«ایران» از سریال «آزادی مشروط» گزارش میدهد
ایدههایی که به صفحه نمایش نرسید
فاطمه ترکاشوند/ روزنامه نگار: چهارمین سریال مسعود دهنمکی این شبها از شبکه یک سیما در حال پخش است. «آزادی مشروط» که تاکنون 40قسمت از آن روی آنتن رفته، قرار بود به موضوع کرونا بپردازد و به نوعی گرامیداشت زحمات کادر درمان کشور در دوره پرفرازونشیب و دشوار همهگیری کووید19 باشد اما حالا به اثری بیمایه و کممخاطب تبدیل شده که همه منتظرند تمام شود و ببینند چه سریالی جایگزین آن خواهد شد.
قصه سریال «آزادی مشروط» درباره سه زندانی است که بهدلیل جرمی که مرتکب شدهاند، در زندان به سر میبرند اما ورود کرونا باعث شده است آنها آزادی مشروط را تجربه نمایند و بتوانند با خدمت کردن، بخشی از دوره محکومیت خودشان را جبران کنند. فیلم تلاش میکند از این طریق به لایههای مختلف اجتماعی که از ورود کرونا به کشور متأثر و متضرر شدهاند، بپردازد و مشکلات هر کدام را به نحوی مطرح کند. با این همه در شکل روایت به جای قصهگویی تبدیل به نوعی مستند نمایشی شده است که هیچ یک از شخصیتهای آن، توان همراه و همدل کردن مخاطب را با خود ندارند.
در مورد این سریال پیش از شروع نمایش در ابتدای آبانماه از عبارت «سریال طنز» استفاده میشد و حضور پرتعداد چهرههایی که در کمدیها شناخته شدهاند در تبلیغات این سریال، نوید جایگزینی یک اثر کمدی پس از مدتها در آنتن تلویزیون را میداد. اما به مرور روشن شد که «آزادی مشروط» قادر نیست این توقع را در مخاطب برآورده و جای خالی طنز را در تلویزیون برای او پر کند.چهرهها و بازیگران این سریال هنوز همانهایی بودند که بارها در قالب آثار دیگر، مخاطب را خندانده بودند. سروش جمشیدی که خـــــــــاطره «دورهمی» او در ذهــــــن مخاطــــــــــب هنوز روشــــــن است، در سریال نه موقعیت طنزی ایجاد میکند و نه دیالوگ قابل ذکر خندهآوری دارد. علی مشهدی که با استندآپهایش در خندوانه، خود را از پشت صحنه به صحنه کشید و مورد استقبال قرار گرفت، حالا در میان بداههها و متن پراکنده فیلمنامه آزادی مشروط گم شده است. علیرضا استادی هم که با بداههها و موقعیتهای پرخندهای که میآفریند، شناخته میشود در سریال در جای درست خودش قرار نگرفته است.نظیر همین اتفاقها برای سایر چهرههای طنز سریال هم افتاده است. حسین رفیعی، شهین تسلیمی، بهنوش بختیاری، مهران رجبی، شهاب عباسی از دیگر بازیگرانی هستند که معمولاً در قالب کمدی، مخاطب را با خود همراه میکنند اما به نظر میرسد متن ضعیف فیلمنامه، موقعیتهای کمجان داستـــــــانی و کـــــــشدار شــــــــــــدن دیالـــــوگهای بیاهمیت و تعارفات اضافی، نهتنها ریتم فیلم بلکه جانمایه لازم برای بازی را هم از بازیگران گرفته است.
تلاش مسعود دهنمکی برای پرداختن به مسائل اجتماعی ستودنی است و شاید همین وجه آثار او باشد که برخی از آنها را با استقبال عمومی روبهرو کرده است. به علاوه سادگی روایت و اجتناب از پیچیدگی هم مؤلفه دیگری در فیلمسازی این کارگردان است که آثار او را به میان تودههای مردم میبرد و جنس تولیداتش را به تلویزیون نزدیک میکند. جسارت در پرداختن به موضوعاتی که شاید بیشتر هنرمندان از موضعگیری دربارهشان احتراز میکنند ویژگی دیگر آثار مسعود دهنمکی است که غالباً حواشی خاصی را برای آنها بهدنبال میآورد. همه این مؤلفهها را میتوان در آثار موفق او از سهگانه «اخراجیها» گرفته تا «دارا و ندار» دید.
اما حالا در آخرین ساخته این کارگردان، ویژگی مثبت پرداختن به مسائل اجتماعی به مستندنگاری بیقصه و روزمره و دمدستی تقلیل پیدا کرده و سادگی روایتش برای اثر به قیمت کشدار شدن موقعیتها و دیالوگهای بیاثر و اضافی تمام شده است. از جسارت دهنمکی هم چیز زیادی در «آزادی مشروط» باقی نمانده و شاید مجموعه این نقاط ضعف باشد که سریال را تبدیل به اثری برای روشن نگه داشتن چراغ آنتن و پر کردن جاهای خالی تبدیل کرده است.
محمدحسین توتونچیان تهیهکننده موسیقی در گفتوگو با «ایران» از شرایط حال حاضر برگزاری کنسرتهای موسیقی گفت
کمی منصفانه قضاوت کنید
نداسیجانی / محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هفته گذشته در برنامه رونمایی آلبوم «سربازنامه» درتالار وحدت و در گفتوگوهای قبلتر خود اشاره داشتند کنسرتهای موسیقی در تهران و شهرهای مختلف کشور آغاز شده است. شروع اجراهایی که بیش از 5ماه از تعطیلی آن میگذرد و شرایط مالی و امرار معاش هنرمندان موسیقی را تحت تأثیر قرار داده است؛ متوقف شدن یا تعطیلی کنسرتهایی که از فشارهای داخلی نشأت میگیرد و به گفته یکی از تهیهکنندگان نامآشنای موسیقی، اکنون زمان همدلی مردم است.
مردم و معترضین خود را جای یکدیگر قرار دهند
محمدحسین توتونچیان در گفتوگو با «ایران» درباره شرایط حال حاضر برگزاری کنسرتهای موسیقی بیان داشت: «همانطور که مخاطبان وعلاقهمندان هنر، به درستی اشاره کردهاند، این مردم هستند که به سلبریتیها و هنرمندان اعتبار بخشیدهاند و آنها را در جامعه یگانه کردهاند، من هم کاملاً با این موضوع موافقم، اما ما در فضای موسیقی و جامعه هنر، تنها با یک خواننده و سلبریتی مواجه نیستم، بلکه با یک خانواده بزرگ سروکارداریم که ازاین مسیر ارتزاق میکنند بنابراین این همدلی را از سوی بخشی از مردم معترض میطلبد تا کلیتر نگاه کنند و از بالا به تمام پیامدهای موضوع بنگرند.»
این تهیهکننده نامآشنای موسیقی ایران در ادامه افزود: «علاقهمندان و مخاطبان موسیقی این نکته را مدنظر قرار بدهند که موسیقی صرفاً یک تفریح و سرگرمی نیست بلکه در عین کار فرهنگی بودن، یک صنعت است. همانطور که دیگر مشاغل و صنعتها تعطیل نشده و مشغول به ادامه حیات شغلی خود هستند، حتی کسانی که شبها در اعتراضات شرکت میکردند، روزها در محل کارشان حاضر میشدند.
این بیانصافی است که عدهای که سر کار میروند از عدهای دیگر بخواهند که کارشان را تعطیل کنند، ممکن است که سلبریتیها و همچنین تهیهکنندهها بتوانند هزینههای روزمره زندگیشان را از محل پس اندازهای قبلی خود تأمین کنند، روی صحبت من با اقشار کم درآمدتر هنر است. بنابراین کافی است که مردم و معترضین خود را جای یکدیگر قرار دهند تا بتوانند درست قضاوت کنند.»
حمایت و همدلیها را از سمت مردم میطلبیم
توتونچیان مدیرسایت ایران کنسرت اضافه کرد: «در راستای همدلی، یکپارچگی و یکدلی مردم با یکدیگر باید بگویم، صنف هنر، تمامی اعضای خانواده بزرگ هنر را دربرمیگیرد و فقط شامل تهیهکننده و خواننده یا یک سلبریتی نیست و این قشر بسیار بزرگ، از این حرفه امرار معاش میکنند و این انصاف مردم را میطلبد تا به نیازهای مالی و اقتصادی این خانواده سه هزار نفره توجه داشته باشند. خانوادههایی که درشرایط سخت دو سال و نیم شیوع کرونا هیچ درآمدی درخصوص اجرای کنسرت و دیگر برنامههای موسیقی نداشتند و به دلیل پروژهای بودن قراردادها و نبود برنامهها، حتی از همین حقوقهای حداقلی کارمندها و پرسنلها هم برخوردار نبودند و در ادامه بعد از این دوسال و نیم بیکاری و بیدرآمدی، کنسرتهای موسیقی در ایام محرم و صفر و بعد از آن اعتراضات و فضای حاکم بر جامعه بار دیگر این برنامهها را متوقف کرد و به تعطیلی کشاند. اینجا آنجاست که باعث میشود، به نوبه خودمان، این حمایت و همدلیها را از سمت مردم بطلبیم و امید داشته باشیم تا بار دیگر کنسرتهای موسیقی را رقم بزنیم.»
چه کسی مسئول امنیت کنسرتها است؟
او در ادامه صحبتهایش به ایجاد فضایی امن وآرامش زا برای برگزاری کنسرتها اشاره کرد و افزود: «آیا نهادهای امنیتی میتوانند تجمعهای سه هزار نفری در هر سانس را مدیریت و کنترل کنند؟ آیا مسئولیت برگزاری کنسرتها کما فی السابق به عهده شرکتها بوده یا برعهده نهادهای امنیتی است؟ چه کسی میخواهد این نظم و امنیت را برقرار کند و مانع از هرگونه اعتراض و شعارهای احتمالی شود؟ اگر احیاناً این اتفاق افتاد، خواننده و تهیهکننده و برگزارکننده باید ماهها به جرم برهم زدن نظم و امنیت ملی و برقراری تجمعهای اعتراضی در زندان باشند؟ اینها سؤالهایی است که نیاز است مسئولان پاسخگو باشند و تا عدم حصول نتیجه، نمیتوان گامهای محکم و درست برداشت و بعید میدانم من یا همکاران من تا زمانیکه پاسخ مکتوب از سوی نهادهای امنیتی نداشته باشند، دلیلی برای برگزاری کنسرتها داشته باشند.
هیچ تقاضایی از سوی تهیهکنندهها اعلام نشده
توتونچیان در پاسخ به سؤال خبرنگار «ایران» در مورد اخبار انتشار یافته، مبنی بر اینکه مشکلی در برگزاری کنسرتها وجود ندارد و سایتهای بلیتفروشی باز است گفت: «تا آنجا که اطلاع دارم نه سایت ایران کنسرت و نه همکارانم برنامهای برای بلیتفروشی نداریم، مضاف براینکه ابتدا باید درخواستی از سوی تهیهکنندهها به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داده شود تا در پس آن مجوزها صادر و در ادامه روند اداری کارهای برگزاری کنسرت انجام شود. و بار دیگر تأکید میکنم تاکنون هیچ تقاضایی از سوی تهیهکنندهها اعلام نشده و هیچ سامانه بلیتفروشی، موضوعی برای بلیت فروشی ندارند.»
او در پاسخ به این سؤال که آیا تصمیمی برای برگزاری کنسرت خواهید داشت یا خیر گفت: «به لحاظ معیشتی برگزاری این کنسرتها ضرورت دارد و همانطور که قبلتر اشاره کردم، در صورتیکه این همدلی از سمت مردم و اقشار جامعه و مسئولان تأمین شود و احساس عدم تقابل بین هنرمند و مردم بوجود آید و نگاهها براین مقیاس و اساس باشد، برگزاری امکان دارد.»
تأکید مدیرکل هنرهای نمایشی بر افزایش بودجه سال آتی تئاتر و تولیدات فاخر
گروه فرهنگی: مدیرکل هنرهای نمایشی میگوید جشنوارههای تخصصی خوبی در عرصه تئاتر تدارک دیدیم و بتدریج برگزار میشود، بعد هم افزایش بودجه سال آتی تئاتر و تولیدات فاخر است که امیدواریم بتواند فرهنگ ما و ادبیاتمان را در عرصه هنرهای نمایشی ارتقا بدهد. کاظم نظری در گفتوگو با «ایران تئاتر» ضمن اشاره به این موضوع میگوید: «اگر ساماندهی از فهرست هنرمندان تئاتر خیابانی صورت بگیرد و گروهها همه مشخص شوند، متوجه میشویم که این خانواده چه تعدادی هستند و چه گروههایی فعالاند و این قطعاً در برنامهریزی و بودجه مرکز هنرهای نمایشی تأثیرگذار است و یک بخشی در حمایت از آنها همچون تئاتر صحنهای ایجاد خواهد شد. الان ما هیچ آمار و ارقام مشخصی نداریم چرا که شناسنامهای وجود ندارد، انشاءالله با کمک خود هنرمندان تئاتر خیابانی این اتفاق بیفتد و برای سال بعد بودجهای با فعال شدن کانون تئاتر خیابانی قائل شویم. الان به طور مثال هنرمندان جشنواره مریوان تقریباً هویتشان مشخص است و ما این را باید در سطح کشور برای همه هنرمندانمان داشته باشیم.» او ادامه میدهد: «نکته اینجاست که عرضه و تقاضا همخوانی ندارد؛ به این دلیل که یک زمانی کرونا بود، کسی هم کار تئاتر نمیکرد، بودجه تئاتر آن زمان هم محدودیت داشت، الان که دیگر شرایط مشخص است کرونا هم کمتر شده، تقاضا برای کار زیاد است و مبلغ حمایت افزایش نیافته است. به هرحال این را هم باید درباره بودجه در نظر بگیریم که ما در یک تحریم ظالمانه هستیم و بودجه هنرهای نمایشی هم از فروش نفت و سایر منابع دولتی تأمین میشود و قطعاً این تحریمها مشکلات زیادی به عرصه فرهنگ وارد کرده است، حال یک جایی بیشتر و جای دیگر کمتر، چرا که فرهنگ نمود بیشتری دارد و کاستیهایش به چشم میآید؛ اما برای سال بعد چنانچه بتوانیم سرشماری درستی از گروهها مخصوصاً گروههای خیابانی داشته باشیم، قطعاً افزایش بودجه محقق میشود چرا که تئاتر نیاز جامعه است. جامعهای که نیاز به آموزش، سبک زندگی و الگو دارد باید ابزار گفتمان داشته باشد؛ بنابراین قطعاً سیاستگذاران به این امر فکر کردهاند و ما هم انشاءالله از این گرفتاریها خارج شویم، برای سال آینده، بودجهمان افزایش خواهد یافت.» مدیرکل هنرهای نمایشی همچنین دربخشی از این گفتوگو درباره نقش مدیران و همافزایی و همفکری هنرمندان با آنها میگوید: «منِ سیاستگذار در عرصه هنر یک جایی خطاهایی هم دارم، چه کسی باید این خطا را به من گوشزد کند؟ خود هنرمند با ابزار هنر میتواند این کار را انجام دهد. این نکته را مد نظر قرار بدهیم که دولت هیچگاه نخواسته مانع فعالیت هنرمندان باشد و در هیچ جای دنیا نیز اینطور نیست، اما به هرحال هنرمند هم یک تعهد اجتماعی دارد که نباید این تعهد اجازه دهد جامعه به انحراف، تشویش و بههمریختگی برسد. انتقاد باید باشد، آن هم سازنده و درست نه یکطرفه و همین گفتوگوها اگر وجود داشته باشد و روی صحنه بیاید، جامعه را به رشد میرساند.»
اختتامیه سیزدهمین جشنواره عمار به یاد نادر طالبزاده
فرهنگی/ سینما فلسطین روزهای شلوغی را تجربه میکند. این سینما میزبان هنرمندان و علاقهمندانی است که میخواهند به تماشای آثار سینمایی سیزدهمین جشنواره فیلم عمار بنشینند. علاوه بر نمایش فیلمها که برای عموم مخاطبان آزاد است، برنامههای جنبی جشنواره و برگزاری نشستها و کارگاههای آموزشی با حضور چهرههای شناخته شده تنور جشنواره را گرم کرده است.
کجا قرار است نتیجه زحمات دیده شود؟
طبق تجربه چند ماه اخیر در مواجهه با وقایع روز اولین واکنش هنرمندان به زبان هنر، ساخت کلیپ و نماهنگ است. یکی از بخشهای جشنواره «عمار» به همین قالب اختصاص دارد. آن طور که هادی آزرم عضو هیأتداوران بخش نماهنگ به «ایران» میگوید تعداد آثار رسیده به مرحله رقابتی نسبت به دوره قبل کاهش داشته است. او میگوید: «از نظر محتوایی موضوعات به روز با توجه به اتفاقات اخیر هم داشتیم. یکی از آثار، پرداخت خیلی خوبی داشت ولی بعضی از آنها میزانی از مستقیم گویی را به نمایش میگذاشت که از جذابیت اثر کم میکرد.»
او با اشاره به جای خالی نمایش کلیپها در رسانه و لزوم ایجاد فضایی برای بهتر دیده شدن آنها ادامه میدهد: «باید شبکهای باشد که بازخورد این آثار در آنها دیده شود. از طرفی سؤال این است که آیا رسانه باید در پیشبرد و بهتر شدن محتوایی این آثار تأثیرگذار باشد؟ و بالاخره کجا قرار است این زحمات بچهها از فیلمبرداری و موسیقی تا هزینههای تقریباً زیاد برای تولید، دیده شود.»
خلق ضـــــــــد ارزش در مکتب سلبریتیپروری
شامگاه یکشنبه 18 دیماه و در چهارمین روز جشنواره، حسن رحیمپور ازغدی در نشستی با عنوان «اسوه یا سلبریتی» با موضوع نقدی بر نظام الگوسازی رسانههای ایرانی با تأکید بر اهمیت ساخت فیلمهایی در سینما با نگاه تعقل گرایانه، گفت: «مکتب سلبریتی پروری سینما، ضد ارزش را خلق یا جابهجا میکند.» او در بخش دیگر صحبتهایش تأکید کرد: «هنر در مکتب سرمایهداری صرفاً بر اساس سود و لذت بنا میشود و کاری با حقیقت و حقانیت و همچنین رشد و تکامل انسان نداشته و همه این کلمات را تهی از معنا و فاقد محتوای خاص میداند.»
به یاد نادر طالبزاده
آیین اختتامیه سیزدهمین دوره این جشنواره با محوریت «روایت زن ایرانی» پنجشنبه ۲۲ دی از ساعت ۱۸ در سینمافلسطین برگزار میشود و حضور برای عموم آزاد است. بر اساس اعلام دبیرخانه سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، پاسداشت ویژه اختتامیه این دوره جشنواره به مرحوم نادر طالبزاده اختصاص مییابد. همچنین پاسداشت ویژه دومِ سیزدهمین جشنواره عمار به پیشکسوت سینمای ایران، جمال شورجه کارگردان نامی انقلاب و دفاع مقدس، به جهت ساخت آثار فاخر در جهت اهداف انقلاب، اختصاص مییابد.
مهدویان سراغ «مطرود» میرود
محمد سرشار مدیر سابق شبکه کودک برای فیلمی با عنوان «شکار هیولا» و محمدمهدی طباطبایینژاد از مدیران مأمورشده از تلویزیون به سازمان سینمایی برای فیلمی با عنوان «جاده جنگلی»، همزمان با محمدحسین مهدویان برای پروانه ساخت پروژههای تازه خود ثبت درخواست کردند.بر این اساس محمدحسین مهدویان که سال گذشته فیلم سینمایی «مرد بازنده» را در جشنواره فیلم فجر داشت و این روزها هم سریال «سقوط» با مشاوره او به سجاد پهلوانزاده در مقام کارگردان در حال پخش از شبکه نمایش خانگی است، درخواست پروانه ساختی را بر اساس فیلمنامهای با عنوان «مطرود» به ثبت رسانده است. مهدویان این فیلم را به تهیه کنندگی سیدمحسن حجازی کارگردانی خواهد کرد.
آغاز ثبتنام بخش بینالملل
سیوچهارمین نمایشگاه کتاب
ناشران، مؤسسات فرهنگی، نهادها، انجمنها، تشکلهای نشر، آژانسهای ادبی و دیگر فعالان فرهنگی حوزه بینالملل میتوانند از دیروز دوشنبه (نوزدهم دیماه ۱۴۰۱) در بخش بینالملل «سیوچهارمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران» ثبتنام کنند.ستاد برگزاری سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران از ناشران، مؤسسات فرهنگی، نهادها، انجمنها، تشکلهای نشر، آژانسهای ادبی و دیگر فعالان فرهنگی حوزه بینالملل دعوت میکند از امروز (نوزدهم دی ماه ۱۴۰۱) تا حداکثر (پانزدهم اسفندماه ۱۴۰۱) با مراجعه به پایگاه اینترنتی ketab.ir شرایط و ضوابط حضور در بخش بینالملل «سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران» را مطالعه و نسبت به ثبتنام اقدام کنند. ثبتنام ناشران خارجی برای حضور در «سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران» از ۱۹ آذرماه ۱۴۰۱ آغاز شده و تا ۳۰ بهمنماه ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت./ایرنا
مصطفی رحماندوست دبیر جایزه مرغک شد
حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با صدور حکمی مصطفی رحماندوست را بهعنوان دبیر «جایزه مرغک» (جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان) منصوب کرد. «جایزه مرغک» توسط کانون پرورش فکری و با هدف ایجاد بستر مناسب برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و معرفی کتابهای برگزیده حوزه کودک و نوجوان و حمایت از ناشران این حوزه برگزار میشود./مهر
دنباله «مصائب مسیح» مقابل دوربین میرود
«مل گیبسون» قرار است سرانجام دنباله فیلم سینمایی جنجال برانگیز «مصائب مسیح» را در اواسط سال جدید میلادی مقابل دوربین ببرد.«مصائب مسیح: رستاخیز» که دنباله فیلم ۲۰۱۴ است با بازگشت «جیمز کاویزل» در نقش مسیح در حالی ساخته خواهد شد که «مل گیبسون» با همکاری «راندال والاس» فیلمنامهنویس «شجاع دل» به سختی روی فیلمنامه کار کرده و شش پیشنویس از فیلمنامه آماده شده است.«مصائب مسیح» داستان رنجهای پایان عمر و به صلیب کشیده شدن حضرت عیسی(ع) را روایت کرد و فیلم جدید «مصائب مسیح: رستاخیز» به رستاخیز او از مرگ در روز سوم و وقایع پس از آن میپردازد.فیلم «مصائب مسیح» ساخته «مل گیبسون» با بازی «جیمز کاویزل» در سال ۲۰۱۴ به موفقیت بزرگی دست یافت و با بودجه ۳۰ میلیون دلاری به فروش ۶۲۲ میلیون دلاری در سطح جهان رسید تا یکی از پرفروشترین فیلمهای مستقل تمام ادوار نام بگیرد. چند سال پیش خبر ساخت دنبالهای بر فیلم «مصائب مسیح» مطرح شد اما تاکنون مشخص نبود که «مل گیبسون» قصد دارد مجدداً از «جیمز کاویزل» که حالا ۵۱ ساله است برای نقش مسیح استفاده کند./ایسنا
یزد میزبان هفتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار
هفتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار با دبیری فرهاد مختاری مدیرکل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران از ۲۶ تا ۲۹ دی در استان یزد برگزار میشود. در این دوره از جشنواره ۱۳ اثر در بخش تئاتر صحنهای و ۱۸ اثر در بخش تئاتر خیابانی اجرا میشود. ۳۱ اثر حاضر در هفتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار از استانهای آذربایجان شرقی، تهران، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کرمان، گیلان، کرمانشاه، لرستان، یزد، اصفهان، مازندران، ایلام، اردبیل، خراسان رضوی و کهگیلویه و بویراحمد هستند.مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره نیز روز ۲۹ دی در استان یزد برگزار میشود./مهر
برگزاری همایش بزرگداشت
«روز تاریخ نگاری انقلاب اسلامی»
حجت الاسلام سعید فخرزاده دبیر مجمع هماهنگی مراکز تاریخپژوهی و بانکهای اسنادی ایران (مهتاب)، از برگزاری نخستین مراسم بزرگداشت «روز تاریخ نگاری انقلاب اسلامی» خبر داد.
بر همین اساس قرار است نخستین مراسم بزرگداشت «روز تاریخ نگاری انقلاب اسلامی» با تجلیل از نویسندگان و پژوهشگران حوزه تاریخ نگاری انقلاب اسلامی؛ روز شنبه ۲۴ دی ماه، ساعت ۹:۳۰ در مرکز همایشهای بینالمللی سازمان اسناد و کتابخانه ملی (تالار قلم) برگزار شود. همچنین در بخش جانبی این برنامه، آثار پژوهشی مراکز اسنادی که با موضوع تاریخ نگاری انقلاب اسلامی تدوین و منتشرشدهاند، به نمایش گذاشته خواهد شد.
اکران آنلاین مستند «رنج زیر پوست» در گروه سینمایی هنر و تجربه
فیلم مستند «رنج زیر پوست» به کارگردانی محسن جعفریراد منتقد و فیلمساز فقید در گروه سینمایی هنر و تجربه به صورت آنلاین اکران میشود. با موافقت و همکاری سرمایهگذاران و تهیهکننده فیلم، از روز چهارشنبه ۲۱ دیماه فیلم مستند بلند رنج زیر پوست محسن جعفریراد در قالب اکران آنلاین در سامانه هاشور به نمایش درمیآید و تمامی عواید حاصل از فروش بلیت این اثر به خانواده مرحوم جعفریراد تقدیم خواهد شد.