وزیر راه و شهرسازی خبر داد
واگذاری واحدهای نهضت ملی مسکن از ماه آینده
۵۰۰ هزار قطعه زمین تا یکسال آینده به مردم تحویل میشود
گروه اقتصادی/ بخشی از واحدهای نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید ساخته میشود. تأمین زمین در شهرهای جدید مشکلی ندارد و بر اساس قانون نهضت ملی مسکن، سهم این شهرها از این برنامه 600 هزار واحد است. اکنون و همزمان با اجرای برنامه نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید، مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی از اصلاح قانون شهرهای جدید خبر داده است. وزیر راه و شهرسازی با حضور در کمیسیون عمران مجلس با موضوع «بررسی اجرای قانون جهش مسکن» برنامه تحول و اصلاح قانون شهرهای جدید را اعلام کرد. یکی از محورهای تحول شهرسازی در شهرهای جدید، تغییر رویه ساخت از خانههای بلندمرتبه در این شهرها به ساخت خانههای یک طبقه بهسبک معماری ایرانی- اسلامی است. بر این اساس در هشت شهر جدید کشور ساخت خانههای ویلایی و حیاطدار کلید خورده و یکی از برنامههای تحولی در حوزه مسکن، توجه به سبک و سیاق خانهسازی با مدل ایرانی-اسلامی است. ساخت این مدل ساختمانسازی در شهرهایی که زمین به میزان کافی وجود داشته باشد و از طرفی مورد تقاضای مردم باشد، اجرا میشود. هدف از ایجاد شهرهای جدید، سرریز، کنترل، توازن و گستردگی جمعیت در شهرهای مجاور کلانشهرها است تا بتوانند از ظرفیت و زیرساختها بیشترین بهرهگیری را داشته باشند. به گفته مسئولان بخش مسکن اکنون در خصوص ساخت خانههای ویلایی و حیاطدار در شهرهایی همچون پرند، پردیس و هشتگرد تقاضا وجود دارد و مردم در طرح نهضت ملی مسکن ثبتنام کردند و درخواست سکونت دارند. در شهر پرند ساخت حدود ۲ هزار و ۲۰۰ مسکن یک و دو طبقه بهصورت مشارکتی حیاطدار و سه و چهار طبقه در مناطقی که زمین محدود است، آغاز شده است. وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: امروز یکی از کانونهای هدف وزارت راه و شهرسازی برای تولید مسکن، شهرهای جدید است. به نظر میرسد که قانون شهرهای جدید نیاز به اصلاح دارد که درصدد هستیم در همراهی با مجلس آن را اصلاح کنیم.
بذرپاش با اشاره به اینکه عملکرد شهرهای جدید در برخی وجوه مثبت و در برخی وجوه ایراداتی دارد که باید رفع شود، گفت: در دوره جدید اولویت وزارت راه و شهرسازی اصلاح قانون شهرهای جدید است.
تکمیل مسکن مهر
وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از گفتوگوی خود با اعضای کمیسیون عمران مجلس بر ارائه پیشنهاد نمایندگان مجلس برای تأمین منابع مالی و تکمیل طرحهای باقیمانده مسکن و اجرای کلان پروژه نهضت ملی تأکید کرد.
عضو کابینه دولت سیزدهم افزود: در اجرای طرحهای فوریتی همچون اجرای طرح مسکن مهر، اقدام ملی، نهضت ملی مسکن منابعی به غیر از منابع بانکی دیده نشد و بخشی از مشکلات نیز به همین دلیل است که منابعی که در اختیار دولتها بوده برای اجرای پروژههای مهم از جمله تکمیل واحدهای باقیمانده مسکن مهر، مسکن ملی و نهضت ملی مسکن کافی نبوده است. هماکنون نیز یکی از استمدادهای ما از کمیسیون عمران مجلس همین تأمین منابع مالی کلانپروژه کشور است که در جلسه رأی اعتماد نیز بر آن تأکید داشتم.
بذرپاش تأکید کرد: وقتی منابع اجرای طرحهای کلان مسکن دولت متکی بر فقط منابع بانکی است یکی از سهلالوصولترین روشها فروش زمین است. اینکه زمین را بفروشند و هزینه آمادهسازی را بدهند و هر جایی که کمبود منابع بود حتی به عملیات احداث برسند که نمونه آنها را در باقیماندههای مسکن مهر شاهد هستیم. وزیر راه و شهرسازی گفت: برای تکمیل حدود ۵۰ هزار مسکن مهر باقیمانده از محل فروش زمینها اقدام شده است. دولت در تکمیل این تعداد واحد باقیمانده مسکن مهر متعهد شده است تا واحدها را تکمیل کند زیرا با افزایش قیمتها مردم متضرر شدهاند و برخی از آنها نیز عملیات اجرایی نداشته و فقط زمین است و هیچ کاری روی اراضی انجام نشده است. بنابراین برای تکمیل واحدها چون منابع متکی به منابع بانکی است باید از محل فروش اراضی تأمین منابع انجام، واحدها تکمیل و تحویل متقاضیان شوند. عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: بخشی از سیاست وزارت راه و شهرسازی، تولید مسکن در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت تا ۵۰ هزار نفر جمعیت تحویل زمین با ارایه تسهیلات به مردم است که اینکار در حدود ۳۰۰ شهر آغاز شده است و شهرهای جدید نیز به گردونه اضافه میشود. این سیاست قطعی دولت است که در یکسال آینده ۵۰۰ هزار واحد زمین تحویل مردم برای ساخت مسکن خواهد شد.
ضرورت همکاری مجلس
وی تصریح کرد: چنانچه مجلس راه دیگری را به دولت پیشنهاد میدهد تا از مسیرهای دیگر برود همچون تملک دارایی یا روشهای دیگر تأمین منابع مالی روی آن توافق و تصمیمگیری میکنیم تا تعهداتی که برعهده حاکمیت در خصوص تأمین مسکن است انجام شود. بذرپاش با تأکید بر اینکه در شهرهای جدید کارهای خوبی نیز انجام شده است، گفت: چنانچه اعضای کمیسیون عمران موافق باشند، برنامه تحول و اصلاح شهرهای جدید ظرف یک سال آینده تهیه شود که هرجا لازم است اصلاح لازم انجام شود. وی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی علاوه بر برنامه تحول و اصلاح قانون شهرهای جدید در همراهی با مجلس، برنامههای آتی را برای اجرایی شدن روح حاکم بر شهرهای جدید بر مبنای ایرانی- اسلامی تعیین و ارائه خواهد کرد.
۱۲ خودرو تولید داخل جدید در مسیر ورود به بازار
رکورد تولید ماهانه خودرو شکست
تمام خودروهای قدیمی تا سال آینده از رده خارج خواهند شد
گروه اقتصادی/ ساماندهی بازار خودرو یکی از برنامههای راهبردی وزارت صمت به شمار میآید که سکاندار این وزارتخانه بخش قابل توجهی از توان خود را بر اجرای این موضوع متمرکز کرده است. البته در این روند تاکنون برنامههای راهبردی متنوعی از جمله شکست قفل واردات خودرو بعد از حدود چهار سال، افزایش عرضه خودرو در بورس کالا برای شفافسازی قیمت، رشد تولید خودروسازان داخلی و مواردی دیگر آغاز شده که میتواند نویددهنده برقراری ثبات در بازار خودرو طی چند وقت آینده باشد. این مسائل در حالی مطرح است که سیدرضا فاطمیامین وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتوگو با ایرنا از عرضه ۱۲ خودروی تولید داخل طی امسال و سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: اگرچه پیش از این هم سه محصول شاهین، آریا و اطلس رونمایی شدند، اما با اضافه شدن ۱۲ محصول جدید به سبد محصولات خودرویی کشور طی امسال و سال آینده، تمام خودروهای قدیمی از رده خارج خواهند شد. وزیر صمت درباره تولید خودروی اقتصادی افزود: ایران خودرو، سایپا و خودروسازان بخش خصوصی در حال پیگیری ساخت خودروی اقتصادی هستند.
18 درصد رشد تولید خودرو
از آنجا که رشد تولید خودرو میتواند تسریع در پاسخگویی به نیاز متقاضیان بازار خودرو را فراهم کند، آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حکایت از تولید ۸۷۶ هزار دستگاه خودرو از ابتدای امسال تا پایان آذرماه و رشد ۱۸ درصدی آن در همسنجی با سال گذشته دارد. البته در مدت مشابه سال گذشته ۷۴۳ هزار دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده بود. براساس این گزارش، بیشترین تولید خودرو انجام شده در این مدت مربوط به دسته خودروهای سواری با ۷۶۰ هزار دستگاه بود که ۸۶.۷ درصد از مجموع تولیدات را تشکیل میدهد. این میزان تولید در مقایسه با ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ رشد ۱۳ درصدی داشت. در دسته تولید وانت هم، خودروسازان داخلی با ثبت رشد ۵۱ درصدی، ۸۹ هزار دستگاه تولید داشتند.
رکورد تولید ون و خودروهای سنگین
همچنین بالاترین رشد تولید خودروسازان در بخش ون با ۳۶۰ درصد ثبت شد. در این بخش امسال ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه تولید به ثبت رسید، در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته فقط ۵۵۰ دستگاه بود البته تا پایان آذر ماه یکهزار و ۷۶۰ دستگاه اتوبوس و مینیبوس در کشور تولید شد که حاکی از رشد ۴۹ درصدی است. در این روند افزایش تولید خودروهای سنگین (کامیونت، کامیون و کشنده) به میزان حدود ۱۶۶ درصد در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ با تولید ۲۳ هزار دستگاه به ثبت رسید.
بیشترین تولید ماهانه طی پنج سال
برپایه این گزارش، در آذرماه امسال حدود ۱۲۸ هزار دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شد که بیشترین میزان تولید ماهانه خودرو طی پنج سال گذشته است. این آمار نسبت به ماه پیش نیز افزایش 5 درصدی نشان میدهد. در این ماه تولید بیشترین خودرو در پنج سال اخیر در گروه سایپا به تعداد حدود ۴۸ هزار و ۲۰۰ دستگاه رخ داد که نسبت به ماه پیش افزایش 3 درصدی داشت. همچنین تولید بیشترین خودرو در چهار سال اخیر در ماه جاری در گروه ایرانخودرو به تعداد حدود ۶۲ هزار دستگاه به ثبت رسید که حاکی از افزایش 8 درصدی نسبت به ماه پیش است.
۴۰۷ درصد رشد تولید خودروی کامل
البته در ۹ ماهه امسال، افزایش تولید خودروی کامل در دو خودروساز بزرگ کشور به میزان حدود ۴۰۷ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال به ثبت رسید. کل تولید خودروی کامل تا پایان آذرماه ۱۴۰۰حدود ۱۳۴ هزار دستگاه بود که امسال این رقم به بیش از ۶۷۸ هزار دستگاه رسید. اگرچه در این مدت، کاهش تولید خودروی ناقص در ایرانخودرو و سایپا به میزان حدود ۹۱ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال محقق شد، اما کل تولید خودروی ناقص پارسال حدود ۵۴۳ هزار دستگاه بود که این آمار سال جاری حدود ۵۰ هزار دستگاه است.
صفر شدن خودروهای کف پارکینگ
همچنین کاهش خودروی موجود در کف پارکینگ دو خودروساز بزرگ کشور از دیگر آمارهای قابل توجه است، بهطوری که کل خودروهای موجود در پارکینگ در سال گذشته حدود ۱۷۳هزار دستگاه بود و در سال جاری تقریباً به صفر رسید. بر اساس این گزارش، کاهش تعهدات معوق در دو خودروساز بزرگ کشور به میزان حدود ۶۳ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال (تعهدات معوق پارسال حدود ۲۱ هزار دستگاه بود و سال جاری به کمتر از هشت هزار دستگاه رسید) و کاهش تعهدات کل در دو خودروساز بزرگ کشور به میزان حدود ۱۲ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال (تعهدات کل پارسال حدود ۴۹۰ هزار دستگاه بود که در سال جاری به کمتر از ۴۳۰ هزار دستگاه رسید) قابل توجه است.
تداوم کاهش تدریجی قیمت خودرو
این مسائل در حالی مطرح است که چندی پیش وزیر صمت اظهار داشت: در ۹ ماه نخست سال 1401 تقریباً به اندازه ۱۲ ماه سال گذشته خودرو تولید شده است. فاطمی امین شکست انحصار در صنعت خودرو را یکی از اولویتهای بنیادین برشمرد و افزود: طی ۶ ماه آینده ۷۰۰ هزار خودروی داخلی و ۲۰۰ هزار خودروی وارداتی هم عرضه خواهد شد که در قالب طرحهای فروش فوری یا پیشفروش چند ماهه خواهد بود. این حجم از عرضه، بسیاری از تقاضاها را پاسخ خواهد داد و آشفتگی موجود را رفع خواهد کرد.وزیر صمت گفت: قیمت بخش زیادی ازاولین محموله ۲۷ هزار دستگاه خودرو ثبت سفارش شده وارداتی ۱۰ هزار دلار یا کمتر هستند و خودروهای اقتصادی محسوب میشوند. همچنین در این روند با عرضه خودروهای وارداتی و ایجاد رقابت در بازار، بتدریج قیمت خودروهای تولید داخل و خودروهای کارکرده پایین خواهد آمد و تداوم روند کاهش تدریجی قیمت خودرو محقق میشود.