانسال وسرد وگرم مبارزه چشیده به نمایندگی از گرایش‌های مختلف در چارچوب نهضت امام خمینی(ره) کنارهم نشستند ومهمترین نهاد پس از پیروزی انقلاب را به منظور حفظ و صیانت از دستاوردهای آن شکل دادند. مهمترین ویژگی این نهاد درهنگام شکل گیری، حضور گفتمان‌های متفاوت اما فعال در راه طی شده انقلاب اسلامی از داخل و خارج کشوربود که به نحوی مترقی و منطبق با نیازهای عصر و زمانه در تعامل با یکدیگر، حفظ وحراست از دستاوردهای انقلاب را هدف غایی خود برشمرده و با تبعیت از ملکات اخلاقی  بدان پایبندی نشان دادند. براین اساس اقطاب متفاوت انقلاب به حکم منطق «وحدت درعمل» و با کوشش  در ترکیب نهاد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مقابله با دشمنان و هرج ومرج طلبان برخاسته و پایه فعالیت خود را بر مجاهدت در راه صیانت ازانقلاب اسلامی قرار دادند.
بدین نحو و در سایه این ویژگی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در بدو تأسیس، مدنیت مایه گرفته از فرهنگ دینی ایرانیان را مورد حمایت قرار داده و به سائقه  کمال طلبی‌اش، پیوند میان ایرانیت و اسلامیت را تقویت و تحکیم نمود. درخشش این ویژگی، سدی در برابر غرض ورزی گروه ها و افراد قدرت طلب ایجاد و از دستیابی  آنان به اهداف شوم خود ممانعت به عمل آورد. به گونه‌ای که درمقطعی در صدر انقلاب که گروه‌های سیاسی قدرت طلب با سردادن شعارترقی خواهی و تأمین زندگی بهتر برای اقوام ایرانی به جان انقلاب و نظام برخاسته از آن افتاده و با به اهتزاز در آوردن پرچم پایان بخشیدن به «رقیت» و «ذلت»، به نفاق و تعصب و برادرکشی دامن می‌زدند، سپاه پاسداران به یمن درک موقعیت و با برخورداری از سعه صدر و گفتمانی برتر، با ایجاد زمینه‌های باورمندی درمردم مناطق آشوب‌زده، جهت برخورداری همه ایرانیان از منافع  شهروندی یکسان، صفحه درخشانی از خود در تاریخ کشور به یادگار گذارد و با تحریک  دشمنان انقلاب به راه تکفیر و تفسیق مردم عادی کشیده نشد.
 باید اذعان نمود که دفاع از مرز و بوم در برابر تجاوز بیگانگان و حماسه آفرینی در هشت سال دفاع مقدس نیز ازجمله ویژگی‌های برجسته سپاه پاسداران، بلکه سرآمد تمامی افتخارات سپاهیان است. جان برکفان سپاهی در دوران دفاع مقدس فارغ از همه تعلقات دنیوی، رهسپار عرصه‌های رویارویی با دشمنان و مقابله با متجاوزان به مرزهای ملی و معنوی شده و در افتخارات این دوره سهم بزرگی را به خود اختصاص داده‌اند. مردم هرگز فداکاری اعضای سپاه در مقطع جنگ تحمیلی و دوران سازندگی پس از آن را فراموش نکرده و تصویری  متکی به معنویت و عامل در جهت تزکیه و اعتلای نفس از آنان در ذهن دارند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7327/1/541118/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها