ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سیزدهمین جشنواره عمار به ایستگاه پایانی رسید
دغدغههای مردمی برگزیدگان جشنواره عمار
فرهنگی/ سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار پس از یک هفته برگزاری به ایستگاه پایانی رسید. آیین اختتامیه این رویداد شامگاه پنجشنبه ۲۲ دیماه با حضور جمعی از هنرمندان و اجرای فضه سادات حسینی در سینما فلسطین تهران برگزار شد. برخلاف اغلب جشنوارههای سینمایی که برگزیدگان از موانع فیلمسازی گلایه دارند، منتخبان این جشنواره از دغدغههای مردمی و رفع موانع و مشکلات سوژههایشان سخن گفتند.
فضا را عقلانی کنیم
اهدای جوایز با بخش «آرمان روحالله» آغاز شد که با حضور خانواده شهیدان صیاد خدایاری و علیاصغر بی گلو همراه بود. محسن سلیمی برنده فانوس این بخش برای «نقابدارها» از نیاز به ایجاد فضای گفتوگو سخن گفت: «بیگانگان کوچکترین فضایی را برای گفتوگو برنمیتابند، از مردم میخواهم این فضا را بشکنند و وارد گفتوگو شوند، تا میتوانیم باید فضا را عقلانی کنیم، ما فقط بلدیم شعار دهیم وای اگر خامنهای حکم جهادم دهد، حالا که رهبر حکم جهاد داده است، پس به سمت جهاد تبیین برویم که ایشان روی آن تأکید دارند.» و محمود شهبازی کارگردان «برای بیرق» و برنده لوح تقدیر از سیاست این جشنواره علیه سلبریتیپروری صحبت کرد: «جشنواره «عمار» به جای معرفی سلبریتی سرباز برای وطن اهدا میکند و افتخار میکنم سربازی برای کشورم هستم.»
مدیران هنوز در خواب هستند!
در ادامه و پس از معرفی برگزیدگان بخش حافظه ملی، نوبت به آیین پاسداشت جمال شورجه کارگردان و تهیهکننده سینما رسید. محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی با اشاره به تجربه دستیاری او، شورجه را الگویی برای فیلمسازان نسل جوان در مسیر سینمای انقلاب عنوان کرد و در ادامه درباره جشنواره عمار گفت:«عمار در این سالها هم کادرساز و هم جریانساز بوده است.» جمال شورجه از مرحوم نادر طالب زاده، دبیر فقید جشنواره یاد کرد، عمار را شجره طیبه سینمای انقلاب خواند و از آرزویش برای این جشنواره گفت: «امیدوارم جهانی شدن عمار را تا وقتی زنده هستم ببینم. لازم است یاد مرحوم طالبزاده را هم گرامی بداریم که متولی این جریان بود. اصالت این جشنواره به مردمی بودنش است و این جشنواره را بچهها به اینجا رساندند چون همه فیلمها را در نقاط محروم به همه نشان میدهند.»
در ادامه مراسم اختتامیه و برای اهدای جوایز بخش نهضت جهانی مستضعفین، خانواده شهیدان عظیمی و عمار بهمنی برای تقدیم جایزه روی صحنه آمدند. محسن اسلامزاده که لوح تقدیر این بخش را برای «پاییز 50 سالگی» دریافت کرد در سخنانی برای ساخت فیلم شهید فخریزاده اظهار علاقهمندی و ابراز امیدواری کرد که با همراهی خانواده شهید فخریزاده این امر میسر شود. در بخش جوایز ملت ایمان ایزی برنده لوح تقدیر این بخش از مشکلات ساخت فیلم در خارج از تهران و ظرفیت محیط زیست برای پرداختن به سوژههای مرتبط با جشنواره عمار سخن گفت.
صحبتهای یوسف حسنزاده برنده لوح تقدیر بخش جنگ اقتصادی برای «سورجان» نیز حول محور محرومیتهای سیستان و موانع حضور نیروهای جهادی بود: «این مستند درباره محرومیتهای منطقه سیستان بود. من مستندهای زیادی درباره حاشیه شهرها ساختهام، مخاطبان اصلی من مدیران هستند، گویا مدیران هنوز در خواب هستند! مثلاً جازموریان منطقهای است که همه درباره آن صحبت میکنند اما اتفاقی در آن رخ نمیدهد. این منطقه حتی کد روستایی ندارد. درد اینجاست که به یکی از وزارتخانهها رفتیم و هیچ چیزی برای آنها اهمیت ندارد. وضعیت منطقهای به گونهای است که مسئولان حتی یک شب هم نمیتوانند در آنجا بمانند. گروههای جهادی میتوانند در این مکانها بسیار مؤثر باشند، چرا موانع حضور این جهادیها را مرتفع نمیکنید؟»
حاج نادر قدرت جذب داشت
بخش بعدی آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره فیلم عمار، نکوداشت زندهیاد نادر طالبزاده بود. سهیل اسعد دبیر این دوره از جشنواره رفتار حاج نادر را تبلور گفتمان انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: «حاج نادر تنها کسی در زندگی بنده بود که رفتارش از گفتارش بلیغتر بود. ما آنقدر ضعف ایمانی داریم که مجبوریم با شعار فضا را مدیریت کنیم. حاج نادر کسی بود که با رفتار و اخلاصش میتوانست شما را قانع کند. حرکت حاج نادر همراه با بصیرت بود. او صاحب نگاه عمیق بود و اول با نگاهش حقایق را درک میکرد و بعد تصمیم به حرکت میگرفت. حاج نادر قدرت جذب داشت. حاج نادر هنر انتخاب فصل مشترک میان آدمها را داشت. افرادی که گاهی تناقضهای ایدئولوژیک بودند را هم میتوانست به هم جذب کند. حاج نادر عمق عرفانی هم داشت و ارتباط با خدا مهمترین نکته زندگیاش بود.»
ظرفیتها و استعدادهای سیستان و بلوچستان را هم رسانهای کنید
از ابتکارهای متولیان برگزاری جشنواره در مراسم اختتامیه اهدای نشان ملی استقلال برای زنان قهرمان ایرانی بود که از طرف خانواده شهدای دانشمند به کسانی که برای استقلال کشور در حوزههای مختلف تلاش میکنند اهدا شد. معصومه صابکی یکی از برندگان این نشان، با بیان اینکه انعکاس محرومیتها در استان سیستان همراه با القای ناامنی است از اهالی رسانه درخواست کرد ظرفیتها و استعدادهای استان سیستان و بلوچستان را هم رسانهای کنند.
سعید ساروقی از برگزیدگان بخش نقد درون گفتمانی و برنده لوح افتخار این بخش برای اثر «هپکوتیزم» گفت که تلاش کرده صدای کارگران مظلوم هپکو باشد: «این کارخانه امروز زنده است اما واردات کمر این کارخانه را شکسته است، به عنوان یک مستندساز تقاضا دارم به این موضوع رسیدگی و مشکلات این کارخانه حل شود.»
در بخش مستند «حافظه ملی» لوح تقدیر به «کابوس نیمهشب» به کارگردانی علی عارضی اهدا شد. جایزه ویژه «موزاییک مرگ بر امریکا» به «سفارت سیاه» به کارگردانی رضوانه فتحی تعلق گرفت. لوح تقدیر نهضت جهانی مستضعفین به فیلمهای «پاییز حرم» به کارگردانی علی خسروی، «برای بیرق» به کارگردانی محمود شهبازی و «خوبان عالم» به کارگردانی امید مدهج و حمیدرضا بهوندی اهدا شد. همچنین فانوس این بخش به «نقابدارها» به کارگردانی محسن سلیمی تقدیم شد. در بخش مستند «حافظه ملی» لوح تقدیر به «کابوس نیمهشب» به کارگردانی علی عارضی اهدا شد. در ادامه جایزه ویژه «موزاییک مرگ بر امریکا» به «سفارت سیاه» به کارگردانی رضوانه فتحی تعلق گرفت. در بخشی از این مراسم، آیین پاسداشت جمال شورجه کارگردان و تهیهکننده سینما برگزار شد. همچنین جایزه ویژه چفیه شهیدان خالقیپور به جمال شورجه اهدا شد. در بخش مستند «نهضت جهانی مستضعفین» لوح تقدیر به «پاییز 50 سالگی» به کارگردانی محسن اسلامزاده تقدیم شد. همچنین در بخش جوایز «ملت قهرمان» لوح تقدیر به «دلنگران آهوها» به کارگردانی ایمان ایزی و ابراهیم ضرغامی رسید. همچنین در بخش «جنگ اقتصادی» لوح تقدیر به «سورجان» به کارگردانی یوسف حسنزاده تعلق گرفت. لوح تقدیر بخش «رؤیای ایرانی»، به «مردی با آرزوهای بزرگ» به کارگردانی عباس وهاج رسید.
فضا را عقلانی کنیم
اهدای جوایز با بخش «آرمان روحالله» آغاز شد که با حضور خانواده شهیدان صیاد خدایاری و علیاصغر بی گلو همراه بود. محسن سلیمی برنده فانوس این بخش برای «نقابدارها» از نیاز به ایجاد فضای گفتوگو سخن گفت: «بیگانگان کوچکترین فضایی را برای گفتوگو برنمیتابند، از مردم میخواهم این فضا را بشکنند و وارد گفتوگو شوند، تا میتوانیم باید فضا را عقلانی کنیم، ما فقط بلدیم شعار دهیم وای اگر خامنهای حکم جهادم دهد، حالا که رهبر حکم جهاد داده است، پس به سمت جهاد تبیین برویم که ایشان روی آن تأکید دارند.» و محمود شهبازی کارگردان «برای بیرق» و برنده لوح تقدیر از سیاست این جشنواره علیه سلبریتیپروری صحبت کرد: «جشنواره «عمار» به جای معرفی سلبریتی سرباز برای وطن اهدا میکند و افتخار میکنم سربازی برای کشورم هستم.»
مدیران هنوز در خواب هستند!
در ادامه و پس از معرفی برگزیدگان بخش حافظه ملی، نوبت به آیین پاسداشت جمال شورجه کارگردان و تهیهکننده سینما رسید. محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی با اشاره به تجربه دستیاری او، شورجه را الگویی برای فیلمسازان نسل جوان در مسیر سینمای انقلاب عنوان کرد و در ادامه درباره جشنواره عمار گفت:«عمار در این سالها هم کادرساز و هم جریانساز بوده است.» جمال شورجه از مرحوم نادر طالب زاده، دبیر فقید جشنواره یاد کرد، عمار را شجره طیبه سینمای انقلاب خواند و از آرزویش برای این جشنواره گفت: «امیدوارم جهانی شدن عمار را تا وقتی زنده هستم ببینم. لازم است یاد مرحوم طالبزاده را هم گرامی بداریم که متولی این جریان بود. اصالت این جشنواره به مردمی بودنش است و این جشنواره را بچهها به اینجا رساندند چون همه فیلمها را در نقاط محروم به همه نشان میدهند.»
در ادامه مراسم اختتامیه و برای اهدای جوایز بخش نهضت جهانی مستضعفین، خانواده شهیدان عظیمی و عمار بهمنی برای تقدیم جایزه روی صحنه آمدند. محسن اسلامزاده که لوح تقدیر این بخش را برای «پاییز 50 سالگی» دریافت کرد در سخنانی برای ساخت فیلم شهید فخریزاده اظهار علاقهمندی و ابراز امیدواری کرد که با همراهی خانواده شهید فخریزاده این امر میسر شود. در بخش جوایز ملت ایمان ایزی برنده لوح تقدیر این بخش از مشکلات ساخت فیلم در خارج از تهران و ظرفیت محیط زیست برای پرداختن به سوژههای مرتبط با جشنواره عمار سخن گفت.
صحبتهای یوسف حسنزاده برنده لوح تقدیر بخش جنگ اقتصادی برای «سورجان» نیز حول محور محرومیتهای سیستان و موانع حضور نیروهای جهادی بود: «این مستند درباره محرومیتهای منطقه سیستان بود. من مستندهای زیادی درباره حاشیه شهرها ساختهام، مخاطبان اصلی من مدیران هستند، گویا مدیران هنوز در خواب هستند! مثلاً جازموریان منطقهای است که همه درباره آن صحبت میکنند اما اتفاقی در آن رخ نمیدهد. این منطقه حتی کد روستایی ندارد. درد اینجاست که به یکی از وزارتخانهها رفتیم و هیچ چیزی برای آنها اهمیت ندارد. وضعیت منطقهای به گونهای است که مسئولان حتی یک شب هم نمیتوانند در آنجا بمانند. گروههای جهادی میتوانند در این مکانها بسیار مؤثر باشند، چرا موانع حضور این جهادیها را مرتفع نمیکنید؟»
حاج نادر قدرت جذب داشت
بخش بعدی آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره فیلم عمار، نکوداشت زندهیاد نادر طالبزاده بود. سهیل اسعد دبیر این دوره از جشنواره رفتار حاج نادر را تبلور گفتمان انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: «حاج نادر تنها کسی در زندگی بنده بود که رفتارش از گفتارش بلیغتر بود. ما آنقدر ضعف ایمانی داریم که مجبوریم با شعار فضا را مدیریت کنیم. حاج نادر کسی بود که با رفتار و اخلاصش میتوانست شما را قانع کند. حرکت حاج نادر همراه با بصیرت بود. او صاحب نگاه عمیق بود و اول با نگاهش حقایق را درک میکرد و بعد تصمیم به حرکت میگرفت. حاج نادر قدرت جذب داشت. حاج نادر هنر انتخاب فصل مشترک میان آدمها را داشت. افرادی که گاهی تناقضهای ایدئولوژیک بودند را هم میتوانست به هم جذب کند. حاج نادر عمق عرفانی هم داشت و ارتباط با خدا مهمترین نکته زندگیاش بود.»
ظرفیتها و استعدادهای سیستان و بلوچستان را هم رسانهای کنید
از ابتکارهای متولیان برگزاری جشنواره در مراسم اختتامیه اهدای نشان ملی استقلال برای زنان قهرمان ایرانی بود که از طرف خانواده شهدای دانشمند به کسانی که برای استقلال کشور در حوزههای مختلف تلاش میکنند اهدا شد. معصومه صابکی یکی از برندگان این نشان، با بیان اینکه انعکاس محرومیتها در استان سیستان همراه با القای ناامنی است از اهالی رسانه درخواست کرد ظرفیتها و استعدادهای استان سیستان و بلوچستان را هم رسانهای کنند.
سعید ساروقی از برگزیدگان بخش نقد درون گفتمانی و برنده لوح افتخار این بخش برای اثر «هپکوتیزم» گفت که تلاش کرده صدای کارگران مظلوم هپکو باشد: «این کارخانه امروز زنده است اما واردات کمر این کارخانه را شکسته است، به عنوان یک مستندساز تقاضا دارم به این موضوع رسیدگی و مشکلات این کارخانه حل شود.»
در بخش مستند «حافظه ملی» لوح تقدیر به «کابوس نیمهشب» به کارگردانی علی عارضی اهدا شد. جایزه ویژه «موزاییک مرگ بر امریکا» به «سفارت سیاه» به کارگردانی رضوانه فتحی تعلق گرفت. لوح تقدیر نهضت جهانی مستضعفین به فیلمهای «پاییز حرم» به کارگردانی علی خسروی، «برای بیرق» به کارگردانی محمود شهبازی و «خوبان عالم» به کارگردانی امید مدهج و حمیدرضا بهوندی اهدا شد. همچنین فانوس این بخش به «نقابدارها» به کارگردانی محسن سلیمی تقدیم شد. در بخش مستند «حافظه ملی» لوح تقدیر به «کابوس نیمهشب» به کارگردانی علی عارضی اهدا شد. در ادامه جایزه ویژه «موزاییک مرگ بر امریکا» به «سفارت سیاه» به کارگردانی رضوانه فتحی تعلق گرفت. در بخشی از این مراسم، آیین پاسداشت جمال شورجه کارگردان و تهیهکننده سینما برگزار شد. همچنین جایزه ویژه چفیه شهیدان خالقیپور به جمال شورجه اهدا شد. در بخش مستند «نهضت جهانی مستضعفین» لوح تقدیر به «پاییز 50 سالگی» به کارگردانی محسن اسلامزاده تقدیم شد. همچنین در بخش جوایز «ملت قهرمان» لوح تقدیر به «دلنگران آهوها» به کارگردانی ایمان ایزی و ابراهیم ضرغامی رسید. همچنین در بخش «جنگ اقتصادی» لوح تقدیر به «سورجان» به کارگردانی یوسف حسنزاده تعلق گرفت. لوح تقدیر بخش «رؤیای ایرانی»، به «مردی با آرزوهای بزرگ» به کارگردانی عباس وهاج رسید.
افتتاح مجتمع فرهنگی -هنری وحشی بافقی در سفر دولت به یزد
وزیر ارشاد: 11 فیلم فارابی به جشنواره فیلم فجر میرسد
به مدیریت فرهنگی معتقد هستیم
همزمان با سفر دوم هیأت دولت به استان یزد و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مجتمع فرهنگی- هنری وحشی بافقی پس از ۹ سال انتظار بهرهبرداری شد. این مجتمع با زیربنای ۱۰۰۰ مترمربع شامل سالن چندمنظوره پلاتوی تئاتر و نگارخانه و نمایشگاه، کارگاه ساخت دکور، اتاقهای گریم آقایان و بانوان، ۴ کلاس و کارگاه آموزشی، اتاق مدیریت، محل استراحت اساتید، نمازخانه و واحد اقامتی است. این مجتمع فرهنگی - هنری با اقتباس از معماری سنتی ایرانی و اسلامی بهصورت گودال باغچه و با حیاط مرکزی، حوض، صُفّه و رواق طراحی شده است. این پروژه جزو پروژههای اقتصاد مقاومتی بوده و در تکمیل و تجهیز آن از حداکثر ظرفیتهای تولیدات داخلی استفاده شده است. برای احداث و تجهیز مجتمع فرهنگی - هنری وحشی بافقی، قریب به ۸۰ میلیارد ریال از سال ۹۳ تاکنون هزینه شده است که ۴۰ میلیارد آن در سال اول دولت سیزدهم تأمین گردید.
حضور فارابی در جشنواره فیلم فجر با 11 فیلم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در این سفر در «نشست مرکز ارتباطات دولت و روحانیت» با علما و روحانیون این استان شرکت کرد. وی در این دیدار گفت: اگر حوزه اقتصاد در دهه ۹۰، مجموع تحولاتش نمایانگر رشد ضعیفی است که مورد انتقاد بسیاری قرار میگیرد در حوزه فرهنگ اوضاع بدتر بود زیرا در اقتصاد میتوان با بهرهگیری از شاخصهای کمی، وضع موجود را سنجید اما بررسیهای تفصیلی نشان میدهد کارنامه وضعیت حوزه فرهنگ در دهه ۹۰ نسبت به اقتصاد ضعیفتر بوده است. همه اختلافات ما با نگرش لیبرالی به اداره جامعه مربوط به این نکته است که معتقدیم دولت در حوزه فرهنگ مسئولیت دارد. در واقع نقطه افتراق با رویکرد لیبرالی همین نکته است. در مقایسه با رویکرد لیبرالی، به مدیریت فرهنگی معتقد هستیم زیرا حاکمیت اسلامی مسئول فرهنگی جامعه است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اعلام اینکه تاکنون در ذیل فعالیتهای قرارگاه محرومیتزدایی از حوزه فرهنگ و هنر بیش از ۱۰۰ هزار نفر در مناطق کمبرخوردار کشور، خدمات آموزش رایگان دریافت کردهاند، گفت: در کنار صدور گواهی «مهارت» به هنرجویان، شرایط اعطای مجوزهای مؤسسات فرهنگی و آموزشگاهها برای آموزشدیدگان تسهیل شده تا با این اقدام به اشتغالزایی این مناطق هم کمک شود. دشمن با همه قوت پای کار آمده تا مقابل حرکت رو به جلوی جریان فرهنگ و هنر کشور را بگیرد و با انواع و اقسام اقدامات نابهنجار و غیراخلاقی با فعالیتهای اهالی فرهنگ و هنر مقابله میکند، امروز این دشمنان با تروریسم رسانهای خود بهدنبال سیاهنمایی از وضعیت هنری و فرهنگی هستند اما برخلاف میل آنها، تمامی فعالیتها با قوت و شکوه بیشتری نسبت به قبل در حال انجام هستند.
به گزارش ایسنا، وزیر ارشاد همچنین گفت: در سالهای گذشته در بنیاد فارابی سالانه دو تا سه فیلم مشارکتی داشتیم اما امسال با حمایت رئیسجمهور ۲۳ فیلم تولید میکنیم که همه در حوزه ترویج ارزشهای انقلابی است و ۶ مورد آن مربوط به سردارهای بزرگ دفاع مقدس است که در مجموع ۱۱ مورد آن را به جشنواره میرسانیم.
راهاندازی قرارگاه محرومیتزدایی گام اساسی در تحقق عدالت فرهنگی است
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در میان اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه شهرستان بافق با اشاره به اینکه مدیریت فرهنگی دولت مردمی پشتیبان اهالی فرهنگ و هنر است، گفت: دولت برآمده از اراده مردم به دنبال بازگرداندن حوزه فرهنگ و هنر به ریل اصلی خود است، ریل اصلی هنر در تراز تفکر والا و گفتمان والایی که انقلاب اسلامی بر آن بنا شده است، قرار دارد که وزارت فرهنگ در دوره جدید با قدرت این مسیر را دنبال میکند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تجربه برگزاری جشنواره تئاتر فجر امسال در چهار منطقه از کشور و استقبال قابل توجه هنرمندان از این رویداد گفت: بدخواهان ملت ایران با تروریسم رسانهای و دروغ و تحریف تلاش میکنند فضای نشاط و امید را از جامعه هنری کشور دور کنند اما با توجه به استقبال قابل توجه هنرمندان از جشنوارههای فجر، تلاش دشمنان در این خصوص ناکام مانده است.
محمدمهدی اسماعیلی با بیان اینکه عدالت فرهنگی از شعارهای اصلی دولت مردمی بهشمار میرود، گفت: تحقق عدالت فرهنگی به این معناست که امکانات فرهنگی بهصورت عادلانه در نقاط مختلف کشور در دسترس باشد و راهاندازی قرارگاه محرومیتزدایی از فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ از گامهای اساسی تحقق عدالت فرهنگی محسوب میشود.
بازسازی مزار آذریزدی در یزد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این سفر بر سر مزار مهدی آذریزدی نویسنده سرشناس حضور پیدا کرد و در یادداشتی در فضای مجازی نوشت: امروز در حاشیه سفر استانی رئیسجمهور به یزد فرصتی دست داد تا بر مزار استاد مهدی آذریزدی نویسنده نامدار کودک و نوجوان کشورمان حضور پیدا کنم. نویسندهای که با بیست جلد کتاب تخصصی در حوزه کودک و نوجوان سالهاست در صدر پرتیراژترین کتابهای این حوزه قرار دارد و حداقل سه نسل از نوجوانان کشورمان نثر روان و جذاب او را در روایت داستانهای قرآنی همراهی کردهاند. بسیار خرسندم که پس از سیزده سال مقبره او با پیگیری همکارانم در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد و شهرداری این شهر در حال بازسازی است.»
حضور فارابی در جشنواره فیلم فجر با 11 فیلم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در این سفر در «نشست مرکز ارتباطات دولت و روحانیت» با علما و روحانیون این استان شرکت کرد. وی در این دیدار گفت: اگر حوزه اقتصاد در دهه ۹۰، مجموع تحولاتش نمایانگر رشد ضعیفی است که مورد انتقاد بسیاری قرار میگیرد در حوزه فرهنگ اوضاع بدتر بود زیرا در اقتصاد میتوان با بهرهگیری از شاخصهای کمی، وضع موجود را سنجید اما بررسیهای تفصیلی نشان میدهد کارنامه وضعیت حوزه فرهنگ در دهه ۹۰ نسبت به اقتصاد ضعیفتر بوده است. همه اختلافات ما با نگرش لیبرالی به اداره جامعه مربوط به این نکته است که معتقدیم دولت در حوزه فرهنگ مسئولیت دارد. در واقع نقطه افتراق با رویکرد لیبرالی همین نکته است. در مقایسه با رویکرد لیبرالی، به مدیریت فرهنگی معتقد هستیم زیرا حاکمیت اسلامی مسئول فرهنگی جامعه است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اعلام اینکه تاکنون در ذیل فعالیتهای قرارگاه محرومیتزدایی از حوزه فرهنگ و هنر بیش از ۱۰۰ هزار نفر در مناطق کمبرخوردار کشور، خدمات آموزش رایگان دریافت کردهاند، گفت: در کنار صدور گواهی «مهارت» به هنرجویان، شرایط اعطای مجوزهای مؤسسات فرهنگی و آموزشگاهها برای آموزشدیدگان تسهیل شده تا با این اقدام به اشتغالزایی این مناطق هم کمک شود. دشمن با همه قوت پای کار آمده تا مقابل حرکت رو به جلوی جریان فرهنگ و هنر کشور را بگیرد و با انواع و اقسام اقدامات نابهنجار و غیراخلاقی با فعالیتهای اهالی فرهنگ و هنر مقابله میکند، امروز این دشمنان با تروریسم رسانهای خود بهدنبال سیاهنمایی از وضعیت هنری و فرهنگی هستند اما برخلاف میل آنها، تمامی فعالیتها با قوت و شکوه بیشتری نسبت به قبل در حال انجام هستند.
به گزارش ایسنا، وزیر ارشاد همچنین گفت: در سالهای گذشته در بنیاد فارابی سالانه دو تا سه فیلم مشارکتی داشتیم اما امسال با حمایت رئیسجمهور ۲۳ فیلم تولید میکنیم که همه در حوزه ترویج ارزشهای انقلابی است و ۶ مورد آن مربوط به سردارهای بزرگ دفاع مقدس است که در مجموع ۱۱ مورد آن را به جشنواره میرسانیم.
راهاندازی قرارگاه محرومیتزدایی گام اساسی در تحقق عدالت فرهنگی است
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در میان اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه شهرستان بافق با اشاره به اینکه مدیریت فرهنگی دولت مردمی پشتیبان اهالی فرهنگ و هنر است، گفت: دولت برآمده از اراده مردم به دنبال بازگرداندن حوزه فرهنگ و هنر به ریل اصلی خود است، ریل اصلی هنر در تراز تفکر والا و گفتمان والایی که انقلاب اسلامی بر آن بنا شده است، قرار دارد که وزارت فرهنگ در دوره جدید با قدرت این مسیر را دنبال میکند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تجربه برگزاری جشنواره تئاتر فجر امسال در چهار منطقه از کشور و استقبال قابل توجه هنرمندان از این رویداد گفت: بدخواهان ملت ایران با تروریسم رسانهای و دروغ و تحریف تلاش میکنند فضای نشاط و امید را از جامعه هنری کشور دور کنند اما با توجه به استقبال قابل توجه هنرمندان از جشنوارههای فجر، تلاش دشمنان در این خصوص ناکام مانده است.
محمدمهدی اسماعیلی با بیان اینکه عدالت فرهنگی از شعارهای اصلی دولت مردمی بهشمار میرود، گفت: تحقق عدالت فرهنگی به این معناست که امکانات فرهنگی بهصورت عادلانه در نقاط مختلف کشور در دسترس باشد و راهاندازی قرارگاه محرومیتزدایی از فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ از گامهای اساسی تحقق عدالت فرهنگی محسوب میشود.
بازسازی مزار آذریزدی در یزد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این سفر بر سر مزار مهدی آذریزدی نویسنده سرشناس حضور پیدا کرد و در یادداشتی در فضای مجازی نوشت: امروز در حاشیه سفر استانی رئیسجمهور به یزد فرصتی دست داد تا بر مزار استاد مهدی آذریزدی نویسنده نامدار کودک و نوجوان کشورمان حضور پیدا کنم. نویسندهای که با بیست جلد کتاب تخصصی در حوزه کودک و نوجوان سالهاست در صدر پرتیراژترین کتابهای این حوزه قرار دارد و حداقل سه نسل از نوجوانان کشورمان نثر روان و جذاب او را در روایت داستانهای قرآنی همراهی کردهاند. بسیار خرسندم که پس از سیزده سال مقبره او با پیگیری همکارانم در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد و شهرداری این شهر در حال بازسازی است.»
«ایران» بیانیه روابط عمومی صداوسیما در نقد بودجه ۱۴۰۲ را بررسی میکند
صداوسیما بلاتکلیف بین حقوق کارمندان و هزینه تولید
فاطمه ترکاشوند/ روزنامهنگار: روابط عمومی سازمان صداوسیما دیروز در بیانیهای ضمن تکذیب شایعهها درباره میزان افزایش بودجه سالانه صداوسیما در لایحه بودجه سال 1402، نسبت به کاهش منابع این سازمان و تبعات آن نظیر افت کمی و کیفی تولیدات رسانه ملی هشدار داد.
در این بیانیه تأکید شده است: «مطابق قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف است حداقل هفت دهم درصد از بودجه عمومی کشور را بهعنوان بودجه صداوسیما در نظر بگیرد، رقمی که اساساً در مقایسه با سایر بخشهای کشور و سطح تأثیرگذاری آنها و نیز شبکههای رقیب بسیار ناکافی است. با این حال همین مبلغ نیز عملاً هیچگاه محقق نشده است.»
کمبود منابع درآمدی کشور در سالهای اخیر متأثر از مجموعه شرایط سیاسی و اقتصادی، بیش از سالهای پیشین، روی فعالیت سازمانها و نهادهای ارتزاقکننده از بودجه خصوصاً سازمانها و نهادهای فرهنگی اثر گذاشته است. اتفاقی که باید دستکم یک دهه پیش با برنامهریزیهای کلان، همه این سازمانها را به شکلی مؤثر به سمت استقلال از بودجه و درآمدزایی سوق میداد و رسانه ملی بهعنوان یکی از مهمترین نهادهای فرهنگی-رسانهای کشور با برخورداری از یک طرح توسعه اقتصادی، وضعیت کاری خود را به سامان میرساند.
روشن است که رسانه ملی با هزینههای جاری هنگفت و پرداخت حقوق بیش از 50هزار نفر پرسنل، بار زیادی را به دوش میکشد. از یکسو، تلاشهای معدود و شاید بدون برنامه بلندمدت برای کوچکسازی این سازمان، شکست خوردهاند و از سوی دیگر، خود مدیران ادوار مختلف سازمان، نسبت به عدم توازن منابع و مخارج این سازمان اذعان داشته و حتی مانند پیمان جبلی، رئیس کنونی صداوسیما، شکایت دارند که بودجه سازمان صداوسیما اساساً به تولید نمیرسد و خرج هزینههای جاری میشود.
بیانیه روابط عمومی سازمان هم در این رابطه تصریح میکند: «در سال ۱۴۰۲ بودجه عمومی دولت ۲۱۶۴ همت است و با یک محاسبه ساده مشخص میشود باید حداقل ۱۵ همت بهعنوان بودجه صداوسیما در بودجه امسال تخصیص داده شود. امسال با انتقال اعتبار مصوب صداوسیما در تبصره ۱۴ به ردیف اصلی عملاً این ردیف نسبت به سال ۱۴۰۱ تنها حدود ۱۵ درصد رشد داشته و این نسبت حتی کمتر از افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در لایحه پیشنهادی است.»
معلوم نیست که چند درصد بودجه سازمان عملاً وارد بخش تولید میشود اما نسبت غیرقابل مقایسه سهم تولید با سهم مدیریت هزینههای جاری از بودجه مصوب صداوسیما، همگان را با این سؤال مواجه کرده است که چطور میتوان بهرهوری را در این سازمان بالا برد و منابع را بهصورت هدفمند به سمت مأموریتهای اصلی صداوسیما سوق داد.
اما بیانیه صداوسیما که در بند قبل به این مشکلات اذعان داشته با چشمپوشی از این مسأله، افت کیفی و کمی تولیدات را نتیجه اصلی کاهش رشد بودجه سازمان میداند و ضمن مقایسه با رقبای خود، هشدار میدهد: «با توجه به فاصله تقریباً ۴ برابری نرخهای تولید در بخش خصوصی و نمایش خانگی با نرخهای صداوسیما و عدم رشد مناسب بودجه تولید سازمان در سالهای متوالی و نیز در لایحه بودجه ۱۴۰۲ عملاً آنتن صداوسیما با افت جدی کمیت و کیفیت مواجه خواهد شد و پاسخگوی نیاز برحق مخاطبان و تولید و پخش آثار فاخر نمایشی و غیر نمایشی برای عموم مخاطبان نخواهد بود. از سوی دیگر بودجه جداگانهای نیز برای دو مجموعه تاریخی الف ویژه فاخر و در دست ساخت حضرت موسی و حضرت سلمان در نظر گرفته نشده است. لذا انتظار میرود روند تولید این دو مجموعه نیز متوقف یا به شدت کند شود.»
تردیدی نیست که با در نظر گرفتن موقعیت کنونی کشور در فضای رسانهای جهان، بمباران افکار عمومی از سوی رسانههای معاند فارسیزبان، درهمریختن نظم قبلی اکوسیستم رسانه در داخل کشور و ظهور رقبای سرسخت و غیرقابل انکار، صداوسیما همچنان برخی از مزیتهای رقابتی خود را حفظ کرده و هنوز میتواند مهمترین نقش را در آگاهی افکار عمومی داشته باشد. بیانیه در این رابطه مینویسد: «دلیل جیغهای بنفش رسانههای معاند و دروغگو درخصوص بودجه رسانه ملی معلوم است. صداوسیمای قوی و پرمخاطب باطل السحر نقشههای شوم دشمنان ایران اسلامی است پس دستور کار روشن است: «حمله به بودجه صداو سیما با هدف هزینهزایی برای وکلای ملت در تقویت رسانه ملی» در این مقابله اما همنوایی برخی رسانههای داخلی موجب تعجب است. انتظار رهبر معظم انقلاب از دولت و مجلس در تقویت رسانه ملی در سیاستهای کلی برنامه هفتم به روشنی بیان شده است. امیدواریم با تصمیم قاطع مجلس انقلابی و همراهی دولت مردمی پاسخ محکمی به طراحی رسانهای دشمنان قسم خورده ملت ایران داده شود و شرایط جهت تحقق تحول کمی و کیفی در تولید آثار هنرمندانه و جریانساز هویتمحور و عدالتگستر مهیا شود.»
صداوسیما اما خود، اولین مخاطب این گفتههای درست شمرده میشود و وظیفه این سازمان در حفظ مزیتهای خود در رقابت با رقبای داخلی و خارجی و دشمنان کشور، حتماً خطیرتر از سایر دستگاههای همراه و پشتیبان است. به نظر میرسد راهی جز یک برنامهریزی جدی، بلندمدت و دوراندیشانه همراه با اجرای شجاعانه آن برای عبور از بنبست مشکلات صداوسیما باقی نمانده و انتظار میرود این برنامهریزی در اولویت مدیریت جدید و تحولخواه سازمان قرار گیرد.
در این بیانیه تأکید شده است: «مطابق قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف است حداقل هفت دهم درصد از بودجه عمومی کشور را بهعنوان بودجه صداوسیما در نظر بگیرد، رقمی که اساساً در مقایسه با سایر بخشهای کشور و سطح تأثیرگذاری آنها و نیز شبکههای رقیب بسیار ناکافی است. با این حال همین مبلغ نیز عملاً هیچگاه محقق نشده است.»
کمبود منابع درآمدی کشور در سالهای اخیر متأثر از مجموعه شرایط سیاسی و اقتصادی، بیش از سالهای پیشین، روی فعالیت سازمانها و نهادهای ارتزاقکننده از بودجه خصوصاً سازمانها و نهادهای فرهنگی اثر گذاشته است. اتفاقی که باید دستکم یک دهه پیش با برنامهریزیهای کلان، همه این سازمانها را به شکلی مؤثر به سمت استقلال از بودجه و درآمدزایی سوق میداد و رسانه ملی بهعنوان یکی از مهمترین نهادهای فرهنگی-رسانهای کشور با برخورداری از یک طرح توسعه اقتصادی، وضعیت کاری خود را به سامان میرساند.
روشن است که رسانه ملی با هزینههای جاری هنگفت و پرداخت حقوق بیش از 50هزار نفر پرسنل، بار زیادی را به دوش میکشد. از یکسو، تلاشهای معدود و شاید بدون برنامه بلندمدت برای کوچکسازی این سازمان، شکست خوردهاند و از سوی دیگر، خود مدیران ادوار مختلف سازمان، نسبت به عدم توازن منابع و مخارج این سازمان اذعان داشته و حتی مانند پیمان جبلی، رئیس کنونی صداوسیما، شکایت دارند که بودجه سازمان صداوسیما اساساً به تولید نمیرسد و خرج هزینههای جاری میشود.
بیانیه روابط عمومی سازمان هم در این رابطه تصریح میکند: «در سال ۱۴۰۲ بودجه عمومی دولت ۲۱۶۴ همت است و با یک محاسبه ساده مشخص میشود باید حداقل ۱۵ همت بهعنوان بودجه صداوسیما در بودجه امسال تخصیص داده شود. امسال با انتقال اعتبار مصوب صداوسیما در تبصره ۱۴ به ردیف اصلی عملاً این ردیف نسبت به سال ۱۴۰۱ تنها حدود ۱۵ درصد رشد داشته و این نسبت حتی کمتر از افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در لایحه پیشنهادی است.»
معلوم نیست که چند درصد بودجه سازمان عملاً وارد بخش تولید میشود اما نسبت غیرقابل مقایسه سهم تولید با سهم مدیریت هزینههای جاری از بودجه مصوب صداوسیما، همگان را با این سؤال مواجه کرده است که چطور میتوان بهرهوری را در این سازمان بالا برد و منابع را بهصورت هدفمند به سمت مأموریتهای اصلی صداوسیما سوق داد.
اما بیانیه صداوسیما که در بند قبل به این مشکلات اذعان داشته با چشمپوشی از این مسأله، افت کیفی و کمی تولیدات را نتیجه اصلی کاهش رشد بودجه سازمان میداند و ضمن مقایسه با رقبای خود، هشدار میدهد: «با توجه به فاصله تقریباً ۴ برابری نرخهای تولید در بخش خصوصی و نمایش خانگی با نرخهای صداوسیما و عدم رشد مناسب بودجه تولید سازمان در سالهای متوالی و نیز در لایحه بودجه ۱۴۰۲ عملاً آنتن صداوسیما با افت جدی کمیت و کیفیت مواجه خواهد شد و پاسخگوی نیاز برحق مخاطبان و تولید و پخش آثار فاخر نمایشی و غیر نمایشی برای عموم مخاطبان نخواهد بود. از سوی دیگر بودجه جداگانهای نیز برای دو مجموعه تاریخی الف ویژه فاخر و در دست ساخت حضرت موسی و حضرت سلمان در نظر گرفته نشده است. لذا انتظار میرود روند تولید این دو مجموعه نیز متوقف یا به شدت کند شود.»
تردیدی نیست که با در نظر گرفتن موقعیت کنونی کشور در فضای رسانهای جهان، بمباران افکار عمومی از سوی رسانههای معاند فارسیزبان، درهمریختن نظم قبلی اکوسیستم رسانه در داخل کشور و ظهور رقبای سرسخت و غیرقابل انکار، صداوسیما همچنان برخی از مزیتهای رقابتی خود را حفظ کرده و هنوز میتواند مهمترین نقش را در آگاهی افکار عمومی داشته باشد. بیانیه در این رابطه مینویسد: «دلیل جیغهای بنفش رسانههای معاند و دروغگو درخصوص بودجه رسانه ملی معلوم است. صداوسیمای قوی و پرمخاطب باطل السحر نقشههای شوم دشمنان ایران اسلامی است پس دستور کار روشن است: «حمله به بودجه صداو سیما با هدف هزینهزایی برای وکلای ملت در تقویت رسانه ملی» در این مقابله اما همنوایی برخی رسانههای داخلی موجب تعجب است. انتظار رهبر معظم انقلاب از دولت و مجلس در تقویت رسانه ملی در سیاستهای کلی برنامه هفتم به روشنی بیان شده است. امیدواریم با تصمیم قاطع مجلس انقلابی و همراهی دولت مردمی پاسخ محکمی به طراحی رسانهای دشمنان قسم خورده ملت ایران داده شود و شرایط جهت تحقق تحول کمی و کیفی در تولید آثار هنرمندانه و جریانساز هویتمحور و عدالتگستر مهیا شود.»
صداوسیما اما خود، اولین مخاطب این گفتههای درست شمرده میشود و وظیفه این سازمان در حفظ مزیتهای خود در رقابت با رقبای داخلی و خارجی و دشمنان کشور، حتماً خطیرتر از سایر دستگاههای همراه و پشتیبان است. به نظر میرسد راهی جز یک برنامهریزی جدی، بلندمدت و دوراندیشانه همراه با اجرای شجاعانه آن برای عبور از بنبست مشکلات صداوسیما باقی نمانده و انتظار میرود این برنامهریزی در اولویت مدیریت جدید و تحولخواه سازمان قرار گیرد.
درباره فیلم حماسی و جدید «جینا پرینس بیت وود» و شانسهای آن در مراسم اسکار
یک «شجاع دل» زنانه
وصال روحانی/ یکی از فیلمهای مطرح در گزینشهای امسال اسکار اثری است به نام «پادشاه زن» (The Woman king) که مضمونی واقعی و تاریخی دارد و راوی یک جنگ دیرپا درغرب آفریقا برای حفظ آب و خاک خودی درقبال اشغالگران است.این فیلم با بازی درخشان ویولا دیویس درنقش اصلی، قومی جنگاور به نام آگوجی را درمقابل دیدگان سینمادوستان قرار میدهد که تمامی رزمندههای آن زن بودند و از قلمرویی به نام پادشاهی داهومی واقع در غرب آفریقا طی قرون هفدهم تا نوزدهم مراقبت و بااشرار و متجاوزانی که میخواستند این منطقه را تسخیر کنند، مبارزه میکردند. دیویس در این فیلم نقش یک ژنرال را در ارتش زنانه مورد بحث ایفا میکند و به نسلهای جوان و بعدی زنان داهومی آموزشهای لازم را در زمینههای رزمی و در راه تقابل با دشمنان میدهد. کارگردانی این فیلم با جینا پرینس بیت وود است و سناریو را ماریا بلو و دانا استیونس نوشتهاند.
از آغاز تا کرونا/ نقطه آغاز تهیه فیلم در سال 2015 توسط ماریا بلو ترسیم شد. در آن تاریخ و طی سفر او به کشور آفریقایی بنین که مأمن و محل استقرار نظام آگوجی و لشکر مبارز آنها در سالها پیش بوده، از فرهنگ زیستی این قوم و سوابق مبارزاتی طولانی آنها مطلع و به این سوژه علاقهمند شد. بلو در قدم اول از کتی شولمن که دستی در تدوین و تهیه فیلمهای سینمایی از این دست دارد، خواست که طرحهای نخستین آن را برای نشستن روی پردههای نقرهای جهان بریزد ولی به هر استودیویی که سر زد تا بودجه تولید آن را بگیرد، جواب «نه» شنید زیرا این باور وجود داشت که چنین فیلمی نمیفروشد. رجوع بلو به کمپانی تریاستار در سال 2017، اما پاسخی متفاوت را درپی داشت و سران این استودیو موافقت نسبی خود را برای حمایت مالی از این پروژه ابراز داشتند. با این حال سه سال طول کشید تا عملیات اجرایی تولید فیلم شروع شود و این کار از نوامبر 2021 در خاک کشور آفریقایی جنوبی آغاز شد. چه سود که بروز پاندمی کرونا روند تولید این فیلم را هم مثل هزاران اثر هنری دیگر در سطح جهان متوقف ساخت و کار تهیه فیلم زودتر از ماه چهارم سال 2022 بازگشایی نشد.
دیویس عالی است، سناریو بیتوازن/ درنهایت اثر تولید شده اولین اکران جهانی خود را در جشنواره معتبر تورونتوی کانادا در اواسط سپتامبر 2022 (اواخر شهریور 1401) پشت سرگذاشت و از 28 مهرماه این سال در سطح امریکا هم به نمایش عمومی درآمد و اکران آن در اروپای غربی و آسیای شرقی از اواخر آبان ماه صورت پذیرفته است. این درحالی است که باوجود کار خوب «پولی مورگان» در سمت مدیر فیلمبرداری و ترنس بلنشارد در سرودن موسیقی متن فیلم، این بازی سرشار از احساس و قاطعیت دیولا دیویس است که نقطه قوت اصلی فیلم تلقی شده و او را یقیناً یک بار دیگر نامزد جایزه اسکار برترین بازیگر زن نقش اول امسال میکند. این در حالی است که منتقدان برخی ایرادات را متوجه سناریوی فیلم دانسته و آن را بیتوازن توصیف کردهاند.
درصدهای تأیید و تفسیر/ سایت سینمایی روتن توماتوز با رجوع به آرای 242 منتقد شناخته شده سینما متذکر شده که درجه تأیید این فیلم به رقم ستودنی 84 درصد رسیده و سایت متاکریتیک هم از نمره حداکثری 100 به این فیلم نمره 77 را داده است. لوویا گیارکی یکی از سینمایینویسان ارشد روزنامه قدیمی و پراعتبار هالیوود ریپورتر، درباره «پادشاه زن» در توصیفی کوتاه نوشته است: «این یک کار حماسی(اپیک) از تبار «شجاع دل» فیلم حماسی سال 1995 مل گیبسون ولی با تمرکز روی جنگاوران زن و به تصویر کشیده سیاهپوستانی هدفمند و مبارز است.» کیت اربلند از سایت ایندی وایر هم آورده است: «پادشاه زن، سرشار از صحنههای پرشکوه جنگ زنان مبارز در راه حفظ قلمرو خود و منادی غنای فرهنگی و ارزشهای اجتماعی در سینما در زمانهای است که فیلمهای احمقانه و خیالی و ابرقهرمانیهای دروغپردازانه، سطحیگرایی را به اوج خود رساندهاند.» در نقد مارتین تسایی در سایت هنری The Wrap هم آمده است: «هنر ویولا دیویس را در حرفه بازیگری از این نکته دریابید که او ستاره مسلم فیلمی است که اصولاً فردگرا و مبتنی بر اشخاص نیست و راوی یک واقعیت تاریخی و مملو از صحنههای جنگی و اکشن است و در این گونه فیلمها معمولاً هنر فردی بازیگران هیچ جلوه و محل بروزی نمییابد.» تیم گریسون منتقد نشریه پرتیراژ «اسکرین اینترنشنال» هم نوشت است: «بازیگران نقشهای مکمل فیلم هم خوباند اما این دیویس است که با نمایش خیرهکنندهاش هر چیزی را که در این عرصه وجود دارد، به سود خود میرباید.»
صبر برای روزهای سرنوشت/ با دیدگاههای مثبت فوق و محسناتی که برشمردیم «پادشاه زن» اضافه بر نامزدی اسکار بهترین بازیگر زن نقش اول برای دیویس، شانس کاندیداشدن در چند شاخه دیگر اسکار را هم دارد. این شاخهها عبارتند از: بهترین فیلم سال، برترین کارگردانی برای جینا پرینس بیت وون، بهترین طراحی صحنه، برترین طراحی لباس، بهترین تدوین، برترین گریم و چهره آرایی، بهترین صداگذاری و برترین موسیقی متن.اسامی رسمی و نهایی کاندیداهای اسکار 2023 در چهارم بهمن ماه امسال که شامل پنج نام در هر یک از شاخههای بیستوچهارگانه این جوایز است، اعلام میشود و برندگان این جوایز هم مجسمههای طلایی خود را در آیین نهایی این مراسم در صبح روز دوشنبه 22 اسفند در شهر لسآنجلس امریکا دریافت میکنند. درنتیجه باید تا تاریخهای مذکور صبر کرد و دید سرنوشت چه چیزی را برای خالقان «پادشاه زن» شامل ویولا دیویس و جینا پرینس بیت وود رقم خواهد زد.
از آغاز تا کرونا/ نقطه آغاز تهیه فیلم در سال 2015 توسط ماریا بلو ترسیم شد. در آن تاریخ و طی سفر او به کشور آفریقایی بنین که مأمن و محل استقرار نظام آگوجی و لشکر مبارز آنها در سالها پیش بوده، از فرهنگ زیستی این قوم و سوابق مبارزاتی طولانی آنها مطلع و به این سوژه علاقهمند شد. بلو در قدم اول از کتی شولمن که دستی در تدوین و تهیه فیلمهای سینمایی از این دست دارد، خواست که طرحهای نخستین آن را برای نشستن روی پردههای نقرهای جهان بریزد ولی به هر استودیویی که سر زد تا بودجه تولید آن را بگیرد، جواب «نه» شنید زیرا این باور وجود داشت که چنین فیلمی نمیفروشد. رجوع بلو به کمپانی تریاستار در سال 2017، اما پاسخی متفاوت را درپی داشت و سران این استودیو موافقت نسبی خود را برای حمایت مالی از این پروژه ابراز داشتند. با این حال سه سال طول کشید تا عملیات اجرایی تولید فیلم شروع شود و این کار از نوامبر 2021 در خاک کشور آفریقایی جنوبی آغاز شد. چه سود که بروز پاندمی کرونا روند تولید این فیلم را هم مثل هزاران اثر هنری دیگر در سطح جهان متوقف ساخت و کار تهیه فیلم زودتر از ماه چهارم سال 2022 بازگشایی نشد.
دیویس عالی است، سناریو بیتوازن/ درنهایت اثر تولید شده اولین اکران جهانی خود را در جشنواره معتبر تورونتوی کانادا در اواسط سپتامبر 2022 (اواخر شهریور 1401) پشت سرگذاشت و از 28 مهرماه این سال در سطح امریکا هم به نمایش عمومی درآمد و اکران آن در اروپای غربی و آسیای شرقی از اواخر آبان ماه صورت پذیرفته است. این درحالی است که باوجود کار خوب «پولی مورگان» در سمت مدیر فیلمبرداری و ترنس بلنشارد در سرودن موسیقی متن فیلم، این بازی سرشار از احساس و قاطعیت دیولا دیویس است که نقطه قوت اصلی فیلم تلقی شده و او را یقیناً یک بار دیگر نامزد جایزه اسکار برترین بازیگر زن نقش اول امسال میکند. این در حالی است که منتقدان برخی ایرادات را متوجه سناریوی فیلم دانسته و آن را بیتوازن توصیف کردهاند.
درصدهای تأیید و تفسیر/ سایت سینمایی روتن توماتوز با رجوع به آرای 242 منتقد شناخته شده سینما متذکر شده که درجه تأیید این فیلم به رقم ستودنی 84 درصد رسیده و سایت متاکریتیک هم از نمره حداکثری 100 به این فیلم نمره 77 را داده است. لوویا گیارکی یکی از سینمایینویسان ارشد روزنامه قدیمی و پراعتبار هالیوود ریپورتر، درباره «پادشاه زن» در توصیفی کوتاه نوشته است: «این یک کار حماسی(اپیک) از تبار «شجاع دل» فیلم حماسی سال 1995 مل گیبسون ولی با تمرکز روی جنگاوران زن و به تصویر کشیده سیاهپوستانی هدفمند و مبارز است.» کیت اربلند از سایت ایندی وایر هم آورده است: «پادشاه زن، سرشار از صحنههای پرشکوه جنگ زنان مبارز در راه حفظ قلمرو خود و منادی غنای فرهنگی و ارزشهای اجتماعی در سینما در زمانهای است که فیلمهای احمقانه و خیالی و ابرقهرمانیهای دروغپردازانه، سطحیگرایی را به اوج خود رساندهاند.» در نقد مارتین تسایی در سایت هنری The Wrap هم آمده است: «هنر ویولا دیویس را در حرفه بازیگری از این نکته دریابید که او ستاره مسلم فیلمی است که اصولاً فردگرا و مبتنی بر اشخاص نیست و راوی یک واقعیت تاریخی و مملو از صحنههای جنگی و اکشن است و در این گونه فیلمها معمولاً هنر فردی بازیگران هیچ جلوه و محل بروزی نمییابد.» تیم گریسون منتقد نشریه پرتیراژ «اسکرین اینترنشنال» هم نوشت است: «بازیگران نقشهای مکمل فیلم هم خوباند اما این دیویس است که با نمایش خیرهکنندهاش هر چیزی را که در این عرصه وجود دارد، به سود خود میرباید.»
صبر برای روزهای سرنوشت/ با دیدگاههای مثبت فوق و محسناتی که برشمردیم «پادشاه زن» اضافه بر نامزدی اسکار بهترین بازیگر زن نقش اول برای دیویس، شانس کاندیداشدن در چند شاخه دیگر اسکار را هم دارد. این شاخهها عبارتند از: بهترین فیلم سال، برترین کارگردانی برای جینا پرینس بیت وون، بهترین طراحی صحنه، برترین طراحی لباس، بهترین تدوین، برترین گریم و چهره آرایی، بهترین صداگذاری و برترین موسیقی متن.اسامی رسمی و نهایی کاندیداهای اسکار 2023 در چهارم بهمن ماه امسال که شامل پنج نام در هر یک از شاخههای بیستوچهارگانه این جوایز است، اعلام میشود و برندگان این جوایز هم مجسمههای طلایی خود را در آیین نهایی این مراسم در صبح روز دوشنبه 22 اسفند در شهر لسآنجلس امریکا دریافت میکنند. درنتیجه باید تا تاریخهای مذکور صبر کرد و دید سرنوشت چه چیزی را برای خالقان «پادشاه زن» شامل ویولا دیویس و جینا پرینس بیت وود رقم خواهد زد.
داور جایزه جلال: داستاننویسان ایرانی در زمینه دین و تاریخ بیسواد هستند
پانزدهمین دوره جایزه جلال امروز در تالار وحدت برگزیدگان خود را معرفی میکند و 15نویسنده در بخشهای مختلف بهعنوان برتر معرفی خواهند شد. سید میثم موسویان داور بخش رمان و داستان در گفتوگویی درباره این جایزه صحبت کرده است. وی در سابقه خود کسب عنوان برگزیده در این جایزه را دارد.وی درباره کیفیت آثار رسیده این دوره گفته است: در قسمت فنون داستاننویسی نقایص روز به روز کمتر میشود. به نظر میرسد که ناشران ما دیگر میدانند چگونه کار نهایی را از نویسنده تحویل بگیرند و حساسیتهایی دارند که نویسنده آنها را اجابت میکند، در نتیجه کاری که منتشر میشود، از نظر فنی و تکنیکی کیفیت استاندارد دارد، شخصیتپردازی و زاویه دید درستی انتخاب میشود و از این نظر ما پیشرفتهای خوبی را شاهد بودیم. از منظر توجه به اقلیم و بومگرایی هم رشد بسیار داشتیم، زیست بوم و اقلیم در بسیاری از آثار حرف اول را میزد، من فکر میکنم که حتی رمانها و داستانهایی با فضای پایتخت نیز کمتر بودند و بیشتر ما شاهد تعدد آثاری بودیم که در اقلیمهایی مثل ایل، قوم و... رخ داده بود. بنابراین از بابت توجه به بومیگرایی و اقلیم اتفاقات خوبی در رمان ایرانی رخ داده است.وی درباره شرکت ناشران در این دوره به سیاست جدید جایزه جلال اشاره کرد و گفت: سلیقههای ناشران محترم است، نمیتوان جهتگیری یکطرفه داشت و گفت که ناشران به چه سمتی میروند، اما این امکان وجود دارد که عدهای از نویسندگان و ناشران آثارشان را به جایزه ارسال نکرده باشند.چون جایزه جلال فراخوان میدهد و ممکن است که عدهای از نویسندگان خودشان اثر نفرستند.سیاست جایزه جلال به این سمت حرکت میکند که اگر نشر یا نویسندهای تمایل به رقابت داشته باشد، خود کتاب را ارسال کند، اگر ارسال نشد تمایلی به رقابت نداشته است.در عین حال باید بگویم که در بین آثار ارزیابی شده ما هم از ناشران قدیمی آثار داشتیم و هم از ناشران تازهکار، هم از نویسندگان پیشکسوت اثر داشتیم هم از نویسندگان تازه کار. داوران بدون اینکه ناشر یا اسم نویسنده تأثیری در انتخابشان بگذارد، با بررسی کتابها به نتایج فعلی دست یافتند.به گزارش تسنیم، وی در خاتمه به اهمیت این جایزه در میان نویسندگان اشاره کرد و گفت: برای قشری که داستان و رمان ایرانی را دنبال میکند، جایزه جلال یکی از مهمترین اتفاقاتی است که در سال رخ میدهد. بنده در سال 97 برگزیده جایزه جلال شدم و این تأثیر بسیاری در پیشرفت من در حوزه داستاننویسی داشت، فراهم شدن امکان تعامل با ناشران مختلف نتیجه برگزیده شدن در جایزه جلال بود، برای من نویسنده شهرستانی گزینههای زیادی برای انتخاب ناشر به جهت انتشار اثر وجود نداشت، که جلال این امکان را فراهم کرد، از سوی دیگر من نویسنده با جلال به جامعه معرفی شدم. من نقطه ضعف جامعه ادبی خود را متأسفانه فاصله گرفتن از فلسفه،عرفان، نظریههای جامعهشناسی و روانشناسی میدانم، درست است که داستاننویسان ما کاربلد و قدرتمند داستان خلق میکنند، اما در زمینههای تاریخی، دینی، عرفانی و فلسفی بیسواد هستند و در نتیجه کارهایمان از محتوای عمیق فاصله میگیرد.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
دغدغههای مردمی برگزیدگان جشنواره عمار
-
وزیر ارشاد: 11 فیلم فارابی به جشنواره فیلم فجر میرسد
-
صداوسیما بلاتکلیف بین حقوق کارمندان و هزینه تولید
-
یک «شجاع دل» زنانه
-
داور جایزه جلال: داستاننویسان ایرانی در زمینه دین و تاریخ بیسواد هستند
اخبارایران آنلاین